T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jankjerbye efter 21. Juli 2006 kl: 17:53:19

Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 21. Juli 2006 kl: 17:53:19
Så fik jeg sat et andet renset (men ikke nyt endnu) luftfilter i og renset luftfilterkassen. Det virkede somom at der var ret fedtet i kassen og filteret var nok også fedtet ind i olie.

Jeg har haft den startet her til eftermiddag og udover at glødelampen først slukker efter et minut eller lign starter den gerne specielt hvis man giver den lidt gas på pedalen. (med koldstarter forstiller fætteren hevet ud)

Når den så kører i tomgang lyder den som den plejer for mit helt utrænede diesel øre. Giver man gas kommer der over 2000 omdrejninger en smule grå røg og hvis man kører en lille tur i den kommer der sort røg ved 3000 og over ca. (kold motor)

Tog en lille grynet film med mobilen, måske det kan hjælpe lidt:
http://martinelund.dk/jan/jx.mp4 (højreklik og gem hvis det ikke funker i din browser)

Jeg kan se at oliepinden og dens omgivelser er smurt ind i sort olie,
Jeg ville prøve at skifte olie og oliefilter men jeg kan ikke få den skide bundprop ud (og der sidder sært nok ikke nogen prop i den anden ende af bundkarret så vidt jeg kan se), så jeg skal have hele undervognsbeskyttelsen af og bruge en rørtang og så skifte olieproppen først.

Der forsvinder en liter olie eller mere hver gang jeg kører i den.

Jeg kan lige prøve at  holde hånden for  ved ventildækslet for at tjekke underkompression, men hvis dommen er at den er ved at afgå ved døden vil jeg langt hellere bruge tid og penge på en stærkere motor.
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 22. Juli 2006 kl: 12:32:53
Hvad siger dieselfolket?

First steps?
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: Jarl efter 22. Juli 2006 kl: 15:26:25
Jeg kan ikke se din video... Hvad gør jeg galt? Den åbner er nyt vindue, og så sker der ikke mere.
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 22. Juli 2006 kl: 17:12:12
Hmm prøv at højreklikke på den og vælg "gem som" så skulle den gemme en mp4 fil som vistnok kan åbnes ihverfald af quicktime, hvis du har den installeret?
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: Jarl efter 22. Juli 2006 kl: 22:41:45
hmm - jeg har QuickTime, men den vil ikke åbne filen selvom jeg smider den på harddisken først???
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jensjakob efter 22. Juli 2006 kl: 23:39:01
Men det er en MP4 fil -dvs. at du skal have en mpeg4 codec.

Og jeg kan ikke huske hvor jeg fandt min mpeg4 codec - tror vist at jeg fik den da jeg downloadede winamp, eller da jeg opgraderede quicktime.

Du kan finde mpeg4 codecs her til Windows:
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/forpros/format/codecdownload.aspx

/JJ
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 23. Juli 2006 kl: 00:20:16
Hmm.. altid bøvl med windows.. troede ikke der skulle codecs til quicktime.. oh well.. Jeg er jo forkælet med en Mac.. "it just works"  :wink:
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 24. Juli 2006 kl: 08:46:55
Mange tak for alle de gode indlæg rapidspeed!

Hmm ok.. nu er jeg jo helt nybagt JX forælder og har ikke  haft så mange retningslinier for kørsel, så måske HAR jeg selv pint den til døde?

Hvad er max omdrejninger før den kommer over det hvide felt på temperaturmåleren? 2500? 2000? Min kommer så sjældent over lige under midten på måleren, er det godt eller skidt?

Er det konsekvent efter alle ture hvor den har været varm at man skal lade den stå et par minutter og køle turboen (eller fordele varmen er det vel).

Hvad er maxomdrejninger når den er varm? 4200 i 3. næsten ikke nok hvis jeg skal kunne skifte til 4. uden at jeg skal skifte ned igen, specielt i modvind.

