T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 13. Maj 2009 kl: 12:58:50

Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Jarl efter 13. Maj 2009 kl: 12:58:50
Det spørgsmål stiller enhver TD ejer sig dagligt.
Ja, ja - der er selvf. dem, der har chikanepladen på - de opfører sig ca. som strudsen, der stikker hovedet i busken... Og hvorfor er det så, at den drypper? Jo hvad med følgende bud: Overophedet olie, der bliver tyndt som vand. Pakninger, der får hedeslag. Underkompression så stor, at intet kan holde den inde. Jeg ved det ikke. Kun kan jeg konstatere, hvordan en 1Y ser ud efter 11.000 km. Tør som en Toyota! Kig med her:

(http://i40.tinypic.com/25hzh8g.jpg)

(http://i39.tinypic.com/2vsjnmb.jpg)

(http://i44.tinypic.com/23j0nt0.jpg)

(http://i43.tinypic.com/244t7nm.jpg)

(http://i40.tinypic.com/2he8qas.jpg)
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: pawel efter 13. Maj 2009 kl: 13:09:01
Det ser sgu godt ud..
Der mangler en grøn smiley fuld af misundelse i det lille felt her til venstre! :lol:  :lol:

Og jeg glæder mig til MIN 1y -MED ky-potte! 8)
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Mølle efter 13. Maj 2009 kl: 13:13:10
Jarl.... du snyder... og du ved det godt.

Hvilken sport er der i at holde en Sauger tør... Nææææduuuuu.... At holde en føntørrer tør... Det er der sport i..... :lol:

Og for øvrigt, misundelse herfra... Det ser rigtigt fint ud.
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: jensjakob efter 13. Maj 2009 kl: 13:51:36
For 7 17 da det ser lækkert ud Jarl.

Men lov mig, lov mig, at du ikke viser det motorrum til for mange syns-mænd - de kunne få nye standarder!  :shock:

Men flot inspiration.

Goe hilsner

Jens Jakob
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: 4X4 efter 13. Maj 2009 kl: 14:51:11
Jammen det ruster jo som ind i h...
Kan du så se at få den maskine demonteret og så få den sandblæst og malet i en rigtig lækker farve.
Som jeg ser det er det kun et spørgsmål om tid, måske kun en 2-3 uger, før blokken er så gennemtæret at både olie, vand og lejer vælter op på din bagklap.
Problemet ligger måske i at din motor slet ikke kan holde en ordentlig temperatur under drift ergo: Morgenduggen når aldrig rigtig at fordampe med alvorlig tærring til følge. Men du skal ikke fortvivle. En god gang sandblæsning og så maling det vil gøre underværker.
Alternativt kunne du jo montere en svinstor turbo, der løbende rustbeskytter, ikke kun motoren, men hele motorrummet med et tynd lag olie + temperaturen bliver så høj at fugten ikke har en chance. :lol:  :lol:

Mvh Peter
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Jarl efter 13. Maj 2009 kl: 16:27:41
Tak for gode råd Peter. Monstro ikke du skulle prøve at komme ind i en lidt mere stabil rytme med din Ritalin? Det virker som om DAMP'en (eller hedder det ADHD nu om dage) lidt har taget roret. Jeg synes godt jeg kunne se lidt optræk til det på Fyn - især da vi kiggede ned i dit motorrum... :wink:
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Bo efter 13. Maj 2009 kl: 16:35:29
Citat fra: "Jarl"
Tak for gode råd Peter. Monstro ikke du skulle prøve at komme ind i en lidt mere stabil rytme med din Ritalin? Det virker som om DAMP'en (eller hedder det ADHD nu om dage) lidt har taget roret. Jeg synes godt jeg kunne se lidt optræk til det på Fyn - især da vi kiggede ned i dit motorrum... :wink:


ADHD..læs mere her: http://www.adhd.dk/
 :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: KHSalvesen efter 13. Maj 2009 kl: 17:43:45
Citat fra: "ctange"
 Generelt undrer jeg mig over hvordan der skulle kunne komme oliestænk på bakklappen i en sauger.

Olien trykkes ud ved toppakningen, det har Backmobilen lidt af siden jeg hentede den.



Kurt
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Aran efter 13. Maj 2009 kl: 18:29:01
DET ser bare hamrende godt ud ( lissom` efter sådan  en gang højttryksrensning ).
Kan godt huske hvordan min gamle Trofast fik en håndfuld kattegrus under motoren ved parkering.
Der talte man ikke så meget om kilometer på en liter benz, men nærmere om hvor mange kilometer på et par liter olie.
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: dokajønne efter 13. Maj 2009 kl: 19:19:31
Jeg kan vist lige skimte slangerne til oliekøleren over oliefilteret. Har du en fornemmelse af om det er vigtigt med den ekstra oliekøling, eller bare en dårlig vane fra en frafalden turbomisbruger?

I øvrigt, velkommen i AT (Annonyme Turbobrugere) :wink:
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: 4X4 efter 13. Maj 2009 kl: 20:11:25
Rita..hvaffenoget, nå bare det kan gå i sandblæseren :lol:  :lol:  :lol:

Mvh Peter (der om ganske få minutter skal ud og sparke forruden ud på selveste Backmobilen og så skal den sku ha en ordentlig tur med sandblæseren rundt i kanten).
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Brutus efter 13. Maj 2009 kl: 21:09:20
blev helt nervøs på dine vegne Jarl, troede overskriften relaterede til dit Grønlands besøg :wink:
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Jarl efter 13. Maj 2009 kl: 21:47:32
Citat fra: "Brutus"
blev helt nervøs på dine vegne Jarl, troede overskriften relaterede til dit Grønlands besøg :wink:


