T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Mary efter 01. August 2009 kl: 07:21:34

Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 01. August 2009 kl: 07:21:34
I Mary har vi to batterier plus solfanger. Et startbatteri og et deep cycle forbrugsbatteri. forbrugsbatteriet kan dog ikke helt trække køleskabet hvis vi holder stille et par dage eller hvis det er varmt om natten, hvilket det ofte er her i det nordlige Sydamerika.

Vi har indtil nu klaret os godt nok med at starte hende i nogle minutter og lade hende tøffe lidt for at lade op. Men det er en træls løsning i længden.

Vi overvejer at sætte endnu et deep cycle forbrugsbatteri i hende for øget kapacitet, og har et spørgsmål. Kan vi bare sætte et ekstra (3.) batteri i og forbinde det til forbrugsbatteriet med plus til plus og minus til minus?
Titel: tredie batteri
Indlæg af: verner efter 01. August 2009 kl: 12:01:35
ja, som ctange er inde på er det vigtigt at batterierne er helt ens og faktisk skal de begge være samme alder og kondition, da et gammelt batteri kan ødelæge det nye!
det er selvfølgelig svært at måle, derfor køb to ens nye, hvis du vil være sikker på at det virker i længden!
med 3 batterier vil det være en fordel med en større generator end den standard på 65A, måske en 90 eller 120amp :-)
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 01. August 2009 kl: 20:27:47
Æv, det lyder til at blive en svær operation. Vi havde håbet på at kunne nøjes med bare at købe et ekstra batteri og så forbinde det til det andet forbrugsbatteri.

Det nuværende batteri er egentlig i god kondition, men det har jo været brugt daglig i lidt over et år, og er blevet kørt fladt mindst to gange hver uge. Så det kan nok ikke sammenlignes med et nyt.

Vores generator har indtil nu klaret det fint at oplade/fylde forbrugsbatteriet op stort set hver dag.

Hvad er det egentlig der sker med det nye batteri, hvis vi bare forbinder det til gamle. Hvad er det i mener med at det gamle batteri ødelægger det nye?
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mølle efter 01. August 2009 kl: 20:37:36
Mon ikke der sidder en 90A generator på jeres fine bil?????
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 01. August 2009 kl: 21:15:09
Aner det ikke, men jeg vil lige kigge næste gang jeg kigger ned til motoren. Hvordan ser jeg lige hvad str. generator det er? Har tyskerne været så snedige ligefrem at skrive 90A på den?

Generatoren har i hvert fald fungeret fint på turen.
Vi har dog et problem med utæt hydraulik på servostyringen da vi har fået sand i tætningsskiverne. Olien kommer ud når vi bruger servoen meget. Så derfor drejer vi efter hendes tilstand for tiden og efterfylder med servoolie for ca. hver 500km.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: PARKHAVE efter 02. August 2009 kl: 08:41:46
Det gamle batteri "æder" på sin vis styrken fra det nye, så du istedet for et halvgodt og et nyt batteri, står med 2 halvgode. Derfor er det en fordel at skifte begge 2 samtidigt. Det har altid været god skik på bl.a de firehjulstrækkere der kører med 2 batterier originalt. Men selvom du kun sætter et nyt på, vil du jo nok opleve en forbedring i forhold til det setup du har. Hvor længe det så holder er uvist.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Flyng efter 02. August 2009 kl: 10:02:00
Hej

Jeg ville ikke forvente at der sker noget katastrofalt ved at forbinde et nyt og et gammelt batteri. Det gamle batteri vil have mindre kapacitet tilbage end det nye og vil derfor hurtigere blive afladet. Det nye vil så afgive strøm til det gamle, istedet for at de "deles" om afladningen til køleskabet. Det vil give tab, men hvis i ikke føler, at det gamle batteri er dårligt, vil i nok ikke mærke nogen forskel (iforhold til 2 nye).

Noget andet er opladningstiden. Det vil tage dobbelt så længe at oplade batterierne (forbrugsbatterierne) med samme generator. Hvis alle tre batterier kobles i parallel (2xforbrugs+1xstart) når i kører, kan i risikere, at ingen af dem bliver ordentligt opladet (hvis i ikke kører længe nok) og at i måske ikke har nok kapacitet til at starte bilen, da generatoren jo er opgivet til at kunne levere en maksimal strøm. Hvis i altid kører lange stræk, ville jeg heller ikke forvente, at dette er noget problem.

Når i kobler 2 batterier sammen, er det bedst at de begge er fuldt opladet, da der ellers kan løbe store strømme mellem dem.

Bare lige nogle tanker, håber det er forståeligt.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: BlackChart efter 02. August 2009 kl: 10:38:52
Ideen er god nok, tange, men er du klar over hvor kraftige de dioder skal være??

Små normale elektronikdioder tror jeg slet ikke kan bære amperestyrker i den størrelse som vi snakker ifbm. bilbatterier...
Titel: tredie batteri
Indlæg af: BlackChart efter 02. August 2009 kl: 11:04:43
Ja, de kunne absolut være brugbare...
Sad og kiggede lidt ved El-Supply, de har nogle Skottkey der skulle kunne klare 40 amps (2x20) kontinuerligt, til små 12,- stykket...

Det kunne måske være en "smart" løsning på det med gamle og nye batterier blandet sammen...
Hvad siger i andre el-kloge til den idé?! Helt hen i vejret eller måske en mulig løsning?!
Titel: tredie batteri
Indlæg af: KHSalvesen efter 02. August 2009 kl: 12:08:06
Ja det skal nok blive festligt.!  Udover den ekstra varmetilførsel, risikerer man absolut afbrænding når en diode klapper og du har kortslutning med fuld skrald.  Ikke legetøj, de herrer.

Jeg vil til enhver tid anbefale at købe 1 stort batteri, eller to ens nye.
Hvem skal være først med en brændselscelle i bilen ???

Kurt
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 02. August 2009 kl: 18:02:51
Eneste ting der kunne ske ved at en af dioderne står af i Ctanges opstilling er at batterierne bliver lagt sammen og begynder at slide hinanden langsomt ned.... men den mulighed er micromal hvis dioderne er store nok og 100 - 200 Amp.  er en fin størrelse som Ctange nævner. Så skal man lige huske at skaffe en anden lade-regulator ( Vinter-type) på ca 15 volt for at kompensere for den tabte ladespænding der står over dioderne, ellers vil man konstant have et halvt opladet batteri i heldigste fald, og så selvfølgelig en 60 Amp sikring ved 100 Amp dioder tilsluttet så man ikke overlister sit system, men det er jo som sagt ikke startstrøm man henter på sine forbrugsbatterier så hvis man sprænger en 60 Amp sikring her har man helt sikkert svinet med sine resourcer..  Vil lige pointere at kølepladen er absolut nødvendig og ikke kan vælges fra, da opstillingen ellers kun holder i et par minutter hvis man er bare halvvejs af max belastningen.... Sidst, man kan også hente en håndfuld af de dioder der sidder i Bosch generatorerne og så presse dem i et par alupader selv, og man kan sagtens parallel koble dem, så hvis man vil have en bro der skal holde til 400 Amp. er det keine problem og så sker der jo det positive at for hver gang der kobles dioder i parallel falder deres samlede modstand og så mindskes problemet med spændingsfald jo ifølge gamle doktor Ohm  :wink
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Carsten efter 02. August 2009 kl: 19:40:11
Hejsa,

Jeg leder efter et nyt forbrugsbatteri, men syntes at dem jeg finder på nettet er for høje til at kunne sidde i batterikassen under bi-førersædet. Såvidt jeg har målt mig frem til må det ikke være alt for tæt på 18 cm højt. Hvilket bruger i?

