T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Carsten efter 06. August 2009 kl: 10:33:39
-
Hejsa,
Efter en lyn tur Birkerød - Zürich - Birkerød på ca 48 timer er centrallåsen stået af - eller gik det flyvende. Cruisede ved 120-130 GPS km/t - nice! Dielse forbug lå på lidt over 11.5 km/l.
Det er hele "vejen rundt" at den er stået af. Blinklysene blinker som de skal når jeg trykker på fjernbetjeningen - men der sker intet.
Kunne dette ikke tyde på et sikringsproblem? Så vidt jeg kunne se i manualen har hver dør sin egen låsemotor.
Nogen bud på feks hvilken sikring det kunne være? Eller andet?
Carsten
-
arghh - pis-da-også...bagklapslåsen er gået i baglås....kan virde nøglen men låsen slår ikke fra. Har sprøjtet WD40 ind og slået/hamret lidt på låsen uden resultat. Andre fifs er velkomne....kan man evt åbne den indenfra? Skrue låsehovedet af (i låst tilstand)????
Carsten
-
Hej Carsten
Kan du komme til at tage inderbeklædning af bagklappen - og dermed komme til at "låse op" ?
http://www.t3-infos.de/t3-infos_e.html (Rul ned til "åbning af bagklap indefra")
----------
Lösung von Tank3ver
Teil 1 auf Foto ist das Blech, gegen welches man mit dem "Knopf" (eigentlich ja dem Schloss) von Außen drückt, wenn man die Heckklappe öffnet.
Dann drückt nämlich die Nase (3) gegen dieses Blechstück und bewegt es nach rechts (natürlich nur hier im Bild). Die Nase drückt nicht mittig gegen das Blech sondern etwas unter der Mittelachse. Deshalb kann man dann oberhalb der Mitte ein Loch bohren, ohne dass es stört. Durch dieses Loch habe ich dann einen Tampen (alternativ auch einen Draht) gesteckt und durch einen Knoten gesichert. Der Tampen hat den Nachteil, dass er sich beim Öffnen dehnt, man also erst 2-3 cm ziehen muss, bis das Schloss öffnet. Er ist aber zum Greifen deutlich angenehmer als ein Draht. Denkbar wäre natürlich eine Kombination. Griff: Tampen und in der Klappe: Draht.
So, jetzt zu Teil 2: Dies ist eine Rolle, die man unter Möbel schrauben kann. Diese Rolle habe ich mit 2 Schrauben durch das Blech verschraubt, so dass der Tampen nach oben umgeleitet wird. Die Rolle war original ganz glatt, damit der Tampen aber nicht zwischen der eigentlichen Rolle und deren Halterung eingeklemmt wird, weil er zur Seite verrutscht, habe ich mit einer Holzraspel eine Kerbe rundum in die Rolle "geschnitzt". Jetzt wird der Tampen also nach oben geführt (4) und muss nur noch an geeigneter Stelle aus der Heckklappe herausgeführt werden.
----------
For at få låsehovedet af, skal bagklappen være åben.............
Kig her, for at se hvordan det ser ud:
http://www.t3-infos.de/images/Heckklappenoeffner_Tank3ver_1.jpg
-
Hej Jens Jakob,
Tak for det!
Skal det forstås sådan at hvis jeg kan få bagbeklædningen af (det kan jeg) - så kan jeg trykke på en dims og bagklappen burde så gå op?
Carsten
-
Hej Carsten,
Jeg kan ikke huske hvordan låsen ser ud indvendig - men jeg tror at det kan lade sig gøre at udløse palen indefra.
Pøj pøj.
Det lyder iøvrigt som den perfekte rejsevogn du har fået dig - tillykke med det.
-
Her er detail-tegning.
Det ser ud til at den kan åbnes indefra ved at skubbe til palen som går til siden.
-
Hej,
Efter at have siddet bag i svedekabinen (solen bager lige ned i den) og bakset med de satans klipse der holder bagbeklædningen fast og jeg kunne komme til låsepælen har jeg fået bagklappen op. Næste skridt er vel at overveje hvad der skal gøres så det ikke sker igen....kan det være relateret til den manglende centrallås???!!!
-
Hej Carsten
Når du har beklædningen af, og du betjener låsen i bagklappen og skubber ind på den - hvordan ser det så ud?
Og ja, der må sidde noget ekstra-dims i bagklappen når der er centrallås - prøv at se hvordan det indvirker.
"Normalt" er bagklaplåsen meget simpel, drejet den ene vej blokerer låsen så palen ikke kan skubbes ind, drejet den anden vej kan man skubbe "huset" og palen ind, og udløse låse-blokken.
Er nogle af unbrakoerne som holder låsen fast gået løse - det kunne give slup nok til at den ikke kan udløse låsen?
