T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jarl efter 03. September 2009 kl: 18:17:14
-
http://www2.vwbus-online.org/forum/board_entry.php?id=1517078
Jeg har set det "live" på en Opel. Ikke et kønt syn!
-
Det kan sgu godt være man skal tjekke sin kilerem.
Poul
-
Jeg har set det på en 1,6 TD motor i en Golf min søn havde på et tidspunkt, og man fatter bare ikke hvordan det kan lade sig gøre, at en kilerem der springer kan komme derind.
Bilen gik meget brat i stå...han kiggede efter og undrede sig over, hvorfor den gjorde det blot fordi remmen sprang, men efter hjembugsering så vi årsagen....
K*** for et arbejde at få skåret en defekt kilerem ud, når den har kilet sig ind og snoet sig meget stramt omkring akslerne til tandremshjulene. :-(
Men motoren overlevede, og kørte lang tid efter det skete
-
nu kan jeg ikke læse det der står på sønderjysk ;-) , men jeg har da også set en v-rem smadre en motor et par gange eller mere, nogen gange går det godt...
kan huske en fiat multipla hvor det skete på, det var fordi at der var mont et uorg. waeco air-con anlæg på og remmen kørte skævt!!
en poly v-rem er værst til at trevle, så de tynde trevler har nemmere ved at sætte sig ind og klemme mod tandremmen!!
-
det kan ikke anbefales at køre uden t-rems dæksler, din rem har meget begrænset levetid uden dæksel på!
-
Ok, så det er det artiklen handler om.
Jeg kører uden øvre tandremsdæksel, så det gør vel tandremmen
mere udsat for ting og sager.
Den kan til gengæld altid let undersøges.
Du er en meget modig mand :wink:
Hvis du samtidig også er en uheldig mand, :shock: kan du i værste fald risikere, at der ryger en sten fra vejen derop, som gør stor skade.
-
Så er det, jeg mener det ville være rimeligt om Jarl oversatte det. Eller som minimum kom med et referat.
Kurt
-
En fyr skriver, at han har oplevet, at kileremmen sprang på sin 1,9'er (D), men i stedet for at falde pænt ned på vejen fik den viklet sig om remhjulet på krumtappen og videre ind på takthjulet, så tandremmen sprang et par tænder. Diskussionen bølger så om det er mere fordelagtigt med 2 rems-set-up eller at benytte multirib-rems-setup fra Golf. Det fremføres - hvad jeg er enig i, at multiribremmen sætter momentet længere ud fra krumtappen, hvorved belastningen på takthjulets centerbolt uheldigvis øges. I forlængelse heraf understreges vigtigheden af, at svingningsdæmperen ikke er "ausgeschlagen" - altså at den exer, for det medvirker naturligvis også til belastning af centerbolten.
Som nævnt har jeg også set fænomenet på en Opel-motor - X17DTL, og det var meget tæt på at fremkalde tårer i øjnene på en voksen mand. Han havde lige lavet topstykke og fået maskinen til at spinde fint, så æder den kileremmen og smækker et par ventiler. Nå - i junglen er den enes død jo den andens brød, så jeg købte motoren for en plovmand, og den står nu og venter på at få nye ventiler og styr.
Men min lære af disse hændelser er: Kileremme skiftes præventivt i god tid før de bliver tvivlsomme. De er simpelthen for billige til at spare på.
-
Ok, så det er det artiklen handler om.
Jeg kører uden øvre tandremsdæksel, så det gør vel tandremmen
mere udsat for ting og sager.
Den kan til gengæld altid let undersøges.
Du er en meget modig mand :wink:
Hvis du samtidig også er en uheldig mand, :shock: kan du i værste fald risikere, at der ryger en sten fra vejen derop, som gør stor skade.
På min fhv golf var der da bare et blik skjold over tandremmen øverst, og det samme er der på mit scoremobil projekt fra 81. -- men den sætter jeg nu forsøgsvis en AHU motor på. Gad vide om man kan få synet den med det :D
Poul