T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 13. August 2006 kl: 23:25:12
-
Subaru turbomotor... :P :twisted:
-
Motorskifte i en t3 er et veldokumenteret emne og der er rigtigt mange succes historier.
Prøv at bruge google lidt på nettet, der er mange gode informationer.
Subaru: http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=subaru+vw+engine&ie=UTF-8&oe=UTF-8
VW TDI: http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=TDI+engine+vanagon&ie=UTF-8&oe=UTF-8.
Jeg står selv overfor at opgradere min Syncro Dobbeltkabine til en 1,9 TD motor fra VWs personvogne (Passat, Golf, Jetta o.s.v)
-
Du bliver nok nødt til at komme med nogle mere specifikke krav til din nye motor, skal det være benzin eller diesel, skal den være økonomisk eller kører fra en Porsche? Vil du beholde automat gearkassen, eller vil du skifte til manuel??
/Mads
-
Gearing finder du hos Winkler (Uha det er dyrt!!)
Motorombygning findes der et hav af, lige fra Volvo til Porsche.
Der er MASSER at finde på nettet, start evt. på
http://www.t3-infos.de
Her fandt jeg f.eks. :
Fremdmotoren im T3
Aufstellung durchgeführter Motoreneinbauten:
Alfa 16V - 1,7l mit 132 PS aus Alfa 33
Audi 4-Zylinder
Audi 5-Zylinder - 2,0 TD mit 90 PS
Audi 5-Zylinder mit 115 PS aus Audi 90 / 100
Audi 5-Zylinder mit 136 PS aus Audi 100 5E
Audi 5-Zylinder mit 133 PS aus Audi 80/90/100/200/Quattro/Coupe/Cabrio
Audi 5-Zylinder - 2,5l mit 100 kW (136 PS)
Audi 5-Zylinder - 2,3l 20V mit 125 kW (170 PS) aus Audi 90 (auch quattro)
Audi V6 - 2,6l mit 110 kW (150 PS) aus Audi A6
Audi V6 - 2,8l mit 127 kW (174 PS) aus Audi A6
Audi V6 - 2,4l mit 165 PS - 30V
Audi V6 - 2,8l mit 193 PS - 30V
Audi V6 - 2,8l mit 210 PS - 30V
Audi V6 - 2,5 TDi
Audi V8 - 3,6l und 4,2l
Chevrolet V8 - Foto
Ford V6 - 2,3l mit 114 PS aus Ford Granada/Capri
Ford V6 - 2,8l mit 140 PS aus Ford Granada/Capri/Sierra
Ford V6 - 2,9l EFI mit 103 kW (145 PS) aus Ford Scorpio
Ford V6 - 3,0l aus Ford Capri
Ford V6 - 3,2l von Hurrican Racing
Ford V6 Cosworth mit 143 kW
alle Porsche Boxer-Motoren
Rover V8
Subaru V6 Boxer
VW 4-Zylinder aus Golf/Passat
VW 5-Zylinder aus Passat
VW VR6 aus VW Golf/Corrado
VW G60 mit 160 PS aus VW Golf
VW 1,9l TDi 90/110 PS
Oettinger 6-Zylinder-Boxer 3,7l - 180 PS
Oettinger 6-Zylinder-Boxer 3,2l - 140 PS
Serien 2,1l mit Schick-Turbo und 163 PS
Du skal nok gøre dig klart, hvad du vil opnå med ombygningen..
Det er hele tiden et kompromis mellem pris/ besvær og fordele.
I mine øjene ville en 3,6 l 6-cyl Porsche motor og tiptronic gearkasse være det optimale (hvilket helt sikkert ikke deles af alle), men så kommer man også til at slippe mønten.
-
det er et godt stykke arbejde du har gjort ved du også hvilken en man kan montere uden den helt store ombygning af bilen
1.bedre brændstoføkomi
2.mere trækkraft
3.stadig beholde aircon,servo
4.at det ikke skader bilens køreegentskaber og ikke kræver den helt store ombygning tænker også økonomi
forløbig tak
Det findes nok ikke!
1,9 TD AAZ er nok det der kommer nærmest alle dine krav.
Ellers ville jeg kigge lidt på Audi 5-cyl. eller Ford V6 (Solow har vist et kompl. Ford V6 ombygningssæt liggende), de er bare ikke mere økomoniske.
Sååå hvis dine punkter står i prioriteret rækkefølge, er der nok ingen vej udenom diesel!
Har du tækt dig at lave det selv og hvor meget er der sat af til projektet ?
