T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jankjerbye efter 31. August 2006 kl: 01:02:18

Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 31. August 2006 kl: 01:02:18
Med hjælp fra dokajønne fik vi sparket 1,9 (han havde adskille stående) og hentet min kommende motor.

Sælgeren havde valgt en 1Y blok selvom jeg havde bestil et en AAZ og det viste sig at være et held for mig.

1. Der er ingen oliereturløb til turboen derfor ingen ekstra prop.

2. Olifilterflanchen fra JX passer på!!! Så nu er der dømt 1,9 med GTI oliekøler løsning!! (And there was MUCH rejoicing.. yaaaaahh)  :P

Tog lige et par hurtige pics af dyret på mit værkstedsbord.

Så er det LIGE før man var fristet til ikke at smide turbo på og se hvorn det kørte. MEN det bliver reelt dyrere for mig da jeg ikke har en CS jeg kan flytte dele fra. Så.. Turbo it is..

150 Nm and up.. here i come  8) (med trimmet JX dieselpumpe)

Så er det spændende hvad min stakkels gearkasse siger.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Jarl efter 31. August 2006 kl: 07:20:03
Og med top fra en 1,6'er ser det ud til?
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 31. August 2006 kl: 08:49:10
Jeps godt set! Claus der solgte den mente iøvrigt at kunne lave en nem ombygning til mekaniske løftere med nogle skive hvis det viser sig at de hydrualiske løftere ikke bliver smurt p.g.a. den uvante vinkel i transporteren. Det lyder jo interessant.

Så ja, blok og lidt specifikt tilbehør fra 1y og aaz (remhjul, tandremsdæksel, vacuumpumpe bl.a.) Top mit alles drin fra personvognsprogrammet og resten kommer løbende fra JX.

En bastard der forhåbentligt kommer til at have op til ca. 150Nm og omkring de 80-85 heste med turbo hvis der ikke skrues alt for meget op for  det hele. Og hvor er det rart med en 1600 olieflanche 8)
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Jarl efter 31. August 2006 kl: 09:02:53
Jamen tillykke, det bliver jo herligt at få en veltrimmet stor kværn i. Husk den store oliepumpe - det er pisseirriterende at skulle have bundkarret af igen bagefter - ikke også dokajønne :wink:
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 31. August 2006 kl: 09:56:47
Ja du er også af den mening af der skal en AAZ/1Y oliepumpe til ikke? Det er sælger nemlig ikke enig i.. han mener der ingen forskel er.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Jarl efter 31. August 2006 kl: 12:27:06
Jo det er jeg. - Så ønsker sælger sig vist en skydelære :wink:  Tricket er jo nemlig, at AAZ/1Y som bekendt aldrig har ligget i T3 og derfor er der ingen "autoriseret" oliepumpe til den. Derfor tager man selve pumpen fra en AAZ/1Y (som har længere tandhjul og dermed større pumpekapacitet end JX) og forsyner med sugesnablen til JX. Den er jo vinklet, så der kan suges trods motorens skrå indbygningsvinkel.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 31. August 2006 kl: 15:58:49
Fedt.. godt med lidt ammunition til argumenterne, tak Jarl.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 03. September 2006 kl: 02:03:38
Så gik vi i gang med at splitte en af mine JXere ad.

Nogle timer, eder, øller og en bruken bolt eller to senere, ligner værkstedet noget der skal det meste af en søndag til at få styr på.

Der er fortrydeligvis flere bolte der knækkede og et enkelt ødelagt umbracohovede ved indsugningsmanifolden der skal bores ud / forsøges redet. Det kommer til at tage lidt mere tid end planlagt..

Stemningsbilleder af hoffotograf Karll (som vi ihærdigt prøver at overtale til at blive Syncronaut):
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Jarl efter 03. September 2006 kl: 09:01:05
Citér
Der er fortrydeligvis flere bolte der knækkede og et enkelt ødelagt umbracohovede ved indsugningsmanifolden der skal bores ud / forsøges redet. Det kommer til at tage lidt mere tid end planlagt..


Det er en klassiker

Prøv at få fat i et sæt med både torx og tolvkant bits. Find en, der næsten kan gå ind i det nu næsten halvrunde hul. Giv den lidt hjælp med en mukkert, så den kommer helt ind i bunden at hullet. Nu kan den som regel løsnes nemt og ligetil.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Jarl efter 03. September 2006 kl: 09:01:47
Citér
Der er fortrydeligvis flere bolte der knækkede og et enkelt ødelagt umbracohovede ved indsugningsmanifolden der skal bores ud / forsøges redet. Det kommer til at tage lidt mere tid end planlagt..


