T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: piesen efter 24. Juni 2009 kl: 17:15:35
-
efter at jeg i foråret skiftede motor til en jr golf motor har jeg haft et problem der kommer igen og igen :( ,gerkassen bliver utæt ved højgearsakslen.har haft gearkassen taget af utallige gange nu og skiftet div ting omkring akslen men men problemet kommer bare igen :( .har søgt herinde og fandt ien tråd hvor der står noget om et styreleje/nåleleje i svinghjulet,hvor sidder det (skulle ha siddet).
nogen der kan hjælpe :)
-
Det ser ut så här och sitter innanför svinghjulet.
-
ok,ja såden et sidder der ikke,det kan vel også gøre at der er for stor et slup i akslen og at det så bliver utæt omkring den
-
Ja, hvis ikke der er et pilotleje i, så er skader på højgearakslen, dens shimmerring og lejerne i gearkassen forprogrammerede. Skynd dig at få et i og kig samtidig kritisk på akselenden. Pilotlejet koster under en hund og fåes allevegne - ebay, hovwdiaudi - you name it. Der eksisterer to varianter - et med en lille tætningsring ud mod akselsiden og et uden. Valget er religiøst.
-
ok,køre ud til vw imorgen og får et.
og tusinde tak for hjælpen :D
-
Jarl du verkar kunnig på det mesta, jag har en liten fråga angående detta lager.
Hur får man ut ett gammalt ur vevaxeln?
Jag har en motor med trasigt lager och jag får inte ut det förbannade lagret, snart tar jag fram gasbrännarn.
-
Jeg har osse et problem med en 3hgearkasse..
DeR er begyndt ar komme lidt rumlelyde fra den.. Jeg kan se at smider gearolie, men det er lidt tricky, for det kommer ud ved flancen til trækakslen i højre side.. Er det ikke meningen at sådan en gearkasse skal være hermetisk lukket der? Den har ellers fået skiftet pakningen ved højgearsakslen sidst den var afmonteret.. Men nu kommer olien bare ud ved trækakslen istedet! :roll:
Er den dødsdømt?? :cry:
-
Jeg har osse et problem med en 3hgearkasse..
DeR er begyndt ar komme lidt rumlelyde fra den.. Jeg kan se at smider gearolie, men det er lidt tricky, for det kommer ud ved flancen til trækakslen i højre side.. Er det ikke meningen at sådan en gearkasse skal være hermetisk lukket der? Den har ellers fået skiftet pakningen ved højgearsakslen sidst den var afmonteret.. Men nu kommer olien bare ud ved trækakslen istedet! :roll:
Er den dødsdømt?? :cry:
Den er helt færdig.. så du må nok hellere købe en anden af mig :wink:
-
Jarl du verkar kunnig på det mesta, jag har en liten fråga angående detta lager.
Hur får man ut ett gammalt ur vevaxeln?
Jag har en motor med trasigt lager och jag får inte ut det förbannade lagret, snart tar jag fram gasbrännarn.
1 Møtrik
1 Bolt.
Slibe møtrikken på to flader overfor hinanden, til den lige kan komme ind i lejet.
Få møtrikken ind og drej den så gevindet vender ud.
Skru bolten i. Når den kommer til bunden, skubber den lejet med møtrikken ud.
Kurt
-
ok,køre ud til vw imorgen og får et.
og tusinde tak for hjælpen :D
Du kan få også få den ved Bremse Verner I Fjerritslev
-
ok,lyder sgu godt,det er lidt kortere til fjerritslev en til aalborg :D
-
Pawel dit problem er korrosion i alugodset, men det er ikke dramatisk.
Din shimmerring er sikkert fin og tæt. Problemet ligger i tætningen mellem gearkassehus og lejeflangen.
Proceduren, du skal igennem er således:
1) Af med trækakslen
2) Af med trækakselflangen og plastik-låse-stykket - på samme måde, som da du skiftede shimmerring
3) Lav en markering på dels lejeflange og gearkassehuset, så du præcis kan skrue lejeflangen på plads igen til sidst.
4) Fremstil et stykke værktøj, der kan dreje lejeflangen ud (eller kom og lån et MEGET primitivt, men effektivt af mig). Det er let at se, hvordan det skal være, når du kommer derind.
5) Tæl omdrejningerne - så ved du præcist, hvor lejeflangen sad før.
