T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Mølle efter 30. Juli 2009 kl: 19:07:16
-
foretog let slagtning af gammel kassevogn. motor lød mærkelig, når jeg drejede nøglen.
Nysgerrig var jeg, så toppen røg af. HELT frisk top uden en eneste revne..
Men 4 knuste udstødningsventiler og mistank om 2 ind også har kysset.
BOLT PÅ NEDERSTE TAKHJUL VAR GÅET LØST, så den har nok guffet noget da hjulet begyndte at fedte på krumtappen.
-
Tahjul ????
Hej Mølle
Hvordan tilordner jeg dette takhjul, er det et hjul med et tandhul til tappen på krumtappen? Den der forbandede tand slider hos flere kendte T3JXer ... og også min gamle Bluestar havde samme problem ... kan generelt kun løses med en ny krumtap fra en 1,6 oder watt?
Jens
-
Problemet er jo klassisk. Det sker på både 1.6'ere og 1.9'ere. "Tanden" har ikke skylden, for det er ikke den, der skal holde takthjulet fast på krumtappen - det skal derimod presset fra bolten ind på krumtappens sternflade. I de gode gamle dage monterede VW en 10.8 bolt. Den holdt fint. Så kom de til at sætte en 8.8 i. Den kostede utallige motorer livet. Nu om dage sætter man jo 12.9 i - det holder, hvis sternfladen er plan, hjulet er plant, der samles med Lock-Tite og der spæmdes det korrekte moment.
TDI'erne har en anden udfræsning med en halvmåneformet udfræsning på krumtappen, men den kan desværre også blive til metalstøv.
-
Kan man bore og skære 8,8 mm gevind op til 10,8 på en JXer?
Der må da være plads?
Men så passer hjulet ikke?
Jens
-
8.8 , 10.8 , 12.9 er brud-/trækstyrken/hårdheden på bolten.
8,8 er standard styrke på de bolte der ligger i de fleste boltreoler.
-
aha!
og hva med en NIROSTA V2A hhv. V4A bolt som alternativ?
Jens
-
Eller hvad med en stør :?: :) :D :lol: :lol: :lol:
Kurt
-
aha!
og hva med en NIROSTA V2A hhv. V4A bolt som alternativ?
Jens
A2 og A4 bruges om rustfrie bolte, mener det er deres korrision evne/beskyttelse mod f.eks saltvand.
det emne har været oppe før, men jeg kan ik alle tallene, der tror jeg vi skal have en maskinarbejder på banen for at fortælle mere (ludvig eller DT63 f.eks)
der står vist nået i "mekanikerens lille følgesvend" om emnet, det har jo noget at gøre med at jo højere tal bolten har jo mere kan den spændes!
-
A2 & A4 har en styrke, der kan oversættes til ca. 7.7. De er helt uegnede på steder, hvor der kræves stor styrke.
-
Nu bliver jeg da klogerede på det ...
Man skal bare købe en bolt med en styrke på 10,8 eller 12,9 hos VW. Lagermanden skal nok kende forskellen i den der softwaredims på skærmen... (!?!) og den sættes på med det rigtige drejemoment??? Jeg er helt bestemt ikke mekaniker, mere økonom ... så hvordan i herrens navn skal jeg holde styr på atomernes konstruktion i en bolt uden at der står noget på bolden? (bedes taget med humor).
Måske skal boltene røntgenundersøges inden montering eller lidt med radioaktive isotoper eller måske en laserstråle på et måleapperat???
Det lyder meget spændende ... måske har VWmanden solgt de forkerte bolte pga. manglende know how om boltenes styrke, derfor sker der de nævnte skader ... ???
Jens
-
du skal bare vide, hvordan den ser ud.
-
Jeg tænker på de 4.500 euro til motorskiftet i 2007... Inden da havde jeg betalt 1.700 euro hos en der havde forstand på det i 2006 ... og jeg brugte 500 euro til et nyt topstykke i 2006 ... og efterfølgende købte jeg mig en LLE efter at jeg med lidt frustration havde solgt min Bluestar inden træffet på Fyn i 2008. SkaDEN skyldes den der tandslid på hjulet ... og der var deformationer på tanden der var årsagen ...
Jens
-
käfer og co har bolten til små euro :-)
-
Det er så heldigt, at der står "12.9" på bolten. Ellers er der også andre kendetegn:
8.8'eren er tolvkantet og er flad på næsen.
10.8'eren er sekskantet
12.9'eren er tolvkantet og har en bule på næsen (se Mølles billede).
Bolten koster ingenting - måske et par €, og den kan fåes på ebay, hos Motorensuche og mange andre steder.
Tilspændes med 90 nm + 90 grader. Brug Lock-tite. Tag ikke modhold gennem gearkassen - det kan den ikke klare. Bloker krumtappen på en anden måde.
@Mølle: Kunne du da ikke lige have renset det dæksel af?
-
Så mangler vi en kort snak om tanden på krumtappen, når den er slået ud eller slidt pga. et boltproblen, så skal man næsten skifte krumtappen? Sådan var det hos min gamle Bluestar JX ... En omgang med filen på tanden hjalp kun et par tusind KM, den var total færdig efter kort tid (motorskade uden kompression).
Krumtappen koster ingen herregård og den fitter også fra en 1,6D eller Golf II TD?
Jens
-
Eller lægge en 1Y eller AAZ i med det samme? De fåes i hobetal sammen med f.eks brugte Golf'er o.l.?
-
En AAZ lød i starten som en rigtig god ide, dog ville jeg ikke skære hul i bagerste serviceklap pga. en ESP på AAZen der mangler plads, det er derfor jeg forbliver ved min kære sensible JXer ... AAZern har 20 mm mere i højden, det bliver jo desværre for trangt med pladsen i en LLE JX fra 1992 ... Først var der tale om en JX ESP på en AAZ, men der mangler plads.
Der er mange AAZer på markedet pga. Abwrackpræmie ...
Jens
-
Der er mange AAZer på markedet pga. Abwrackpræmie ...
Jens
hvad pris leje ligger de i..... var det ikke noget med at være formidler af dem.
De første 10 tror jeg sagtens du kan afsætte.
Poul
-
Så mangler vi en kort snak om tanden på krumtappen, når den er slået ud eller slidt pga. et boltproblen, så skal man næsten skifte krumtappen? Sådan var det hos min gamle Bluestar JX ... En omgang med filen på tanden hjalp kun et par tusind KM, den var total færdig efter kort tid (motorskade uden kompression).
Krumtappen koster ingen herregård og den fitter også fra en 1,6D eller Golf II TD?
Jens
Ja, krumtappen koster ingen penge på det brugte marked, men det er jo et temmelig stort arbejde at skifte den.
Derfor vil mange gå langt for at reparere den eksisterende. Hvis udsparringen er helt ødelagt, så er proceduren at svejse nyt materiale på, fræse en ny udsparring og derefter fræse sternfladen. I milde tilfælde kan det være tilstrækkeligt at fræse sternfladen, men den skal være HELT plan. Der findes et fræsesæt her:
http://www.dieselkontor.de/product_info.php?cPath=33_113&products_id=501
-
AAZ og 1Y tror jeg at Mølle & Hasse kan være meget leveringsdygtige i til konkurrencedygtige priser - men prøv at send en PM til Hasse og spørg til dagspriserne.
Jeg hører at i Sverige renoverer de ikke på en JX, de smider bare en 1Y eller AAZ i istedetfor - det er langt billigere og sjovere
-
En AAZ lød i starten som en rigtig god ide, dog ville jeg ikke skære hul i bagerste serviceklap pga. en ESP på AAZen der mangler plads, det er derfor jeg forbliver ved min kære sensible JXer ... AAZern har 20 mm mere i højden, det bliver jo desværre for trangt med pladsen i en LLE JX fra 1992 ... Først var der tale om en JX ESP på en AAZ, men der mangler plads.
Der er mange AAZer på markedet pga. Abwrackpræmie ...
Jens
Hvad menes der her med forkortelsen ESP?
-
Dieselpumpe...
-
Nemlig.
EinSpritzPumpe og så er der alle de beslægtede :
ESL: EinSpritzLeitung
ESD: EinSpritzDüse
DÖD: DüseÖffningsDrück
ZK: ZylinderKopf
ZKD: ZylinderKopfDichtung
NW: NockenWelle
EV: EinlassVentil
AV: AbgasVentil
KW: KurbelWelle
ZW: ZwischenWelle
LiMa: LichtMaschine
WaPu: WasserPumpe
VA: VorderAchs
HA: HinterAchs
KS: KlugScheisser... ;-)
-
Aber doch! :oops:
Men der er vel plads til en intakt motorklap med en jx-esp på en aaz? Troede jeg..
-
Men hov, Jarl har da ikke skåret hul i sin motorrumsklao - hvordan har du lavet det Jarl?
-
Jarl kører med sauger pumpe...
-
Nej, men jeg er jo også lykkelig fri for LDA, da jeg ikke har varmeblæser i indsugningen... ;-)
Men selvom jeg havde, så kan den sagtens være der. JX-LDA'en er i sagens natur intet problem, og har man en AAZ-LDA, så stiller man bare pumpehjulet på dieselpumpen en tand tidligere på tandremmen - så skal pumpen nemlig lægges helt ind til topstykket for at få korrekt justering, og den dermed ændrede vinkel gør, at LDA'en ikke stikker så højt op, og så er der tilstrækkelig plads uden grimme huller i motorrumsdækslet.
-
Se, det var sq et godt tip, Jarl ;) Min AAZ pumpe er jo som bekendt med LDA og har gået og luret lidt på hvordan jeg fik plads til den uden at lave huller :)
-
AAZ fåes på ebay til mellem 400 og 600 euro. I reglen er de fra VW, Audi eller Seatbiler og er kørt mellem 80.000 og 160.000 KM og sælges uden garanti.
AAZ med helt speciel LDA fidus i min LLE er måske en ide, men jeg skal først bliver bedre til at begribe detaljerne i ombygningsspeciale med specialvnkler og andet tidspunkt og lignende.
Jens.
-
Kommer lige i tanker om, at min LLE jo er sænket med 30 mm ... Alle starmodeller og LLE har fået sænket karrossen med 30 mm, betyder det ikke, at der mangler 30 mmm ekstra i mototrummet oven i de 20 mm ekstra i længden til en AAZ???
En JX ESP passer alligevel ikke på en AAZ under serviceklappen uden at skære huller i den?
Jens
-
Hej Jens
Sænkning er mellem vejbane og underside af karosse - sænkning påvirker ikke motorophænget,