Carsten
Titel: tredie batteri
Indlæg af: verner efter 02. August 2009 kl: 21:59:29
Citat fra: "Rollenlager"
Eneste ting der kunne ske ved at en af dioderne står af i Ctanges opstilling er at batterierne bliver lagt sammen og begynder at slide hinanden langsomt ned.... men den mulighed er micromal hvis dioderne er store nok og 100 - 200 Amp.  er en fin størrelse som Ctange nævner. Så skal man lige huske at skaffe en anden lade-regulator ( Vinter-type) på ca 15 volt for at kompensere for den tabte ladespænding der står over dioderne, ellers vil man konstant have et halvt opladet batteri i heldigste fald, og så selvfølgelig en 60 Amp sikring ved 100 Amp dioder tilsluttet så man ikke overlister sit system, men det er jo som sagt ikke startstrøm man henter på sine forbrugsbatterier så hvis man sprænger en 60 Amp sikring her har man helt sikkert svinet med sine resourcer..  Vil lige pointere at kølepladen er absolut nødvendig og ikke kan vælges fra, da opstillingen ellers kun holder i et par minutter hvis man er bare halvvejs af max belastningen.... Sidst, man kan også hente en håndfuld af de dioder der sidder i Bosch generatorerne og så presse dem i et par alupader selv, og man kan sagtens parallel koble dem, så hvis man vil have en bro der skal holde til 400 Amp. er det keine problem og så sker der jo det positive at for hver gang der kobles dioder i parallel falder deres samlede modstand og så mindskes problemet med spændingsfald jo ifølge gamle doktor Ohm  :wink


uha det begynder snart at blive spændende, hvem laver en prøve opstilling og testkører :roll:

jeg har selv ideér om at bygge mit elanlæg helt om, med to eller tre forbrugs-batterier, men det bliver jo noget billigere hvis man kan bruge brugte batterier i stedet for nye..
så jeg følger spændt med, spærger man auto elektikeren, vil han jo bare sælge en masse dyre dele  :evil: (har spurt engang  :wink: )
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 02. August 2009 kl: 23:37:24
Dr Thing har allerede installeret det således at der ikke tappes strøm fra startbatteriet, udover når vi starter. Om det er gjort med dioder m.m. vej jeg ikke, men det virker i hvert fald. Når brugsbatteriet er kørt helt fladt om morgenen af køleskabet, så har der aldrig været nogen problemer med at starte.

Vi har kun en gang haft det modsatte problem. Vi havde overnattet i næsten 5.000m højde og vågnede op i en snestorm. Heroppe i den tynde luft kunne vi ikke starte, og da det var koldt havde køleskabet ikke tømt brugsbatteriet i løbet af natten :(

Jeg tror vi prøver løsningen med et nyt ekstra batteri og beholde det gamle. Det andet brugsbatteri er tjecket og vi fik at vide at det havde 95% strøm. Så hvis vi bare kan få to batterier med omkring 90% hver så er vi meget bedre hjulpet end et på 95% :D

Vi kører ofte langt og opladningen vil derfor ikke være noget problem. Vi har også solfanger på, som giver lidt ekstra (lige bortset fra nu, hvor vi camperer under et halvtag i 4 nætter :?
Når vi kører oplader vi ofte alverdens elektronik vha. alle 5 cigatattændere og vores 220V omformer. Her er der ingen problemer sålænge motoren bare snurre :idea:  Det skal lige siges at alle 5 cigarattændere er koblet til marinebatteriet/brugsbatteriet.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 04. August 2009 kl: 18:31:22
Jeg har lige mailet til de to anbefalede forretninger der var nævnt i tråden ang. solfangere. Og her er deres svar. Som i kan se er de ikke enige.
**************************************************
Hej Dennis

Tak for henvendelse

I kan udbygge batteri systemet med flere batterier , bare de er samme alder og type.
Alder forskellen må ikke være størrere end  6-10 mdr.