Alle disse forsigtighedsregler, i hvor høj grad gælder de også "storebror" AAZ?
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 24. Juli 2006 kl: 08:59:06
Hov, jeg glemte at tilføje m.h.t. motorfejlfinding:

Den sorte røg kom også da den var varm og den kom ligesom stødvist i "pust" med mellemrum hvor der var noget grå røg i mellem. Røgen kom kun ved stor speederbelastning (altså når den var i bund, den ville ikke flytte sig uden at den var i bund til sidst)
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: Jesper efter 24. Juli 2006 kl: 09:38:27
Hej Jan,

Prøv evt at få en til at måle dine dyser... det er hurtigt og billigt og mon ikke de sprøjter mere end de forstøver... (slidte)

Jesper
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 24. Juli 2006 kl: 11:38:11
Hm.. ok        
 
Hvem kan anbefale en god, billig vw-diesel ekspert der kan måle dyser i Århus/Randers området?

Eller hvordan gør man det selv?
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: Jesper efter 24. Juli 2006 kl: 11:43:55
Jeg kørte ned til det lokale Bosch service værksted - de målte dem igennem gratis, men ellers kan du sikkert få det gjort billigt... Du kan ikke måle dem selv uden et specielt apparat til ca 2000 kroner
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 24. Juli 2006 kl: 12:35:15
Ok.. det må man kunne finde ud af.

Når så jeg har fået dem testet, så får jeg nogle værdier som kan være gode eller dårlige, hvis de er dårlige skal hele dysen så skiftes eller kan der gøres noget andet som justering eller renovering?
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: Jarl efter 24. Juli 2006 kl: 21:26:28
Citér
Hvad er max omdrejninger før den kommer over det hvide felt på temperaturmåleren? 2500? 2000? Min kommer så sjældent over lige under midten på måleren, er det godt eller skidt?


2500 går fint - man skal jo også kunne bruge bilen. Jeg er ikke enig i, at den skal stå og gå tomgang først. Det giver en lang og sej opvarmningsperiode - desuden er det ikke just miljøvenligt.
Din temperaturmåling er helt ok.



Citér
Er det konsekvent efter alle ture hvor den har været varm at man skal lade den stå et par minutter og køle turboen (eller fordele varmen er det vel).


Nej. Efter min mening giver det kun mening at gøre det, når motoren har været ude at lave topydelse og er meget varm. Da de færreste har indkørsel ud til motorvejen ved Kassel-bakker, får man som regel lige lidt kørsel før man slukker.
Tomgangssnakken handler om 1) at fordele varmen, som du skriver, så topstykket ikke bliver for varmt (der er jo faktisk en el-pumpe til at klare det problem, hvis den virker?) 2) at sende lidt kølig og frisk olie gennem turboen for at undgå at den kokser til.

Citér
Hvad er maxomdrejninger når den er varm? 4200 i 3. næsten ikke nok hvis jeg skal kunne skifte til 4. uden at jeg skal skifte ned igen, specielt i modvind.


Så er der noget, der ikke går helt som det skal. Allerede fra 2300 omdr. er momentet højt takket være turboladningen og der er sjældent grund til at gå over 3000 - 3500 omdr. før man skifter gear. Jeg tror, at vi skal have kigget på din motor.

Citér
Alle disse forsigtighedsregler, i hvor høj grad gælder de også "storebror" AAZ?


AAZ er lige så meget/lidt sårbar som JX, da dens opbygning er næsten identisk.
Jeg må dog sige, at jeg synes at JX'erens sårbarhed er noget overbetonet i denne tråd. Selvfølgelig er det en lille motor til en stor bil - det er AAZ altså også. Der er ingen grund til at tro, at 300 ccm udvirker mirakler. Tværtimod er AAZ'eren med større slaglængde og tungere stempler principielt mere sårbar overfor høje omdr. Men det er teoretiske størrelser. Både AAZ og JX tilbyder masser af gode uproblematiske km, hvis man får den "fra barns ben". Mange af de problemer vi slås med skyldes, at bilernes fortid ofte er erhvervsmæssig, og de har derfor tit ikke fået fornøden vedligeholdelse og fornuftig kørsel.

Hvis du kan vente til torsdag/fredag-stykker, kan jeg godt lave en dysetest. Jeg bor 25 km nord for Viborg. Hvordan er det? Er dyserne ude? Inden du siger ja/nej vil jeg lige nævne, at der er en lille risiko for at gevindstykket i topstykket revner, når man skruer dyserne ud, hvis de ikke har været ude i lang tid.

Citér
skal hele dysen så skiftes eller kan der gøres noget andet som justering eller renovering?


Normalt skifter man bare dysespidsen og justerer dysen op igen. Dysespidsen er f.eks her.:

http://www.dieselsend.de/duesen.shtml
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: dokajønne efter 24. Juli 2006 kl: 22:28:13
Peter har også en dysetester oppe i hallen.
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 24. Juli 2006 kl: 23:48:02
Dyserne er ikke ude og jeg har ikke haft dem ude endnu. Da jeg købte bilen fortalte sælger mig at motoren lige var skiftet for nylig at at "alt var i orden" m.h.t. motoren og indstillinger o.s.v. Det var jeg naiv nok til at tro på :?

25 nord for Viborg.. Det lyder som Ålestrup eller Testrup eller deromkring. Det er kun en halv times tid væk herfra, men jeg er ikke helt sikker på om den kan klare sådan en tur uden at gå helt i sort. Olieforbruget er som nævnt enormt (selvom det godt kan være at det meste bare bliver blæst ud ved oliepinden) og olieproppen er nu nærmest rund efter ihærdige forsøg på at skrue den ud. Jeg ville gerne lige have haft skiftet oliefilteret og have tømt bundkarret inden jeg kørte alt for langt.. men det kan være det er ligemeget. Jeg er ikke sikker på hvor meget krudt det kan betale sig at losse efter denher JXer, jeg har på fornemmelse (men selvfølgelig ikke noget reelt andet end at den bruger en hulens masse olie og ikke kan køre i modvind eller op af bakke og at den oser) at den er stået af og at krudtet skal lægges i en renoveret motor så jeg så og sige kan få en "ren røv og trutte i" og har muligheden for at køre den pænt og overholde vedligeholdelsen.

Og så tror jeg da  iøvrigt jeg skal have lavet en ny urskive til min omdrejningstæller hvor det grønne område stopper ved 3500 og det røde begynder ved 4000.  :P  (Og et speedometer der går til 115  :roll: )
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: Jarl efter 25. Juli 2006 kl: 01:12:03
Det forstår jeg. Hvis den puster olie ud ved oliepinden, så er der desværre nok ingen vej tilbage. Det er typisk underkompression, der skaber så stort overtryk, at den skiller sig af med overtrykket alle steder.

Lykkehjulet peger vist på "ny motor i" - heller ikke et uoverskueligt projekt.

Held og lykke med det.
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 28. Juli 2006 kl: 15:53:17
Tak Jarl! OG tak for tilbuddet om den dysetest.

Nu starter diskussionen så inde i skallen. 1Y, AAZ, TDI?..
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: ivan efter 08. August 2006 kl: 19:35:25
Hej Jan,
Jeg har fuldt lidt med i din historie, og er ikke helt sikker på om du har truffet din beslutning om hvilken motor du vil have!

Da jeg kan se at du godt kan lide at rode med tingene selv, og ikke er bange for at skifte et topstykke (eller en motor), kunne en discount-løsning i form af en ladeluftkøler måske være et interessant alternativ!

Den løsning sidder jo på alle Passat'erne med 1,6 td, og bidrager med mere luft så at man kan stille dieselpumpen op så motoren yder ca. 15 % mere (hk + moment). Hvis man selv bikser det sammen kan det laves for 1000-1500 kr!

Den løsning giver 80 hk mod 75 hk i en standard AAZ.
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 08. August 2006 kl: 20:49:33
Oh.. spændende.. =)

Nu har jeg bestilt min nyrenoverede AAZ allerede, men den kan der vel også smides en IC på.
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jensjakob efter 08. August 2006 kl: 22:17:12
Hvorfra og hvor meget og hvornår?

/JJ
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 09. August 2006 kl: 15:02:10
Fra en fyr i Hobro der også har solgt dokajønne hans aaz.

Pris 9200 inkl. alt. (har brugt jønnes liste over dele man skal bruge) nyrenoveret.

Jeg regner med at hente den når jeg har fået lagt fliser i bunden af mit værksted så vi har et sted at arbejde.
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: Palm efter 10. August 2006 kl: 23:09:20
Hej Jan

Blev lidt nysgerrig...
Er oprindelig selv fra Hobro, og kunne da godt tænke mig at høre lidt mere om ham Hobro-manden...
Lyder billigt.
Hvor meget får du for de 9000 kr ?

MVH

Jesper
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: Palm efter 10. August 2006 kl: 23:10:05
Hej Jan

Blev lidt nysgerrig...
Er oprindelig selv fra Hobro, og kunne da godt tænke mig at høre lidt mere om ham Hobro-manden...
Lyder billigt.
Hvor meget får du for de 9000 kr ?

MVH

Jesper
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 11. August 2006 kl: 14:05:32
Hej!

Ja.. altså som man siger så skal man ikke tælle sine penge før spillet er slut.

MEN!

Her er den deal jeg med hjælp fra dokajønnes sure erfaringer og lidt almindeligt jysk landbokøbmandskab er kommet frem til: (skal have en sidste snak med ham når han kommer hjem fra ferie og leveringstiden er "haster ikke")

1 renoveret AAZ blok med top, ventiler og dæksel fra Golf 1,6TD med hydrualiske løftere. (dokajønne kan rette mig her hvis der er noget jeg har misforstået) Boret, slebet og planet (malet).
Nye lejer, med mindre de gamle er gode! (hans skøn)
Nye stempler inkl. diverse.
Brugt men ok krumptap fra TDI (med den lille halvmåne) (Dette kan Jarl sikkert forklare helt i detaljer)
Prop til AAZ turbotilbageløb
Dæksel til tandrem og hjul fra AAZ
Remhjul fra AAZ
Oliefilterflanche fra AAZ
Oliepumpe fra AAZ

resten skal pilles fra en af mine semifungerende JXere

d.v.s der kommer ekstra udgifter til turbomontering (diverse rør og måske ny turbo :( )

Fyren har før leveret til dokajønne og det er en lignende deal der nu snurrer i 4x4s hvide Panel-Syncro. Den har snart kørt nogle kilometer og vi venter med spænding på dokajønnes detaljerede "first mile impressions"  :wink:

Dokajønne kastede sig kækt ud i det og nu vil jeg selv satse en håndfuld penge på at få en Syncro der kan køre op til Hobro med læs uden at skulle i 3. og ned på 50 km/t.

Vi får at se hvordan det går!
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: Rollenlager efter 25. August 2006 kl: 15:36:47
Hej Jan,

Er du sikker på den JX er rigtig færdig, jeg kommer til at tænke på min brors T3´er ....den gik ikke en dag over 90 med røg så det baskede.... så vi to lige slangen af fra turboen til ind"sug"nings manifolden og stak fingrene ind..... det sejlede med olie i slangen der helst skal være nogenlunde ren. Efter en ny Turbo til 380 Euro fra MKG motoren i Køln blev bilen helt forårskåd igen du.... bare en strøtanke her fra ang. dine kvaler....

Leif
Titel: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
Indlæg af: jankjerbye efter 28. August 2006 kl: 13:33:03
Tjaeh.. efter skift af olie, nyt filter, optopning af kølervæske + dem. vand og rensning af luftfilter og tapning i bunden af det næsten nye dieselfilter. Så humper den igen. Ikke nogen raket, men uden synderligt meget røg og topfart 90 km/t i 4. gear på plan vej uden modvind. Op af bakke er stadig 3. gear med pedalen i bund og helt ned til 50-60 km/t.

Stadig ikke uden pedalen i bund ved start og stadig med LAAANG forglødeperiode (i følge lampen)

Men på onsdag kører jeg til Hobro og henter en nyrenoveret 1,9TD, så må jeg jo se at skaffe en hånd til at få den mokset i samtidigt med gearkasse og fordifferentialeskift.  :?