T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jesper efter 19. Juli 2006 kl: 11:34:27
-
Hejsa,
Nu er det tid til at få skiftet pilotlejet samt pakdåsen - Ronald kigger forbi værkstedet senere i dag og holder mig med selskab ;o)
Er dog stadig ikke helt sikker på, hvordan jeg skifter pakdåsen...
Af med udrykkerlejet, af med bøsningen der holder lejet, men hvad så???
På forhånd tak
Mvh Jesper
-
Så tyrer du to små galopskruer ind i den gamle pakdåse. Så kan du få ved den med en knivtang og trække den ud. Den nye sætter du påplads vha. et langt rør, som stikkes ind over gearakslen. Smør rigeligt - en tør pakdåse er en død pakdåse.
-
Tak Jarl.
Nåede desværre ikke at se svaret inden jeg gik i gang, men det var nogenlunde samme måde vi skiftede den på. Den gamle var helt ristet, hvilket man godt kunne forstå hvis man så pilotlejet - eller resterne af pilotlejet.
Det var fuldstændig smeltet sammen med krumtappen, så der skulle en minisliber og en lille mejsel til at få det ud. Der var kun kraven tilbage - alt det andet var væk...
Tænk alt det besvær fordi den &¤/¤"#%"#%"# mekaniker der skiftede min kobling ikke skiftede pilotlejet! Nu er det heldigvis slut med 'eksterne' mekanikere på bussen!
Det hele blev samlet 1 min i lukketid på gør-det-selv værkstedet og bussen skifter gear som en mis og de underlige lyde er væk :D :D :D
Der er stadig lidt rystelser, hvis i husker prøveturene fra T3 træffet, men nye dyser løser forhåbentlig problemet - de gamle er meget dårlige.
1000 tak til Ronald for hjælp og moralsk opbakning under kampen i dag og tak til jer andre for hjælp via forum - det er simpelthen genialt det her sted :D
Jesper
-
Har du fået stillet ventiler?
-
Hej Jarl - ikke endnu - der kan stadig være noget at hente der, men kompressionen er fin så jeg går udfra de ikke hænger i det mindste og dyserne er meget dårlige iflg Bosch værkstedet.
Jeg kan lige prøve at checke ventilerne, men mon ikke nye dyser er en god investering - også i brænstoføkonomi. Er nede på 11 km/l nu - den lå på 13 tidligere...
Jesper
-
Bestemt er nye dyser klogt, men veljusterede ventiler er heller ikke at foragte. Umiddelbart tror jeg ikke, at dit rysteri stammer fra dyserne snarere fra ventilerne.
Ventilerne bliver længere, når de bliver varme. Så kan de ikke længere lukke ordentligt. I kold/lunken tilstand vil det ikke påvirke en kompressionstest.
-
Oki,
Jeg må hjem og læse lidt på lektien. Har aldrig rodet med ventiler før, men har da købt de to pakninger til ventildækslet - så mangler jeg bare at finde mine søgerblade...
Jesper
-
Har du fået stillet ventiler?
Målte dem igennem i går:
Alle indsugningsventilerne ligger på 0.20 ved håndvarm motor og alle udstødningsventilerne på 0.30 på nær een der ligger på 0!
Så der skal en omgang shims til at få den gamle KY'er til at spinde igen.
Mener de har den nødvendige tang på gør-det-selv værkstedet, men er der noget jeg skal passe på med / være opmærksom på inden jeg går i gang??
Jesper
-
Så vil jeg vædde en kold badbamse til næste træf på at du har forklaringen. Næh - der er faktisk ikke noget specielt at passe på. Stil ventilerne hellere lidt for løst end for stramt. 0,25 indsugning og 0,40 udstødning er gode værdier.
Kender du tricket med trykluft? Når du skal tage de gamle shims op, vil de gerne "klistre" fast og kan være svære at få op. Hvis du drejer ventilfølgeren så du kan puste trykluft ind under shimsen, så popper den op som en trold af en æske.
Vær omhyggelig med at sætte ventildækselpakningen på igen. Brug en ny og vær sikker på, at den sidder rigtigt. Det er en typisk oliespildssted på en T3.
Held og lykke med det - nu venter der køreglæde :D
-
Uhh.. fadbamser til næste træf! Jeg stemmer for! :lol:
-
Jeg er sikker på det nok skal være det, så jeg sponsorerer gerne en fadbamse Jarl :D
Kombineret med nye dyser skal det nok gå hen og blive helt godt :lol:
De shims der skal bruges, hvor kan jeg få dem (udover VW)? Har kigget på hovwdiaudi men det ser ud til de kun har dem til dyserne...
EDIT: I øvrigt, kan jeg bruge andet værktøj end det specielle VW værktøj?
Mvh Jesper
-
Ja, der er noget om at jeg skal trimme min tastaturmotorik - badbamser? - sikke noget vrøvl!
