T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jankjerbye efter 31. Juli 2006 kl: 16:30:01

Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 31. Juli 2006 kl: 16:30:01
Herunder håber jeg at der kan komme en oplysende debat om hvilket kørselsmønster der er sundest for vores gamle t3ere, så vi kan holde dem levende og måske få afklaring på hvor myten om den svage t3 motor og gearkasse er startet.

Ingen info er for "simpel" eller "basal".

Jeg kan starte med at nedfælde hvad jeg tror jeg har lært af folk her på t3nettet i løbet af de første par måneder med en diesel t3. (ret mig hvis jeg skriver noget vrøvl) Jeg har kørt JX 1,6TD


Koldstart: Træk "forstiller pinden" (koldstarts-pinden) til diesel pumpen ud. Drej nøglen 1 klik, vent på at den røde temperaturlampe ikke blinker længere, vent derefter til den orange gløderørslampe slukker og vrid til start. Den bør starte efter et par vrid uden at give gas og der må ikke kommer for meget sort røg ud.

Kørsel: Indtil temperaturnålen er over det hvide felt på uret: Lave omdrejninger (under 2600-2700?).
Når motoren er varm (over det hvide felt). Tryk forstiller-pinden ind. Op til (3600-3700??) omdrejninger maks. Olietemperaturen må ikke komme meget over 100 grader, oliekøler og 80 eller 75 graders termostat anbefales (links?) Husk at modvind og kørsel op af bakke tager mange kræfter da en t3 er firkantet og tung. Hvornår man skal geare ned og hvor lave omdrejninger den kan trække har jeg ikke nogle positive erfaringer med.

Gearskifte: Forvent ikke hurtige præcise gearskifter men vær tålmodig og gå ud af gear, centrer gearstang (frigear) og skift så præcist og tålmodigt til næste gear. Giv evt. en lille smule gas hvis du føler modstand mod skiftet. Det kan hjælpe til at synkronisere hastigheden i gearskiftet. (er det korrekt?) Holder man stille på plan vej i frigear og har problemer med at få den i første så prøve 2. gear først og skift så direkte op i 1. (min erfaring men jeg har nok også defekte syncromesserringe)

Håber at folk har gode forslag og tilføjelser til mine erfaringer, der kan redde nogle gamle CS, KY og JX kørere derude i det danske t3land.
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 31. Juli 2006 kl: 16:53:49
Jeg har hørt at både for lave og for høje omdrejninger dræber diselmotoren... Dvs ca. 90 km/t i 4. gear og 65 km/t i 5. gear er usundt, altså hvis det er hele tiden man kører sådan.

Ellers er mit kørselsmønster på samme måde som dit Jan.
Min ryger lidt gråligt ind i mellem og bruger lidt olie, men ikke vand.

Jeg har ingen køling på olie og vand ud over standart udstyret.
Nogle gange giver jeg den en over nakken, når den er varm og andre gange dribler jeg afsted med 60 km/t i 4. gear...

Oftest ligger jeg på 70-75 km/t i 4. gear.
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 01. August 2006 kl: 22:37:41
I har ikke omdrejningstæller nogen af jer? Jeg syntes i snakker meget om km/h men nu er der jo en del forskellige gearkasser =)
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: dokajønne efter 02. August 2006 kl: 11:02:16
I min gamle skoda brugte jeg kun koblingen til at sætte i gang med. Resten af gearene kunne jeg skifte til uden brug af kobling. Nogen gange kneb det dog lidt når jeg skulle skifte ned. Rrrrrrrrrrrrrrrrrr.......KLONK. (Motoren døde før gearkassen)
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: Gammelpot efter 08. August 2006 kl: 14:45:14
jankjerbye skriver at man skal vente med at starte til den røde temperaturlampe ikke lyser længere, på min holder den først op med at lyse når jeg har startet.
Er der tale om en fejl? og i så fald har nogen så gode forslag til udbedring.
Kan iøvrigt fortælle at vi i ferien har kørt ca. 5000 km i Polen, Slovakiet, Ungarn,Østrig og Tyskland. Sådan en gammel camper vejer ca 2 ton når den er lastet og så er 50hk. ikke meget men den klarede stigninger på 15-16% uden vrøvl, godt nok med 40km.t i 2. gear men pyt der var ikke så mange andre bilister som vi kunne genere. På denne tur har jeg hældt ca. 2,5 liter olie på hvilket jeg syntes er ok når vi betænker hvor meget den har været presset.
Apropos olie, hvad bruger i andre og er der nogle anbefalinger, selv har jeg indtil nu brugt en helsyntetisk SEA 5-40 fra ESSO som kan købes for menneskepenge hos Harald Nyborg
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 08. August 2006 kl: 15:13:15
Hej Gammelpot!

