T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 12. Maj 2009 kl: 07:42:09
-
Hvad er de gængse følgeskader af at en AAZ knækker bolten til krumtap hjulet??
-
1) ødelagt sternflade på krumtappen
2) ventilskader - typiske 2 eller 4 bøjede ventiler
3) ventilaftryk på stempeltoppene - muligvis med ødelagte stempelringsspalter til følge.
4) evt. - afh. af omdrejningstal, da fejlen opstod - plejlstangsskade
5) topstykkeskader - evt. revner - evt. ødelagte ventilstyr
-
kommer meget an på hvor mange vindinger det sker ved.
Mærker i / defekt stempel
knækkede / skæve ventiler
flækkede ventilstyr
defekt top (ved ventilstyr)
sikkert også flere. Men blokken plejer at overleve. Men vil mene du skal forvente indkøb af ny top som udgangspunkt.
-
Slået på målstregen :lol:
-
Hvis det opdages i fasen lige før den knækker hvor det nærmest føles somom pumpen har variabel timing 8) så er der ikke nogen ben i det.. Kværnen skilles ad og inspiceres for skader og pakkes om.
Hvis hjulet er knækket i drift, evt ved høje omdrejninger.. jaeh.. så kan top, stempler, lejer og krumtap have taget skade i så stort omfang at renovering ikke er mulig, men der skal nye dele til.
Det almindelige scenarie ligger vel lidt indimellem, d.v.s. en adskillelse og udskiftning af f.eks et enkelt stempel der har fået et hak, nye ventiler presses i toppen, og krumtappen slibes let med nye lejer.. Så bør man kunne få den ud og køre igen.. Men man kan jo aldrig vide.. :)
/Jan
-
ditto 8)
-
Hvad er de gængse følgeskader af at en AAZ knækker bolten til krumtap hjulet??
hvorfor spørger du??? Har du en på hånden, eller har du været ude og lave havari "live"???
-
Har en på hånden...
Han siger den har næsten ny top og at knast og ventiler ikke fejler noget...
-
Med knækket krumtapshjul lyder det næsten usandsynligt at ikke mindst en af ventilerne er stukket (klemt sammen).
Men det er da muligt at pille dem ud og måle hver enkelt for skævhed og stukning.
-
Du kan evt. se mere om topstykkerep. her:
http://www.jarlpaulsen.dk/Motorrenovering.html
Hvis bolten er helt knækket og det er sket under drift, så vil jeg - ligesom Wilson - anse det for helt usandsynligt, at der ikke er sket skader på ventiler. Og selvom de ikke er skæve, så ville jeg aldrig turde genmontere ventiler, der én gang har fået tæsk. Jeg kan oplyse, at et ventilhoved, der er faldet af stammen og derefter er taget på udflugt ned i stempeltoppen ikke er et kønt syn! Og ved det, at det er en AAZ med hydroløftere, så skal man også sikre sig, at hydroløfterne ikke er defekte.
Det korte af det lange er, at vi kan gætte i vildelse fra nu og til evighed. Hvis du vil have ordentlig besked, så skal toppen lettes af. Når manden skal have et pristilbud på motoren, så ville jeg kalkulere med udgift til en komplet ny top og et par stempler. Når man så er igang, så skulle man da være en bøvs, hvis man ikke samtidig lige honer den og kyler nye ringe og lejer i.
-
Planen er skam at jeg skal have overtalt en med udstyret i orden (ikke det udstyr syd for navlen ;)) til at hone den...
Og selvfølgeligt skal den have nye lejer osv...
Den gamle JX'er kører jo fint endnu, så det er ikke noget der haster helt vildt, hestetraileren er bare lidt tung at trække rundt med på en sølle og lettere slidt JX'er :D
Manden vil have 1100,- som motoren står nu...
-
Nå, nu vil han pludselig have mindst 1300,- - FEDT! :(
Måske man bare skulle køre en tur til nordjylland og hente 2 stk. til ~2000 ialt :D
-
De erfaringer jeg har med renoveringer af 1,9ere siger mig at man lige gyldigt hvor meget man strækker og bøjer sig med at købe et billigt udgangspunkt så ender man totalt mellem 12 og 14.000 kr for en der er renoveret..
Med mindre man altså får fejlfri blokke, stempler, toppe eller pakningssæt foræret gratis..
Start med at få et overblik over ombygningen og de dele der skal til det, samt renoveringen og de dele der går til det.. Så find de billigeste priser du kan og læg dem sammen..
Mit gæt er du ender mellem 12 og 14, det er hvad de opbyggede 1,9ere jeg har kendskab til er endt med at koste.
Det er klart.. har man fejlfrie stempler liggende.. kan man selv hone.. selv opmontere topstykke komplet.. finde ud af at kommunikere med aberne fra autoteile.cc og rent faktisk få hvad man bestiller og derudover har et komplet udstyret rent værksted til at renovere pumpe, dyser o.s.v. så kan man barbere en del af prisen.. Men har man det? Jeg har ikke..
Held og lykke med jagten.. og sig til hvis du er interesseret i en opmonteret, renoveret longblock.. :wink:
-
Hvem slukkede lyset :?:
"Det er godt nok mørkt man kan ingenting se, det er godt nok mørkt" - DND
-
Hvem slukkede lyset :?:
"Det er godt nok mørkt man kan ingenting se, det er godt nok mørkt" - DND
:lol: Og nu vi er ved det, så er det her også et habilt stykke rock:
http://www.youtube.com/watch?v=8L_uOGZ3PCI
(Undskyld den obligatoriske afsporing)
-
Ups Jarl...Der afslørede du sq dig selv som en pop-dreng. Midnigth oil er da ikke rock :D
-
Jeg holder sq med Jarl... Det er lækkert det nummer!
-
Enig med Jarl - men det er en lidt tam fremførsel den der fra år 2000.
Denne rykker mere:
http://www.youtube.com/watch?v=pMoJovvNb4A&feature=related
Forrygende bas-riff :-)
-
..forsangeren er minister i Australien, pt
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Garrett
...nu går den her tråd sq da totalt i OT ?
-
..ja den knækkede bolt er nu landet down under!! :lol: :lol:
-
..ja den knækkede bolt er nu landet down under!! :lol: :lol:
:lol: :lol: :lol:
Velkommen på T3Nettet - der er ikke den tråd vi ikke kan afspore :!: :!:
-
Jeg kender følgeskaderne af 2 knækkede bolte i krumtappen ,
FULDSTÆNDIG TOM TEGNEDRENG :lol: :lol:
hilsen poul
-
Jeg kender følgeskaderne af 2 knækkede bolte i krumtappen ,
FULDSTÆNDIG TOM TEGNEDRENG :lol: :lol: [size=18]Skod musik.[/size]
hilsen poul
:lol: Kurt