T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: knosty efter 26. August 2009 kl: 22:06:13
-
Hejsa Gutter.
nu har min gamle T3 smidt topstykket (Tror jeg) og så har jeg fået en T4 med en 2,4 liters 5 cylendret diesel.. passer motoren over i?? ellers kan den komme til det???
HILFE! som den gamle T3'er siger PHum!!
Håber i kan hjælpe.
Tror motoren hedder AAB men er ikke sikker... ved ikke hvor jeg skal kikke.
KNOSTY
-
Der skal en adapterplade på eller en SA klokke på gearkassen, så burde den passe...
Og så tror jeg du har en motor som en hel del af os diesel-folk sukker lidt efter :)
-
SA klokke??? eller adapterplade??? Hvor kan det skaffes?? er lidt ny... eller meget ny på dette område... Plejer at lege med Beach-buggyer...
-
En SA klokke er en koblingsklokke fra en Syd Afrika model, de er dyre og vist ikke sådan helt lige til at få fingre i (kan ikke lige huske hvem det var i Tyskland der solgte sådan nogle)...
Adapter plader kan jeg ikke svare dig på hvor og hvordan :)
-
Velkommen til.
Må jeg først præsentere mig selv - blandt venner kaldes jeg lyseslukkeren... om lidt vil du vide hvorfor.
Det er en kæmpe opgave at lægge en fembenet i en T3'er, og forvent, at etableringsomkostningerne kommer til at rulle hurtigere end bilen. Der skal bruges en SA-klokke (400€), så skal din bil modificeres i karrosseriet, så der er plads til tandremsskift uden at afmontere motoren, så skal du have custom-starter, kobling og svinghjul, custom motorophæng, kølerslanger og udstødning, og enten er du nødt til at sætte motoren så lavt at enhver kantsten er et potentielt smadret bundkar eller også skal den sidde så højt, at du skal lave en forhøjning til motorrumsklappen. Når du så har brugt et femcifret beløb og en vinter i værkstedet på projektet, så kan du bagefter konstatere, at en AAZ'er (1,9 TD) som næsten passer plug'n'play, både effektmæssigt og momentmæssigt kan køre numsen ud af bukserne på en AAB, ja så er det sgu surt. Men i øvrigt er AAB jo en superfin motor, men den er altså ikke lige til at smide i.
Levede jeg ikke meget godt op til mit øgenavn... ;-) Undskyld.
-
Og så glemte Jarl at nævne at du skal finde eller bygge en gearkasse der matcher AABerens lidt aparte langstrakte momentkurve. Denne faktor er på de tyske sites jeg har stavet mig igennem ofte årsagen til at folk der HAR ofret i omegnen af 20.000 kr på at få den ned i med det store skohorn, de opgiver hele bilen og sætter den til salg.. Det ekstra bundmoment kan simpelthen ikke udnyttes op af bakke eller med tung trailer, som ofte er grunden til at folk vil ha 5 cylindret sugediesel moment.
1,9 turbodiesel med masser af ekstra køling eller den på det sidste meget populære 1,9 sugediesel (som med lidt eksperimenter kan trimmes fint ind) er nok den ombygning der p.t. er mest meningfuld og gennemførlig i en T3.
Skal man ud i en 5 cyl ombygning og man alligevel har pengene oppe af lommen og timerne forsvinder i værkstedet... så ville jeg gå efter en Audi 200 gearkasse hvor diffet er vendt, en custom klokke med starteren det rigtige sted (jeg har fundet en gut der laver dem) og en renoveret 2,5TDi med masser af ekstra køling. Inden for mulighedens grænser, men dyrere end en T4 2,5TDi :)
-
Find en motorsejler og sæt den 2,4D i - det er den helt perfekt til. De 70 heste er ikke alverden i en tung varevogn.
Eller lav hele T4'eren op og kør i den. Der er kun 15 år til at det bliver en fin klassiker ;-)
mvh
JAKOB
-
Og man har endda en meget sjælden vogn, da den om 15år sansynligvis er Europas eneste kørende T4 :lol: