T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 14. Juli 2009 kl: 12:42:24
-
Hi folks
Jeg snusede lidt rundt på igittbay ... der kan man købe separate oliekølerset til mellem 200 og 275 euro. Forskellen er størrelsen af selveste køleren, der enten har 10, 13 eller 16 elementer. Dertil hører der 4,5 meter oliettrykledning og småting.
Den der køler monteres foran vandkøleren ?!? - how - mister man ikke lidt nedkøling så på det sted?
Hva er nu den rigtige størrelse til en helt normal JX 1,6 TD med en maks last på 120 kmh i timen på motorvejen? Jeg aner intet - bliver man klogere her på stedet?
Jens
-
Hi folks
Jeg snusede lidt rundt på igittbay ... der kan man købe separate oliekølerset til mellem 200 og 275 euro. Forskellen er størrelsen af selveste køleren, der enten har 10, 13 eller 16 elementer. Dertil hører der 4,5 meter oliettrykledning og småting. Forhåbentlig 2x4,5 meter slange
Den der køler monteres foran vandkøleren ?!? JA - how - mister man ikke lidt nedkøling så på det sted? Måske lidt køling fra vandet, men tilfører endnu mere kølingsevne til olien, det er en god byttehandel.
Hva er nu den rigtige størrelse til en helt normal JX 1,6 TD med en maks last på 120 kmh i timen på motorvejen? Jeg aner intet - bliver man klogere her på stedet? (Nogle dage :wink: )Samo Samo, bare det at du monterer en oliekøler, hjælper gevaldigt, der er nok ikke nogen der kan drage fuld nytte af de største alligevel, husk det er en yderligere køling i forhold til hvad dine venner Heinz, Fritz und Schultz havde planlagt.
Jens
-
Når du nu er i gang så køb den største. Jeg har en 16 rækkers og returslangen er mere end håndvarm når maskinen har fået pisk i et stykke tid. Om det så er klogt at pumpe for kold olie ind i en rygende varm motorblok skal der vist andre end mig til at svare på.
-
Hej igen
Prøv at se på billederne. Den store oliekøler er til 2400 og op til 3500 ccm, den mindre er til 1600 og op til 1900 ccm. Dermed er 13 elementer hhv. rækker måske bedre egnet til JX og / eller AAZ ??!!
Prisen for et komplet set med 13 rækker er omtrent 200 euro, men jeg vil først se de forskellige tilbud. Og som allerede set på billedet, så er det er komplet set med alle ledninger.
Mon 13rækker er den bedste løsning til en JX TD?
Jeg tror faktisk, at for kold olie retur i systemet ikke er godt for motoren, den skal være "Betriebswarm" ... og for at derfor at give det rigtige svar til Kurt, så var det Heinz og Co. der i den russiske vinter 1943/44 tændte bål under panseren Panther V eller Tiger VI hhv. Koenigstiger om natten for omgående at starte og dreje op for maskinen når russerne var på vej - ikke nogle koldstartproblemer med motor, benzin og olie ...
oder was?
-
I betragtning af at du ynder at rejse store afstande på motorvej med 110km/t ville jeg købe den med 19 rækker, men du kan selvfølgelig have en pointe mht den kølige olie
-
I oliefilterflancen er der jo en termostat, som gør at der ikke bare er et uhæmmet konstant flow af olie op til køleren. På denne måde kan der vel ikke komme "for kold" olie tilbage ind i blokken.. -sådan har jeg forstået det.
Jeg har nu kørt med den lille oliekøler fra bussmeden i fire år. De første par måneder havde jeg monteret en olietemperaturmåler, men den viste altid ca 90¤..osse når man tæskede sølvpilen med 120 tværs igennem tyskland til mit hjemland.Så til almindelig befordring rækker den lille helt fint efter min mening.
:wink:
-
jeg har kørt med 16 rækkers på en AAZ, der lå temperatur på 80C rent om vinteren, og 85-90 om sommeren ved fuld belastning.
-
Jeg aner intet om den perfekte olietemperatur til piskekørsel på 110 til 120 km i timen, skal den være på mellem 80 og 90 grader? Hvor står det i bogen omkring olietypen 10W 40 VWNorm 50.500?
Jens