T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jørn efter 05. Maj 2009 kl: 10:41:45
-
Hej i Forum'et..
Jeg har fået et nyt problem med min T3'er, efter en 110km tur på motorvej sad min gearkasse (3H 5gears) uhjælpeligt fast i 2. gear da jeg drejede fra og jeg måtte ind til siden hvor det lykkedes mig at eksperimentere (voldtage) mig ud af gear :( ved at presse/rokke lidt sideverts på gearstangen og af den vej smuttede jeg så i frigear og med min nyfundne teknik gik det så videre og 1. blev forsøgsvis brugt og derefter fint skift til 2. lidt teknik og skift til 3. ok og fintvidre til 4.men så opdagede jeg at også her hang skiftet lidt men ved et let tryk frem på gearstangen skiftede jeg fint vidre til 5. gear og humpede på denne måde undrende vidre til et par timers besøg hvor bilen/gearkassen fik lov til at køle, det hjalp lidt og der blev skiftet gear 20-30 gange i hvert gear stille holdende med slukket motor (let rokken med bilen) uden de store problemer dog hang den lidt i 2. gear men kunne dog skiftes lettere og lettere og tanken faldt straks på min dårlige samvittighed nemlig at efterfylde den let dryppende gearkasse (pakdåsen v. højgearsakslen) og at den nok var blevet varm da det var første gang at de kørte så langt i forårs varmen. Det samme gentog sig på hjemturen trods meget stille kørsel. I går var jeg så på værkstedet og efterfyldte med bare en 1/2 liter hvilket dog viste sig at hjælpe en hel del og bilen skifter ind imellem helt perfekt igen men jeg har dog kun kørt ca. 40 km siden efterfyldning og gearkassen har ikke været rigtigt varm. :?
Er der nogen der har en mening til spørgsmålet om jeg skal finde en anden gearkasse eller bliver det bedre med skiftet, der er måske nogen med en 3H gearkasse i overskud til en rimelig penge da jeg nok ligeså godt kan få en på lager....
ps. Godt træf til jer alle, jeg skal selv til 25 års jubilæums træf hos Toyota 4wd klub danmark
-
Udluftning af kobling kan måske hjælpe. Ellers stil bilen så den hælder lidt mod venstre, og fyld olie i gearkassen til det løber ud ved påfyldningshullet. Eller i sidste ende, måske den bare skal have en ny kobling, det lyder som om den måske ikke kobler ordentligt ud.
Sidste mulighed : sælg problembarnet til mig.... den er da fed. :wink:
Læs evt. nedenstående tråd, jeg havde samme problem.
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=7424
Tony
-
Bilen kobler desværre som den skal (fuld vandring/ingen utætheder) dog giver beslaget til slavecylinder sig en smule og det lader desværre heller ikke til at der er problemer med forbindelsen fra gearstang til gearkasse der er her ingen særligt slør og gearlåse mm. virker som det skal. Gearkassen har til dato kørt usædvaneligt perfekt og skarpt i skiftet. Jeg vil prøve at overfylde lidt.....
-
det er ikke sådan at der er meget slør i bøsningerne til dit gearskifte? :roll:
-
Hej,
På Telebussen havde jeg samme problem "dog giver beslaget til slavecylinder sig en smule" - og det var nok til at give dårlig udkobling - det kan være så lidt der skal til.
Er der skråstiveren fra foram på beslaget og ned til gearkassen, som er med til at afstive slavecylinderen?
Lidt "vold" der gør at beslaget kommer lidt ned (bare 1-2 mm) kan også være nok.
JJ
-
Følgende forklaringsmodeller kan jeg se:
1) din gearvælger er ude af justering - evt. løs, så den flytter på sig under brug.
2) din kobling kobler ikke ud - i hvert fald ikke tilstrækkeligt
og så den forklaring, du ikke vil høre:
3) synkronhovedet mellem 2. og 3. gear er revnet og engang i mellem lægger den afknækkede skal sig i klemme for skydemuffen
-
Tak for de hurtige svar.... :D
Det lader ikke til at der er særligt slør i bøsningerne i mekanikken uden for gearkassen som jeg har gennemgået og jeg kunne skifte gear både forfra (under gearstang) og henne ved selve gearkassen og jeg har ikke fundet slør nogen steder gearstangen kan dog løftes ca. 2-3 mm op i kabinen dog uden at det giver resultat på skiftet...
