T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 27. Juli 2009 kl: 13:45:18
-
Hej Frederik,
Med en 1.6 TD er det vigtigt at man har GOOOOOD tid. Regn ikke med at cruise med meget mere end 110/115 Km/t. Ved denne hastighed kører den ca 11 km/l.
1.6 TD'eren har det med at blive varm, derfor kan en oliekøler anbefales.
T3'eren er hyggelig osv osv, men det plejer at være en fordel at værelidt fiks på fingrene.
Hvis du skal køre rundt i udlandet så ville jeg overveje en kaskoforsikring så du kan få en erstatningsbil hvis T3'eren bryder sammen.
Jeg har selv en T3'er med en 1.9 td fra en golf - den kører godt og er sjov at trille rundt i - men man skal ikke have supert travlt.
Carsten
-
det første år vi havde T3 kørte vi kun landevej og aldrig over 90km/t, der kom vi da nogen gangen op på 14 km/l, men regn med 12-13km/l i en 1,6td med std. hjul og 3h gearkasse. og meget pæn kørestil :)
-
En T3 er en meget behagelig bil at køre i. Det er eksempelvis den eneste bil jeg kan køre i flere timer i træk uden gener i form af ømhed og fornemmelsen af at være "radbrækket" når man stiger ud af den efter en lang tur.
Det bør ikke være brændstofforbruget der afgør om det skal være turbodiesel eller benzin, for selv om en T3 på diesel/hvide plader ofte koster 10240/år i vægtafgift, så er den så meget billigere at køre i, at det uanset kilometer/år kan betale sig at køre dieselT3..
Jeg har kørt med adskillige forskellige T3ere, og også forskellige motorer i samme bil.
Forbruget varierer en del på dem, selv om det er ens motorer....mellem 10 og 14 km/literen..flest km/l er med kombinationen TDmotor og 5 trins gearkasse
Den sidste jeg havde af dem, var en pickup påmonteret en campingkasse...den kørte med kassen påmonteret 10 km/literen (kassen vejer altså 750 kilo) og 13 km/l uden kassen på.
Og erfaringen siger mig, at en T3 dur ikke til de campingkasser eller at slæbe campingvogn....de kan sgu ikke holde til det..bliver for varme og topstykket går til...motoren er i forvejen ikke særlig stor til den tunge bil...der passer den bedre til Golfen.
Derudover skal sådan en 1,6 TD med campingkassen på, hidses godt og grundigt op for at kunne opnå at få en fartbøde andre steder end i bymæssig bebyggelse ;-)
(E45 op gennem Sverige føles meeeeeget lang med en marchhastighed på max 80 og slæbegear op af bakkerne ;-)))))
Men campingindretning bygget i en kassevogn/allrounder, det går fint..også på lange stræk hvis motoren ellers er i orden.
Jeg kørte ofte nogen 10-12 timers næsten nonstop strækninger ( kun holde for at tanke og spise) på tyske Autobahner med ca 100-110 km/t i min T3er med indbygget Westfalia campingindretning, og det forløb uden problemer og uden en varmkørt bil, .....og på det tidspunkt havde bilen da næsten 300000 km bag sig, vel at mærke med den samme motor, som der aldrig havde været noget galt med.
Og hvis man mener oliekøler er en nødvendighed til den slags kørsel (altså uden campingkasse eller campingvogn eller andre tunge ting på slæbpå slæb) fordi bilen bliver varm, er det fordi der er noget galt med kølesystemet....jeg oplevede aldrig på de lange ture, at termostatmåleren steg højere end "midterstilling"...og havde haft bilen i 5 år før jeg første gang oplevede at motoren blev så varm at møllen startede, og det var da jeg holdt stille efter en strækning med stejl bjergkørsel.
-
En T3 er en meget behagelig bil at køre i. Det er eksempelvis den eneste bil jeg kan køre i flere timer i træk uden gener i form af ømhed og fornemmelsen af at være "radbrækket" når man stiger ud af den efter en lang tur.
Det bør ikke være brændstofforbruget der afgør om det skal være turbodiesel eller benzin, for selv om en T3 på diesel/hvide plader ofte koster 10240/år i vægtafgift, så er den så meget billigere at køre i, at det uanset kilometer/år kan betale sig at køre dieselT3..
Jeg har kørt med adskillige forskellige T3ere, og også forskellige motorer i samme bil.
Forbruget varierer en del på dem, selv om det er ens motorer....mellem 10 og 14 km/literen..flest km/l er med kombinationen TDmotor og 5 trins gearkasse
Den sidste jeg havde af dem, var en pickup påmonteret en campingkasse...den kørte med kassen påmonteret 10 km/literen (kassen vejer altså 750 kilo) og 13 km/l uden kassen på.
