T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jesper efter 06. August 2009 kl: 16:20:46
-
Ja, som overskriften siger er humøret ikke så højt.
Synsmandens spidse hammer fandt vej gennem traversene i begge sider, lige omkring hvor bærearmene sidder fast. Den ene vange (venstre side) der løber op mod motoren har også gennemtæringer...
Han nævnte noget om at jeg ikke måtte svejse nye pladestykker i? Og jeg må indrømme at jeg intet rust kan lave selv, så lige nu virker det lidt uoverskueligt...
Den ene ankerplade blev også dømt ude!
Så nu skal der altså laves rust, så jeg vil høre om der er nogen der kan anbefale en god pladesmed, der kan få min bus på benene igen...
Mange hilsner fra en ked T3 ejer
-
Du er nok nødt til at tage nogle billeder.
Nu er det jo ikke synsmanden, men pladesmeden der bestemmer hvor der kommer lapper i. Sålænge de ikke er begyndt med røngten kan der ordnes meget.
Kurt
-
hmm jeg ville nok kalde dem tværgående, men det er dem man sætter donkraft/liften under og selvom de er tykke er der altså et par huller i dem :?
EDIT: ryger lige ned med kameraet en tur
-
Øv noget møg...
Hvis han siger man ikke må svejse, så kan bilen vel aldrig godkendes igen? Ligger synsrapporten ikke tilgængelig et sted, så alle synsmænd kan se den?
Hvad er praksis i den slags sager? Ledsaget skrotning?
BTW: Det er mest at betragte som generelle spørgsmål, jeg ønsker virkelig at din bil kommer på vejen igen, Jesper.
/Mads
-
Bevisførelse. :roll:
Synsrapporten angiver der er rust et givent sted. :|
Du kører til en anden synshal og får besigtiget at der ikke er rust. :)
Hvordan rusten forsvandt er synsmæssigt ligegyldigt.
Kurt
-
Hej igen,
Der står intet i rapporten om hvad der må og ikke må svejses. Han sagde bare, at der skulle være en minimumsafstand til kanter og buk som var meget svært at overholde - derfor skulle jeg finde et donorstykke og svejse i, der overholder disse ting...
Han virkede nu altså super hæderlig og meget flink - under den første del af synet tænkte jeg at det var da en fornuftig mand der blot tjattede til karossen med hammeren, men han fandt altså lige de steder der var svage - og fint nok - vil gerne have at mine baghjul bliver siddende.
Nå, hvad siger i til det? Der er ikke rigtig rust andre steder, men godset er altså ikke for godt på de ramte steder...
-
Jeg tror problemet er at reglerne siger at der ved gennemtæringer nærmere end 20 cm fra et ophængs befæstigelse ikke må lappes, men stykket skal udskiftes vist nok i 20 cm omkreds. Jeg er ikke nærmere inde i reglerne for der er også noget med nogle vanger der ikke må svejses, men skal udskiftes i hele længder. Hør en pladesmed. De kender dem.
-
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap08.pdf
Grumme billeder, fra en ellers pæn bil.
Har du nogen ide om hvorfor den er tæret så slemt - det ligner noget som har været dyppet i havvand?
-
Læs side 5 ff.:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap08.pdf
-
Slået med under et minut... ;-)
-
De kan ikke engang selv holde styr på egne regler. En god bekendt havde fået kasseret en Suzuki p.gr.a. tæring i forreste travers under køleren, men fik oplyst, at såfremt det blev lavet efter reglerne, ville de godkende en reparation op til 15 cm på hver side af forstærkningen midtpå. Denne blev behørigt fjernet, et reparationsstykke omhyggeligt fuldsvejset i, og ny forstærkning punktsvejset i.
Hvad skete der ? Til omstilling fik han så at vide, at hele traversen skulle være skiftet, - MEN fordi det var lavet så omhyggeligt, ville han gøre en undtagelse og godkende det. (Har hørt lignende før )
Men generelt hedder det 10 - 12 mm over kant, ingen svejsninger i bøjninger og rundinger. Dog accepterer de visse reparationer, såfremt skaringsdele ikke kan skaffes. (De kan dog godt forlange dette dokumenteret )
Desuden skal en evt. reparation helst udføres i samme, eller tilnærmelsesvis samme pladetykkelse.
-
Mange tak for svar ... jeg må ha' den op på liften og have gang i målebåndet...
Der er tale om Zone B for samtlige huller, men jeg har altså svært ved at vurdere det...
Klippet fra ovenstående links:
2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den
oprindelige styrke kan anses for gengivet,
- når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
- når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra
fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal)
svejsning eller kantbukning.
Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af ét
reparationsstykke, og den tærede pladedel skal forinden være fjernet.
Har i nogen idé om hvordan det skal gribes an? Jeg forestiller mig det kommer til at koste alt for meget, hvis der skal hentes donor vanger og det hele skal ud... jeg har kun en måned til at få det hele på plads og er mildest talt lidt i tvivl om den kommer igennem...
Hvem kender en pladesmed der kan klare opgaven, meget gerne i nærheden af Kbh, men jeg er villig til at køre for at få den lavet - også over broen.
Arrgghr :cry:
-
hmmm ja havde frygtet det...
Anden karosse er for mig lig med anden bil desværre, måske en anden T3 forhåbentlig og så må denne her jo ryge som stumper selvom jeg helst så den blev lavet og klarede de næste to år...
:cry: :cry: :cry:
-
hej jesper fortvivl ikke der er nogle gutter ude på GDS i sydhavnen der kan meget med et svjseapparat for små penge giv mid et kald imorgen hvis du er interreseret 40 55 88 64 :D
-
Hey, jamen har da også selv tænkt på GDS. Ringer lige til dig i morgen, men de skal jo kunne overholde reglerne og jeg har på fornemmelsen at de fleste derude ikke går så meget op i det - men ville være så fedt at få den lavet :D :D
-
Det indgår i den aftale du laver at bilen skal være synet!!! 8)
-
Cool, vi snakkes ved i morgen
-
øv det var da en nederen oplevelse, det er derfor man skal gå sin bil grundigt efter før syn, så det er lavet når den fremstilles til syn kan man jo ikke set hvad der er lavet (selvfølgelig skal det laves rigtigt, men det meste kan laves så det ikke kan ses).
har du undsøgt om det fåes som skarings del hos vw eller uorg.
jeg købte for 5år siden en hel bagvange til min vento hos vw... pris 1700kr!!!
....idag fåes det stykke jeg sku bruge 250kr hos klokkerholm...
-
Halløj,
Jeg gjorde den også klar til syn med diverse lygtejustering, bremser, bremsestand osv, og gik sågar rundt med hammeren også... Synsmanden var bare lidt bedre til at banke de helt rigtige steder..
Har ikke undersøgt noget med dele endnu, men vil da ringe lidt rundt og høre... Nu ser vi hvad GDS kan trylle med først.
Klokkerholm er engros ikke?
Jesper
-
Jeg er mest overrasket over gennemtæringen på de viste flader, ellers er T3en kendt for alle tiders pladestyrke og rustbehandling i produktionen.
How to do for special operations teams:
Få fat i pap, lav skabeloner af de befaldne steder, skær sygdommen ud som en tumor. 1,5 mm plader skulle være fint som ny pladestyrke til operationen. Stiksaven fra Metabo virker fint på pladesmedens beholdning, man skal bare købe rigeligt, gerne blandet fra 0,7 til 1,5 eller e.vtl. 2 mm pga bussens særlige styrke. Det hele formes med hammer eller nok endnu bedre med en "Ambos" og 5 kg i hånden ... Skabelonerne skal fitte 99,9 % ...
Jeg har set flere T1 - endda SAMBA, der var rustet op i alle tværgående elementer under bunden ... Man kan klare alt med erfaring og gerne uden hysteri overfor synets regelværk. En perfekt udskiftning kaldes for restaurering og det er ikke forbudt i Tyskland, det skal dog leve op til originalets styrke - gerne bedre.
Stay cool, finf de rigtige gutter til dette svejseprojekt og spar ikke de forkerte steder.
Jens (21 år med samme MiG/MAG svejseværk som erfaringspool)
-
Halløj,
Jeg gjorde den også klar til syn med diverse lygtejustering, bremser, bremsestand osv, og gik sågar rundt med hammeren også... Synsmanden var bare lidt bedre til at banke de helt rigtige steder..
Har ikke undersøgt noget med dele endnu, men vil da ringe lidt rundt og høre... Nu ser vi hvad GDS kan trylle med først.
Klokkerholm er engros ikke?
Jesper
nej klokkerholm kan du også købe hos hovwdiuadi, men idag er de vist ejet eller ejer af nor karosseridele.
tror dog ikke de har den nævnte del, derfor skal man nok kigge i tyskland eller hos vw.
-
www.klokkerholm.com
online katalog
Find varen (pladele ) øverste venstre hjørne.
Hold cursoren over varenummeret og se evt. dele afbilledet.
Kan benyttes uden kundenummer.
-
Der findes online ingen plader til bunden eller tværgående vanger hhv pladedele til bussens bærende skelet hos
Klokkerholm
Axel Stauber
Kaefer-Co
Hoffmann-Speedster
Jeg har kun fundet en overenstemmelse omkring plader til normalt skjørtehøjde rundt om bilen og lidt til døre. Pladesmeden anbefales eller en katalog hos VWAUDI
Jens
-
tror pladebukkeren klare det
-
Status fredag eftermiddag:
Humør: bedre
Bilen: Kører stadig fint
Kørte på GDS på Rabundus' opfordring og fandt en gut (Amigo) der virkede som om han var indendørs verdensmester i plade arbejde. Han garanterede mig at han kunne lave og syne bilen for 2000 - 2500 kr ... For den pris piller han begge bærearme af inkl div. rør og skrammel og bukker nye stykker af 2mm plade...
Tør næsten ikke tro på det, men det bli'r efter Intet Syn - Ingen betaling metoden, så mon ikke det går!
Er i hvertfald noget lettet og klar til weekend nu. Fortsættelse følger...