Jo, Hovwdiaudi har shims til ventilerne. Den her og de næste mange varenumre:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=121091
-
Super! Troede det var dem til dyserne - kunne ikke lige se diameteren udfra billedet! Men jeg skal jo lige have de gamle skiver ud først og da jeg ikke har prøvet det før ved jeg ikke om jeg kan bruge andet værktøj end det rigtige VW tool...
-
VW's tools består af to dele.
1) en "trykker", der lige som et koben tager fat på undersiden af knasten og trykker på ventilfølgernes kant med bagsiden. Den er svær at undvære, fordi ventilfjedrene er modbydelig stramme og du skal have den gamle skive ud og den nye ind mens der er trykket ned. Hvis du er lidt værktøjsmager-agtig, så kan du måske selv fremstille et "trykkeværktøj".
2) en tang til at fiske skiven op af den tallerken den ligger i. Den kan du godt undvære, hvis du bruger tryklufttricket og fisker lidt med et par småskruetrækkere.
Men mon ikke de har det på et gds-værksted - ellers må du lægge en halvtredser til basser i kaffekassen hos det nærmeste VW-værksted, så du kan låne det efter fyraften.
-
:D :D :D
Så blev det sgu' fikset ;o)
Det virker som om bussen har fået 20% flere kræfter, så nu er 5. gear ikke så tungt længere og pedalen rammer heller ikke gulvet ved motorvejskørsel mere... det bliver da helt galt når turboen kommer på :lol:
Go' weekend og tak til Jarl for endnu en rigtig diagnose
Jesper
PS. Lavede i øvrigt en 'ventilpresser' selv og tricket med trykluft er uundværligt...
-
Ja ja, gammel tråd, men -
Forstår jeg det ret at justering af ventiler kan ske med topstykket monteret på motoren??
I så fald kunne det da være jeg skulle sætte mig ind i at måle ventilspillet og evt. få justeret mine :D
Det har holdt mig tilbage at jeg troede at jeg skulle have toppen pillet at for at kunne klare opgaven...
-
Ja til det hele.
-
Jow, det var da rart :)
Har du en af dine berømte noveller om hvordan man måler spillet på ventilerne samt hvordan man justerer dem??
Eller har du et link til en side der beskriver det??
-
God tråd om ventiler.
Pakdåsen og Pilotlejet blev hurtigt forladt. :lol:
Kurt
-
Jow, det var da rart :)
Har du en af dine berømte noveller om hvordan man måler spillet på ventilerne samt hvordan man justerer dem??
Eller har du et link til en side der beskriver det??
Der står noget om det her:
http://wiki.t3nettet.dk/index.php/Ventil_justering
Prøv at se hvem der oprettede artiklen,
baseret på Jarls indlæg i forum. :wink:
Prøv du at se overskriften på tråden. :wink:
Kurt
-
Udskiftning af pilotlejer:
Prøv med en såkaldt "Fettpresse" fra smøringen til landbrugsmaskiner!
Fedtet presses ind bagom lejeret. Så slår man forsigtigt med en dorn (der lige har den rigtige diameter til at fedtet ikke kommer ud mere bag omkring lejeret) og svups er lejeret faldet med hjælp af trykket af hammerslag - men vær forsigtig!!!!
Teknisk genialt ... den gik bare ikke på min gamle Bluestar JX, da lejeret var for fast. Jeg slog det i stykker (forsigtigt) med skrueskræk og hammer og pillede det ud med meget forsigtige stød af skrab.
Hva er pakdåse for noget??? (Dichtungsdose? kender jeg ikke)
Jens
-
Minisliber hvis andet ikke virker. Både Morten og jeg fik vores 'lejer' ud på den måde. 'Lejer' fordi man ikke kunne se det nogensinde havde været et leje...
-
Da jeg er på job nu (pause) kan jeg desværre ikke tage billeder af min lille pilotlejeudtrækker, men jeg kan beskrive den og tage billeder senere.
En møtrik der passer i en vist nok 13 nøgle slibes flad på to sider over for hinanden, nok til at møtrikken kan komme ind i lejet. Med en lille skruetrækker pilles rullerne ud af lejet og møtrikken føres ind og rejses på højkant. Herefter skrues en maskinskrue på ca 50 mm længde ind i møtrikken. Møtrikken vil spænde mod forreste lejerullekant og trække lejet ud efterhånden som skruen strammes.
Det er jo så levende beskrevet så en indre film burde køre for selv KH Salvesens øjne der altid vil se billeder :D :D :D
-
Pilot Lager Auszieher für VW Bus Original VW 10 202 neu
sådan en skal man da ha!
http://cgi.ebay.de/Pilot-Lager-Auszieher-fuer-VW-Bus-Original-VW-10-202-neu_W0QQitemZ370051586533QQihZ024QQcategoryZ30922QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262
-
nøøøø ...
skal man ikke ...
Hvor ofte skifter man koblingen?
special forces training med hammer, mac gyver kniv og alt andet grej skal trænes ...
Jens
-
han har næsten alt det originale VW værktøj. Jeg kunne hurtigt bruge 10K hos ham........hvis man lige havde dem.....