Og erfaringen siger mig, at en T3 dur ikke til de campingkasser eller at slæbe campingvogn....de kan sgu ikke holde til det..bliver for varme og topstykket går til...motoren er i forvejen ikke særlig stor til den tunge bil...der passer den bedre til Golfen.
Derudover skal sådan en 1,6 TD med campingkassen på, hidses godt og grundigt op for at kunne opnå at få en fartbøde andre steder end i bymæssig bebyggelse ;-)
(E45 op gennem Sverige føles meeeeeget lang med en marchhastighed på max 80 og slæbegear op af bakkerne ;-)))))
Men campingindretning bygget i en kassevogn/allrounder, det går fint..også på lange stræk hvis motoren ellers er i orden.
Jeg kørte ofte nogen 10-12 timers næsten nonstop strækninger ( kun holde for at tanke og spise) på tyske Autobahner med ca 100-110 km/t i min T3er med indbygget Westfalia campingindretning, og det forløb uden problemer og uden en varmkørt bil, .....og på det tidspunkt havde bilen da næsten 300000 km bag sig, vel at mærke med den samme motor, som der aldrig havde været noget galt med.
Og hvis man mener oliekøler er en nødvendighed til den slags kørsel (altså uden campingkasse eller campingvogn eller andre tunge ting på slæbpå slæb) fordi bilen bliver varm, er det fordi der er noget galt med kølesystemet....jeg oplevede aldrig på de lange ture, at termostatmåleren steg højere end "midterstilling"...og havde haft bilen i 5 år før jeg første gang oplevede at motoren blev så varm at møllen startede, og det var da jeg holdt stille efter en strækning med stejl bjergkørsel.
Det er et af de mest snæveret synede og ligegyldige indlæg jeg har læst længe...
Kunne vi ikke snart få en historie om en anden bil end den du kørte 1.000.000km med og aldrig under 20km/l???
Hvis du betaler 10240kr om året for at eje din bil og jeg betaler 6000kr, så har jeg da til hver en tid 4000kr at købe benzin for :idea:
/Mads
-
Jeg ville vælge benzin pga lyden og diesel pga økonomien.
-
***Det er et af de mest snæveret synede og ligegyldige indlæg jeg har læst længe...
Kunne vi ikke snart få en historie om en anden bil end den du kørte 1.000.000km med og aldrig under 20km/l??? **
Ved du hvad, det står dig fandme frit for, at springe let og elegant hen over mine indlæg i stedet for at komme med så latterlig en kommentar.........ved godt, at visse personer har lidt svært ved at tro på, at jeg aldrig har haft problemer med at køre + 300000 km med 1,6 TD motorer, men ikke desto mindre er det rigtigt...og lige så er det rigtigt, at de er betydeligt billigere at køre i en en benzinsluger ditto....selv om de er dyrere i vægtafgift
**Hvis du betaler 10240kr om året for at eje din bil og jeg betaler 6000kr, så har jeg da til hver en tid 4000kr at købe benzin for **
Javist, men den snævertsynede indstilling, hvor du tror du bliver rig af at spare 4000 på vægtafgiften, der glemmer du sikkert at tage i betragtning, benzinens merpris, og at benzinmodeller går betydeligt færre km/l, sådan at det ved samme antal kørte kilometer er dyrere at køre benzinmodel.
Hvis ellers du har evnerne til det, kan du jo selv forsøge at gøre regnestykket....eller også kan du få et eksempel, regnet ud for 10000 km kørt /år hhv for en benzin- og dieselmodel under 1500 kg egenvægt:
Hvis vi tager den dagsaktuelle pris på brændstof, så er diesel ca 12 øre billigere (8,31 kr)pr liter end 95 oktan. (8,43 kr)....
Brændstofforbrug gennemsnit for diesel ca 12 km/l.....for en benzin ca 8 km/l.....jeg har selv haft flere biler af både benz og diesel og ved derfor hvor meget de går på literen
Hvis vi så tager eks. 10000 km / år vil sige, at en diesel bruger ca 835 liter diesel (kroner 6939)....benzinmodellen bruger ca 1250 liter benzin (kroner 10537)
Vægtafgift/år for en bil under 1500 kg diesel hvide plader 7520,-........for en benzin på hvide plader under 1500 kilo 4920,-
Brændstof....merpris for benzin 3598,-
Vægtafgift benzin besparelse 2600
Merudgift for at køre benzin : 998 kroner/år
-
.....ved godt, at visse personer har lidt svært ved at tro på, at jeg aldrig har haft problemer med at køre + 300000 km med 1,6 TD motorer, men ikke desto mindre er det rigtigt...