For nemhedens skyld så smid lige et indlæg i denne post: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=293&highlight=olie så er det samlet når folk leder efter det.

Der er også nogle svar på dit spørgsmål.

40km/t i 2. gear.. DET havde jeg sku ikke tålmodighed til, derfor skifter jeg til AAZ
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: Gammelpot efter 08. August 2006 kl: 17:34:36
Hej jankjerbye
hva mæ lampen?
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 08. August 2006 kl: 20:54:45
Hmm.. en på lampen.. jaeh?

Altså min lampe slukker efter ca 10 seks.. (min glødelampe er en helt anden historie) og jeg mener da bestemt at der står at det skal den i min originale manual til transporteren.. Kan godt tjekke ved lejlighed.
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: Jarl efter 08. August 2006 kl: 22:17:51
Undskyld jeg lige blander mig...

Den røde blinkende diode i termometeret blinker nogle få sek., når man sætter tænding til, så man ved at den virker. Derefter går den ud - uanset, om man starter motoren eller ej. Dioden reagerer ved startet motor, hvis væskestanden i ekspansionsbeholderen i motorrummets højre side er for lav. Med andre ord - hvis dioden fortsætter med at blinke, er der formentlig enten for lidt kølevand, eller også er der problemer i indikatoren eller kablerne til den.
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 19. Juni 2007 kl: 14:51:00
Jeg har nu snart kørt over 6500 (resten af tiden har jeg holdt stille med nedbrud) km i diesel-T3 og forberedelserne til planteoliedrift er godt undervejs. Jeg tager springet til 100% ren planteolie drift i næste måned hvis alt går vel.

Med det i mente har jeg forsøgt at gøre et lav-omdrejnings kørselsmøsnter i kold tilstand til en vane (det er OGSÅ en rigtig god ide på dieselolie for topstykkets skyld). Det kan lade sig gøre, MEN man må eksperimentere lidt med gearing og vælge ruten fra startadressen klogt så man kan ligge og tulle de første X kilometer. Jeg kører ca. 7 km hjemmefra inden jeg kommer over 3000 omdrejninger og det første stykke tid hvor vandtemperaturnålen er i det hvide felt holder jeg mig under 2500. Jeg har snakket med folk der ikke mener dette er muligt, det vil jeg lade være op til diskussion. Med min 4 trins lavgearede kasse (med lidt større hjul dog) og en nyrenoveret sugediesel kan jeg sagtens holde mig under 2000 omdrejninger hvis jeg vil det...

Mellem 2000 og 2400 kan jeg køre ca. 60 i 4. og det må så være det indtil jeg når driftstemperatur.

Dette gælder (så vidt jeg er orienteret) for ALLE de hvirvelkammerdiesel der sidder i vores kære T3ere og jeg har på fornemmelsen at ikke ALLE nybagte T3 ejere er klar over dette (inklusive mig selv, been there done that) derfor dette lidt kedelige indlæg.

