T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jesper efter 20. Juli 2006 kl: 14:46:32
-
Er der nogen der har erfaring med dette? Skal være et 'rigtigt' termometer så jeg kan se hvor mange grader min stakkels olie er - og så jeg kan se effekten af den kommende oliekøler...
Alternativt kan man jo bare møge et stegetermometer ind et eller andet sted he he..
-
Det er vist ret nemt og billigt. I Biltema køber du uret og føleren. Så trækker du ledninger. F.eks ved den lille "donut" oliekøler monterer du et y stykke og sætter føleren der. Så bare på med en kabelsko og noget stel til. Så skulle den være der... Nemt og billigt. Husk at tage billeder af din fancy ur-indbygning så vi andre kan blive inspirerede. =)
-
Ah.. rigtigt gode pointer. Der er nogengange to bundpropper i et t3 bundkar har jeg ladet mig oplyse om. Det kunne måske være et godt sted?
Når du skrive "monteret på en ledning" så mener du der skal mere til end bare en "standard" føler?
M.h.t. placering, kom jeg til at tænke på: Hvor i motoren er olien varmest? Og hvor er temperaturen det største problem rent slitage mæssigt? Det er vel på DE punkter det giver mest mening at montere følere?
-
Det jeg fokuserer på er hvad er temperaturen på den olie der ledes til de dele den skal smøre (og køle!!!) - på en TD motor tilføres olien meget varme i turboen. Når olien krakker kan man i ekstreme tilfælde (har jeg ladet mig fortælle) opleve at der efterlades koks og krakkede olierester i toppen som kan spottes hvis man mærker med en finger gennem ventildækslet. Meeeen hvis vi når så langt er vi også meget tæt på havari!!!
Præcis! Og netop derfor skal føleren ikke sidde i bundkarret. I bundkarret er fik jeg en måling, der lå ca. 20 grader lavere end på oliefilterflangen. Formentlig grundet en perifær placering. Føleren skal selvfølgelig sidde i flowet lige før olien går ud til smørestederne. Derfor har VW valgt at leve et ekstra gevind i filterflangen på AAZ'eren - beregnet til føleren. Det ekstra geving mangler i JX'eren. Måden tingene monteres på i en JX'er kan være således: Olietryksføleren ved oliefilterflangen stryes ud o flyttes op til den anden føler i topstykket vha. T-/Y-stykke (M10x1) - husk at få ledningen med.Nu er der plads til at sætte en føler dierkte i flowet ved flangen, men Biltemas er meget lang, og jeg vil ikke bruge den aht. nedbremsning af flowet. VDO har en, der passer perfekt (også M10x1) og som ovenikøbet er temmelig præcis.
-
Ude ved den ekstra aftapningsprop, som nyere bundkar har. - Der er der "risiko" for fartvind og vandplask, som altsammen "snyder" føleren.
Det er rigtigt, at AAZ'eren har gevindhullerne placeret anderledes til filterflangen, men nu da man jo alligevel skal have ekstern oliekøler på, så kan man jo bare lave plads i dens termostatblok til føleren...
-
Hejsa,
Jeg talte med Busmann's dieselven forleden, Jarl der har du fået dig en konkurrent, for han var et omvandrende diesel-leksikon he he. I kunne nok fortælle mange røverhistorier hvis i mødes :lol: Han anbefalede at flytte olietrykføleren ved topstykket og sætte temp. føleren der - det var iflg ham det mest korrekte sted at måle temperaturen...
Hans egen Syncro 16 var proppet med instrumenter og alt muligt elektronisk legetøj - ret fed bil.
-
Vi skal da ha nogle af de flinke udenlandske fyre herop?? Træfudvalg?