T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: rcb efter 28. Maj 2009 kl: 10:34:23

Titel: \"skruet ned\" (os ved opgasning)
Indlæg af: rcb efter 28. Maj 2009 kl: 10:34:23
Hej.
En ven sagde følgende:
"Jeg kan huske at min gamle transporter blev "skruet ned" i forbindelse med syn for at den ikke skulle ose for meget - så kørte den lidt langsommere - men til gengæld mere økonomisk... Jeg ved ikke hvor der blev skruet - men det tog 5 minutter."

...er der et par fiduser, til en enkel undersøgelse/løsning, hvis den oser lidt for meget ved opgasning.

Rasmus
Titel: \"skruet ned\" (os ved opgasning)
Indlæg af: pawel efter 28. Maj 2009 kl: 12:10:46
Du kan reducere din brændstoftilførsel på mængdeskruen i dieselpumpen.
Men prøv da lige og tjek dit luftfilter før du roder dig ud i det andet. Ofte kan luftfilteret være stoppet med skidt, hvilket resulterer i dårlig forbrænding, og dermed os/sort røg.
Og vil du være god ved den motor, så få dine dysser tjekket og kontroller pumpetimingen.
 :wink:
Titel: \"skruet ned\" (os ved opgasning)
Indlæg af: Jarl efter 28. Maj 2009 kl: 16:29:03
Wer sucht, der findet...

Første hit på google med søgningen "bosch dieselpumpe":

http://www.jarlpaulsen.dk/Bosch-pumper.html
Titel: \"skruet ned\" (os ved opgasning)
Indlæg af: Jarl efter 28. Maj 2009 kl: 21:15:47
Metafor:

På en mixerpult til lyd har man en masse potentiometre. Ved at skrue op og ned for de enkelte potentiometre kan man f.eks. lade vokalen blive mere eller mindre dominerende. Ligeså med leadguitaren osv. Når man har fundet den rette balance mellem de enkelte instrumenter og deres styrke i forhold til vokalen, så kan man vælge at skrue op eller ned for det hele på én gang ved hjælp af det potentiometer, der hedder "master fader" - en slags hovedkontakt, der regulerer det samlede niveau.

På en dieselpumpe er mængdeskruen "master fader". der er en masse andre reguleringer, der justerer den afleverede dieselmængde til de aktuelle driftbetingelser. Der er tomgangsanslaget, der definerer et minimum, fuldgasanslaget, der definerer et maximum, centrifugalreguleringen, der tilpasser mængde til omdrejningstal og på TD er der LDA-reguleringen, der tilpasser til ladetryk. Disse reguleringer kan betragtes som de enkelte instrumenter på mixerpulten, mens mængdeskruen er master fader. Derudover regulerer dieselpumpen også indsprøjtningstidspunktet dynamisk i forhold til omdrejningstal, men der vedrører for så vidt ikke mængdesnakken.
Titel: \"skruet ned\" (os ved opgasning)
Indlæg af: Hinze efter 29. Maj 2009 kl: 09:34:21
Fantastisk udredning Jarl  :D  Nu kan selv os ikke diesel kyndige spille med.

Hinze
Titel: \"skruet ned\" (os ved opgasning)
Indlæg af: 4X4 efter 29. Maj 2009 kl: 14:36:25
Kan vi få lidt mere monitor herovre i venstre side af scenen? :lol:  :lol:
Titel: \"skruet ned\" (os ved opgasning)
Indlæg af: ThomasG efter 29. Maj 2009 kl: 16:57:59
HURRA! Jeg forstår det også!
Titel: \"skruet ned\" (os ved opgasning)
Indlæg af: pawel efter 29. Maj 2009 kl: 18:05:24
Citat fra: "Harald"
HURRA! Jeg forstår det også!


-Som ejer af dit nye tyske bæst bliver du jo nødt til at vide alt om dieselmekanikken.. Sådan et dyr strejker jo sikkert hveranden morgen i kolde tider, smider en plejlstang i ny og næ og bliver utæt ved topstykket så olien sejler ud over hele gårdspladsen.. For ikke at nævne alle de gener ved at køre med en kæde frem for tandrem.. pyyha.. :?

 :lol:  :lol:
Titel: \"skruet ned\" (os ved opgasning)
Indlæg af: rcb efter 30. Maj 2009 kl: 10:02:37
Super svar, tak.
Især den med mixerpulten. Rock on.
Rasmus