Det er en klassiker

Prøv at få fat i et sæt med både torx og tolvkant bits. Find en, der næsten kan gå ind i det nu næsten halvrunde hul. Giv den lidt hjælp med en mukkert, så den kommer helt ind i bunden at hullet. Nu kan den som regel løsnes nemt og ligetil.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: WBX Manden efter 03. September 2006 kl: 15:52:41
...og husk at brug rigeligt med varme hvor det er muligt
[size=18]UNDERVURDER IKKE BETYDNINGEN AF VARME !!![/size]
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 03. September 2006 kl: 19:41:37
Tak for rådene..

Kan en alm. elektrisk varmepistol anbefales eller skal der gas og ild til?

Jeg vil straks drøne ud og rode torx samlingen igennem..

Dieselpumpen ligger nu på bordet og skal shines/tjekkes. Tror jeg starter med en ydre opshining og lidt smøring. Nogle "do´s and dont´s" ?

Derefter skal der kigges på gløderørene, men der skal vist varme til.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Jarl efter 03. September 2006 kl: 22:06:17
Men både indsugningsmanifold og gløderør er monteret i topstykkets alugods, så hvis du bare kan få et ordentligt bid, så skal de nok komme.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: WBX Manden efter 03. September 2006 kl: 23:00:13
Citat fra: "jankjerbye"

Kan en alm. elektrisk varmepistol anbefales eller skal der gas og ild til?


Nej! Du skal min. ha' en gasflamme! En af de små billige gasbrændere klarer rustene bolte op til 10-12 mm fint.

Spar nu dig selv for en masse slid og arbejde og få fat i en gasbrænder hurtig !
Jeg mener seriøst, at selv udstødningsbolte der ser ud til at være gået i et med udstødningen, kan efter varme behandling næsten skues ud med fingrene  :shock:

Jeg kan næsten ikke sige det nok gange.. BRUG VARME !
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 04. September 2006 kl: 09:33:19
Ok.. min gasbrænder er p.t. udlånt til en kammerat i Odense, guved om han stadig bruger den.. Men ellers kan den vel ikke koste mange basseører sådan en.

Jeg forsøgte at skære en slids i umbracoen i manifolden men kunne ikke komme til for sånogle rustne stikjaverter der sad på udstødningsmanifolden det ligner nærmest udluftningsskruer eller noget i den stil. De var ihvertfald nærmest blevet en del af manifolden p.g.a. rust. Hvad er de til?[/list]
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: WBX Manden efter 04. September 2006 kl: 09:54:18
Citat fra: "jankjerbye"

Jeg forsøgte at skære en slids i umbracoen i manifolden


Du har ikke helt forstået det endnu...  :evil:
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 04. September 2006 kl: 11:50:21
Jojo... jeg har skam haft banket torx og alskens bits ind.. med forskelligt mellemlæg som forsøg til sidst.. den rokker sig ikke en milimeter.. Varmen.. ja den står i Odense.. så den ku jeg ikke lige bruge.. Men jaja.. ro på jeg bruger varme næste gang jeg prøver.  :lol:

Alle de andre bolte kom fint af uden problemer eller slid på umbraco"kærven" det er den sidste der mangler og jeg kan ikke komme til med tænger eller andet..
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: casper efter 04. September 2006 kl: 11:58:24
gasbrænder ? ved ikke lige om sådan en er nok, jeg plejer at bruge en oxygen/acetylen brænder.
Når man først har bruget varme et par gange, så er det virkeligt ikke værd at risikere det uden.

Men skal det bare være _nu_, så kunne man måske prøve med lidt krybeolie, og så svejse en møtrik fast på hovedet så du kunne få noget bræk på ?
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Mads-kaa efter 04. September 2006 kl: 11:59:57
Og når man svejser, så varmer man jo også :wink:  :lol:

/Mads
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: WBX Manden efter 04. September 2006 kl: 12:21:51
Citat fra: "casper"

Men skal det bare være _nu_, så kunne man måske prøve med lidt krybeolie, og så svejse en møtrik fast på hovedet så du kunne få noget bræk på ?