Problemet føles nemlig mere som dårlig udkobling så måske skulle jeg lige "justere" beslaget eller/og lave en skråstiver på det :idea: ....
Måske skulle jeg bruge lørdag på at køre en lille tur til fyn, jeg har på fornemmelsen at der nok er et par eksperter tilstede......
Måske er det pkt.3 i Jarl's forklaring :( .....
-
Jeg har lige haft samme problem (resulterede i betinget godkendelse til syn, da synsmanden ikke kunne få den ud af 2. gear under prøveturen :-) ). På den aksel, der kommer ud af gearkassen, sidder et "beslag" med en kugle på (kuglen går ned i en modpart, der sidder på stangen, som kommer fra gearstangen). Beslaget sidder fast med en møtrik, der holder bevægelsen den ene vej (gearstang fra side til side) og nogle stråler, der holder bevægelsen den anden vej (gearstang frem og tilbage). Stråler bliver slidt og når slidet er for stort, bliver vandringen så stor, at kuglen nærmest hopper ud af modparten og låser. Min låste sig også i 2. og 4.
Håber det er forståeligt. Har desværre ikke bilen i nærheden og kan ikke lige tage et billede af det.
Jeg pillede beslaget af og klemte en kabelbinder ind imellem akslen og beslaget som en nødløsning. Jeg har overvejet bare at svejse det fast (forsigtigt, ikke for meget varme, da det ødelægger pakningen mod gearkassen), men det er der sikkert nogle, der vil korse sig over :-) Det er beslag nummer 2, jeg har slidt, men bilen har også kørt 160kkm. Genialt koncept.
-
Problemet kan også være en alt for tør nylonkugle ( den der sidder på gearkassens vælgerarm) for når den er i sine yderpunkter er det lige før designet er strukket for meget. Prøv at spraye kuglen og den lille skål på stangen den går ned i med en siliconespray (silicone-fedt på dåse) det løser i hvert fald problemet på min egen bil, hvor der ikke er knækket noget internt som Jarl nævnte.
Ps. olie er ikke fedtet nok, så det skal helst være silicone.....
Mvh. Leif
-
hvis gearskiftet virker, når bilen holder stille og motoren er slukket, men ikke virker, når bilen kører... Så ER det koblingen. Det er så godt som sikkert.
-
Så er problemet med gearskiftet løst, det viste sig at være skål og nylonkuglen (sidste led inden gearkassen) der var slidt helt op, faktisk var der slidt hul i bagkanten af alu koppen og plastik proppen i bunden af koppen var gået løs og fyldt med gammel fedt/sand/jord der var komprimeret under den løse plastik prop så det var ved at presse nylonkuglen ovenud af resterne af koppen, det medførte at der ikke føltes noget slør nogen steder da alle lejringer i bilens skifte var presset i bund. Jeg har nu skiftet alu koppen og skiftearmen (nylon kuglen) ud med en ny (brugt) fra en gearkasse jeg købte af "Jønne ukendt" til en go' pris (Tak Jønne), den jeg har har jo alligevel nok kørt omkring 430000 km så lidt lagervare er nok godt at ha'..........
Tak for alle jeres input.....
-
Rart at høre Jørn...... Ja det er jo i den lidt grovere kategori af "tør" kugle .... men på biler hvor selve nylon-kuglen er knastør men i orden kan man udrette mirakler med et pust siliconeolie.... men der er jo grænser ikk´... :lol:
Leif
-
Jeg står over for i morgen at skulle udskifte den omtalte kugle, da min efterhånden også er blevet lidt "løs" i det.
Jeg er temmelig ny i T3 faget, og vil i den forbindelse spørge jer proffer herinde, om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på i denne forbindelse?
Hvilken smøring vil i benytte, silikoneolie, eller noget konsistensfedt?