Jeg vidste, at du ville studse over den overskrift - it takes one to know one... :wink:
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Eva efter 13. Maj 2009 kl: 23:59:25
Citat fra: "Jarl"
Kun kan jeg konstatere, hvordan en 1Y ser ud efter 11.000 km. Tør som en Toyota! Kig med her:



Tsk tsk...11000 km. det er jo ikke noget at snakke om, den er jo knapt nok tilkørt endnu   :wink:  :wink:  :wink:  :wink:

Næ.....sådan så min første TDer  ud efter 320000 km,  og vel at mærke uden der var lavet noget som helst ved motoren i den tid. lige bortset fra skift af tandremmen og så et nyt dyserør fordi der gik hul i et af dem
 8)  8)
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Jørn efter 14. Maj 2009 kl: 07:42:49
Tør som en Toyota.......hmmmm.....øhhhh.....
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Jarl efter 14. Maj 2009 kl: 16:34:48
@Eva: Det du skrev der, var det, at du har kørt 320 tkm med en JX, hvor der i løbet af de 320 tkm alene blev skiftet tandrem og dyserør? Hvis ja, så kunne du måske indvie os lidt i din vedligeholdelsesstrategi?



@Jørn: Det rimede :wink:
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Eva efter 14. Maj 2009 kl: 19:52:06
Citat fra: "Jarl"
@Eva: Det du skrev der, var det, at du har kørt 320 tkm med en JX, hvor der i løbet af de 320 tkm alene blev skiftet tandrem og dyserør? Hvis ja, så kunne du måske indvie os lidt i din vedligeholdelsesstrategi?



@Jørn: Det rimede :wink:


Ja, det er rigtigt..og vedligeholdelsen, ganske enkelt:

Olie- + filterskift for hver 6-8000 km.

Og så, at den aldrig blev kørt hårdt med kold motor.


Motoren endte sine dage hos mig, fordi min mand er en skovl, der ikke tænkte på, at sådan et anlæg skulle udluftes efter udskiftning af en utæt køler .
Så han kørte frisk og frejdig i bilen......så gik toppakningen selvfølgelig fordi anlægget manglede vand og motoren blev for varm.   :oops:  :oops:

Toppakningen blev skiftet, men instrumentet blev ved med at vise at motoren blev for varm....så rykker torsken motoren ud, forærer den væk og sætter en anden gammel motor i bilen.

Guess what?????   Der viste instrumentet sgu også, at motoren blev for varm.....så først fandt han ud af, at det skyldtes den simple ting, at der kom vand op i stikket på ekspansionsbeholderen så det kortsluttede og viste forkert  :?  :twisted:

Ham der fik min gamle motor lagde den i en anden T3, hvor den nåede at tilbagelægge en del flere kilometer end de 320000 den indtil da havde kørt.


Bilen kørte jeg så fortsat i nogen år efter.
den blev afmeldt for et par år siden og havde da tilbagelagt godt ½ mill km......og der havde på det tidspunkt aldrig været et svejseværk i nærheden af den, det var ikke nødvendigt, ligesom den stadig kørte med de fabriksmonterede støddømpere og fjedre...godt kram   :wink:

Nå...det blev en længere smøre...men sådan er det jo når det er den bil man har været allermest glad for.....
Jeg har den stående ude i carporten endnu, den står vist bare og forfalder    :cry:  :cry:   ...men har ikke "tid" til at få den på banen igen  lige nu :(  :(
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Jarl efter 14. Maj 2009 kl: 20:38:47
Så du har kørt 320 tkm på samme dyser, oliefrem og - returløbsrør, topstykke, toppakning, turbo, manifoldpakninger, turbo, vandpumpe, stempelringe og plejllejer?
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Eva efter 14. Maj 2009 kl: 21:39:53
Citat fra: "Jarl"
Så du har kørt 320 tkm på samme dyser, oliefrem og - returløbsrør, topstykke, toppakning, turbo, manifoldpakninger, turbo, vandpumpe, stempelringe og plejllejer?


Ja selvfølgelig, med den motor gjorde jeg i hvert fald.

dem jeg har haft senere, har været nogen brugte nogen hvor jeg ikke vidste hvordan de var blevet kørt/behandlet eller hvor meget de havde kørt

Jeg har i øvrigt kørt i en Golf med en motor magen til, den havde kørt 440000 km da den blev solgt, og hende der købte den kørte imens hun havde den, yderligere næsten 70000 km....også uden den havde været åbnet
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Jarl efter 14. Maj 2009 kl: 21:46:36
OK. Det taler vist for sig selv.
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: dokajønne efter 14. Maj 2009 kl: 22:38:39
Citat fra: "dokajønne"
Jeg kan vist lige skimte slangerne til oliekøleren over oliefilteret. Har du en fornemmelse af om det er vigtigt med den ekstra oliekøling, eller bare en dårlig vane fra en frafalden turbomisbruger?

I øvrigt, velkommen i AT (Annonyme Turbobrugere) :wink:

Ud med sproget;)
Jeg kunne forestille mig at temperaturen ikke går meget over 95grader uden?
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: Jarl efter 14. Maj 2009 kl: 22:45:50
Citat fra: "dokajønne"


Ud med sproget;)


Ærligt, så aner jeg det ikke, men jeg deler din formodning 100%. En CS/KY har ikke behov for oliekøl, så hvorfor skulle en 1Y have det. Min sidder bare på af gammel vane - netop som en rutineret prostitueret, der måneder efter tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet stadig bøvler med hård hud. Ligeledes i øvrigt den ulyksalige elektriske Umwaltzpumpe.
Titel: Drypper den idag?
Indlæg af: dokajønne efter 14. Maj 2009 kl: 22:51:59
Befriende når folk formulerer sig i metaforer man kan forholde sig til :D  :D  :D