Guess who... ;-)
-
Og så for at bidrage med lidt erfaringer til spørgeren:
Der findes 3 dieselmotorer til T3: En sugediesel på 1,6 l med 50 hk (CS), en sugediesel på 1,7 l med 57 hk (KY) og en turbodiesel på 1,6 l med 70 hk (JX).
De to førstnævnte er bundsolide, men giver bilen præstationer som en vandreklit. Den sidstnævnte har en acceptabel ydelse til bilen, men er ekstremt termisk belastet. Det betyder, at den er sårbar, og overbelastningssituationer koster levetid i betydelig grad. Typisk vil en motor, der har rundet 300.000 km fået nye stempler, opboring, nye lejer, nyt topstykke og selvf. pakning, ny turbo og adskillige planslibninger af udstødningsmanifolden. Hvis den slags ting ikke skræmmer dig, så er det en fin motor, men køb ikke en T3 TD med en forventning om problemfri kørsel. Jeg har renoveret flere motorer, end de fleste kvinder har skiftet trusseindlæg, og jeg kan slet ikke finde belæg for udsagnene om, at de kan klare mange hundredetusinde uden problemer. Når man skiller en TD ad, som har rundet 200.000 er stempel-/cylindertolerencen så langt over målet, at det er et under, at den kan køre - kompressionstest af motorer med det km-tal viser også med al ønskelig tydelighed, at festen er slut.
Sugedieselerne er som nævnt bundsolide og ser helt anderledes fornuftige ud, når man skiller dem ad. Jeg har kendskab til en sugediesel, der har holdt 276.000 i blokken, men med det andet eller tredje topstykke på. Man må anse topstykker på dieselmotorerne for at være en sliddel, der skal skiftes i ny og næ.
AAZ (1,9 TD 75 hk) og 1Y (1,9 D 68 hk) fra f.eks. Golf er oplagte muligheder, men har de samme styrker og svagheder som hhv. sugedieselerne og turbodieselerne, der er originaltmonterede. Jeg kører selv pt. med 1Y for at opnå en kombination af tålelig driftsikkerhed og næsten acceptabel ydelse.
I benzinverdenen er bokseren selvf. altdominerende i T3. Det er en enkel og robust, men også tørstig motor. Jeg har kun selv kørt T3 benz. kortvarigt (25.000 km) og min erfaring fra den (1,9 i (GW)) siger mig, at den er dybt charmerende, veldimensioneret til bilen og byder på masser af kult og køreglæde. Prisen for dette er imidlertid en betydelig tørst. Min gik 7-8 km l ved almindelig blandet kørsel.
Et nyt og spændende aspekt i benzinverdenen er implantat af 4 cylindrede rækkemotorer fra f.eks. Golf i T3'ere. Det er en relativt enkel ombygning, da motoren stort set er udvendigt identisk med dieselmotorerne. Rækkebenz'erne er superdriftsikre, billige i indkøb, let tilgængelige og mere brændstoføkonomiske end bokserne. Samtidig giver de - hvis de er godt dimensionerede - bilen en super performance.
-
Jeg vil ogsaa gerne lige bidrage med lidt erfaring fra vores roadtrip.
Foerst og fremmest vil jeg gerne lige hoerer om hvor i verden du har taenkt dig at tage hen, og hvor laenge. For inspiration kan du kigge paa hjemmesiderne
www.jordenrundtmedfamilien.dk
www.familienrejser.dk (de koerte dog i en toyota, men stort set lignende indretning)
www.dennisbager
Vi har bevidst valgt en diesel til turen. og det er udfra mulighederne for at komme videre naar noget gaar galt/i stykker. Vi fandt i vores soegning en flot brandbil i Tyskland som havde en flot roed farve og altid havde staaet i en opvarmet bradnstation. Den var vi meget taet paa at koebe, men det var desvaerre en benziner.
Vi har bl.a. krydset Andesbjergene med dieselen lobende ned fra dieselpumpen, ned over motoren og videre ned paa udstoedningen (min far har engang taendt ild i sin mejetaersker ved lignende ting og en benzinmotor). Vi klarede det fint, selvom vi kun koerte ca. 200km pr tankfuld (heldigvis koster dieselen ogsaa kun 1 dollar pr gallon her i Ecuador).
Mary er udstyret med en AAZ motor, der havde koert 180.000km da vi overtog hende fra doctor Thing. Hendes motor er nu oppe omkring 230.000km og totalt lidt over 350.000km).
