T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Hawaiibussen efter 20. Juli 2009 kl: 18:27:15
-
:?
Tjekkede lige motorrum og tandrem efter idag......og det var godt og heldigt at remmen stod som den gjorde.......1-1½mm revne i.......NU er den sat i karantæne til jeg skal lave den om 2uger når vi er hjemme fra ferie.
Den ser ellers meget ny ud, men den er stram og man kan se mellemaksel hjulets spor. Har bestilt ny hjem......
-
Giv lige et praj når du skal skifte T-rem, hvis jeg må kigge med - jeg skal jo lære det på min egen bil,og vil gerne se en anden gøre det først :-)
Bon voyage
-
JJ du har en benzin motor det är inte samma sak som diesel.
Dedt är lättare du behöver inte justere någon pump.
-
Hej Hasse
Min tanke er at meget af det er ca det samme på diesel og en benzin - så det er meget godt at se hvordan en anden gør, før jeg går i kast med min egen (med de rette sider fra Haynes i hånden, naturligvis :-) )
Gode hilsner
Jens Jakob
P.s.Kan man sifte vandpumpen uden at fjerne tandremmen - hvis det er en komplet vandpumpe med hus?
-
Hej Hasse
Min tanke er at meget af det er ca det samme på diesel og en benzin - så det er meget godt at se hvordan en anden gør, før jeg går i kast med min egen (med de rette sider fra Haynes i hånden, naturligvis :-) )
Gode hilsner
Jens Jakob
P.s.Kan man sifte vandpumpen uden at fjerne tandremmen - hvis det er en komplet vandpumpe med hus?
Det tror jeg:
-
Takker. Overvejer så kraftigt "bare" at skifte vandpumpen i denne omgang. Vandpumpe (impeller) koster ca 200 kr, vandpumpe med hus koster ca 300 kr........
Omvendt - hvor svært kan det være - jeg har jo kun en krumtap og en knasaksel der skal passe til hinanden, og så "kunne" jeg jo samtidig få skiftet pakningen ved krumtappen i remsiden, og få fikset den svedende toppakning...........
-
hmm.. Du har vel også et hjul der trækker strømfordeleren..
Eller kig forbiså gir jeg en hånd med.
Mvh Jan..
-
@jj
du har jo en mellem aksel der trækker strømfordelleren, den mærker du op med en lakstift, ja det gør du faktisk med det hele, men kun for at se at den ikke er helt ude af takt, fordi det kan varmt anbefalles at justere tænding med en tændingspistol bagefter t.rems skift på en abs, jeg har dog gjort det flere gange uden just, og just kan også gøres på gefühl :wink:
ps. husk at stille efter krumtaps/svinghjuls ød-mærke før knast mærke.
-
Så havde jeg en stund igår og fik den skiftet, overraskende hurtigt og ingen knækkede bolte. Motoren ser overraksende ny u under remhjul......man kunne tænkes at der er kommet en ny i....: = )
Remmen var pæn og nyere, men skaden var omfattende i og med at fibrende var beskadiget.
Lidt billeder fra operationen.
-
er det en 8.8 bolt i krumtappen ?
-
er det en 8.8 bolt i krumtappen ?
Ja mener da at 12.9 har en lille tap på. Og 10.9 er 6 kantet
Poul
-
I er hardcore - respekt!!!!!
-
12 kant = 8.8
6 kantet = 10.8
12 kantet med tap = 12.9
-
8.8 er ikke kriminel vel.....jeg mener det er den 6 kantet som skal skiftes hvis man har såen én.
-
8.8 er über kriminel, desværre..... men når det er sagt så sad der en stærkere bolt på min næst sidste jx´er en 10.8, og den smed hjulet. Så i min verden er 8.8 men også 10.8 bolte kriminelle.
På krumtappen er 12.9 det eneste der holder
-
ja ja men der skal jo være en årsag til at få en OJ´er i Syncroen :roll:
-
Hvilket moment var det man skal bruge.
Har en aflagt 1.6 d motor med 6 kant bolt jeg lige lavede en holder til så man kan skifte pakning uden at skulle have bundkaret af.
Nogen der er interesseret i en 1.6 d blok med med mekaniske ventillyftere. Den skal hones, mener der står CY på blokken. den har ligget i min gamle Golf 2 TD. Der var så meget underkompression, at motorrummet var helt sort af olie, men det var ikke fordi den brugte så meget, Og de sidste dage kørte den på raps, uden omstilling af dyser og pumpe.
Hilsen Poul
-
Bolten på krumtappens takthjul: 90 nm + 90 grader + rigeligt blå Lock-tite - dog ikke så meget, at det laver hydraulisk tryk i gevindhullet. Tag evt. modhold vha. en gammel remskive med et tangentialt påsvejst vandrør af en passende længde. Spænd remskiven på takthjulet. Drej til vandrøret rammer jorden, og vupti har du en monsterstærkt modhold, der ikke belaster motor eller gearkasse.
-
Bolten på krumtappens takthjul: 90 nm + 90 grader + rigeligt blå Lock-tite - dog ikke så meget, at det laver hydraulisk tryk i gevindhullet. Tag evt. modhold vha. en gammel remskive med et tangentialt påsvejst vandrør af en passende længde. Spænd remskiven på takthjulet. Drej til vandrøret rammer jorden, og vupti har du en monsterstærkt modhold, der ikke belaster motor eller gearkasse.
men det belaster jo noten i takthjulet, som ikke er for stærk i forvejen...
... men jeg kunne nu godt finde på at gøre det aligevel ;-)
-
Men det er i virkeligheden notens eneste opgave. Når hjulet er monteret, så skulle det gerne være friktionen mellem hjulet og krumtappens sternflade, der fastholder hjulet - det er ikke noten, der skal holde hjulet. Fremgangsmåden giver ingen problemer, da denne friktionb hurtigt bliver så stor, at den overskrider momentet fra boltens tilspænding, og dermed virker noten ikke som stopklods. I hvert fald har jeg aldrig haft andet end gode erfaringer med det.