For at få mere strøm til køleskabet vil jeg anbefale en størrere batteri - ca 100-120Ah som  Banner marine batteri 115Ah/12V
og en solcellemodul  så stor som muligt - f. eks Solcelle SunPower SPR-90 , 95W/12V  som er en meget kompakt modul.
 Så kan i oplade batterier selv om motoren ikke kører.
********************************************************
Hej Dennis
 
Du kan forøge din kapacitet ved at montere et batteri mere, det er rigtigt at der kan tabes lidt effekt ved at have et ældre og et nyt, men det kan du se - under alle omstændigheder vil du have en forøget kapacitit.
Det er muligt at dinbatterikapacitet bliver så stor at dit solpanel ikke kan oplade batterierne helt, dette kan læses med et ekstra solpanel.
 
Håber dette hjælper dig videre - og god tur.
****************************************************

Jeg vælger at tro på sidste svar og håber på det bedste.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 04. August 2009 kl: 20:50:08
Det er jo heldigvis et "frit" land Dennis,  men du vil få to batterier der deler ladestrømmen så skævt at det ene vil være halvfladt konstant. Når batterier bliver ældre stiger deres indre modstand på grund af sulfatering, og strøm er som vand, den vælger den letteste vej til målet. Det er et fænomen der ikke er til at undgå uanset hvor god man er ved sine batterier, så batterier af forskellig alder og kapacitet lagt sammen uden dioder er at smide sine penge ud af vinduet.  Du vil sikkert få et system der kan holde køleskabet kørende natten igennem, men det holder ikk´....  Jeg har haft båd i de sidste 18 år og har prøvet alt for at få et system der kan klare vores hang til komfort .... ikke nemt i en sejlbåd !!!! men med 600 Amp/timer batteri-kapacitet går det med en daglig opladning... (ca. 200 Amp-timer)

Leif
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 05. August 2009 kl: 06:54:10
Ja, der er mange, der siger det samme som dig, og med 18 år i sejlbåd ved du nok mere om hvad du snakker om end mig (som ikke ligefrem fik mine højeste karakterer i fagene der har med ledninger og batterier at gøre :idea:

En anden ting er også prisen sammenholdt med "fedtmulemetoden" hvor vi lader Mary tøffe lidt i tomgang for at lade op. Lad og sige at vi gør det 2 gange om ugen og vi har et år tilbage af rejsen og at hver tøfning bruger ca. 1L diesel. Så vil vi bruge ca. 100L diesel til det, og med en gennemsnitspris på omkring 5kr/L. For denne pris kan vi slet ikke skaffe et ekstra batteri m.m.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 05. August 2009 kl: 23:05:41
Ja du har ret Dennis, regnestykket kan ses fra mange sider, måske skulle du se efter en lille brugt Honda EX350 generator, den bliver du så glad for at du aldrig vil af med den igen... vejer under otte kilo, og har Eco-inverter så den kun kører med de omdrejninger der er nødvendigt, hvilket medfører at den med en lille 15 Amp swichmode lader kan køre i fire timer på 0,8 liter blyfri. Den er så stille at hvis den står under bilen og du sætter en meter gummislange på udstødningsrøret (der er ca 2cm rør)  kan du kun lige høre den hvis du lytter godt efter. Den vil du blive helt syg med det lover jeg dig. De starter hver gang ved første træk i snoren, og jeg siger hver gang, ikke som de der kinageneratorer hvor det er 50/50 om man får dem i gang eller ej....

Leif
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 06. August 2009 kl: 05:20:52
Tak for info. Ja, vi overvejede allerede i Ausralien at skaffe en saadan lille generator. Men den blev fravalgt af to grunde, det en var prisen dernede, og det andet var pladsen. Dem vi saa dernede (af Honda modeller) var rimelig store. Og da vi bor 5 personer i bilen og har alt med til 2 aar, saa er der ikke alverdens plads. Desuden var der mange campingpladser, hvor vi ikke maatte bruge generatorer (af hensyn til stilheden ude i bushen), men det var ok at lade sin bil gaa i tomgang :?  Da vi saa kom til New Zealand var problemet ikke saa stort da det var koldere i vejret og dieselen billig. Nu i Peru koster diesel igen ca. 20kr pr Gallon (den lille gallon) og der er ikke lige til at finde smaa stoejsvage generatorer.

