T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 20. Juni 2009 kl: 23:55:31

Titel: Hvorfor egentlig ikke luftkølet diesel?
Indlæg af: Jarl efter 20. Juni 2009 kl: 23:55:31
Støj, olietemperatur, virkningsgrad og risikoen for hot spots er overskriften

Støj:

Dieselmotorer er i deres natur væsentligt mere støjende end benz. Den pludselige og meget kraftige trykstigning i forbrændingskammeret skaber en voldsom akustisk effekt. I luftkølede motorer tilstræbes et stort overfladeareal (køleribber) for at aflede varmen. Køleribberne fungerer desuden som massevis af membraner, der for alvor kan sætte luften i svingninger. Tænk bare på en gammeldags MZ-motorcykel - sådan en cylinder kan sgu høres, og tænk, hvis forbrændingen var efter dieselprincippet. Vandkølede motorer er generelt mere støjsvage,

Olietemp.:

Punktbelastningen af olien er langt højere på en diesel end på en benz. Høj kompression og pludselig trykstigning stiller store krav til oliens bæreevne på krumtapsølerne. Luftkølede motorer kører generelt med meget høj olietemp., hvorved bæreevnen nedsættes. Diesel og luftkøling er altså heller ikke hensigtsmæssigt af denne grund.

Virkningsgrad:

Når man vælger dieselmotorer sker det ud fra en række hensyn. Et af de væsentlige er, at dieselmotoren har en tydeligt højere virkningsgrad end en benz. En del af denne fordel ville gå tabt ved luftkøling, idet det så ville være nødvendigt at drive en stor blæserkøler nonstop, og det medfører et meget højere tab end en lille vandpumpe.

Hot spots:

En diesel bliver meget varm i området omkring forkammeret. Til gengæld er motoren køligere end benz. mange andre steder. Der er altså risiko for at enkeltpunkter på motoren ville være uhensigtsmæssigt varme, hvis ikke der var et kontant kølemedium som vand til stede.

Men når alt det er sagt, så har du jo ret. Luftkøling er typisk mindre sårbart end vandkøling, og som du selv nævner, så findes kombinationen diesel-luftkøling endda i en meget vellykket version hos Deutz. Endda er den så vellykket, at den også benyttes i en del hard-core Maguis-Deutz terrænlastbiler, og mig bekendt har de spillet en betydelig rolle i fjerne egne som Afrika. Men lavt brændstofforbrug og støjniveau blev de vist aldrig kendt for...
Titel: Hvorfor egentlig ikke luftkølet diesel?
Indlæg af: Mølle efter 21. Juni 2009 kl: 10:34:21
Citat fra: "ctange"
Når der nu er en luftkølet benzinmotor til T3,
kunne der vel også være en luftkølet?

Jeg har engang kørt i en luftkølet Deutz diesel trakror,
så den slags motore findes.

Der er da næsten kun fordele ved at slippe for vand i motoren?


Tatra kører med lufkølet V8. Men her er støj/komfort vist ikke nogen option????
Titel: Hvorfor egentlig ikke luftkølet diesel?
Indlæg af: Mads-kaa efter 21. Juni 2009 kl: 10:42:14
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "ctange"
Når der nu er en luftkølet benzinmotor til T3,
kunne der vel også være en luftkølet?

Jeg har engang kørt i en luftkølet Deutz diesel trakror,
så den slags motore findes.

Der er da næsten kun fordele ved at slippe for vand i motoren?


Tatra kører med lufkølet V8. Men her er støj/komfort vist ikke nogen option????


Er de ikke også allesammen hækmonterede, det fjerner jo en del af støjen, idet man kører væk fra lyden...

/Mads