Ja, den metode bruger jeg også til knækkede bolte/ skuer...
Kun lidt tråd og mange amp's på svejseapparatet.
Man svejser selvfølgelig ned i hullet på møtrikken og rammer "emnet"

Denne metode fungerer også fint til skruer der f.eks. er knækket i et topstykke, også der hvor der er knækket meget af skuen og ikke er noget tilbage at få fat i.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: KHSalvesen efter 04. September 2006 kl: 12:29:02
Jeg har altså haft helt med varmeblæseren.
En indsnævringsdyse på, og så fuld knald, og så riiiiiiiiigtig lang tid.
Bolten var ikke rødglødende men de var godtnok varme.

550 grader er da bedre end ingentig, men giv god tid.

Kurt

PS er der en teknisk redegørelse for.:
Hvad er det der sker, udover udvidelser. ?
Hvordan er det bedst at varme. Bolt, gods eller begge. ?
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 06. September 2006 kl: 12:34:08
Efter en behagelig samtale med en fyr fra Randers Bilsyn, hvor jeg forklarede ham situationen,  blev jeg glædeligt overrasket over at det ikke ser ud til at være noget problem at få transporteren synet med 1y under dækket.

Der skulle bare være renset af til motorkoden så han kunne slå den op og da den ikke har mere end 20% flere heste skulle den potte være ude af verden!

Det lyder skudda næsten for godt til at være sandt!  :)
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. September 2006 kl: 13:34:38
Så vidt jeg ved kan du syne de fleste T3'ere med 130hk. Det er ikke synet der er problemet, men skat, som vil have mere afgift!!!

/Mads
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 06. September 2006 kl: 13:57:46
Men øh.. vil skat også have flere penge ved et syn med en 1,9 der overholder de 20% ??? Eller har jeg misforstået?
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. September 2006 kl: 14:08:26
Jeg tror skat er ligeglade når du holder dig under de 20%!!

/Mads
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Jarl efter 06. September 2006 kl: 14:50:46
Det tror jeg også, at de er - især fordi en evt. afgift på en Syncro med nogle år på bagen er meget overskuelig.

Men skulle man nu møde en synsmand, som mange år i træk er blevet nægtet sex af konen og som derfor er i kronisk mavesur-mode, så kan man teoretisk forestille sig et problem:

En 1Y har aldrig eksisteret som turbodiesel. Den er født som en 64 hk sugediesel. Skat har et principielt udgangspunkt, hvor enhver montering af kompressor eller turbo anses for en forøgelse på mere end 20% uanset den faktiske effekt. På den baggrund kan der teoretisk set opkræves afgift af køretøjet.

Jeg siger ikke, hvad man kunne gøre, men hvis motoren pludselig hed AAZ, kunne man forelægge dokumentation for at den har 75 hk, hvilket fint holder sig indenfor de "gratis" rammer...

Kender i iøvrigt de der prægesæt, hvor man kan slå tal og bogstaver ind i jern? Jeg ved, at Biltema sælger dem billigt.
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jankjerbye efter 06. September 2006 kl: 15:19:38
Hmm.. måske skal man bare lade være med at sætte turbo på så
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: WBX Manden efter 06. September 2006 kl: 15:21:41
Citat fra: "jankjerbye"
Hmm.. måske skal man bare lade være med at sætte turbo på så


[size=18]Kylling ![/size]

Stop nu med det tudefjæs og få noget power på drengen  :twisted:
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: bos1 efter 06. September 2006 kl: 19:28:27
det er meget sjældent at de tjekker motoren for andet end oliespild
min bus er  jo bygget om fra diesel (50hk) til benzin (78hk) altså en effektforøgelse på over 20% og den blev synet uden at synsfar så meget som løftede et øjenbryn eller spurgte i den retning  :lol:
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: Djursland efter 06. September 2006 kl: 21:52:38
Citat fra: "jankjerbye"
Hmm.. måske skal man bare lade være med at sætte turbo på så



som jeg vil sige det da jeg er lige frem

HOLD NU kæft og få lavet noget så du kan komme ud og køre i stedet for at ha tudefjæs på og gå og tænke så meget jan... der sker der ikke en skid ved at sætte turbo på... mht syn

KOM I GANG MESTER

Mvh Flemming  :lol:
Titel: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
Indlæg af: jensjakob efter 06. September 2006 kl: 22:18:42
Det er altså noget andet at være følsom tænksom mand, end at være tudefjæs :-)

Kammertonen om jeg må be....

Jeg ser bare Jan som en tænksom herre, der udfører imponerende meget, men samtidig tænker meget og bruger os som sparring :-)

Med de VWenligste hilsner

Jens Jakob