Men jeg vil holde et vaagent oeje med den du sendte paa billedet.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 06. August 2009 kl: 06:26:10
Den lille generator har opnået kult status over hele planeten og ikke uden grund,  den har selvfølgelig ikke kræfter til at trække microbølgen eller et par 40 Amp ladere.... men den rækker altså fint til at lade 50 - 80 Ampere-timer/dag og trækker fint et 240 volt køleskab hvis det ikke lige er en type der har ekstrem stor startstrøm (nogle trækker over fire gange normalstrøm for at komme i gang) men det er jo et 12 volts køleskab du har i bilen så spidsbelastninger er uden den store betydning ved batteridrift.  Selvfølgelig kan den nemt klare TV - lys og PC uden problemer. Jeg har dog set nogle kiksere hvis man vil tænde 230 volt neonrør  (induktiv belastning)  men det er nu meget normalt for mindre generatorer. Du skal nok regne med at give hvad der svarer til mindst 1500 Dkr. for et velholdt eksemplar, men du vil garanteret aldrig fortryde den handel.

Leif
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 20. August 2009 kl: 06:25:05
Er der nogen der ved hvad det spanske ord for marine/deep cycle batteri er?
Jeg har proevet lidt via nettet men er kun kommet frem til foelgende "marina batterias de ciclo profondo"
Hvor mange "plader" skal der vaere paa et godt marinebatteri paa ca. 65 Ah?

Vores marinebatteri er ved at staa helt af nu. Solfangeren kan holde koeleskabet nogenlunde koerende om dagen i hoej solskin, men om natten gaar der ca. 5-10 minutter fra vi slukker motoren til koeleskabet ikke koerer mere pga. manglende stroem.

Derfor bliver jeg noedt til at anskaffe et eller to nye marinebatterier til erstatning for det gamle. Jeg har vaeret inde om et par batteriforhandlere, men jeg har ikke vaeret i stand til at forklare med sikkerhed hvad jeg oensker. De vil hele tiden saelge mig et alm. bilbatteri, og herovre er det helt ok at snyde kunderne, saa jeg vil ikke koebe noget uden at vaere helt sikker.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Crapz efter 20. August 2009 kl: 10:04:24
Noget i den her stil siger google :D   

marinos / de ciclo profundo batteri
marinhos / profundo ciclo batteri
profundo ciclo batteri
de ciclo profundo batteri
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Jesper efter 20. August 2009 kl: 10:39:22
Hey!

Håber du får løst strømproblemet.

Dernæst vil jeg bare sige hvor fantastisk jeg synes jeres tur er. Rigtig fed ide at køre jorden rundt med børnene i bilen - håber jeg kan gøre det samme en dag! FEDT. Må ind og kigge videre på jeres spændende side.

...og fortsat rigtig god tur

Jesper
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 20. August 2009 kl: 12:46:08
Hej Dennis,

Med et konstant forbrug på bare 5 amp. i ca 15 timer uden ladning, hentet fra almindelige startbatterier skal du have ca 300 Amp/timer kapacitet før batterierne kan holde til mosten i et års tid eller mere.  Forbruget på ca. 75  amp/timer per cyklus skal ifølge diverse tommelfinger regler ganges med fire før alm. startbatterier holder (max 25 % afladning)  og det bliver jo et lidt stort og tungt et af slagsen. Deep Cycle kan tåle at blive afladet lidt over 50-60 % så her skal du kigge efter et eller to der sammenlagt har ca. 150 amp/timer og de koster kassen,  et sted midt i mellem startbatterierne og deep-cycle ligger så semitraction batterierne som er væsentligt billigere en Deep Cycle batterierne og stadig kan tage en del afladning uden at gå til grunde på kort tid ( 35 – 40 % afladning) mellem hver opladning,   valget er dit,  men at køre batterierne helt tomme som du beskriver er det rene MORD……