Til slut kan jeg peppe det lidt op med en video af min doka på grusvejen (derfor larmen) ud fra gården indtil jeg møder asfalt og skifter til 4.

http://martinelund.dk/jan/2000omdr.mov

Det KAN altså lade sig gøre, men man skal være i tulle / morfar humør og man skal IKKE tro at man bare kan vride nøglen og køre som i en benziner.
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: PARKHAVE efter 19. Juni 2007 kl: 15:22:45
Tjaa, der er jo forskel på folk.
Jeg forvarmer ( og tager selen på imens) starter dyret og kører under 50 ud af byen (400 meter) i 3gear.
Uden for byskiltet får den fuld gas - op i 4 og op i 5 hvor der er plads til det. ( mest 4 for den bugter sig som en slange)
Jeg kører som regel mine biler ud i gearene også med aut. ( kick-down er en dejlig opfindelse :lol: )
Når jeg når hovedvejen til holstebro efter 3 km får den igen kniven. :twisted:
Jeg kører som regel 50 i byerne, 100-124 ( passer på kortet) på landevej og alt hvad den overhovedet kan trække på motorvej.
Km/l aner jeg intet om og er også ligeglad.
Hvis skramlet går i stykker, køber jeg enreservedels bils og skifter til en anden motor, det samme med gearkasse.

Selvfølgelig tjekker jeg vand og olie en gang i ugen, men det har jeg nu altid gjort
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: Hawaiibussen efter 19. Juni 2007 kl: 15:46:46
Skal man ikke skifte gear når den røde lampe, nederst til højre, lyser  :D
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: Jarl efter 19. Juni 2007 kl: 16:07:52
Og jeg ved ikke lige hvorfor jeg pludselig får inspiration til dette tema, men nu synes jeg vi skal snakke lidt om det fænomen, som på tysk omtales som "Kolbenfresser" - frit oversat til dansk - "stempelæder". (Og bare rolig Parkhave - engang imellem er jeg også ved at kaste op over denne frelste tråd!)

Se hvad sker der, når man starter en motor? Jo - der påbegynder afbrændingen af noget brændstof. Dette udvikler varme - ja - det er jo hele meningen med det, men desværre er det kun en lille trediedel (på en benz. en fjerdedel!) af varmen, som bliver til fremdrift - resten skal bare ledes væk - ud til pipperne. I opvarmningsprocessen er nogle dele tættere på det varme brændstof end andre. Stemplerne f.eks. De får deres del af varmen straks. Nu er det sådan at når noget bliver varmt, så udvider det sig som bekendt. Men stemplerne bliver hurtigere varme end den store tunge motorblok, de arbejder indeni. Dvs. at spillerummet mellem stemplerne og cylinderen er mindre end normalt lige i starten, hvor stemplerne er varme, men blokken kun lunken. Ergo bliver der mindre plads til smørefilmen mellem stempel og cylinder. Er der nogen her, der har kørt på tunet knallert, der havde lige lidt nok olie i benzinen? Og givet den kæppen i kælderen lige fra start? Og mærket fornemmelsen da baghjulet pludselig stod stille på asfalten fordi stemplet havde sat sig? Sådan noget sker da aldrig i en 4 takts diesel vel? Hmm tjo - desværre.

Prøv at se på dette helt nye (2000 km) stempel:

(http://aycu24.webshots.com/image/17743/2003787562690876239_rs.jpg)

Der er tydelige "fresser-mærker" at se 90 grader forsat i forhold til krydspinden - der er nemlig altid der det er galt, og det er også en af årsagerne til at en cylinder slides ovalt. Ved krydspinden er der intet at se - der er nemlig ikke samme varmeudvidelse, da varmen afledes af krydspinden.

(http://aycu23.webshots.com/image/18662/2003770339042777374_rs.jpg)

Med andre ord bestemmer man selv, hvor længe ens stempler og cylindre skal leve - nedenfor er et billede af en stempel, som er kørt forsigtigt og fornuftigt i 200.000 km - gammelt ja, men ingen fressermærker:

(http://aycu24.webshots.com/image/17743/2003751570681137835_rs.jpg)

Samme problem - kolbenfresser - kan opstå ved varm - meget varm motor. Op ad Kasselbakker - klampen i bund - stemplerne overopheder - vokser i forhold til cylindrene og klemmer. Står det på længere tid, kommer der rivninger, og til sidst kollapser stemplet og cylindergangen.