Simon
-
Jeg står over for i morgen at skulle udskifte den omtalte kugle, da min efterhånden også er blevet lidt "løs" i det.
Jeg er temmelig ny i T3 faget, og vil i den forbindelse spørge jer proffer herinde, om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på i denne forbindelse?
Hvilken smøring vil i benytte, silikoneolie, eller noget konsistensfedt?
Simon
hvis du har silikonefedt i fastkonsistens er det nok at foretrække, ellers ville jeg bare bruge alm. lejefedt eller molykotefedt (samme som til trækakselled) bare brug rigeligt :D
-
Kan man stadig få alukoppen, plastkuglen og gummibælgen i løsdele som nye??
Skal have givet min samme overhaling inden for overskuelig tid da den godt kan binde en smule i gearskiftene...
-
Kan man stadig få alukoppen, plastkuglen og gummibælgen i løsdele som nye??
Skal have givet min samme overhaling inden for overskuelig tid da den godt kan binde en smule i gearskiftene...
Jeg har lige for 468 inc moms købt et komplet rep sæt(med præcis de dele plus div fjedre og bolte) hos SMC biler odense, - og kunne forstå på ham jeg købte af, at det var en forholdsvis normal udskiftningsdel der stadig er til at få fat på. De bestilte den hjem og jeg havde den 2 dage efter.
-
Tror ikke vi snakker om samme dele, Simon...
Det sæt du nævner der, det er det til at montere i bunden af gearstangen, oppe foran ik'?!
Det jeg mangler er koppen, gummibælgen og plastkuglen på gearkassen...
-
Har lige været hos VW idag, mener det var lige omkring 350,- jeg gav for alu-koppen, gummibælgen og en split...
Så vidt jeg forstod var det ikke noget der gik ud af produktion lige foreløbigt...
Kan desuden se at den nye alukop er næsten 3 gange tykkere i godset end den jeg har siddende på nu, så enten er den kraftigere lavet ellers er min bare meget slidt (hælder til det sidste da der er utroligt meget slør i den del af skifte systemet)...
Reservedelsnumrene til en diesel er (for andre der en anden gang skal bruge delene):
Alu-kop: 251 711 973 A (mener benzin udgaven er samme nummer men uden A til sidst)
Split: N 023 331 1
Gummi bælg: 251 711 221 F
-
kan du ik smide lidt billeder af delene, da jeg tror jeg skal have skiftet det samme
-
Ups, glemte sq da lige billederne til dig, Verner...
Anyway, fik lige monteret alu-bøsningen på skiftestangen idag, for pokker da hvor passer kugle og bøsning bare godt sammen når der ingen slup er :) Det må da føles som racerskifte når jeg får motor/gearkasse monteret igen :)
Havde lige den gamle bøsning på plastickuglen for at måle, ca. 3mm slør 8), med den nye bøsning er der intet målbart slør...
Alle andre dele og bøsninger i gearforbindelsen har intet målbart slid/slør...
Men jeg måtte pille den bageste del af forbindelsen af, fra krydsleddet midt under bilen, kunne ikke helt komme til at daske splitten i bøsningen en ordentlig en så den står på justering af gearskiftet når det hele er monteret...
Mærkede godtnok op med sprittusch hvordan det sad samlet inden jeg pillede det af, men må jo hellere få det finjusteret når nu der ikke er slup nogle steder mere :)
-
SÅ fik jeg endelig lejlighed til at se hvor fast gearstangen var blevet med de nye dele...
Må nok sige at er der nogle herinde der synes deres gearstang er lidt slatten, så skift lige alle bøsninger samt alu-koppen ved gearkassen...
Det er helt underligt at man SLET IKKE er i tvivl om den er i gear eller ej :)
-
Hvad med nylonstyr i skiftekulisen, er de også skiftet?
-
De blev skiftet sidste år, så de er helt OK...
Det tog lidt af sløret dengang, men det sidste her har da fjernet alt hvad der var tilbage...
-
Hvordan skiftede du dem, sidder de ikke "støbt" i?
-
Du kan købe et renoveringskit til skiftet foran med en masse nylon ting, det der kan skiftes er skiftet...