Men kig lige på det, og send gerne nogle billeder - vi kan alle blive klogere på centrallåse iT3 :-)
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Jeg hra hevet centrallåsen i "åben" mode - og så virker låsemekanisms upåklageligt - så jeg skal vel have lavet den skide centrallås.....nogen inputs til hvad der kan være galt?
-
Den der fjernbetjening er den original??? Har du prøvet med nøglen i døren? også i passagersiden?
I fordørene sidder centrallås motorne meget udsat for vand, især hvis den gummilister i dørene er møre eller montret forkert. Der sidder en sikring til hele centrallås halløjet, men jeg kan ikke huske hvilken. Hvis den er sprunget skal du måske lige overveje hvad det kan være der har sprunget den :idea:
Det kan også være en af ledningerne som løber ud i dørene som er "bidt" over, Det er ikke den fedeste job at få loddet det sammen igen, men med lidt tålmodighed kan det godt lade sig gøre.
/Mads
-
Hej,
her er et godt billede af problemet:
(http://www.t3-infos.de/images/HeckZV_Onkel_Bob_2.jpg)
Det er jo egentlig en genial enkel måde at lave centrallås på bagklappen :-) - men jeg kan godt se at når centrallåsen strejker, så er man på den.
-
Centrallåsen dur hverken med den originale fjernbetjening eller hvis jeg drejer nøglen i et nøglehul (ligegylding hvilket), men som sagt blinker blinklysene de to gange (som de altid har gjort) når jeg trykker på fjernbetjeningen. I og med ingen af låsene aktiveres gik jeg ud fra at det måtte være et gennerelt problem frem for en enkelt motor. Ledningerne i dørovergangene er ikke bidt over. Bud? Sikring ? Hvilken? noget helt tredie?
Carsten
-
Hej,
her er et godt billede af problemet:
(http://www.t3-infos.de/images/HeckZV_Onkel_Bob_2.jpg)
Det er jo egentlig en genial enkel måde at lave centrallås på bagklappen :-) - men jeg kan godt se at når centrallåsen strejker, så er man på den.
Det er ikke originalt!
/Mads
-
Centrallåsen dur hverken med den originale fjernbetjening eller hvis jeg drejer nøglen i et nøglehul (ligegylding hvilket), men som sagt blinker blinklysene de to gange (som de altid har gjort) når jeg trykker på fjernbetjeningen. I og med ingen af låsene aktiveres gik jeg ud fra at det måtte være et gennerelt problem frem for en enkelt motor. Ledningerne i dørovergangene er ikke bidt over. Bud? Sikring ? Hvilken? noget helt tredie?
Carsten
Hvis du har målt ledningerne igennem, så burde du også have fundet sikringen???
En motor kan godt få det hele til at gå i ged, hvis det er en af fordørene sidder der føler i som detektere om døren er låst eller ej.
Nu er det ikke fordi jeg tvivler på dig, men jeg vidste faktisk ikke at T3'ere kunne fåes med fjernbetjent centrallås :idea:
/Mads
-
Hej Mads
Centrallås, det var original på en topmodellerne.
Men fjernbetjent - det ved jeg ikke om var originalt?
Der findes et fint 4-punkts beslag til skydedøren som giver elektrisk forbindelse.
(http://www.kilindo.de/assets/images/Bulli2006-10-16-133517.jpg)
Carsten, prøv at spor ledningerne fra fordøren - der må være en styrboks et sted til centrallås, sikkert bag sikringerne, eller under førersædet?
Goe hilsner
JJ
-
Jeg har hevet i begge ender af alle lednignerne, men om der faktisk er forbindelse inde i dem må jeg indrømme at jeg ikke aner. Har dog rykker ret hårdt i dem. Sidebeklædningen på bi-førerdøren har jeg pillet af. Jeg når det ikke lige idag, men jeg en ekstra motor som jeg vil prøve at montere istedet for den der sidder monteret nu.
Jeg kan sagtens se hvor ledningerne ender - en sort plastikboks - og sikringerne man kan pille ud ser fine ud.
Tak for billet omkring skydedørsovergangen - men jeg dette er ikek problemet, og feks kan man godt benytte centrallåsen med skyde døren åben (ikke helt sikker på bagklap låsen - men alle andre)
Fjernbetjeningen er med i min VW service håndbog (den der følger med bilen), så jeg går ud fra at det er std. set-up.
Vi skal på lyn ferie imporgen, og jeg får ikke set mere på det de næste 3-4 dage.
Jeg vender tilbage med fremskridt/stalling.....
Carsten
-
Hej Mads
Centrallås, det var original på en topmodellerne.
det er jeg helt med på, jeg kører i en bluestar :wink: Det du viser et billede af er tilgengæld ikke originalt, altså billedet med bagklappen
Men fjernbetjent - det ved jeg ikke om var originalt?
