T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 19. Maj 2009 kl: 13:36:21
-
Hi folks
Koblingen på min JX fra 1992 er ved at blive træt, den trænger til en udskiftning. Jeg har allerede købt det rigtige pilotlejer til bussen, hvad skal der ellers købes til bussen?
LUK eller SACHS kobling?
Et helt set eller kun skiven til 80 Euro?
Skal man demontere hele gearkassen eller er der triks?
Skal der skiftes pakninger på gearkassen?
Kan jeg læse noget et eller andet sted online?
Jens
-
Værsgo :-)
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1864
-
Trykskiven klarer fint to tre koblinger før den skal skiftes Jens, så hvis det er den første kobling den æder ville jeg nøjes med at skifte selve koblings skiven. Sachs er efter min mening den bedste kobling, husk at skifte udrykker leje og selvfølgelig det pilot leje du allerede har købt. Ja det vill være dumt ikke at skifte høj-gearsakselens gummi pakdåse nu du er der inde ( 20 Kr. )
Jeg piller altid gearkassen ud, men der er vist enkelte der lader den hænge i akslerne under operationen.
Mvh. Leif
-
Er det denne pakning til gearkassen?
Kaefer-co.de til under 5 euro ...
Jeg er med på at købe:
koblingsskive
udrykningslejer
pilotlejer
6 nye bolte til akslen (man aner intet om at de gamle måske er rådden)
pakning til gearkassen om behind udrykningslejer (det her billede)
ellers noget?
Jens
-
Du skal bruge 12 bolte til akslerne, 6 i hver side.
Jeg kører også med en sachs kobling, og den kører super godt
-
Ja den pakning er korrekt Jens, og din liste ser ok ud. Husk at have en af de helt små rørtænger på ca. 20 cm ved hånden hvis du river kanterne ud af skruerne nede ved akslerne.... den tager dem uden problemer når alt andet kikser. Måske Locktite til de små skruer der holder trykskive huset fast på svinghjulet... :wink:
Mvh. og god arbejdslyst....
Leif
-
Hvis du mangler skruerne, må du gerne komme og hente dem du skal bruge, jeg har jeg lige købt en kasse med 200 :)
Locktite.: Locktite er et handelsnavn, men hvilken farve bruger i, det er vel ikke den til permanent fæstning.?
Kurt
-
tak for tilbuddet, skruerne koster kun omtrent 90 cent hos kaefer-co ... så jeg bestiller alle vigtige smådimser og går så i gang.
Den der centreringsdorn til T3 koblingen, passer den også fra en bobbel?
Jeg har en liggende til boblens kobling ... det ville være smart
Jens
-
jeg brugte Loctite 243 fra Henkel, det er vist den almindelige blå type til demontering med håndværktøj
-
Ved ikke om den dorn passer Jens, men gå ikke så meget op i det... hvis du bare har koblingen ca. midt i hullet når du spænder boltene på koblingshuset får man den altid på plads. Ang. skruesirkring, Jeg bruger en der hedder Marston-Domsel 585.243 der svarer til Locktite´s 243 som ligger ca. i midten af feltet "mittelfest", blot er den noget tykkere i konsistensen så den kan "sætte" skruer op til 22 mm. men det er jo ikke dem der er flest af på en T3 :wink: Hvis man vil finde en flaske på ebay.de skal man kigge efter "schraubensicherung" der koster den slags under en trediedel af prisen her i kravlegården..... husk at opbevare den i køleskab... hvis i har et skab til kolde øl på værkstedet, så holder den et par år.
Mvh. Leif
-
Et lille fif - når motor og gearkasse skal samles, så kan strålerne på gearkassen godt drille at få ind til motoren.
Løsningen er at sætte bilen i gear, og dreje lidt på drivakselflangerne - så gearkasseakslen drejer lidt og kan finde sin vej ind.
Gode hilsner
Jens Jakob