Ps.  Husk at hvis du bruger alm. startbatterier skal pladerne i batteriet være placeret på tværs af det plan som bilen forventes at tage mest krængning, så hvis du kører eller parkerer meget på store stigninger skal pladerne placeres så de går fra side til side af bilen... ellers kan du nemt risikere at hjørnerne af batteripladerne står over syren i perioder og det der har stået over syreniveau i mere end ti minuter kommer aldrig rigtigt til sig selv igen . Minder lidt om koraler ikk´........
Titel: tredie batteri
Indlæg af: verner efter 20. August 2009 kl: 22:01:50
så ville det måske være en god ide ar kigge efter et gele eller agm batteri!?
Titel: tredie batteri
Indlæg af: jensjakob efter 21. August 2009 kl: 00:30:40
That'll be "bateria de ciclo profundo. But, if it's a marine deep cycle
battery, "bateria de aplicacion marina" should work.
siger Hector fra Vanagon.com
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 21. August 2009 kl: 03:50:19
Tak for hjaelpen

ja, vi har totalmyrdet vores eksisterende marinebatteri med vores naesten daglige afladninger. Men saa har jeg jo ogsaa loest mit dillemma om jeg skal noejes med at koebe et ekstra batteri eller to helt nye :?

Jeg vil gaa efter et af gele eller AGM typen. Et saadan paa 170Ah koster ca. 900kr herovre.
Hvis det da var et marinebatteri at hende seniorita med de store batterier viste mig :P
Titel: tredie batteri
Indlæg af: verner efter 21. August 2009 kl: 12:20:29
170AH lyder som et meget stort batteri, har du plads til det bag sædet? eller har du placeret forbrugs batteriet et andet sted? prisen er vist ok, et 88AH semitraction fra varta koster ca 800 - 900kr netto (fed rabat)
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 21. August 2009 kl: 15:41:48
Hej Dennis,

Lyder som et godt valg, og 170 amptimer er passende til dit aktuelle behov.
Gele batterier klarer stor afladning, så hvis det er sådan et du kan få for 900 ville
jeg ikke tøve et sekund.... husk at hvis du køber to, skal de være ens som to dråber
vand, og forbindes på en måde så ladestrømmen skal løbe lige langt for at lade de
enkelte batterier.

God tur....

Leif
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 02. September 2009 kl: 05:47:17
Det store batteri paa 170Ah jeg saa, kan ikke vaere under saedet, det kan saadan maaske lige vaere i det bagudvendte saede, men saa mister vi jo en del plads der. Saa jeg gaar nok efter 2 stk. der kan vaere under hvert sit forsaede.

Tak for diagrammet. Jeg havde egentlig taenkt mig at forbinde dem som vist at man ikke skal goere :oops:  Altsaa bare traekke en ekstra ledning over til det tredie batteri fra andetbatteriet.

Men lige et dumt spg. Naar nu ladelednigen til det eksisterende batteri er trukket op til batteriet under foeresaedet, skal jeg saa have ca. 1m ledning liggende "loest" der omkring batteriet for at opveje afstanden over til batteriet under passegersaedet? Altsaa for at have naermest to ens "vandledninger"
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 03. September 2009 kl: 03:11:39
Hej Dennis,

Jeg har siddet og leget lidt med Paint her i nat, og det kommer måske dig til gode ha ha....  
På det vedlagte billede kan du se en mulig opstilling der vil fungere så længe du ikke
kører med dunkeanlæg (musikanlæg på flere hundrede Watt). Man kan jo installere et såkaldt
skille-relæ, men de virker ikke altid pålideligt og er ret pebrede i pris.  
På det "diagram" :-) jeg har malet, kan du selv bestemme hvor meget hver gruppe skal have
af ladestrømmen, og hvilestillingen giver mest strøm til forbrugsbatterierne. Det kan godt
se lidt krøllet ud, men du er nød til at tage dit forbrug med over på det batteri du
samtidigt lader på, ellers vil du ofte køre startbatteriet fladt mens du lader på
forbrugsbatterierne. Hvis du bruger meget mere end 100-120 Amp må du over i Mosfeets der
er meget billigere at anvende i den tunge ende, end store 250 Amp relæer......men det bliver
en anden gang.... Du skulle ikke få mere end 0,1 volt spændingsfald hvis du overholder den
tommelfingerregel der er vist, og det fald kan du kompensere for hvis du vil, med en anden
laderegulator der giver et par tiendedele mere spænding,  for eksempel en 14.6 volter, de koster
ca. 120 dask.
Jeg kender selvfølgelig godt den der med at lægge alle batterier sammen under ladning ved hjælp af et relæ der bliver aktiveret af en udgang bag på generatoren, men igen...... strøm vælger den letteste vej lige som strømmende vand og det bliver så batterierne med mindst indre modstand
(i reglen de nyeste) der får det meste... så den er ikk´ løsningen på  alle problemer desværre.

Ps.

Man kan også parallel koble 2 stk, 70 Amp. relæer ,som dem her, hvis man er storforbruger.....


http://cgi.ebay.de/Hochleistungs-Relais-f-KfZ-High-Power-Relays-12V-70A_W0QQitemZ270325014714QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item3ef0a060ba&_trksid=p3286.c0.m14

Mvh.  Leif
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 07. September 2009 kl: 05:15:55
Tak for tegningerne Leif. Jeg har nogenlunde kunne læse dem, men teksten er lidt svær nogle steder. Jeg er dog blevet lidt forvirret, for det ser ud til at du forbinder de to forbrugsbatterier som jeg først havde tænkt mig. Nemlig fra under førersædet, hvor alle ledningerne er samlet i dag og det batteri der alligevel skal skiftes sidder. Herfra havde jeg tænkt mig at trække en ledning fra plus til plus og minus til minus på det andet batteri, som vil blive placeret under passagersædet. Begge batterier vil selvfølgelig blive så ens som muligt.

Er det rigtigt forstået eller har jeg misset noget? Kan jeg evt. lave operationen således at ledningerne til begge batterier bliver lige lange? Alt det med sikring af opladningen af startbatteriet m.m. har Dr. Thing lavet og det har virket fint, selvom jeg ikke lige ved hvordan det virker.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 07. September 2009 kl: 08:29:13
Hej Dennis,

Batterierne er forbundet så lade-strømmen skal løbe lige langt, for at oplade begge batterier, forbruget er ligeledes forbundet så batterierne leverer lige meget strøm.    

Mvh.  Leif
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 07. September 2009 kl: 08:56:34
Fint. Så ved jeg det, og skal nok få det til at virke.
Men lige et andet spørgsmål til når jeg så får mine to forbrugsbatterier installereret. Jeg bruger tit vores kompressor og den forbindes direkte til forbrugsbatteriet. Hvordan gør jeg det, når jeg får to forbrugsbatterier, eller vil det ikke gøre så meget at tappe direkte fra kun det ene?

En løsning som jeg tit har overvejet er et par løse ledninger fra batteriet og ud i "fri luft" så jeg ikke skal flytte sæde m.m. for at komme til batteriet når jeg skal pumpe dæk op. Er der nogen, der har en god ide hertil?
Titel: tredie batteri
Indlæg af: jensjakob efter 07. September 2009 kl: 09:37:52
Hej Dennis

Løse lednigner - tjoh - som minimum skal der installeres en kraftig afbryder så du ikke har potentiel brandfare pga kortslutning liggende latent og vente på muligheden for at bryde ud.

Der var på et tidspunkt et billede herinde af nogle fastmonterede stik til at stikke kraftige ladekabler i.

Men, hvor meget trækker kompressoren?