-
jeg vil lave det hele selv og jeg ved ikke helt med hvor meget der er sat af det drejer sig mest om at få en bedre brændstoføkonomi og en bedre motorgang min er en 2,1 mv havde håbet på at der var en som rimeligt enkelt kunne monteres ved godt der er ikke noget som er enkelt i sådan en montering ,men enkelt trods alt med hensyn til diesel vil den jo skulle synes engang så der opstår nok nogle problemer med dem eller hvad ? er træt af den motorgang min har syntes der dukker problemer om igen og igen
Der skulle ikke være nogle problemer mht. diesel konvertering, men der er noget med afgift og vægtafgift, kender ikke så meget til det :roll:
MV'ern er en glimmrende motor og jeg er bange for en ombygning ikke giver ret store fordele mht. det du søger.
Med indsprøjtningsmotorerne (inkl. MV'ern) er det ekstremt vigtig at motorens ledningsnet er tiptop i orden for den går godt.
Jeg har hørt om MV'er der har gået op mod 12-13 km/l ved 80-100 km/t. med manuel gearkasse.
Din automat gearkasse vil under alle omstændigheder tage en del økonomi.
Typiske fejl på indsprøjtningsmotorerne er:
- Dårlig stelforbindelse
- Dårlige forbindelser til sensorer
- Stoppede eller snavsede insp. dyser
- Dårlig lamdasonde
Det ville nok være den billigste og bedste løsning at efterse, renovere og opgradere ( evt. let tuning, hvis du gerne vil ha lidt flere HK'er) din MV'er
-
Er det dig jeg har snakket med i telefonen et par gange ?
Ustabil tomgang kan skyldes, temp. sensor el tomgangsreguleringsmodulet er i stykker (og en masse andre ting) det er et meget godt sted at starte.
Mht. ledningsforbindelserne skal du tjekke stel ved gearkasseophæng og lave en selv, af et gammelt startkabel el. lign.,fra karrossen et sted i motorrummet direkte til blokken.
Tjek alle ledningsforbindelser i motorrummet, er de beskadiget, er stikkene gode, friske og ikke irrede !?.
Giv alle stik lidt kontakt spray og skift eller rens de dårlige stik
Mht. tuning/ opgradering, kan man godt gøre lidt for at få mere trækkraft.
Som f.eks.
- polering og matchning af indsugningsporte
- flervinklet ventil-og sædeslibning
- 1:1,25 vippetøj
- anden knast
- andet luftfilter
- fjerne kat.
Med disse ændringer vil du kunne komme i nærheden af 120 hk og opnå bedre bundtræk, uden det går væsentlig ud over benzinøkonomien.
-
du er en mand der ved noget om tingene jeg har fået dysserne lavet
Hvordan er de "lavet" ?
Hvis det skal virke, skal de mindst ultralydsrenses og flowtestes !
hvis det er gjort, vil forskellen til nye dyser nok være minimal!
-
skal der ikke en erstatning for katten til lamdaen
Jo !
det lyder som en smule omfattende tuning
Tjaaa, men det er helt sikkert 100 gange nemmere end en motorkonvertering. (og klart det billigste!!!)
hvad og hvorfor er de stilforbindelser så vigtige
Ja det er et godt spørgsmål... nogenlunde sidestillende med "hvor er benzin vigtig i en benzinmotor!?"
hvis du har tid må du gerne kontakte mig 20916789
Du ringer bare ... !
Hvor bor du i grunden !?
-
Hej wbxmand
Nej det er mig du har haft i telefonen et par gange.
Følger diskret med på sidelinien,
-
jeg bor i midtjylland og har du eller kendskab til disse dele har du et tlf nr
Står i "Dele til salg" sjovt nok !!! :lol:
-
Hej wbxmand
Nej det er mig du har haft i telefonen et par gange.
Følger diskret med på sidelinien,
Ållrajt...!
Er du kommet nærmere en løsning ?
-
Nej jeg holder stadig stille. Drømmer mig tilbage til de glade jx-dage
hvor vi bare skiftede motor for at få tiden til gå .
Overvejer stadig at skifte til dj
-
Nej jeg holder stadig stille. Drømmer mig tilbage til de glade jx-dage
hvor vi bare skiftede motor for at få tiden til gå .
Overvejer stadig at skifte til dj
Bare for udfordringens skyld ville jeg gerne se på den :roll:
Det kan simpelthen ikke være rigtigt!!!
Måske du selv vil fortælle historien !?
-
Det har jeg ikke...
Heller ingen luftmængdemåler, kun den jeg bruger, hvis Megasquirten skal ordnes...
-
Hvis du skal ha fat i nogle af de eksotiske motordele, vil det være en god ide at tage fat i farmer fra VWnettet..
-
ok det er der ikke noget at gøre ved ,er det ikke muligt for en form for chip tuning i sådan en bil? ps har selv lavet sidefender /rør til min t3 tager billeder af dem i morgen og står gerne til rådighed for spørgsmål
Aircooled.net havde på et tidspunkt en performancechip, men tog den af marked igen, vist nok fordi den ikke var så fantastisk. Den gav kun hk over 4000 og man mistede bundtræk.
Tag fat i Farmer, han ved sku meget om de der eksotiske dele...