T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Surfnut efter 23. Juni 2009 kl: 00:36:48
-
Hej!!!
Jeg er en glad ny ejer af en caravelle fra 86, 1,6TD, dejlig ny motor. Den var ude og køre sin første roadtrip, uden problemer hele vejen til struer og tilbage. Den holder så nogle timer om aftenen, motoren er kold, jeg drejer nøglen.......den starter ikke...Så står man dér med røvskægget i postkassen!!
Efter et par timers læsning og kander kaffe, prøvede jeg at undersøge om det kunne være noget med brændstofstilførslen. Der er næsten ikke luft i slangen (det løber ikke tilbage) og jeg har hældt ekstra diesel i dieselfilteret. jeg undersøgte også andre muligheder som startmoteren kører fint.
Loftlampen bliver svag når jeg drejer tændingen. Dvs gløderørene må have fin forbindelse til gløderelæet eller?
Så opdagede jeg at bladsikringen var sprunget. Det måtte være fejlen! Efter montering af ny sikring, så brølede den igang, YES!! :mrgreen:
...men det var en kort fornøjelse, for efter 5 sekunder stoppede den. Bladsikringen var sprunget igen!
Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg finder ud af hvad årsagen til den springer er?!?!
Med venlig hilsen
Surfnut
-
stop med at sætte flere sikringer i nu !
NUNUNU STOP
der er altid en grund til at der er nogen som springer / brænder !
fat voltmeter med gemmen gangs tester og mål på
gøderør og stel
+ på dit batteri til stel
kabel på magnetventil ved pumpen til stel
på hver side af der hvor blad sikringen SAD
til stel
så måler du det samme men bare til + på batteri
hmmm bum bum
-
nå ja det var ik for at lyde sur :D
velkommen til vores forum
lad os se nogen billeder og info om dyret :d
-
Hej!!!
Jeg er en glad ny ejer af en caravelle fra 86, 1,6TD, dejlig ny motor. Den var ude og køre sin første roadtrip, uden problemer hele vejen til struer og tilbage. Den holder så nogle timer om aftenen, motoren er kold, jeg drejer nøglen.......den starter ikke...Så står man dér med røvskægget i postkassen!!
Tillykke med bilen og velkommen herinde, det er jo det rigtige sted for sådan en bil.
Efter et par timers læsning og kander kaffe, prøvede jeg at undersøge om det kunne være noget med brændstofstilførslen. Der er næsten ikke luft i slangen (det løber ikke tilbage) og jeg har hældt ekstra diesel i dieselfilteret. jeg undersøgte også andre muligheder som startmoteren kører fint. Ikke rode for meget før du har fundet ud af hvad det er, du risikerer jo at lave en ny fejl. Jeg har hørt om at skifte filter, men at hælde diesel i det står ikke i min bog.
Loftlampen bliver svag når jeg drejer tændingen. Dvs gløderørene må have fin forbindelse til gløderelæet eller? Lyder fornuftigt.
Så opdagede jeg at bladsikringen var sprunget. Det måtte være fejlen! Efter montering af ny sikring, så brølede den igang, YES!! :mrgreen:
...men det var en kort fornøjelse, for efter 5 sekunder stoppede den. Bladsikringen var sprunget igen! Nu er det sådan at bladsikringen sidder der til forvarmen, så det passer ikke så godt med det forrige.
Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg finder ud af hvad årsagen til den springer er?!?! Sikkert en del mekanikere. :lol:
Med venlig hilsen
Surfnut
Stopper motoren, af sig selv.?
Hvis den kan starte med ny bladsikring, men motoren stopper når så bladsikringen smelter, så er det igang med at fejlsøge alt det elektriske i motorrummet.
1.: Så må relæet på dieselpumpen blive trukket via bladsikringen, det skal det ikke. Man kan altid tjekke om det system virker, ved at sætte tænding på. og tage den lille kabelsko af som sidder aller øverst på dieselpumpen, når man sætter den på igen, skal man tydeligt kunne høre den klikker. Klikker relæet ikke, sterter motoren heller ikke. I fejlsøgningsøjemed må man godt sætte en ledning direkte fra batteri til dette relæ.
2.: Når bladsikringen smelter er det jo fordi der kommer for meget strøm igennem den, det kan være en kortslutning, eller mere sandsynligt at et gløderør er gået helt kaput. Skift gløderørne så er du sikker, eller mere fornuftigt.: På forsiden er Søg funktionen, søg på gløderør og bladsikring. Husk du skal læse en masse, fordi vi gerne fylder indlæggene med lidt ekstra debat, men guldkornene kommer altså engang imellem.
Vi er enige om den bladsikring, er en lille metalplade, der sidder ude i motorrummet IK.
Godmorgen og velkommen til, du er jo næsten med i den Nordjyske fraktion.
Kurt
-
Tak for de hurtige svar Kurt og Crapz.
Jeg gik igang med at tjekke spændingen til gløderørene og de to af dem var på ca. 12 volt, men jeg nåede ikke at måle mere da multimeteret gik i stykker. Super fedt, det var ikke engang min egen...
Jeps...af en eller anden grund kunne jeg ikke lokalisere den kabelsko der var øverst på diesel pumpen, men jeg havde på fornemmelsen at det kunne være relæet den var gal med. Så jeg købte en hos Howdiaudi og sat den i. Selvfølgelig også en ny bladsikring(den metalplade der sidder under relæet) og BRØL, sagde den så gik den igang igen!
...men igen var det en kort fornøjelse, motoret gik i stå efter 5 sekunder. :roll:
Sikringen var ikke sprunget, så jeg er ret sikker på at det ikke er gløderørene.
Men så opdager mine venner, at der nærmest ikke kommer diesel op til dieselpumpen. Der er alt for meget luft i slangen.
Vi opdagede også at koldstartshåndtaget, hvis det hedder det, ikke var forbundet til motorrummet. Hvor skal den sættes til:?:
Jeg må søge videre på dieselpumpe imorgen, og jeg skal nok få smækket nogle billeder ind når jeg finder ud af, hvordan man gør! :D
-
Har du skiftet diesel filteret.
Det koldstarts kabel, hvis den starter udemærket, er det måske ikke nødvendigt. ellers skal det monteres på den arm der er nederst mellem motor og pumpe, ved tandremmen. (der er ikke meget plads)
Der skulle ikke ske noget ved at køre med armen trukket, dvs den er skuppet frem i kørselsretningen.
Hilsen Poul
-
Hej Poul,
Nu fik jeg skiftet diesel filteret, stramt skruet. Den trængte vidst også til det, det gamle filter var lidt rustent og sad ikke helt tæt.
Siden det har jeg prøvet at starte den, starteren tørner som den skal, bladsikringen sprænger ikke og der er ikke ret meget luft i brændstofslangerne til pumpen...så langt så godt!
Den vil dog ikke holdes igang selvom jeg giver gas. Noget andet er at der også kommer en underlig og usund klonk lyd fra motorummet, måske fra generatoren(?), og det kan mærkes helt op til koblingspedalen.
Jeg er lidt rådvild, den har ikke kommet med den lyd før, motoren er forholdsvis ny, kun kørt 130.000 km og den kørte fantastisk før...
Kan det have noget med dieselpumpen at gøre eller starteren?
Håber jeg kan få nogle gode tips fra de garvede folk herinde.. :)
-
Kunne det være gaskablet du står med der. ? Så når du starter får den ingen gas, vil kun halte igang, med hoppen til følge. ??
Jeg syntes du karter noget rundt i det, mid i en bladsikring kommer et oliefilter, luft i slangen og 12v på glødrøret. Det gør det hele lidt sværere at forholde sig til.
Har du opdaget søg, på forsiden, den er god for nogle timers læsning.
Fokus. En ting af gangen. :P
Kurt
-
Hvis der pludselig kommer en grum lyd, der kan mærkes helt op i koblingspedalen, ville jeg stoppe ethvert startforsøg indtil ialtfald tandremmen og strammerhjul etc. er fundet 100 pct. i orden.
HVIS remmen er hoppet, må du søge assistance hos de langt mere dieselkyndige, men start med, at kontrollere om motor, pumpe m.m. står som det skal.
-
Kurt,
Nej, det er så vidt jeg ved, det kabel som går op til førerhuset og er forbundet til et skubbe/hive-håndtag på instrumentbrættet. Den har jeg iøvrigt slet ikke brugt, ups!! :shock:
Ja, nu blander jeg nok det hele rundt, så her kommer det i nogenlunde orden:
1.Gløde relæet er skiftet(den lille sorte dims i den store sorte box). Bladsikringen er også er skiftet. Dén sprænger ikke mere. Nu spørger jeg dumt, men er gløde relæ = forvarmer?
2.Brændstofliteret er skiftet ud med ny, så luftbobler i slangen er blevet minimeret.
Aran:
Det er i hvert fald en helt forkert lyd, som den ikke har sagt før. Tandremmen sidder, som den skal og så vidt jeg ka se er de to andre remme ved siden af også intakte.
Jeg har skam brugt søge funktionen, der er godt nok masser af gode råd og inspiration.
Men har jeg ingen anelse om hvad det nu kunne være. Hvad skal jeg søge på? Dieselpumpe, generator? Ja, jeg ved godt jeg lyder som en kæmpe klovn, der er tabt bag en trillebør. :roll: :roll: :roll: Så please, bær over mig!!!
Nu vil jeg sige godnat og korporeligt knalde brædder.
P.S. har fundet denne håndbog (på cd) til sølle 4 pund, er det noget i kan anbefale, eller skal man have sig en god tyk bog at bladre i?
http://www.volkswest.co.uk/workshopmanual.html
-
Kurt,
Nej, det er så vidt jeg ved, det kabel som går op til førerhuset og er forbundet til et skubbe/hive-håndtag på instrumentbrættet. Den har jeg iøvrigt slet ikke brugt, ups!! :shock:
Min har været trukket ud, i den tid jeg har ejet bilen. !
Ja, nu blander jeg nok det hele rundt, så her kommer det i nogenlunde orden:
1.Gløde relæet er skiftet(den lille sorte dims i den store sorte box). Bladsikringen er også er skiftet. Dén sprænger ikke mere. Nu spørger jeg dumt, men er gløde relæ = forvarmer?
Forvarmen er ligenøjagtigt et gløderør som sidder i topstykket, de holder ikke evigt.
2.Brændstofliteret er skiftet ud med ny, så luftbobler i slangen er blevet minimeret. Det er helt normalt med en luftbobbel i den gennemsigtige slange.
Aran:
Det er i hvert fald en helt forkert lyd, som den ikke har sagt før. Tandremmen sidder, som den skal Hvordan ved du det, den sidder bag dækslet, den kan risikere at hoppe en enkelt tand over og så er fanden løs. Det er det som Aran vil have tjekket. Søg på pumpetiming, tandrem, OT Og læs alt :twisted: og så vidt jeg ka se er de to andre remme ved siden af også intakte.
Jeg har skam brugt søge funktionen, der er godt nok masser af gode råd og inspiration.
Men har jeg ingen anelse om hvad det nu kunne være. Hvad skal jeg søge på? Dieselpumpe, generator? Ja, jeg ved godt jeg lyder som en kæmpe klovn, der er tabt bag en trillebør. :roll: :roll: :roll: Så please, bær over mig!!!
Nu vil jeg sige godnat og korporeligt knalde brædder.
P.S. har fundet denne håndbog (på cd) til sølle 4 pund, er det noget i kan anbefale, eller skal man have sig en god tyk bog at bladre i?
http://www.volkswest.co.uk/workshopmanual.html
-
Som Kurt skriver.
Du bliver nød til at tjekke om alt er i OT.
Og du skal dreje motoren med en 19 nøgle i skiven ved krumtappen, (det kan være du skal have udstødningen af, for at få plads)
svinghjul: hul i koblingsklokken - Der er en fordybning mellem 2 tapper
Når OT er fundet her.
SKAL DET FØLGENDE PASSE:
Knast : af med topdækslet - der er et hak i enden af akslen der skal stå lig med toppen, med plads til en 3 mm linial ind i hakket.
Pumpe hjul. Der er et 16mm hul i skiven, dette hul skal stå udfor et tilsvarende hul i holderen.
Når alt er tjekket og i orden, drejer du motoren 3-4 gange rundt med nøglen for at være sikker på at der ikke er noget der tager på. FØRST der efter prøver du at starte med nøglen.
Nu du skal alt dette her igennem, Var det så ikke en ide at skifte tandrem og strammerhjul med det samme. Det er en af de allermest vigtige ting ved motoren, der kan føre til en totalskade.
Poul
-
Så er jeg tilbage igen med nyt om bæstet. Den blev bugseret op til mekanikeren. Han fandt ud af at det var gløderørene, som skulle skiftes, og vupti så var det problem løst. Nu starter den og kører uden problemer. Nu virker er glødelampen ikke helt, den lyser hele tiden under kørsel, men det kunne han ikke finde grunden til. Det er nok ikke noget at være bange for..
Og så er den forbandet ubehagelig metaliske lyd når jeg starter den. Mit bedste bud er starteren. Den skramler igen hver gang, men den var der som sagt ikke før bilen strejkede. Skal jeg mon prøve at pille ved den eller skifte den? Jeg skal til Berlin i næste uge, så jeg kan vel købe en brugt for en god pris.
Og så sagde mekanikeren også at der kom sort røg ud fra udstødningen og at det var pga turboen, som ikke skiftede olien ud af sig selv, så måske skal den også skiftes, på et tidspunkt.
Men tak for jeres hjælp, jeg er i hvertfald blevet mere T3 klog. :P
Jeg vil trille til Tyskland i bedste humør.