Jeg ville nok selv lave det med et 220V stik og go en 220V stikprop, og et lille stykke brædt med 2 bolte i til at sætte klemsko fra kompressoren på?

Og skrive MEGET tydeligt på stik+stikprop+brædt at det IKKE var til 220V.

En meget simpel og ligetil måde at lave det på?

Derudover - husk gummityller ved alle pladegennemføringer så kablet ikke skarver.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: tredie batteri
Indlæg af: verner efter 07. September 2009 kl: 10:41:51
automatsikring og svejsekabler/stik er en mulighed, sådan var det lavet på vores værkstedsbil da jeg stod i lære, kunne godt tænke mig noget lignede selv.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: 4X4 efter 07. September 2009 kl: 22:52:46
Citat fra: jensjakob


Og skrive MEGET tydeligt på stik+stikprop+brædt at det IKKE var til 220V.


Nej nej og atter nej. Stik+stikprop er netop til 230V AC og IKKE til 12V DC. :evil:  :evil:  :evil:

Mvh Peter
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 07. September 2009 kl: 23:19:36
Hej Dennis,

Der er jo kæmpe forskel på jævnstrøm og Vekselstrøm, så umiddelbart ville jeg heller ikke bruge 230 volt udstyr til 12 volts installationer, der opstår en grim varme når du passerer 15-20 amp. I øvrigt lidt farligt med faste udvendige strømudtag, hvis de ikke er i serie med sikring og en indvendig 12 volt hovedafbryder.  Ved beregning af passende ledning til forbrugere i et 12 volt system, er det denne regel der gælder  ( forventet forbrug i Watt  gange ud og hjem i meter, divideret med 200 ) det resulterende kabel-kvadrat vil give maks 0.4 volt spændingstab, som er uden praktisk betydning til alm. forbrug. Husk at hvis strømmen løber gennem stel et stykke af vejen, skal den strækning være med i regnestykket.......

Ps.  Du skal tage din forbrugs-strøm som vist på tegningen, og aldrig fra et enkelt af batterierne (de to lidt tyndere kabler på de øverste batterier )

Mvh.  Leif
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 08. September 2009 kl: 05:01:02
Så nu kan jeg læse tegningen.
Jeg har droppet ideen med at kunne tage strøm ud til kompressoren, det bliver for farligt, da jeg ikke kan være sikker på ikke at komme til at trykke på kontakten/relæet ved et uheld. Og jeg har lige fået nye dæk på, så kompressoren skal forhåbenlig ikke bruges foreløbig :D
Jeg har også udtænkt hvordan jeg skal forbinde kompressoren til de to forbrugsbatterier. Der hvor alle ledningerne er samlet i dag, kan jeg jo bare sætten klemmen derpå.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Mary efter 26. Oktober 2009 kl: 01:46:27
Det har ikke lykkedes os at finde nogle ordentlige batterier. De eneste her er er alm. startbatterier. Forleden var jeg forbi den mest velansete europæer, der har et værksted her i La Paz. Han rustede bare på hovedet og sagde at det var helt umuligt at finde deep cycle batterier her i de fattige lande i Sydamerika. Måske i Chile, Argentina eller Brazilien.

I går købte vi så to alm. startbatterier på hver 70Ah og sat dem under hvert forsæde. Det er ikke den bedste løsning, men den er dog bedre end et totalt fladt forbrugsbatteri. Det virker egentlig ok, og lige for tiden bor vi på en "campingplads" og trækker strøm fra nettet og lader ekstra på batterierne.

Inden vi forlod Peru fik vi renoveret vores starter og generator. Det blev gjort for under 250kr ialt incl. nye SKF lejer overalt.
Titel: tredie batteri
Indlæg af: Rollenlager efter 26. Oktober 2009 kl: 09:46:58
God pris Dennis ...........  Ja man kan godt tænke sig til, at sydamerikanske indianere
ikke køber mange deep-cycle batterier, men måske, hvis de vidste hvad det var  :lol:
men som du ved,  får de ikke meget i løn vel ........... :wink: