T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: elmo efter 19. August 2009 kl: 08:41:44
-
I forbindelse med konvertering fra AAZ til 1Y har jeg fået et lille problem med olie på bagklappen.
Bilen bruger ikke olie eller vand – og kører fint.
Jeg har skiftet ventildækselpakningen to gange nu – og den er tæt nu ;o)
Olien kommer inde bag ved dækslet bag tandremmen – og fejlen er opstået i forbindelse med tandremsskift.... Den er i hvert fald først begyndt at svine efter tandremsskiftet.
Jeg har ikke pillet tandremmen af endnu, da jeg gerne vil høre lidt kommentarer inden jeg skiller det ad igen.
Var der en pakning jeg skulle have skiftet – eller noget jeg skulle have været opmærksom på?
Evt. andre ting der kan være et tema til oliespild i forbindelse med konverteringen?!?
- og piller I udstødningen af når I skifter tandrem?
Håber på gode ideer...
-
mon ikke det bare er en pakdåse eller to?¨
nu er tandremmen vel ik spændt for hårdt?
-
mon ikke det bare er en pakdåse eller to?¨
nu er tandremmen vel ik spændt for hårdt?
Pakdåser?!? jeg er ikke med - er jo begynder ;o)
Tandremmen er spændt er efter svigerfars anvisninger, så det er vel en mulighed! Hvad skade kan der være sket?!? Hvordan kan jeg se om den er spændt for hårdt?
-
Der sidder en pakdåse omkring knastakslen, inde bag tandremsblikket...
Remmen må ikke være strammere end at du kan vride den 90 grader når du tager ved mellem knasthjulet og pumpehjulet...
-
Tandremmen er spændt er efter svigerfars anvisninger, så det er vel en mulighed! Hvad skade kan der være sket?!?
Der kan ske noget ret træls noget:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-4858-highlight-mellemaksel.html
ja det var os lidt der mine tanker gik hen, men der er vel ingen grund til at male fanden på væggen endnu :roll:
-
ahhhh det magter jeg sku ikke...
-
Hvis oliespildet kommer "oppefra" - altså fra knastakselregionen - så er det sikkert bare pakdåsen ved knastakslen. Den er såre nem at skifte: Af med øverste tandremsdæksel, stil motoren i OT, fixer tandremmen på pumpehjulet med strips og fixer den ligeledes med strips på knastakslens takthjulet, løsn dette takthjul, slå det fri vha. en drivdorn gennem hullet i bagpladen, tag ventildækslet af, løsn knastakseloverfaldet ved takthjulet (husk, når det skal spændes igen, så skal der en smule flydende pakning i samlingen, og det skal kun spændes 20 nm), lirk den gamle pakdåse ud, sæt overfaldet på igen, sæt ny pakdåse ind vha. en passende top (tips til montering af pakdåser: smør ydersiden med lidt flydende pakning og smør indersiden med siliconefedt - så er de nemme at presse ind, bliver tætte og holder længe). Resten samles bare i bagvendt rækkefølge, MEN TJEK VED AT DREJE MOTOREN MED HÅNDKRAFT (19 mm nøgle på krumtappen), AT ALLE OT-MÆRKER PASSER.
Skulle utætheden være ved mellemakslen, så bliver oliespildet synligt lige under plastdækslet under krumtappens takthjul. Selvom den lækker olie der, så er det langtfra ensbetydende med kvadrede mellemaksellejer - det kan sagtens bare være pakdåse eller O-ring ved mellemakselflangen. Jeg har masser af tillid til svigerfars tandremsspænding, hvis han er fra Varde... De vestjyder - de er sgu født med lidt diesel i blodet :wink:
-
Det lyder til at det er det der skal prøves. Jeg skal altså have en ny ventildækselpakning og en pakdåse? Er der andet jeg bør anskaffe inden jeg går i gang?
Det kan vel fås hos hovwdiaudi. Tak for de gode svar ;0)
-
Så har jeg fået kigget til mit oliespild, og efter at have renset af, og monteret remme osv, uden de bagerste skjold, kan jeg konstatere at det kommer ved selve pakningen til oliepumpen.
Det hele er blevet samlet igen, men uden at foretage mig noget, da jeg ikke er klar over hvor omfattende det er at skifte den pakning. Det er ikke så slemt med oliespildet, så jeg tror den får lov at køre et stykke tid inden jeg skal i gang der...
Kan man få et skjold til at sætte under bunden, så jeg ikke pletter på folks fliser :roll:
-
Pakning til oliepumpen?? Øh, er det ikke en AAZ du har bag i??
Jeg har endnu ikke set nogen pakning ved oliepumpen...
Mener du derimod mellemakslen, som er den der driver vacuum pumpe og oliepumpe??
-
Kan man få et skjold til at sætte under bunden, så jeg ikke pletter på folks fliser :roll:
Aner det ikke, men hvis det kniber må du udstyre dig med en bakke og kattegrus, som du lige sætter under når du parkerer
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Pakning til oliepumpen?? Øh, er det ikke en AAZ du har bag i??
Jeg har endnu ikke set nogen pakning ved oliepumpen...
Mener du derimod mellemakslen, som er den der driver vacuum pumpe og oliepumpe??
aner det ikke! Jeg har ikke styr på termerne - men jeg må lige fikse et billede, så det er det rigtige jeg snakker om!
Jeg ser hvad jeg kan finde :wink:
-
Ja bilen er født med et skjold/ dæksel som sidder under motoren. Har du mod på at sætte sådan et på kan du få
et af mig, men det er en selvhenter.
-
Ja bilen er født med et skjold/ dæksel som sidder under motoren. Har du mod på at sætte sådan et på kan du få
et af mig, men det er en selvhenter.
mod på... er det bøvlet?
-
Så - Elmo. Nu skal vi sgu have styr på det drypperi. Vi kan jo kun være enige om, at det er en pseudoløsning at sætte chikaneplade på - sådan lidt i familie med strudsen, der stikker hovedet i busken...
Dine problemer er:
1) At den muligvis lækker fra topdækslet, eller er det ordnet? Løsningen er: Tag dækslet af, læg det på hovedet på to lægter, så det hviler på kanten, tag en top i passende størrelse og bank bolthullerne opad, så der kommer klem på pakningen. 99,9% af alle AAZ/1Y topdæksler er voldspændt og derfor skæve. Dernæst tager du en NY pakning og slasker til i siliconebaseret flydende pakning (vær obs på, at der ikke kommer noget ind i motoren. Spænd dækslet til og afvent et døgn, så er pakningen hærdet og fordeler sig ikke længere rundt i smørekanalerne.
2) Jeg tolker oliepumpen som oliefilterflangen. Det er også klassisk på en 1,9'er. Tag flangen af (3 umbracho'er) Planslib flangens pakflkade (evt. vha. glasplade med vandslibepapir på). Fremskaf ny stålpakning til flangen, rens pakfladerne omhyggeligt (pas på, at der ikke kommer snask ind i oliekanalerne), smør et tyndt lag siliconebaseret flydende pakning på, og spænd flangen på igen (25 nm)
Når det er gjort, så er den tæt - i hvert fald på de steder, og Jønne kan beholde sin sure gamle chikaneplade ;-)
-
Så - Elmo. Nu skal vi sgu have styr på det drypperi. Vi kan jo kun være enige om, at det er en pseudoløsning at sætte chikaneplade på - sådan lidt i familie med strudsen, der stikker hovedet i busken...
Dine problemer er:
1) At den muligvis lækker fra topdækslet, eller er det ordnet? Løsningen er: Tag dækslet af, læg det på hovedet på to lægter, så det hviler på kanten, tag en top i passende størrelse og bank bolthullerne opad, så der kommer klem på pakningen. 99,9% af alle AAZ/1Y topdæksler er voldspændt og derfor skæve. Dernæst tager du en NY pakning og slasker til i siliconebaseret flydende pakning (vær obs på, at der ikke kommer noget ind i motoren. Spænd dækslet til og afvent et døgn, så er pakningen hærdet og fordeler sig ikke længere rundt i smørekanalerne.
2) Jeg tolker oliepumpen som oliefilterflangen. Det er også klassisk på en 1,9'er. Tag flangen af (3 umbracho'er) Planslib flangens pakflkade (evt. vha. glasplade med vandslibepapir på). Fremskaf ny stålpakning til flangen, rens pakfladerne omhyggeligt (pas på, at der ikke kommer snask ind i oliekanalerne), smør et tyndt lag siliconebaseret flydende pakning på, og spænd flangen på igen (25 nm)
Når det er gjort, så er den tæt - i hvert fald på de steder, og Jønne kan beholde sin sure gamle chikaneplade ;-)
Jeg ved det... men jeg orker snart ikke at skille det lort ad længere.
1) Topdækslet er tæt! Anden gang lykkedes det - og der blev ikke sparet på flydende pakning ;o)
2) det er ikke oliefilterflangen - den ved jeg da hvor sidder (tror jeg nok!), og den er blevet tæt...
Jeg får skudt et billede, eller finder noget på nettet... indtil da har jeg en aftale med Jønne - om ikke andet skal der sparkes noget dæk :wink:
-
Jeg fandt nogle billeder på en meget informativ hjemmeside - og har lånt dem uden at spørge om lov... :oops:
BEMÆRK! Dette er IKKE min motor, men blot et billede af det område hvor jeg har problemet ;o) - min er knap så fin...
Jeg har markeret pakningen med en rød pil. På min motor kan jeg se at der er smurt flydende pakning i, så det er vel et tegn på tidligere ejer har haft samme problem!
Når motoren bliver varm står den et fint lag olie rundt på pakningen, og til sidst ender det med at dryppe.
-
Faktisk har jeg lyst til at kommentere den selvfede voksenunderviser fra det midt/nordjyske som igen er igang
med at spolere en af mine handler. Men jeg orker det ikke! :wink:
-
Faktisk har jeg lyst til at kommentere den selvfede voksenunderviser fra det midt/nordjyske som igen er igang
med at spolere en af mine handler. Men jeg orker det ikke! :wink:
selvfede!! :? har du set hans feriebilleder? :lol: :lol:
ps. jeg syntes det er rart med sådan en dryppeplade, bare man ik skal have den af i tide og utide, for det er noget bøvl :x
-
Nej jeg har ikke set hans feriebilleder, og dog var der ikke et billede af et af hans stempler??
-
Nu tror jeg vist, at det er ved at være sengetid, Jønne... ;-)
Og Elmo: Olien kan jo godt komme ud ovenpå pakningen, men er der ikke en overvejende sandsynlighed for at den kommer oppefra? - F.eks. fra mellemakseltætningen? Det korte af det lange: Få flået de tandremsdæksler af, så vi kan se med vores øjne - inden da kan vi gætte fra Herodes til Pillatus. Det er altid meget værre at forestille sig, hvor slemt det er at tætne den, end det egentligt er at gøre det, så fingrene væk fra tastaturet og ned i motorrummet i stedet for... :-)
-
Ok, jeg skal jo også være frisk til i morgen. Da får jeg besøg.
-
Hr. Pilatus. :wink:
Er det ikke fy, fy, at bruge flydende pakning, samtidig med papirpakninger, men brugen af flydende pakning er vel ikke i sig selv slemt.
Kurt
-
Jo - flydende pakning er generelt noget lort - især, når det havner i smørekanalerne, og danner "blodpropper". Netop derfor betoner jeg, at han skal passe på, at der ikke sidder en kage på indersiden af pakfladen, og så skal man vente med at starte til det er hærdet op, så man har en chance for at få det fanget i sien / filteret, men jo - du har ret - det skal bruges med omtanke.
-
Nu tror jeg vist, at det er ved at være sengetid, Jønne... ;-)
Og Elmo: Olien kan jo godt komme ud ovenpå pakningen, men er der ikke en overvejende sandsynlighed for at den kommer oppefra? - F.eks. fra mellemakseltætningen? Det korte af det lange: Få flået de tandremsdæksler af, så vi kan se med vores øjne - inden da kan vi gætte fra Herodes til Pillatus. Det er altid meget værre at forestille sig, hvor slemt det er at tætne den, end det egentligt er at gøre det, så fingrene væk fra tastaturet og ned i motorrummet i stedet for... :-)
Jeg har haft de tandremsdæksler af, og monteret remme igen, og ladet den gå i længere tid.. men så må jeg jo i gang igen...
Det er min daily driver i øjeblikket, så jeg kan ikke lade den stå i et par dage, og vente på dele - det er skille ad, konstatere, reparere og samle igen. Og indtil tiden er til det må det bliver strudse-teorien der holder :evil:
-
Var du lige i tvsyd, elmo ?
-
Var du lige i tvsyd, elmo ?
ja.. he he :twisted: :twisted:
-
Hvad pokker er du Gravid :shock: :roll: . Syntes du så ikke du skulle se og blive normalvægtig. :P :wink:
Tillykke. :!: Så ka de lære det. :x http://tvsyd.dk/regionale-nyheder-og-magasin-123
Kurt
-
hey tillykke :D , men skynd dig at få lavet din bil som du vil ha den, for de små stjæler godt nok meget tid ;-)
-
Den har kørt perfekt meget længe. Spilder en smule, men har en utæt dyse som jeg mistænker i at være skyldig i den plettede bagklap.
-
Og tak tak selvfølgelig ;0)
-
Hva er den af Lars? Skal du have bussen på hvide plader snart?
-
Ja, du kan hurtigt få travlt.
Med den medie håndtering er du åbenlys aspirant til posten som "Public relations manager" i en evt kommende T3-Klub/loge/sekt.... :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_relations
-
Jo den er god nok – men det hjælper ikke at få den på hvide plader, for madammen er vokset – og hun kan ikke komme ind ved skydedøren længere... Det hjalp ikke at jeg satte 10mm spacere yderligere på bagfælgene :twisted: , så nu kan skydedøren da slet ikke bruges til noget!
Pressehåndtering vil jeg gerne undvære det næste stykke tid ;o) :wink:
-
Hvor er det fedt at høre, tillykke med det Lars. Hvornår skal det være?