Og hvad gør man så ved det ud over at køre fornuftigt? Jo, man kan bore cylinderen lidt ekstra op. Normalt laver man spillerummet mellem cyl. og stempel på 0,03 mm, men formoder man at der skal køres råddent, så kan man vælge at gå op på 0,07. På den måde bliver motoren "slidt" lidt ekstra til ved boringen og holder ikke lige så længe, men den river ikke stemplerne. Så man kan vælge : fornuftig kørsel ved kold motor eller hurtig nedslidning - valget er personligt, og jeg skal ikke blande mig i det - jeg elsker bare, når man vælger på informeret grundlag.
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 19. Juni 2007 kl: 16:13:20
Citat fra: "Hawaiibussen"
Skal man ikke skifte gear når den røde lampe, nederst til højre, lyser  :D


8,79 for en liter diesel!! ARGH.. så kører man sku rundt på tågerne og kigger efter tanke med fornuftige priser.. jeg håber at få nye dyser i og timet pumpe her på torsdag (men det ved du vel??! ses vi?) SÅ kommer der andre boller på suppen! 3 kr. sparet pr. liter inklusiv betalt afgift DET kan eddermame mærkes når man kører 35+ om året!

Nåmen tilbage til emnet:

Fantastisk informativt og velunderbygget indlæg Jarl!! TAK for det.. igen!

Håber folk kan bruge nogle af erfaringerne i tråden og vil spæde til med deres egne guldkorn.
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: PARKHAVE efter 19. Juni 2007 kl: 19:54:49
Ja jeg ville såmænd også ønske at jeg havde den fornødne tålmodighed til at køre mest optimalt.
Det er ikke fordi jeg ikke har lært det ( for det har jeg) :oops:
Men hvis der nogensinde har eksisteret en stereotype på en bilist med roadrage må han ligne mig :twisted:  
Det som Jan sparer på optimal ( sindig) kørsel, ja det taber jeg jo så på både gynger og karussellerne :lol:  :lol:
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: poot efter 19. Juni 2007 kl: 20:04:00
Citat fra: "jankjerbye"
Citat fra: "Hawaiibussen"
Skal man ikke skifte gear når den røde lampe, nederst til højre, lyser  :D


 3 kr. sparet pr. liter inklusiv betalt afgift .



Har du ikke et olie fyr til husopvarmning, for så skal du ikke betale afgifter hvis dit fyr er under et vist antal KW  kun moms. men det skal man jo altid betale :roll:

ER der nogen der kan huske hvor mange KW det er  :wink:
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 19. Juni 2007 kl: 23:55:37
Hvis man benytter rapsolie i tanken skal man indberette sit forbrug og betale "drivmiddelafgift" ligegyldigt om man har et oliefyr eller ej.
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: PARKHAVE efter 20. Juni 2007 kl: 07:39:53
Som regel har driftige jyske bønder... Øhh Landmænd en meget dårlig hukommelse når det drejer sig om indberetninger ( ja, altså undtaget dem der udløser landbrugsstøtte :lol:  :lol: )

Det er jo fuldstændig og helt aldeles tåbeligt at skulle betale aftgift af noget man selv har produceret og som man selv anvender.

Næhhh, vi bliver pålagt større afgifter for at financiere tiltag mod forurening, når det kunne løses ved at fjerne afgiften på hybridbiler og ethanolbiler og deres brændstof.

Kør Jan, Kør
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 20. Juni 2007 kl: 09:14:38
Det kan nævnes at da Væsenet og dets vogtere indså at det ikke gav taburetpladser at tage Co2 afgift af et Co2 neutralt brændstof som planteolie (den Co2 det frigives ved forbrænding har planten optaget fra atmosfæren) blev afgiften fjernet og erstattet af en anden "ny" afgift ved navn "drivmiddelafgift" praktisk nok for administrationen var satsen, beregningsmetdoderne og indbretningsarbejdsgangen 100% den samme som Co2 afgiften.

