T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jankjerbye efter 21. Juli 2006 kl: 10:47:38
-
Jeg er jo som bekendt i begyndelsesfasen (d.v.s. planlægning og overvejelser) af en motorkonvertering. Jeg er interesseret i at det bliver en holdbar, billig motor der ikke står af i tide og utide.
1y og aaz er kandidaterne selvom jeg syntes måske de har lidt få HK til min tunge doka. Jeg er IKKE interesseret i topfart.. 110 maks er fint til mig men jeg gider faenfiseme ikke skifte ned til 3 gear og køre 60 op af en bakke bare fordi jeg har lidt læs på.. for læs.. det kommer jeg sku til at have på hele tiden.. det er derfor jeg har købt en ladvogn for faen.
Så kommer advarselen hele tiden op om en stærkere kobling og en stærkere gearkasse!
Men .. hvorfor nu det? Der FINDES da en 112hk benziner som ikke smadrer gearkasse og kobling gør der ikke? Har den ikke et max drejningsmoment der er i nærheden af en aaz sølle 90hk?
Der er ingentvivl om at det ville være NICE to have.. men er det NEED to have? Altså den billigeste jeg har fundet koster goddamn 3500 kr for koblingen og en forstærket syncro kasse.. DET er der ingen listepris på.
Hvad går selve forstærkningen af koblingen iøvrigt ud på? Kan der bruges en kobling fra en anden VAG måske? (kunne være billigere)
-
Men .. hvorfor nu det? Der FINDES da en 112hk benziner som ikke smadrer gearkasse og kobling gør der ikke? Har den ikke et max drejningsmoment der er i nærheden af en aaz sølle 90hk?
Tjaa, min gearkasse klarede det ca. 1 år efter jeg skiftede til 112 HK. :roll:
Koblingen til en benziner er ikke den samme som til diesel.
Jeg ved ikke hvor stor den er til diesel, men WBX'erns er 228 mm.
Koblingens styrke afhænger af belægningen, fjederenes hårdhed og størrelsen.
Jeg ved man i hvert fald kan få en forstærket kobling til WBX, som er std. i en Syncro.
-
JX-koblingen er 215 mm og den skal nok klare en AAZ. Det skal gearkassen også nok. Det hele afhænger *gammel-snusfornuftig-bedstefar-mode-in* af kørestilen. En T3 er ikke beregnet til riv-skift og hjulspind. Jeg har masser af gange kørt med kombinationen AAZ+fuldt læs på ladet (1100 kg)+2t-trailer. Det sker der ingenting ved, hvis man kobler roligt til, vælger det rigtige gear og stikker piben ind. *gammel-snusfornuftig-bedstefar-mode-out*
Sørg for, at du har en gearkasse med de "moderne" ('90>) synkronhoveder og ren olie, så kører det som smurt.
-
Aha! Så der findes måske en "stærk" kobling som der sidder i en Syncro som standard!? Det kan være jeg er så heldig at det er en sådan jeg har i min syncro! Den må man kunne finde et reservedelsnummer på.!!?
M.h.t. gearkassen.. hmm hvad var det der røg i din kasse? Man kunne vælge at skifte nogle af de komponenter i kassen, som en billig løsning, måske med nogle kraftigere fra en nyere VAG?
Altså du KAN jo også bare have været uheldig og have haft et svagt led i netop din kasse?! (med minder den var helt ny??) Men jaja.. jeg ved godt at de notorisk har dårligt ry de t3 kasser.. Nu er mine 2 gearkasser jo altså syncro gearkasser.. Det kan være der DER er nogle forskelle, når nu koblingen er stærkere? Jeg har ihvertfald tænkt mig at skille min utætte kasse ad når jeg får den anden på, om ikke andet for at lære.. Jeg har indkøbt en gearkassse repmanual, så må vi se om man kan renovere/forstærke gearkasse med en baby på armen..
-
man kan ufattelig mange ting med en baby på armen :P
ellers gør som jeg køb en bæresele så har man begge hænder fri
så kan man både slå græs og lave bil selv om man er alene hjemme med ungerne og de kan lide det :lol:
-
Jf. min "onkel" er den forstærkede kobling til Syncro "nicht mehr lieferbar". Det var ellers en 228 mm - som WBX. "Als ersatz verwenden" koblingsplade 068 141 035 P og trykplade 068 141 025 E - og det er de samme, som sidder i 2wd
-
Hm.. ok.. nåmen pyt.
Hvis man ellers kan stole på hvad der står så skulle dette sæt vel virke?
http://cgi.ebay.de/KUPPLUNG-SETverstaerkt-VW-BUS-T3-80-92-f-TD-TDi-Motor_W0QQitemZ8074110202QQihZ019QQcategoryZ61263QQcmdZViewItem
Og det er endda 200 kr billigere (inkl forsendelese) end et standardkoblingssæt fra howdiaudi!
Så er det vel løst?
-
Hvis man montere de der "öl-leit platten" som næsten kan købes på alle de tyske sider, og som skulle være standard på de syd-afrikanske modeller, skulle gearkassen kunne klare lidt mere umpf... Jeg har i hvert fald tænkt mig at prøve på min!!!
/Mads
-
Ahh? det er en slags forstærkninger? Jeg har spekuleret VÆLDIGT på hvad faen det gik ud på .. Og de er jo ikke engang voldsomt dyre!
-
Det er ikke forstærkninger, men to plader som skulle lede olien bedre rundt i gearkassen, og derved køle den!
/Mads
-
Aha!!?? hemmeligt! Er der nogen steder på nettet hvor de er testet ?
Jeg vidste ikke at det også var temperaturen der var med til at slide kassen, troede det var den hårde belastning (fra en tdi eks.) af tandhjulene indeni og at man måtte kunne få nogle af bedre gods uden at det blev vanvittigt dyrt!!
En dag jeg vinder i tips (hvilket nok kræver at jeg begynder at spille) får jeg Rasmus til at tilpasse en svensk gearkasse til min syncro, Koenigsegg eller Volvo Valp 8)