T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: TONY efter 27. Maj 2009 kl: 22:52:37
-
Jeg har købt en 1,9 D type AEF som er delvis ombygget til "transporter-motor" dvs. at den er monteret, men med en blanding af CS og JX stumper.
Bla. er indsugningsmanifolden fra JX hvilket jo ikke er optimalt.
Jeg regner med at montere CS manifolder og luftfilter og udstødning.
Men der sidder en lidt utæt Lucas dieselpumpe på den med elektrisk koldstarter-anordning, kan jeg montere CS-pumpen på den uden at lave andre ændringer ? og vil motoren yde det samme ?
Jeg kan ikke finde mange oplysninger herinde om AEF motoren, men regner med at det umiddelbart svarer til en 1Y motor. Skal jeg bare holde mig til det, eller er der nogle tillægsinfo som jeg bør kende. ?
Motoren lyder iøvrigt hamrende godt, svarer kvikt på gassen og har næsten ingen dieselklapren. Den kunne desværre ikke prøvekøres, så jeg håber bare at den kan trække lige så godt som den lyder til.
Tony
-
tilløk med den :D
jeg prøver lige og se om der er noget i joba om den, så kan du få et udskrift :D
hvilken bil og årgang stammer den fra?
-
En dataudskrift ville være dejligt, der skal jo nok skrues på den engang. :wink:
Motoren skulle stamme fra en Polo fra ´97 men "stemplet" på topstykket siger ´01
Tony
-
Jeg vil tro det er en sDi Motor. Altså en pandant til sugediesel, bare i moderne udgave.
-
Det er en fin 1,9 D kammerdiesel monteret i Polo i 98 + 99 samt i Caddy 98->. Den er med undtagelse af detaljer som manifolder (hvilket så ikke er relevant for dig) og indsprøjtningspumpe identisk med 1Y. Den der Lucas-pumpe... den er no fun. Hvis jeg skulle trimme den motor til en T3, så kunne det ikke gå hurtigt nok med at få en Boschpumpe på. Tillykke med maskinen - den bliver du glad for - især, hvis du kan nære dig for at hænge propeller i vejen i udstødningssystemet... :wink:
-
Tak for info. :D Så kan jeg jo bruge al den viden som er herinde om 1Y.
Planen er at montere den med CS stumper så jeg netop kan undgå propellerne. :wink:
(måske man kunne være heldig at finde en 1,9 pumpe med tomgangshævning)
Maskinen kommer til at ligge i Bastler-Bussen, så når jeg bliver færdig med retro-Bussen, som kører med JX-motor, får jeg et godt sammenligningsgrundlag i det daglige.
Uh-ha-da hvor jeg glæder mig.... :lol:
Tony
-
BTW: Med Lucas pumpen har den 64 hk. Med Bosch har den 68.
-
Tilykke med den!
AEF er næsten identisk med 1Y undtagen monteringsdelene fra Polo som manifolder og så pumpen som Jarl skriver..
Det er en forkammer og IKKE en DIer..
Skal den tjekkes for slid og pakkes om eller bare plumpes i?
/Jan
-
Tilykke med den!
AEF er næsten identisk med 1Y undtagen monteringsdelene fra Polo som manifolder og så pumpen som Jarl skriver..
Det er en forkammer og IKKE en DIer..
Skal den tjekkes for slid og pakkes om eller bare plumpes i?
/Jan
Mere eller mindre "bare plumbes i" :wink:
Starteren virkede ikke, så vi trak den et par meter og den tændte øjeblikkeligt og gik fuldstændig rent med det samme, det var med kold motor, og da den er tæt i toppakningen bliver den ikke tjekket for slid i første omgang.
Den får de rigtige saugerstumper på, ny vandpumpe og tandrem/strammer og diverse filtre og så skal der lige findes et sæt 130 bars dyser.
Så bliver den puttet i, og kan den så trække min lille campingvogn med 90 km.t. og stadig have lidt overskud, så bliver den liggende.
Tony