Så kom ikke her og sig at Væsenet ikke lytter til folket!  :?
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: PARKHAVE efter 20. Juni 2007 kl: 09:15:46
De skal bare ikke have 1 øre :twisted:  :wink:
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 20. Juni 2007 kl: 09:38:25
Når nu vi snakker planteolie i en kørselsmønstertråd, så anbefales det af folk med erfaring at hvis man kører på rapsolie f.eks at man så venter indtil rapsolien er varm og mere tyndtflydende før man kører over 2500 omdrejninger. Gør man ikke det vil dieselpumpen mangle smøring, da den noget tykkere rapsolie ikke kan trænge ind når den er kold.

Nåja.. noget er jo teori og noget er praksis, hvis man vil forsøge alt denne teoretiseren om varme, slid, bæreevne og viskositet i sin gamle 1,6 turbodiesel så er det bare at komme igang og køre pænt de første km.

Man kan altefter det geografiske udgangspunkt opleve forskellige interessante indstillinger til en sådan vandreklits adfærd i trafikken og så må man jo forsøge at klare sig med humor og investere i et klistermærke ála dether- http://t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=17

Held og lykke derude på vejene! Hvem kører flest km inden næste motorrenovering.. ??  :D
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: PARKHAVE efter 20. Juni 2007 kl: 10:12:37
Da jeg havde en MB711 kassevogn ( 6,5 T høj og lang) havde den tidligere ejer skrevet bagpå: Ja Ja, jeg skynder mig alt hvad jeg kan. + en smiley
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: Hawaiibussen efter 20. Juni 2007 kl: 10:31:40
Citat fra: "jankjerbye"


Man kan altefter det geografiske udgangspunkt opleve forskellige interessante indstillinger til en sådan vandreklits adfærd i trafikken og så må man jo forsøge at klare sig med humor og investere i et klistermærke ála dether- http://t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=17



Den kunne være sjov at få lavet med en T3 på istedet..... :D
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: verner efter 25. Juni 2007 kl: 22:34:40
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "jankjerbye"


Man kan altefter det geografiske udgangspunkt opleve forskellige interessante indstillinger til en sådan vandreklits adfærd i trafikken og så må man jo forsøge at klare sig med humor og investere i et klistermærke ála dether- http://t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=17



Den kunne være sjov at få lavet med en T3 på istedet..... :D


ja for satan, den er jeg os med på 8)
 var det forøvrigt ik mølle som ku få lavet streamers til fornuftige priser? :shock:
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jensjakob efter 25. Juni 2007 kl: 23:09:06
Drivmiddelafgift - jeg tager klagen med in på Slotsholmen på onsdag - og ser om jeg kan gøre noget :-)
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 09. Juli 2007 kl: 09:27:28
http://vwnettet.dk/forum/topic/331512

Specielt Frank Andersens indlæg i denne tråd på vwnettet er spændende læsning. Set i lyset af Franks MANGE års erfaring med opbygning, syn og service på vw af alle slags og T3 gearkassernes arvegods tilbage fra T1 erne.

Det minder jo alt ialt om Jarls råd: Skift gear stille og roligt. Jeg plejer at forklare det til folk der skal køre min vogn på denne måde: Gearskifte er 2!! bevægelser.. UD af gear og IND i gear.. ikke 1 rykken direkte på tværs af kulissen. Indkobling bør ligeledes foregå roligt og gelinde (uden dog at fiiile på koblingen), så burde alle vi nye kunne undgå spontane gearkasseskader de første 20.000 km p.g.a. uhensigtsmæssig betjening af vogntøjet.

Og myten om den svage t3gearkasse kan måske tones lidt ned.
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: KHSalvesen efter 09. Juli 2007 kl: 13:07:15
Prøv at forklare dig lidt mere.  :?:   :?:   :?:

Ovenstående indlæg, kan du lige skære ud i PAP.  :lol:  Tak.

kurt
Titel: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
Indlæg af: jankjerbye efter 09. Juli 2007 kl: 13:20:44
Der er vist en gammel tråd til sticker / streamer diskussionen.. jeg genopliver den lige.. og så kan folk melde ind der... (jaja jeg ved godt jeg selv startede)

Lad os prøve at holde denne tråd på sporet så det er nemt for grønne T3 ejere at få lidt hjælp, jeg ved at JEG ville have sat pris på denne tråd da jeg for blot et år siden købte min første T3.