-
De findes altså, Havde selv "fat" i en engang til en halv rådden fiat uno. Det går stærkt og koster ikke alverden; og kvaliteten var sg* også iorden.
Hinze
-
2 mm pladestykker - flot!
Det klares kun med det større værktøjsgrej og det lyder som et rimeligt billigt tilbud.
Der findes mange plader til T1 og lidt til T2, men T3 modellen med skelettet i bunden er for tiden lidt rar.
Efter endt svejsning benytter jeg mig altid af list SIKAFLEX og fortynder på en pensil, dermed trækker jeg de flotteste flader på et i forvejen flot svejseprodukt - anbefales.
Jens
-
Nu ikke noget med også at udlevere reg-attesten, og tjek lige baggrund før du forærer det røde lyn væk
-
Husk på at gummibøsningerne og bolte i bærearmene med meget stor sandsynlighed ikke over kan genbruges, da boltene ruster fast i gummibøsningen.
-
Så er der nyt, godt nyt!!
Afleverede bilen i går kl 11 og fik den nysynet retur her kl 22 jubii
Der er svejset nye stykker i hvor der var tæring og det lille bitte hul, der var på den ene ankerplade blev lappet. Sidstnævnte nok lidt fusket... Derudover har den fået en komplet undervognsbehandling så der ikke sker noget lige foreløbigt....
Pris for det hele inkl nyt syn og drikkepenge: 3700,-
Det er jeg rigtig rigtig godt tilfreds med!
Nu skal der skiftes tandrem og laves kosmetisk rust - og derefter skal køreglæden igen nydes.
Tak for gode råd og opmuntring.
Jesper
-
tillykke med det - dejligt at hører hvem blev det det fik opgaven ?? :D
-
Tillykke!!!
-
Fin t :-)
Fik den en ny bærearm? eller to? sidst var der to brugte på ebay til småpenge ...
Jens
-
ok - jeg havde lidt svært ved at se alle detaljer på billedet.
Har de skåret de rådne pladehjørner ud og fået nye plader ind eller har de lappet oven over de gamle rustene plader (fjusk)?
Jens
-
Hejsa,
Det var en fyr der hedder Amigo, der lavede det. Han har skåret de rådne stykker ug og lagt ny plade i. Synede den inden han gav den undervognsbehandling.
Det lille vangestykke (langsgående over den venstre bærearm) er lappet med et pladestykke ovenpå, men fuldsvejset hele vejen rundt. Ser sgu meget pænt ud.
Undervognsbehandlingen bestod i en blanding af det tykke Pava og sikkert en masse olierester. Det hele er sprøjtet på og ser nu meget pænt ud. Er spændt på, hvor længe det holder. Det kostede 700kr og til den pris gider jeg godt nok ikke blive fedtet ind i olie...
Er der andre der vil i kontakt med ham så sender jeg gerne nummeret som privatbesked.
Jeg har en del overfladerust der skal laves, skærmkanter, dørbunde, samlinger osv osv. og det laver han inkl maling for 2500,- :D
Så mangler vi bare tandrem og ventiler så kører det ;o)
Mange hilsner
Jesper
-
Billeder :-)
-
Det var godtnok en rigtig fin pris og hurtigt arbejde. De 2500 lyder heller ikke dårligt, hvis det han laver er i orden.
-
hej Jesper
Når du har fået det lavet så sig lige til. Jeg vil gerne se resultatet. Min den hvide skal ha den store tur snart.
-
Skal nok sende billeder - både af det der lige er lavet samt rust før/efter! Dog står den på tandremsskift + pakdåser først. Tandremmen er snart 4 år gammel og har kørt omkring 55.000km så det er tid... og så er der lidt oliespild.
Pris ca 1500,- eks materialer, men ville egentlig gerne lave det selv. De 1500,- er inkl timing af pumpe mv. efter skiftet, så ved ikke rigtigt om jeg gider selv...
God weekend
-
Hej Jesper
Her godt 2 år senere - kan du give en langtids-anmeldelse af arbejdets kvalitet - hvis det stadig holder så er det i den grad et kup du der har fundet - har du brugt ham siden?
Fortæl mere - det er interessant at følge.
Mvh
Jens Jakob
-
Jeg skal over på GDS og kigge på gearkasse/kobling nu, så jeg skriver lige lidt senere evt m lidt fotos
-
hej..
Hvor i landet operere ham Amigo?
-
I København, så der er jo nok for langt. Mon ikke der findes en dygtig fyr i dit lokalområde?
-
Hej Jesper
Her godt 2 år senere - kan du give en langtids-anmeldelse af arbejdets kvalitet - hvis det stadig holder så er det i den grad et kup du der har fundet - har du brugt ham siden?
Fortæl mere - det er interessant at følge.
Mvh
Jens Jakob
Hej JJ,
Det ser perfekt ud stadig, så han er værd at holde fast i.
Jeg fik lavet rust i november af en af de andre - det skal han lave om i næste uge, da det hele er rustent igen. Det holder formentlig ikke længe, men så må Amigo på banen i næste omgang.
Mvh Jesper