6) Nu kan du se, at der sidder en stor O-ring på lejeflangen, som skal tætne ud mod gearkassehuset, men da gearkessehuset er tæret, så tætner den ikke længere.
7) Det skider vi rockere på. I stedet rengør vi gevindet med acetone eller andet godt, og så pladrer vi flydende pakning på gevindet.
8 ) Lejeflangen monteres igen, så den sidder, hvor den sad, og alt andet monteres i omvendt rækkefølge.
Til sidst påfyldes gearolie og så er det bare ud og nyde sommerlandet i T3.
PS: Husk minutiøs rengøring, så der ikke kommer grus og granitskærver i gearkassen.
PPS: Tak for det udførlige svar ang. gulv.
-
Jamen selvtak da for den ovenstående arbejdsfremgangs-beskrivelse..
Nu havde jeg ellers snittet i træ i en måneds tid og t3problemer var helt glemte. Men ak, så snart man er vel tilbage, så får den gamle spand øje på laden med bilgraven, og straks plager den mig for at kunne komme derind! :roll: Man skal holde de t3ere langt væk fra værkstedsfaciliteter, så glemmer de at de har skavanker og fortsætter uden at brokke sig.. :lol:
-
Har selv været igennem operationen på min gearkasse, Pawel...
Som Jarl skriver er den helt uproblematisk, "lukkede" min sammen med en streg flydende pakning da jeg skruede leje skålene i igen...
Jeg har også er stykke hjemmelavet, og primitivt, special værktøj til at tage lejeskålene med og du kender jo adressen :)
-
Takker mange gange!
T3en må lige klare mosten i et par uger endnu mens jeg lige skal skifte et tag.. Så kommer der tid til reperation af 3h på sølvpilen, udskiftning af 3h til aas og jx til 1y på bluestaren og hvad jeg nu ellers har bildt mig selv ind jeg når på en uges intensiv t3-indsats med min mek-ven..
Glæder mig til at poste indlæg i tråden om hvad man skal bruge sin t3 til i sommerferien.. -og håber de vil indeholde beretninger om rekreation frem for reperation! :lol:
-
Man skal holde de t3ere langt væk fra værkstedsfaciliteter, så glemmer de at de har skavanker og fortsætter uden at brokke sig.. :lol:
[size=24]H Ø R T[/size]
-
Ikke mindst skal man lade være med at fortælle dem om træf i nær fremtid, så bliver de nemligt præmenstruelle og vil ikke lade sin ejer kigge på andre modeller...
Men okay, det gælder jo så heller ikke kun for bilen ;)
-
Hvis pilotlejet mangler/er defekt, så pisker højgearakslen rundt i et excentrisk mønster. Det kvadrer shimmerringen og på lidt længere sigt selve koblinen og enden af højgearakslen. Du må have sagerne skilt ad og få syn for sagen.
-
Hvor stor er shimmerringen? jeg har en gummiring/pakning på størrelse med en gammeldags 5 krone med en "fjeder" inden i... er det en shimmerring?
Undskyld mange gange for de måske lidt dumme spørgsmål, men jeg er meget ny og har for første gang i mit liv åbnet en gearkasse.
Det lyder rigtigt. Den er ca. 1,5 cm høj, dvs højere end en normal simmerring.
-
Kan det passe det er denne her.
http://www.justkampers.com/shop/type_25/type-25-original-vehicle-parts/clutch-transmission/gear-box-parts/main-shaft-seal-gearbox-j10300.html
samt denne her
http://www.justkampers.com/shop/type_25/type-25-original-vehicle-parts/engine/spigot-bearing-j17025.html
-
Ja i shimmerringe er det en en metalfjeder, der strammer læben ind mod akslen, så den tætner.
Spær sidder i gearkassen - den bagerste del af den, som huser differentialet
-
Min vogn er en gammel model fra forsvaret og der står at den skulle have spær på men... den gearkasse der sidder på er ikke med spær - er det så bagtøjet der er spær på?.
Aflæs gearkassekoden og derfra kan vi finde ud af om den er med spær.
(ellers kan du løfte bagenden op, dreje dine baghjul frit i luften og se om de løber samme vej eller ej. Løber de samme vej, så er der spær i din gearkasse. Løber de modsat hinanden, så er den uden spær.) :wink:
Koden på gearkassen finder du der: