T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 10. Juni 2009 kl: 20:03:25
-
Kære forumister
Jeg søger jeres umiddelbare og fornuftsprægede vurdering af en tysk tendens:
Baggrund:
Der er almentkendt, at dieselmaskinerne smider takthjulet på krumtappen med "kapital motorschaden" til følge. Jeg har altid søgt at imødegå problemet med en ren og fint afrettet sternflade på krumtappen, 12.9 bolt, nyt takthjul og blå Locktite.
Tyskerne er begyndt at montere takthjulet og så derefter bore hul ind gennem takthjulet ind i krumtappen fra sternfladen og så banke en kraftig rørsplit ind. Seneste skud på stammen jeg har læst om på "Das Bus Forum" er, at bore et eller to huller, dreje gevind og så skrue en eller to AAZ-plejlbolte i.
Hvad er jeres ideer om disse tiltag?
-
Kære forumister
Jeg søger jeres umiddelbare og fornuftsprægede vurdering af en tysk tendens:
Baggrund:
Der er almentkendt, at dieselmaskinerne smider takthjulet på krumtappen med "kapital motorschaden" til følge. Jeg har altid søgt at imødegå problemet med en ren og fint afrettet sternflade på krumtappen, 12.9 bolt, nyt takthjul og blå Locktite.
Tyskerne er begyndt at montere takthjulet og så derefter bore hul ind gennem takthjulet ind i krumtappen fra sternfladen og så banke en kraftig rørsplit ind. Seneste skud på stammen jeg har læst om på "Das Bus Forum" er, at bore et eller to huller, dreje gevind og så skrue en eller to AAZ-plejlbolte i.
Hvad er jeres ideer om disse tiltag?
Umiddelbart er det jo ikke meningen at takhjulet skal kunne rokke så meget som en krilimillimeter. Hvis en rørsplit eller en pinolskrue skal være tungen på vægtskålen, så er det jo fordi at bolten har givet fortabt, og friktionen er blevet glidende. eneste helt åbentlyse fordel er måske, at man, hvis man er omhyggelig med at kontrollere tilspændingen af bolten hyppigt, så kan røsplitten være tungen på vægtskålen, som redder motoren. Men jeg ville ikks spilde mine sparepenge på at sætte en split i... måske en pinolbolt.. men locktite og 12.9 må være det rigtige.. og så skal man selvf. huske, at locktite har en defineret levetid... så slipper skidtet.. så måske ny låseolie skulle med på service-intervallet sammen med t-rems- skifte.. og så bare luftnøgle på i stedet for modhold på slagene.. av av ..... undskyld Jarl....
-
Ellers kan du da bare gå trinet op fra loctite 243 -> 272
http://www.hojstrup.dk/main/index.asp?site=206&produkt=4528
http://www.hojstrup.dk/main/index.asp?site=206&produkt=4659#4659
så skal du heller ikke bekymre dig om at fjerne bolten igen....
-
Jeg er helt enig med jer. I min optik er der én og kun én ting, der skal holde hjulet fast: friktionen på den glatte flade mellem hjulet og krumtappen. Derfor er det i princippet også ligemeget, om man har TDI-udfræsning eller ej - ikk'?