Hun er ogsaa blevet udstyret med en oliekoeler, samt at vi ved stejle og lange opkoersler i bjergene maa tage varmeapparaterne til hjaelp for at holde temperaturen. I Australiens oerkener med ca. 45 grader, var max hastigheden omkring 95km/t ellers blev det lidt for varmt.
Naar vi toeffer opad stigningerne i bjergene, er det ofte kun i 2. gear. Men saa har vi ogsaa fin tid til at nyde den flotte udsigt. Mary vejer knap 3tons i kampvaegt, saa hun har jo ogsaa sit at slaebe paa. Med vores tagboks foran og med hendes vaegt, saa koere vi omkring 9km/l
Jeg tror ikke at du paa nogen maade kan sammenligne en T3èr med en golf, selvom de har samme motor ilagt (uden at jeg dog ved noget som helst om det). I Australien er der mange som laegger en Subaru motor eller en Audi motor i deres T3ére for bedre traekkraft. Selve hastigheden er ikke saa vigtig paa disse lange ture. Vi kan med vores oppakning faa hende op omkring 110km/t. Inden hun blev laesset kunne hun klarer 125km/t.
Overvej i oevrigt staerkt at anskaffe dig en Syncro, og gerne med mindst spaer bagpaa. Faa saa stor en frihoejde som mulig og faa dig en god kompressor med (en tovejs der kan give mindst 70L i sek). Du er velkommen til at kigge mere paa hjemmesiden for yderligere inspiration.
-
@Eva: Du beretter om dine oplevelser med én bil, det er en imponerende beretning, det må jeg medgive. Men kan du, med hånden på hjertet, fortælle mig at det er de generelle erfaringer med 1.6TD i en T3? Nej vel? Derfor mener jeg at dit indlæg er ret ligegyldigt for hvad der her bliver efterspurgt.
Det bør ikke være brændstofforbruget der afgør om det skal være turbodiesel eller benzin, for selv om en T3 på diesel/hvide plader ofte koster 10240/år i vægtafgift, så er den så meget billigere at køre i, at det uanset kilometer/år kan betale sig at køre dieselT3..
Din påstand er at det altid er billigere at køre diesel, er det korrekt forstået? Prøv at regne dit eksempel igennem med et årligt kilometer behov på 7000. Er diesel så stadig billigere? (Jeg skal nok undlade at regne, da du jo ikke har den store tiltro til mine evner). Hvis du så foretager samme beregning med en bil over 1500kg ( som de fleste campere) hvordan ser det så ud? Derfor mener jeg dit indlæg er snævert synet.
Hvis vi ikke er ærlige overfor de mennesker som søger vores råd på denne side, så kan vi ikke bruge hinanden til noget. Jeg har fuld forståelse for at du er glad for at køre diesel, med de erfaringer du har gjort dig. Samtidig vil læsning på denne side fortælle dig en anden historie om det at køre med dieselmotor i en T3.
/Mads
-
Hej,
Frk Grå kører med en 1.8 Golf motor fra 1995, benzin.
Fin motor, god trækkraft, masser af power.
Sommerferien med oppakning, tagboks og blandet motorvej med 130 km/t, bjergkørsel osv osv gav 8,5 km/l målt med GPS over 4600 km.
I daglig brug blandet kørsel giver den 9,5 km/l.
Det er en nogenlunde drifts-sikker motor, samt - en golf-motor kan de finde ud af at reparere over ca hele verdenen samt finde reservedele til, uanset om det er diesel eller benzin.
Jeg savner fra boxer-motoren:
* Lyden
* Den stabile tyste gang med næsten ingen vibrationer
Men er glad for øget driftssikkerhed og bedre benzinøkonomi.
Omvendt - jeg er ikke imponeret over benzinøkonomien.
Jeg har en langbenet 5-trin gearkasse i bilen, og standard 14" dæk (185R14 - profil 82).
Hvis jeg skulle på et laaaaaaaaangt roadtrip, ville jeg kraftigt undersøge mulighederne/reglerne for at købe en diesel-t3 i Tyskland - så slipper man for at tænke på den store danske vægt-afgift, montere den med en 1Y motor (drift-stabilitet og brændstoføkonomi).
God jagt på drømmen
JJ
-
Hey oomaniacoo, og velkommen til
Gå efter om du kan lide selve bilen, sgu ikke så meget om det er beno eller diesel. Du er garanteret en tur under vognen under alle omstændigheder, en gang i mellem (dette er lidt ment som en joke, T3'ere er sgu fine biler)...
Hvis økonomien betyder meget så er det da bare med at købe noget andet end T3?
