T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: pawel efter 30. April 2009 kl: 23:35:08

Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: pawel efter 30. April 2009 kl: 23:35:08
Hej, jeg havde en tæmmelig væmmelig t3-dag i dag..
Først en mislykket t3-handel, derefter på hjemturen begyndte mislyde fra forreste højre hjul at trænge sig på, og til sidst fem hundrede meter fra sønnikes børnehave satte geararmen sig fast i tredje og jeg kunne ikke komme videre.. så ringe til falck for at få hjælp til bugsering af os alle tre..
Nå men hjemme på værkstedet skulle vi jo fikse den geararm, og nu når vi var i gang, så ville jeg sætte en femtrinskasse på som var på lageret. Jeg havde kørt med en ABH firetriner i et år og nu havde jeg påskuddet for at sætte femtrinskassen i bilen som i de gode gamle dage..(den er født med en ASS som gik til sidste sommer)
Til min store overraskelse var det en AAS som jeg havde klunset fra min reservedelsbil, og der er jo dettehersens spæragtigt noget på. Mit spørgsmål til Jer er så hvad I synes om at køre med sådan anordning.
Jeg mærker det jo ikke når jeg kører lige ud, men når man drejer rundt i krydsene i byen og skal accelerere imens man stadig drejer skarpt, ja så synes jeg at mit bagtøj er lige lovligt stift og ukomfortabelt..  :?  Er det normalt?
Er køreegenskaberne ikke forringede væsentligt på asfalt, blot for at kunne være i stand til at færdes på lidt vådt græs eller lignende?? -hmm jeg er ikke så overbevist om det vidunderlige i sådan AAS-kasse..
Er der nogle som har erfaringer at dele?
 :roll:
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: jensjakob efter 30. April 2009 kl: 23:49:50
Jamen, hvis du ikke kan lide den gearkasse - hvad er så prisen :-)
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: Jarl efter 01. Maj 2009 kl: 00:43:56
Jeg er SÅ enig med dig Pawel. I mange år var mit største ønske sådan et friktionsspær. Jeg fik et, prøvede det og droppede det igen. Desuden synes jeg ikke, at det er en fed tanke, at min gearkasses fine følsomme lejer smøres af den samme olie, der skal optage afskalninger og slidslam fra friktionspladerne. Spær er godt - det skal bare laves med en klokobling...
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: wilson efter 01. Maj 2009 kl: 06:44:21
Det du prøver at sige er at man bygger et tvunget spær fra en syncro på en 2wd? Er det muligt og hvad kræver det mon? bum bum

Hvis ikke penge var et issue købte jeg et peloquin eller evt quafie torsen differentiale...
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: Hawaiibussen efter 01. Maj 2009 kl: 09:11:55
Jeg har også samme oplevelse med min spærkasse. Jeg tror det er fordi den har været udsat for stress, iforb. med at køre med forskellige størrelse hjul bagpå. Jeg havde forskellige dæk på og der rumlede den som bare pokker, om det kan skade ved jeg ikke.
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: WBX Manden efter 01. Maj 2009 kl: 13:07:19
Husk på sådan et spær skal have den rigtige olie, ellers knurre det.
Synes ikke jeg oplevede nogen forringelse af komfort dengang jeg kørte med lav kvalitets gearkasse og spær  :wink:
Huske bare at den ikke lavede hjulspind i sving, i vådt føre efter det var monteret.
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: pawel efter 01. Maj 2009 kl: 13:18:08
Den gearkasse skal ud af min daily driver hurtigst muligt.. Jeg får spat af ting jeg gør ved mit køretøj som forringer dens kørekomfort.
Men jeg tænker at sådan en anordning med spær vil passe alletiders på en camper, for der er det ofte (ihvertfald for mit vedkommende) at jeg roder mig ud i kørsel på mark og skovveje og andre underlige steder uden for lov og ret hvor jeg kan være i fred. Ofte har jeg været bekymret for ikke at kunne komme væk fra disse steder osv.. Engang blev jeg nødt til at blive trukket ud af en sandbunke på Lønstrup strand, og det var en Sukisuki GrandViagra som kom forbi og hjalp.. Øv! Hader disse plastikbiler!  :evil:  :evil:
Såeh næste gang jeg er deroppe så skal jeg sikkert køre med sådan en gearkasse og et par sandbakker med på taget.. så må jeg forhåbeligt være meget bedre selvhjulpet når/hvis det går galt.  :wink:
Forøvrigt så vil jeg gerne skifte olien på den gearkasse inden den kommer af. En viis t3herre oplyste mig om at der skulle noget helt specielt gearolie i sådan en AAS kasse, mens VW påstår at den skal have almindelig 2WD gearolie.. Hvem har ret?? :roll:
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: pawel efter 01. Maj 2009 kl: 13:20:16
Citat fra: "WBX Manden"
Husk på sådan et spær skal have den rigtige olie, ellers knurre det.

ok, hermed endnu en kender med en påstand som er modsat VWs egen reservedelsmand.. hmm
Hvilken olie er det så?? :roll:
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: Fynboen efter 01. Maj 2009 kl: 13:24:52
For 2 år siden byggede jeg en gearkasse op med spær fra en syncro, og det virker perfekt.

Hilsen Fynboen
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: pawel efter 01. Maj 2009 kl: 13:35:10
Citat fra: "Fynboen"
For 2 år siden byggede jeg en gearkasse op med spær fra en syncro, og det virker perfekt.

Hilsen Fynboen


Ja, men dit spær kan slåes til og fra, altså enten 100% eller 0%.. ikke? derfor er du ikke genert af spærret på asfalt i skarpe sving ved eksempelvis bykørsel..
eller hvad??
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: Mads-kaa efter 01. Maj 2009 kl: 13:54:35
Citat fra: "pawel"
Citat fra: "WBX Manden"
Husk på sådan et spær skal have den rigtige olie, ellers knurre det.

ok, hermed endnu en kender med en påstand som er modsat VWs egen reservedelsmand.. hmm
Hvilken olie er det så?? :roll:


Det har kenderen! Jeg har selv prøvet begge slags olie, og der er ingen tvivl om der er noget galt hvis det er den almindelige gearolie du hælder på.
I øvrigt står jeg uforstående over for din kritik af spærret, jeg kører også med spær, og klart mest i byen. Jeg synes overhovedet ikke det mindsker komforten, tvært i mod. I de skarpe sving har man fuldt bid hele vejen rundt, og ikke en eller anden flydende fornæmmelse af speeder responsen. Jeg ved ikke om du kører med servostyring, men hvis ikke kunne jeg godt forstille mig spærret trak lidt i rattet når det tager ved.

/Mads
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: WBX Manden efter 01. Maj 2009 kl: 13:55:42
Citat fra: "pawel"
Hvem har ret?? :roll:


Det har jeg ! :)
VW ved ikke en skid, de kan kun slå op i Etka  :P
Sjovt nok er det en Ford olie, den samme som bruges på en Transit med spær.
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: pawel efter 01. Maj 2009 kl: 14:41:17
Citat fra: "Mads-kaa"


I øvrigt står jeg uforstående over for din kritik af spærret, jeg kører også med spær, og klart mest i byen. Jeg synes overhovedet ikke det mindsker komforten, tvært i mod. I de skarpe sving har man fuldt bid hele vejen rundt, og ikke en eller anden flydende fornæmmelse af speeder responsen. Jeg ved ikke om du kører med servostyring, men hvis ikke kunne jeg godt forstille mig spærret trak lidt i rattet når det tager ved.

/Mads[/quote


Jeg har jo kun kørt med det een dag..
Jeg kører uden servo, og det er netop den følelse af at den bliver mere træg i styringen jeg er træt af. Synes ihvertfald at man kan mærke dette spær i skarpe sving i 1. og 2 gear, mens kurvene i tredje fjerde og femte ikke forårsager nogen underlig fornemmelse..
Gearkassen har jo heller ikke været i brug i to år, og jeg tænker, at det ville afhjælpe den underlige stive styrefornemmelse hvis den fik noget nyt olie på -selvom VW påstår at man aldrig behøver at skifte gearolien! (.. :shock: )
Og måske er det blevet skiftet engang, og vedkommende har kommet til at hælde "det rigtige VW gearolie" i kassen.. og nu opfører den sig underligt?
Hmm, det er forsøget værd at skifte til den rette olie, når du påstår at du ikke kan mærke spærrets indgreb som en træg fornemmelse.
Min oplevelse er at bagtøjet er stift og den drejer rundt som en kampvogn..  :?  -ok, det er måske lidt overdrevet sagt.. Men lækkert og komfortabelt føles det altså ikke.
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: pawel efter 01. Maj 2009 kl: 14:49:05
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "pawel"
Hvem har ret?? :roll:


Det har jeg ! :)
VW ved ikke en skid, de kan kun slå op i Etka  :P
Sjovt nok er det en Ford olie, den samme som bruges på en Transit med spær.


Det kan da ikke være rigtigt at man skal hælde transvestit olie i sin VWgearkasse.. De må da have noget som dur, når de nu har produceret sådanne gearkasser!
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: WBX Manden efter 01. Maj 2009 kl: 15:14:41
Citat fra: "pawel"

Det kan da ikke være rigtigt at man skal hælde transvestit olie i sin VWgearkasse.. De må da have noget som dur, når de nu har produceret sådanne gearkasser!

Nej det har de vist ikke. I VW værkstedshåndbogen henviser de til en eller anden SAE norm, som er en Ford olie
Spæret kommer fra ZF
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: Eva efter 01. Maj 2009 kl: 15:38:05
Citat fra: "Mads-kaa"
I øvrigt står jeg uforstående over for din kritik af spærret, jeg kører også med spær, og klart mest i byen. Jeg synes overhovedet ikke det mindsker komforten, tvært i mod. I de skarpe sving har man fuldt bid hele vejen rundt, og ikke en eller anden flydende fornæmmelse af speeder responsen. Jeg ved ikke om du kører med servostyring, men hvis ikke kunne jeg godt forstille mig spærret trak lidt i rattet når det tager ved.

/Mads


Jeg er helt enig med dig.
Da jeg fik en gearkasse med spær (bilen var uden servostyring) , syntes jeg ikke at kunne mærke den store forskel, og i hvert fald ikke noget negativt.
Kun hvis det var glat og speederen blev sluppet lidt hurtigt, så var det som om hjulene blokerede  og bilen ville skride ud.
Jeg har ikke helt gennemskuet hvorfor det var sådan
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: Mads-kaa efter 01. Maj 2009 kl: 23:07:57
Citat fra: "Eva"
Kun hvis det var glat og speederen blev sluppet lidt hurtigt, så var det som om hjulene blokerede  og bilen ville skride ud.
Jeg har ikke helt gennemskuet hvorfor det var sådan


Mon ikke det er spærret som gør at begge hjul bremses samtidig, og derfor skrider lidt??

/Mads
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: T3Anders efter 02. Maj 2009 kl: 11:12:45
jeg kører også rundt med omtalte spær, og jeg har nu heller ikke oplevet nogle gener ved det. På den anden side har jeg heller aldrig rigtig haft prøvet andet i en T3......Men jeg har vist den rigtige olie i, som Rasmus skriver er det noget specielt olie når der er det spær i. (Hedder det GL4 eller sådan noget -husker det ikke helt længere)

Jeg fik på et tidspunkt kontrolleret oliestanden hos VW i Birkerød, og mekanikeren vidste godt besked om hvilken type olie der skulle i. Men han havde så også haft lavet rigtig mange af den slags biler. Høvelte Kaserne ligger kun et par kilometer oppe af vejen......
Titel: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
Indlæg af: pawel efter 05. Maj 2009 kl: 00:14:25
Ja, i dag fik jeg skiftet gearolien..
Lige efter skiftet var der ikke rigtigt nogen forskel, men efter at have drønet på djursland og tilbage til århus, så blev det hele åbenbart smurt, for nu opfører den sig ikke længere som en gammel stiv kampvogn når jeg drejer rundt.. :D
Aftenen endte med at jeg med fornøjelse kørte rundt i ottetaller i 1 og 2 gear på en stor tom p-plads -og det rumlede ikke fra bagtøjet! Hurra!

Men jeg må indrømme at jeg altså har påhældt vw-gearolie i dag. Det var lidt ment som et eksperiment, hvor jeg først og fremmest ville finde ud af om det havde nogen effekt at skifte olien.. og det havde det så sandeligt! Så nu har jeg sat Nordisk Olie import i århus til at finde en olie som opfylder specifikationskravene til AAS (ZF TE-ML 05C eller 12C -tak Jan! :wink: ) og så er planen at hælde vw-gearolien i en 3H-kasse som skal på den rustne sølv-transporter, imens AAS-kassen skal på en forhåbeligt snartkommende camper.. -og camperen skal forhåbelig være BLÅ. 8)