T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Mary efter 10. Maj 2009 kl: 00:19:44

Titel: Motorophaeng
Indlæg af: Mary efter 10. Maj 2009 kl: 00:19:44
Mary har lige tabt motoren, saa den ligger paa beskyttelsespladen. Det er den bolt, der gaar fra hoejre baerearm og ned i motorblokken der er knaekket. Stumpen sidder desvaerre stadig i motorblokken og skal bores/pilles ud paa en eller anden maade.

Er der nogen der har erfaring med denne operation. Er der noget specielt at vaere opmaerksom paa? Selve gummiophaenget er ok.

Jeg har lagt en gammel klipklap imellem motoren og pladen for at reducere stoejen  :wink:

Dennis
www.dennisbager.dk
Titel: Motorophaeng
Indlæg af: wilson efter 10. Maj 2009 kl: 02:14:09
Jeg ville nok ikke forsøge at køre med det...

Find et værksted med en co2 svejser (en pindsvejser kan bruges af mereget erfarne), læg en møtrik (ikke galvaniseret) hen over boltstumpen. Gerne så stor som muligt, i dette tilfælde tror jeg en M12 er fint.
Derefter svejses møtrikken fast på stumpen, man venter på den er kølet en smule så den er vridningsstabil og prøver forsigtigt at løsne den.

Når den er løs så skift mellem lidt ud og lidt ind, gerne med en penetrerende olie a'la Wd-40.

Virker det ikke 1. gang så prøv igen.

Husk at fjerne batteri polen!
Titel: Motorophaeng
Indlæg af: Mary efter 27. Maj 2009 kl: 22:13:23
Tak for svar. Vi har vaeret noedt til at koere med det, omkring 500km da Mary skulle med en container i Auckland. Lige nu sejler hun rundt et sted langt fanden i vold ude midt i stillehavet og med kurs mod Ecuador. Her forventer jeg at kunne hente hende fra containeren og saa maa jeg finde et vaerksted der kan hjaelpe.

www.dennisbager.dk
Titel: Motorophaeng
Indlæg af: Mary efter 04. Juli 2009 kl: 05:46:28
Mary har fået motoren på plads igen. Det var en større omgang og tog to dage for to mekanikere. Det var ikke kun en bolt der var knækket, men to. Og de havde begge revet gevindet i stykker i motoren. Den tredie bolt holt stadig en del af motoren, men havde ved en tidligere lejlighed været skiftet. Alle tre bolte blev skiftet og nye gevind blev boret og helikoil isat. Så nu kører hun igen uden at lave støj. Men desværre er dieslepumpen blevet utæt så dieselen fosser ud når vi kører. Der var ikke noget værksted i havnebyen Gauyaquill i Ecuador, der kunne lave pumpen, så vi kørte tværs gennem landet og besteg Andesbjergene op til ca. 3.000m højde inden vi fandt et værksted i hovedstaden i Ecuador, Quito, der kunne lave pumpen. På turen herop brugte hun ca. 1/3 mere diesel end normalt. Denne diesel dryppede ned på motoren og videre ned på udstødningen. Så vi var glade for at det ikke var benzin.