For mig at se er hele brændstof krigen simpel: Jeg kører 2.1l MV (benzin) og den føles underdimensioneret til den store tunge bil. Den passer OK til mit temperement men jeg gad godt nok ikke at hive 30-40 heste ud af den bare for at køre 3-4km længere på literen.
Diesel folk er MEGET tålmodige mennesker. De er også søde, men de bestiller ikke andet end at time pumper, pille ved dysser og tale om oliekølere og topstykker : )
En lidt mere seriøs kommentar er, at du ikke skal lytte til alle folks pseudo regnskaber. De holder ikke en skid. Kom hellere og prøv en tur i en diesel og en benzin og mærk efter hvad du synes er sjovest. Begge typer kommer med deres 'features' at muntre sig med.
: )
-
@Eva: Du beretter om dine oplevelser med én bil, det er en imponerende beretning, det må jeg medgive. Men kan du, med hånden på hjertet, fortælle mig at det er de generelle erfaringer med 1.6TD i en T3? Nej vel? Derfor mener jeg at dit indlæg er ret ligegyldigt for hvad der her bliver efterspurgt.
/Mads
Nej, det er ikke mine erfaringer med kun én bil, den er bare et eksempel,...og ja, det er mine generelle erfaringer med 1,6 TDmotorer, både i T3 og Golf..hvis altså det er motorer der ikke var kørt ihjel inden jeg fik dem...hvilket også ud fra mine erfaringer, blev bekræftet af en uddannet VW-mekaniker jeg kendte, der havde som sit daglige arbejde, bl.a at servicere adskillige firmabiler T3ere
Og på det værksted var det ikke helt ukendt med 1,6 TDere der kørte både 4- og 500000 km uden større problemer.
Han gik så langt som til at sige, at hvis sådan en motor ikke, i hvert fald kørte mindst 350000 km før toppakning eller topstykke gik i stykker , så var det folk der selv var skyld i det.
Topstykkerne er svageste led i de motorer.....og de kan ikke tåle :
1: at bilen bliver kørt hårdt når motoren er kold,
2: at blive kørt væsentligt varmere (ikke overophedet) end normal drifttemperatur over længere strækninger,
3: at blive for varm/koge grundet defekt køleanlæg/manglende væske, 4: at motoren kører med for lidt olie,
5: at anlægget ikke udluftes hvis der har været tappet væske af.
Den vejledning har jeg fulgt, og dertil skal tilføjes olie/filterskift for hver 6-8000 km.
I øvrigt var det kun grundet manglende kølevand som følge af manglende udsluftning efter skift af køler, at topstykket på den motor jeg brugte som eksempel stod af, da den havde kørt 325000 km.
Jarl skriver:
**Når man skiller en TD ad, som har rundet 200.000 er stempel-/cylindertolerencen så langt over målet, at det er et under, at den kan køre - **
Hvis en motor kan køre går jeg ikke op i kompressionstest og tolerancemål eller hvor mange kilometer den har kørt. Mine kriterier for at vurdere en motors tilstand er:
At den starter hver gang uden at skulle køre "77 omdrejninger" med starteren, hvis altså der er strøm på.
At motoren går jævnt i tomgang, også når den er kold.
At motoren lyder "rigtigt"...jaja, grin bare, men det er der altså forskel på
At den ikke bruger olie,
At motoren er ren og tør
At der ikke kommer unødig røg både i tomgang og når motoren gasses op
At den ikke lugter i udstødningen (som "LandRover-udstødningslugt"....en meget speciel lugt der klart fortæller : slidt motor)
At bilen trækker og accellerer tilfredsstillende
Hvis de ting er nogenlunde i orden, ville jeg være totalt ligeglad om motoren havde kørt 100- eller 300000 km
Og for lige at jokke lidt ekstra i det :lol: :lol: :lol:
Jeg har for øvrigt en gang fået en motor fra en vens totalskadede T3bus og lægge i en kassevogn...og den motor havde på det tidspunkt kørt 475000 km....dog havde den fået et andet topstykke ved 425000 fordi den tidligere ejer kørte anlægget tomt for vand.. :wink:
Men selvfølgelig, det er ved at være gamle biler, de fleste vil nok nærmere kalde dem udlevede, og det kan derfor være svært at finde noget ordentligt materiale, som ikke er kørt ihjel eller renoveret på, og en renoveret motor skal man ikke regne med at kunne få tilnærmelsesvis så mange kilometer ud af
-
Når man skal udtale sig sikkert om, hvor langt en motor har kørt, så må man have kendt motoren (bilen) fra første færd for at kunne vide, hvad der er lavet på den og om den evt er skiftet (husk på, at VW - påfaldende nok - i mange år har haft et omfattende ombytningsmotorprogram til JX).
Det hævdes, at der er set eksempler på JX'ere, der har kørt 4-500.000 km. Lad os lave lidt sandsynlighedsregning på det. Det tager en rum tid at køre en halv million km. Kører man f.eks 30.000 om året (hvilket er mere end de fleste privatbiler tilbagelægger om året), så varer det 13-17 år. Altså skal man have haft kendskab til til motoren (bilen) i denne årrække.
Jeg gad godt vide, hvor mange, der har ejet den samme T3 så længe. Jeg gad også godt vide, hvor mange firmaer, der betjener sig af den samme bil i så mange år - særligt set i lyset af afskrivningsreglerne for firmabiler. Samtidig gad jeg godt vide, hvor mange, der i en sådan periode vedholdende forbliver "tro" mod et autoriseret værksted - også set i lyset af VW's værkstedspriser.
Hævder man at have tilbagelagt over 300.000 km i en privat bil med samme motor, så vil det ved et årligt km-tal på 20.000 implicere, at man har ejet den samme bil i 15 år. Hævder man at have gjort det i indtil flere T3'ere, så må man enten have et rasende stort kørselsbehov (og så havde man sikkert fundet et andet og hurtigere køretøj) eller også har man erhvervet sin første T3, før den kom i produktion i 1979.
At 1,6 D/TD'erne kan køre langt i Golf, Passat og Audi 80 er ingen vist uenige i. Der ligger de frontmonteret med uundgåelig fartvindkøling og med en vægt og vindmodstand, der passer til motorens formåen. Men det er jo ikke det, vi snakker om.
Det anføres videre, at "uddannede VW-mekanikere" mener, at den slags motorer bør gå over 350.000 km. Jeg har henslæbt 6 år af mit liv med at uddanne "uddannede VW-mekanikere". Det er bestemt nogle rare fyre, og enkelte af dem kan sørme endnu huske, at VW engang lavede biler med motor bagi. Men derved ophører deres detajlindsigt i T3 også. Engang imellem var der en gammel værkfører med på kursus - hans bemærkning, når han så min bil var typisk: "Ja, de ruster ikke, men kan du få motoren til at holde?" Det er altså ingen grund til at benytte begrebet "uddannede VW-mekanikere" som et autoritetskneb i denne sammenhæng - jeg har betydeligt mere respekt for mange af dette forums brugere, når det angår indsigt i T3.
Yderligere ytres en vis ligegyldighed overfor tolerencer og mål, mens der tillægges betydning til en række subjektive observationer. Må jeg hertil bemærke, at det der finder sted inden i en motor ikke er magi drevet af karma fra Wolfburg, men et kompliceret samspil mellem mekaniske, kemiske og termiske processer, der lader sig udmåle og dokumentere med det rette værktøj. Subjektive observationer er i denne sammenhæng uvederhæftige og kan let omgåes. Giv mig den mest udslidte gamle og sure JX'er, og jeg skal med en let justering af pumpetimingen få den til at starte perfekt uden røg og rystelser og samtidig vil den lyde som om den har den helt rigtige sprøde diesellyd. Det ændrer bare ikke på at den stadig er gammel sur og udslidt.
Men - det er jo ikke denne ørkesløse diskusion, denne tråd skulle handle om.
Derfor vil jeg både nu og også overfor fremtidige postulater af lignende karakter kapitulere, og blot håbe på, at folk selv vil bruge deres sunde fornuft og ikke lave deres vurderinger på en enkelt kilde - heller ikke på mig. Hvis man selv vil forske lidt i, hvad de generelle synspunkter angående JX'erens holdbarhed er, så kan jeg udover nærværende side anbefale vwbus-online.org , bulliforum.com og samt forumvwbus.de De har alle velfungerende søgefunktioner, og råder tilsammen over mere end 20.000 T3-relaterede tråde.
-
Nej, der har du netop en pointe. Når motoren snurrer hurtigt og er varm, så betyder kompressionstab ikke så meget, og derfor bliver den for tidlige timing sammen med pumpens egen avancering af timingen til en risikabel cocktail. Tommelfingerreglen siger max. + 10% kompensation i timingen for slitage -> 1,06 mm og så skal slitagen være betydelig -> kompression under 24 bar ellers står plejlstængerne i kø for at komme ud af siden på blokken...