Det ved jeg nemlig heller ikke
Der findes et fint 4-punkts beslag til skydedøren som giver elektrisk forbindelse.
(http://www.kilindo.de/assets/images/Bulli2006-10-16-133517.jpg)
Carsten, prøv at spor ledningerne fra fordøren - der må være en styrboks et sted til centrallås, sikkert bag sikringerne, eller under førersædet
der er ingen styreboks til centrallåsen, det sidder altsammen i motorerne. Der er nok en styreboks til fjernbetjeningen et sted.
Goe hilsner
JJ
@Carsten: Hvis du ikke har målt ledningerne igennem kan du på ingen måde være sikker! Jeg havde en fejl på min centrallås, det var et kabel til førerdørsmotoren som var knækket, inde i den gummiovergang som er fra karosse til dør. Tro mig det er ikke skidenemt at komme til.
/Mads
PS: Man kan ikke lave gennemgangstest ved at hive i ledningen.
-
I øvrigt går centrallåsen på sikring nummer 3 fra venstre, og den deler sikring med radioen, cigarettænderen og indvendig belysning.
/Mads
-
Hej,
Fedt med sikringsoplysning. Radio + cigaret tænder virker. Jeg hiver fat i multimeteret og måler igennem om et par dage og har den "nye" motor klar.
NU skal der laves mad til familien!
carsten
-
de grønne centrallås motorer ligner noget fra cartronic, det plejer at være ok kvalitet, jeg har mont flere sæt af dem i forsk. biler.
der skal være en styreboks! eller der kan være lavet noget alternativ styrring via nogle arbejdsrelæer..
hvis motoren er defekt, kan du bare købe et vilkårligt sæt og skifte motoren derfra.
hvis motoren sidder udenfor top eller bund stilling, kan den normalt ingenting!
der sidder nok en sikring på en rød ledning i nærheden at sikringsboksen.
-
de grønne centrallås motorer ligner noget fra cartronic, det plejer at være ok kvalitet, jeg har mont flere sæt af dem i forsk. biler.
der skal være en styreboks! eller der kan være lavet noget alternativ styrring via nogle arbejdsrelæer..
hvis motoren er defekt, kan du bare købe et vilkårligt sæt og skifte motoren derfra.
hvis motoren sidder udenfor top eller bund stilling, kan den normalt ingenting!
der sidder nok en sikring på en rød ledning i nærheden at sikringsboksen.
Den motor du ser på billedet er ikke fra Carstens bil. Det er et billede JJ har fundet på en tysk hjemmeside, han troede det var original monteringen.
@Carsten: Jeg har misinformeret dig, sorry. Jeg kiggede lige lidt i Bentley, og der er tilsyneladende en seperat sikring til centrallåsen. Du kan se det på vedhæftede pdf, sammen med resten af centrallås systemet. Her kan du også se at der IKKE er nogen styreboks...
/Mads
-
Hvis det er fjernbetjent, må da der været klippet lidt i ledningerne. Klarer man så "styringen" via fordørenes microswitche?
Hinze
-
Hvis det er fjernbetjent, må da der været klippet lidt i ledningerne. Klarer man så "styringen" via fordørenes microswitche?
Hinze
Nu ved jeg ikke hvordan det er lavet originalt, men på min gamle bus havde jeg eftermonteret en alarm, og på den var der udgang til centrallåsen. Jeg havde dog ikke originalt centrallås i den bus, så jeg ved ikke lige hvordan de to ting kan kombineres.
/Mads
-
OK, hvis centrallåsen har en seperat sikring - ville blinklysene så stadig blinke, hvis det er sikringen det er galt med???
Var foriøvrigt til syn med den idag. Strøj lige igennem. Nice.
Carsten
-
Jeg kan ingen ting se i Bentley omkring den fjernbetjening, så jeg aner ikke hvordan den er sluttet til. Jeg kan altså ikke rigtig forestille mig andet end at det er et seperat system, og jeg tror du skal regne med at det er eftermonteret. Det at blinklysene blinker hænger garanteret sammen med din fjernbetjening/alarm, og så har det ikke noget med centrallåsen at gøre som sådan.
Måske kan nogen genkende din fjernbetjening hvis du tager et billede af den, så kan det måske lade sig gøre at finde flere oplysninger!?!
tillykke med synet.
/Mads
-
Hejsa,
Så har jeg fået monteret en ny (brugt) motor i passagersiden - og nu siger det smæk - smæk - smæk hele vejen rundt igen! Niiiice.
Har forresten set på ebay.de at man kan købe centrallås "kits" til T3'ere for ca 50 euro....satme ikke mange penge hvis man lige står og vil have centrallås!
Tak for tips,
Carsten