T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: TONY efter 10. August 2009 kl: 20:36:07
-
Jeg har dette originale bensinfyr liggende, og nu er det jo ikke lige bensinere jeg gør mest i. Men er det et fyr som det kan betale sig at få tjekket og måske skiftet nogle dele i, for så at gemme det til "bedre tider" eller sælge det. (jeg får nok aldrig en bensiner alligevel, men jeg er pisse nysgerrig)
Anlægget har ikke været startet, da jeg ikke kunne få den lille pumpe til at køre, inden jeg pillede det af.
Det ser fint ud indeni, det man kan se ind gennem kanalerne, ligner næsten rustfrit.
Kappen er nittet sammen, men kan man ikke bare bore nitterne ud og erstatte dem med bolte, for at inspicere "indvoldene", eller falder det hele fra hinanden.
Tony
-
Måske et fjollet spørgsmål, men kommer det fra en luftkølet bus. Det ligner noget af rørføringen fortil i min.
Hinze
-
Den manual jeg har set over fyret, viser monteringen i en luftkølet, men jeg har pillet det ud af en 2,1 WBX.
Men jeg vil umiddelbart tro at det passer til begge typer.
Tony
-
Nu skal du jo lige huske, Tony, at pumpen skal ikke køre...Den skal pumpe, den kører ikke konstant når fyret kører...
Du skal have styreboks osv. med ind over for at teste det...
Men frem med en dunk benzin og et batteri så tester vi det da lige når jeg kommer ud og bytter den der gummi-sjover til håndbremsen...
-
Nu skal du jo lige huske, Tony, at pumpen skal ikke køre...Den skal pumpe, den kører ikke konstant når fyret kører...
Du skal have styreboks osv. med ind over for at teste det...
Men frem med en dunk benzin og et batteri så tester vi det da lige når jeg kommer ud og bytter den der gummi-sjover til håndbremsen...
...om den kører, pumper, eller hopper er ligegyldigt for mig :wink: for mine evner indenfor 12 volt og diverse relæer, rækker ikke langt....
Efter jeg prøvede at måle ampere på et 88amp batteri, med mit multimeter, har jeg ikke turde sætte strøm til ret meget... :lol:
Men lad os bare sætte noget strøm til den når du kommer forbi, jeg har da en stor brandslukker vi kan slå den med, hvis den ikke stopper selv. :wink:
Tony
-
Mener nemlig at kunne huske at de der impulspumper til sådan et fyr ikke virker med en fast 12 volts kilde men skal styres igennem en styreboks...
Men ja, vi laver da en testopstilling, gør vi :)
-
Havde du forestillet dig en pris på det? Jeg savner sgu godt nok mit fyr når vi kører i Sverige om vinteren.
/Mads
-
Havde du forestillet dig en pris på det? Jeg savner sgu godt nok mit fyr når vi kører i Sverige om vinteren.
/Mads
Jeg har solgt et tilsvarende dieselfyr for 1500,- uafprøvet, men lige så komplet.
Den pris ville dette fyr sikkert opnå hvis det var afprøvet, ellers kunne det få lov at lune garagen om vinteren... :wink:
Men nu er det jo ikke afprøvet endnu.....
...så indtil videre er det bare en stor bunke ledninger og rør som jeg har brugt en hel søndag på at pille ud for at undersøge.
( jeg slap så til gengæld for at komme i kirke.. :D :D :D )
Så indtil det er afprøvet, har jeg ikke den store idé om prisen :roll: ... har du ... :wink:
...men byder du 500,- så vil jeg gerne vente med at svare indtil det er blevet afprøvet... :wink: ... det kunne jo være det kun er en dårlig forbindelse..
Tony
-
500 er budt
-
500 er budt
.. :wink: .. fair respons. Men nu er det jo ikke sat på en egentligt auktion, så jeg vil lade "bolden" ligge hos Mads indtil fyret evt. skal testet.
Tony
-
Det er så sandelig også fair - tror jeg var lidt i"er det fredag snart? humør :-) "
-
prisen på 1500kr er helt fair, men uden for min beskedne rækkevide indtil videre. 500kr uprøvet kan jeg gå med til, men jeg ville nu gøre som du selv siger. Test det og sælg det til en der har midlerne, der er ikke noget værre end fattige platugler ;-)
/Mads
-
.. :lol: :lol: :lol: .. nu må vi se hvordan det går...
Nu indeholder 1. indlæg jo også et par sørgsmål, og jeg opfatter det så sådan at det godt kan betale sig at skifte en lille dims på sådan et fyr, hvis det skulle vise sig at indmaden (og selve brænderen) er ok... :roll:
-
Hvis den ikke tænder når vi tester den, så er det med stor sansynlighed nok at skifte tændrøret i den...
-
Havde du forestillet dig en pris på det? Jeg savner sgu godt nok mit fyr når vi kører i Sverige om vinteren.
/Mads
Er din bil da luftkølet?
Nej, men jeg har kørt i -15grader, og der kan en wbx ikke følge med til at levere varme til hele kabinen. I øvrigt er det utrolig rart hvis man har været ude i det danske efterår og blive blæst igennem at bilen kan varmes på under 1 min.
/Mads
-
Darn - Tristar tager 450€ for en tilsvarende:
http://vw-tristar.web.surftown.se/vw-tristar2.htm
Ebay - det er der den skal hen Tony :-)
-
@JJ, ja det er sgu nogle høje priser man kan finde dem til de steder, men dette fyr bliver i første omgang sat til salg her på siden.
Morten var forbi i dag, og vi fik leget lidt med fyret. Der er fuld funktion på faktisk alt, men der mangles en impuls til bensinpumpen.
Afprøvet med + og - fungerer pumpen fint, men når det hele er samlet mangler impulsen til pumpen, så vi er strandet her.
Så nu er det kogt ned til at det er en lille ting som gør at det ikke kører endnu, muligvis en rensning af brænder/blæser,
hvor der vistnok skal komme en impuls fra til pumpen, men gode råd fra kendere af den type fyr modtages meget gerne.. :wink:
Tony
-
Der er noget med at hvis de ikke mærker at de er tændt efte X sekunder, så slukker de for pumpen?
-
Det er som om at den del af styreboksen den skal give impulsen til pumpen ikke helt virker...
Når fyret er tændt er der nemlig fast + over pumpen (prøvelampen lyser konstant hvor den vel egentligt bør blinke)...
-
Har googlet lidt:
http://www.t3-infos.de/images/Eberspaecher_BA6_DA6.pdf
Rep-guide til BA6.
-
Den skal du da ikke søge så meget efter ;) Den har længe lagt i biblioteket...
-
Hmm,
Der im Verbrennungsluftgebläsemotor eingebaute Unterbreckerkontakt für die Kraftstoffpumpe gibt bei jeder 33. Umdrehung des Gebläsemotors einen Sstromimpuls, der einen Hub der Kraftstoffpumpe hörbar auslöst.
Kan det være årsagen? Har i den blæser?
-
Kan se den er på billederne. Kører den i test-opstilling?
-
Ja, den blæser sidder der, og kører...Kunne også godt have en mistanke til den...
-
Jeps, det er netop den jeg kan læse mig frem til at der skulle sidde en kontakt i, som skulle give impulsen til pumpen for hver 33. omgang
Men når pumpen virker med + og - så vil jeg mene at det er en stelforbindelse den laver som "impulsgiver" eller er det helt ude i skoven.... :roll:
Tony
-
Det lyder ganske sansynligt, Tony, så begynder det hele jo at virke logisk alligevel...
Skulle nok nok have hevet "pessaret" af den blæser tingest alligevel, kan være der sidder noget skidt i blæseren...
-
Som jeg læser diagrammet, giver blæseren en impuls til J17 - pumpe-styre-relæet?
-
Korrekt, sådan får jeg det også, JJ, men der er ikke noget decideret relæ og som jeg læser farvekoden, jf. diagrammet, så er det styre-relæ desværre en integreret del i hele styre boksen (som faktisk er ret lille til det store fyr :D)...
Desuden kunne vi ikke finde nogen impulser med pol søgeren (Tony har jo været så god at brænde sit multimeter af :D), derfor hælder jeg til at fejlen ligger omkring blæsermotoren...
-
Ok - jeg googlede lidt og fandt manualen på engelsk - lidt nemmere at læse fejlsøgningen:
http://www.vwbusteile.ch/techdrawings/DocBA6_2ndPart.pdf
og:
http://www.vwbusteile.ch/techdrawings/DocBA6_1stPart.pdf
-
brugte i en alm prøvelampe eller en diode prøvelampe.
en alm prøvelampe er ikke at anbefale til styrebokse og relæer, da de kan sende strømmen baglæns (svært at forklare) men har før oplevet at den kan aktivere både elruder eller centrallås ved fejlfinding, derfor brug altid en diode-prøvelampe eller multimeter, medmindre det er til lys på gamle biler mm.
på nye biler er der så meget elktronic at det kan blive dyrt at bruge en alm. prøvelampe ;-)
-
Så kom der gang i fyret, og for ind i hel.... det kan varme..... :D
Jeg skruede selve brænder/blæseren fra hinanden, og hvor er den da simpel opbygget, egentligt bare en elmotor med et kontaktsæt i begge ender.
Ved hjælp af et lille tandhjul på en oval aksel, skal kontaktsættet til pumpen slutte stel for hver 33. omgang.
Med en simpel gennemgangstest var det let at finde fejlen... ingen gennemgang i kontaktsættet til bensinpumpen, så løsningen var ren retro...
..en god gammeldags platin-fil fra de unge knallertdage, og så var det kørende.... :D :D :D
Så nu kan det blæse, suge, gløde, gnistre, brænde, og sende en helvedes masse varme ud ved hjælp af den store blæser bagtil.
Hvor er det fedt at have lært noget nyt, igen... :wink:
Tony
-
Varme, ja, sådan cirka 6 kilowatt varme hvis jeg ikke husker fejl :-)
-
Fedt at du fik gang i det Tony, du kan jo godt når du vil :)
-
Og hvor lille jeg gerne have set billeder af de indre dele.
Må desværre beklage.. :cry: .. jeg fik ikke taget billeder da jeg sad og nussede med fyret på spisebordet, da indenrigsministeren var gået i seng. 8)
Alt blev renset og smurt, og skyndsomt samlet igen, så det var væk fra bordet inden hun stod op igen. :wink:
@ Blackchart, ja når man bliver en "ældre" herre, finder man ud af at der er nogle ting man alligevel godt kan, hvis man er stædig nok..... :lol:
Tony
-
Hej,
Nu da jeg har købt dette gode fyr af Hinze (takker), ahr jeg et spørgsmål - blæseren - sidder den under bagsædet - og betyder det at der skal skæres hul i karossen?????????????????
-
@ JJ
Jeg mener at kunne huske at der var en skærm som dækkede over et hul under bagsædet......
Du kan finde manualen med de forskellige monteringsløsninger og alle andre data i biblioteket her på sitet.
Held og lykke med monteringen..... det er ikke helt lige til. :wink:
...men husk at du jo også med lidt ekstra slanger/rør kan lave din egen monterings-løsning. :idea:
Tony