-
spørgsmålet om det skal være benzin eller diesel er vidst er spørgsmål om tempermant (eller noget :D )
selv har jeg både haft diesel med og uden turbo og et par benzinere hvor den jeg har nu nok er den bedste
og jo det koster lidt at køre benzin men til mit behov er det nu godt nok og hvis man giver sig god tid er det ikke så slemt
vi brugte lidt over en halv tank fra tinglev til nakskov med fuld oppakning 2 voksne 4 børn en trailer fyldt med øl og sodavand med ca 90 km/t og den samme mængde brændstof blev brugt fra nakskov til gilleleje så det syntes jeg ikke er så slemt
men skal jeg ud og køre med campingvogn eller på en længere tur ud i den store verden ville jeg nok vælge en diesel og så opgradere til en 1,9d
men uanset hvad man køber kommer man til at holde af den gamle bør :lol: :lol:
som der var en anden der skrev så ud og prøv begge dele og så se hvad der passer til dig
-
Og endelig er der den oplagte mulighed, at starte med en benziner, da de som regel er billigere i anskaffelse, end dieselversionerne. Dette forhindrer dog ikke, at man senere kan konvertere til dieseldrift, med alt hvad det nu indebærer. Flere herinde har gjort det, og vil sikkert være behjælpelige med råd og vejledning.
Har selv "kun" haft to benzinere, som jeg har været jublende lykkelig for. Velkørende og pålidelige, - også selvom den ene kostede mig en total renovering af motoren 1,9 dg. De er nok ikke det mest benzinøkonomiske, men pokkers praktiske. Man kan stoppe det mest utrolige i dem, og jo mere læs, desto bedre ligger de på vejen.
-
Når man skal udtale sig sikkert om, hvor langt en motor har kørt, så må man have kendt motoren (bilen) fra første færd for at kunne vide, hvad der er lavet på den og om den evt er skiftet.
Ja eller en udfyldt servicebog
Det hævdes, at der er set eksempler på JX'ere, der har kørt 4-500.000 km. Lad os lave lidt sandsynlighedsregning på det. Det tager en rum tid at køre en halv million km. Kører man f.eks 30.000 om året (hvilket er mere end de fleste privatbiler tilbagelægger om året), så varer det 13-17 år. Altså skal man have haft kendskab til til motoren (bilen) i denne årrække..
Næ...det er skam ikke unormalt at eks. firmabiler kører 70-100000 km/år, eller busser kørt som taxi, der havde tilbagelagt 250000 km på 3 år
Hævder man at have tilbagelagt over 300.000 km i en privat bil med samme motor, så vil det ved et årligt km-tal på 20.000 implicere, at man har ejet den samme bil i 15 år. Hævder man at have gjort det i indtil flere T3'ere, så må man enten have et rasende stort kørselsbehov (og så havde man sikkert fundet et andet og hurtigere køretøj) eller også har man erhvervet sin første T3, før den kom i produktion i 1979. .
Ja, eller 50-60000km/år :wink:
Den T3 jeg i øjeblikket har stående i carporten har rundet godt 500000. deraf de første 325000 med samme motor
.
-
:shock: :D Miiiine damer og herrer.: I det Blå ringhjørne har vi Jarlen af Jylland, flere gange sværvægtsmester i Honing og besiddende titlen som undefeated DieselMålmand.
Iiiiii det røde Ringhjørne har vi Eva, et hidtil ubeskrevet søge-blad, men alligevel kendt som Asfaltens ukronede dronning med utallige kilometer under dækkene i både små og store fuldblodsbiler.
Blokken er tæt, trykket er højt, kampen på sit højeste, modstanderne slider på knasterne, banker argumenterne ind med turbotryk, topstykkerne koger i højeste 4 eller 5 gear, der slides på tolerencerne. DING.
Runden er ovre. Laaaaaang pause.
DING igen. værsgo.
-
* hente en pilsner og en pose popcorn *
-
der er simpelhen ikke noget sjovere end benzin kontra diesel trådene :D :lol: :D
-
der er simpelhen ikke noget sjovere end benzin kontra diesel trådene :D :lol: :D
ja kom nu ind i kampen :P
diesel styrer :twisted:
selvom jeg er milimeter fra at pille pladerne på camperen for at hive motoren ud :roll:
-
Såmænd en udemærket "kamp", så længe tonen er sober er det jo sundt nok (igen igen og igen).
Et sidespring til optællingen. Hvis man tager alle solgte diesel motore der ligner den, der ligger i T3 (Golf, Passat....) og sammeligner tallet med alle boxer motorer solgt i vw (type1, type2......), hvor havner vi så.
Kan vi få et skud fra/til hoften :D
Hinze
-
Klart flest benziner, hvis USA tælles med, der er næsten ingen diesel T3'er.
I mange lande er der kun solgt meget få T3 dieselmaskiner
-
:shock: :D Miiiine damer og herrer.: I det Blå ringhjørne har vi Jarlen af Jylland, flere gange sværvægtsmester i Honing og besiddende titlen som undefeated DieselMålmand.
Iiiiii det røde Ringhjørne har vi Eva, et hidtil ubeskrevet søge-blad, men alligevel kendt som Asfaltens ukronede dronning med utallige kilometer under dækkene i både små og store fuldblodsbiler.
Blokken er tæt, trykket er højt, kampen på sit højeste, modstanderne slider på knasterne, banker argumenterne ind med turbotryk, topstykkerne koger i højeste 4 eller 5 gear, der slides på tolerencerne. DING.
Runden er ovre. Laaaaaang pause.
DING igen. værsgo.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Klart flest benziner, hvis USA tælles med, der er næsten ingen diesel T3'er.
I mange lande er der kun solgt meget få T3 dieselmaskiner
i sverige er de fleste vidst også benzinere
-
Klart flest benziner, hvis USA tælles med, der er næsten ingen diesel T3'er.
I mange lande er der kun solgt meget få T3 dieselmaskiner
i sverige er de fleste vidst også benzinere
Att det i Sverige är flest benziner beror på skatteregler.
-
Vi har lige krydset grænsen fra Ecuador til Peru. Her er dieselen og benzinen pludselig meget dyr. Diesel koster ca. 5kr pr. L. (ditto gør benzin). I Ecuador kostede dieselen ca. 1kr pr. L og benzin ca. det dobbelte. Alle Mary's ekstratanke var selvfølgelig fyldt godt op med billig diesel inden grænsen. Som vi desuden krydsede ulovligt første gang, da vi kom til at dreje fejl vej ude midt i en bananplantage og pludselig blev stoppet af en grænsebetjent på en tuktuk.
En ting, som diesel dog ikke er godt til, er koldstart i højderne. Især når man er oppe omkring 5.000m over havets overflade, hvor der kun er ca. 50% ilt i luften, så er det svært at starte. Det ryger gevaldigt og motoren vil helst af alt gå i stå hele tiden. Den ene gang måtte vi skubbe hende ud over kanten af bjergvejen oppe på en vulkan for at trille hende igang. Det lykkedes, men det var først nede omkring 4.000m højde at motoren gik bare nogenlunde igen.
-
... men der vil være det samme problem med en bensiner...
Jeg havde tilsvarende oplevelse da vi var over Gross-glockner i Østrig, på motorcykel, den skulle have meget mere rulle på gashåndtaget for at trække nogenlunde og det er jo langt fra samme højde.
Tony
-
Det var dejligt at vide at samme problemstilling også gælder for en benziner. Men hvad søren gør de biler, som bare starter og kører ned? For dem så vi også nogle stykker af (og troede faktisk at det var benzinere).
I øvrigt er det ikke kun bilen der ikke har det sjovt i disse højder. Vi har alle lidt af højdesyge i større eller mindre grad. Den værste gang var dog da vi sov i ca. 4.700m højde. For søren en hovedpine at vi alle havde, og så vågnede vi op midt i en snestorm, selvom vi mindre end 100km fra ækvator.
-
Der er som regel stor forskel på ventilindstilling og blandingsforhold/timing på motorer der er beregnet til højder. Det gælder både benzin og diesel.
Små motorer på fx. små motorcykler og bl.a. briggs&stratton motorer har en helt anden karburering og tit andre topstykker end dem i fx. europa.
-
Det har jeg også hørt om. Men da jeg så var indenom et specialværksted for turboer og dieselpumper i Quito (ligger i 2.800m over havet), fik jeg at vide af indehaveren at det ikke var nødvendigt at stille på blandingsforholdet og kompresionen m.m. når jeg havde turbo på, for den ville gøre forskellen.
Ved ikke om det er rigtigt, men sikke en masse dejlig sort røg hun dog kan lave når hun koldstartes oppe i de store højder. Hvis i kender tegneserien "Rasmus Klump og Futkarl" så vil i også kende værdien af en masse dejlig sort røg :D
-
Sikken en interessant og lærerig tråd.
Guld for en T3-wannabee :-)
mvh
JAKOB
-
Sikken en interessant og lærerig tråd.
Guld for en T3-wannabee :-)
mvh
JAKOB
Du kan finde et hav af lignende tråde. Når vi alle lykkeligt har glemt emnet er der en ny kommende ejer som spørger, og så tager vi gladeligt diskussionen igen. Der kan dog med stor sansynlighed findes tråde med mere sagligt veldokumenterede udredninger end denne.
/Mads