T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Per Larsen efter 03. September 2006 kl: 11:45:03

Titel: Levetid 2.1 motor
Indlæg af: Per Larsen efter 03. September 2006 kl: 11:45:03
Hej igen, så har novicen brug for flere erfaringer.

Hvor mange km er der i en 2.1 motor. Med andre ord, hvor langt må en bil have gået før den ikke er interessant mere.

Jeg har just set en på mobile, men den havde gået 266, det er vel lige i overkanten, til gengæld havde den den fede indretning. Den kostede 3300 øvro.  

Hilsen
Titel: Levetid 2.1 motor
Indlæg af: Djursland efter 03. September 2006 kl: 14:54:28
hej hej per

nu er jeg ikke lige VBX mand men jeg har hørt snak om 500,000 km for en 2,1 VBX

og hvis den er plejet ordenligt vil jeg mene at det ikke helt ved siden af... hvorfor en vbx går så meget længer end en række motor er mig lidt af en gåde....  

Mvh Flemming  :lol:
Titel: Levetid 2.1 motor
Indlæg af: WBX Manden efter 03. September 2006 kl: 15:46:24
Citat fra: "Djursland"
nu er jeg ikke lige VBX mand men jeg har hørt snak om 500,000 km for en 2,1 VBX


500.000 for min gamle 1,9 med 60 hk, man skal nok genneralt ikke regne med meget mere end 350-400 i en 2.1
Hvorfor ikke længere i en 2.1 !?
- Det er en længere historie, men jeg vil gerne fortælle den, hvis det ønskes.

Citat fra: "Djursland"

hvorfor en vbx går så meget længer end en række motor er mig lidt af en gåde....  


Det skyldes nok primært at en boxer er naturligt afballanceret ligesom en række 6
Og hvis man tager min gamle 1.9 med 60 hk i betragtning, er den jo ikke ligefrem særlig overbelastet !
Titel: Levetid 2.1 motor
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 03. September 2006 kl: 16:46:41
Det tror jeg gerne jeg vil høre mere om  :lol:
Titel: Levetid 2.1 motor
Indlæg af: Per Larsen efter 04. September 2006 kl: 01:00:35
Hvad er egentlig forskellen på en 2.1 motor på 95 hk og den på 112 hk, både i levetid og økonomi.

Hilsen
Titel: Levetid 2.1 motor
Indlæg af: WBX Manden efter 04. September 2006 kl: 09:51:27
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Det tror jeg gerne jeg vil høre mere om  :lol:


1. Lavere stempelhastighed
Når slaglængden er mindre, skal stemplet ved et givent omdrejningstal flytte sig mindre dvs. med en slaglængde på 69 mm skal stempelet flytte sig (2x69)= 138 mm.
Tilsvarende skal 2,1’ern flytte stemplet (2*76)=152 mm. Det er 10% mere !
Når stemplet så skal tilbagelægge større afstand ved samme omdr. tal, bliver stempelhastigheden større og ikke mindst accelerationer/ decelerationerne og derved øget belastningen på plejlstangslejerne, når stemplerne skifter retning.

2. Vinkel mellem krumtap og plejlstang
Da 2,1’ern blev konstrueret var det helt sikkert været meningen, at så få dele som muligt skulle udskiftes. Derfor er det faktisk kun krumtap og stempler der er til forskel fra 1,9’ern
Det giver problemer med vinklen mellem plejlstangen og krumtappen der bliver for spids, fordi plejlstangen i virkeligheden er for kort. Det øger ligeledes belastning på krumtap, plejlstang.
Se illustrtationerne og spørg, hvis I ikke forstår det !

3. lavere Kompression
1,9’ern har mindre kompression, hvilket giver mindre belastning på lejer

4. Den øgede effekt som er fremkommet vha. større vol. og indsprøjtning, øger også belastningen på hele motoren.

Det er i hvert fald mine teorier...  :roll:
Titel: Levetid 2.1 motor
Indlæg af: WBX Manden efter 04. September 2006 kl: 09:57:06
Citat fra: "Per Larsen"
Hvad er egentlig forskellen på en 2.1 motor på 95 hk og den på 112 hk, både i levetid og økonomi.

Hilsen


- ikke meget i levetid..
- lidt i øko, fordi der er et mere moderne motorstyring-/ indsprøjtningssystem på.
Titel: Levetid 2.1 motor
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 06. September 2006 kl: 14:35:59
Det lyder jo meget logisk, når det bliver skåret ud i pap...
Dejligt med sådan info, så er der også lidt at blære sig med over for lillemor.
Titel: Levetid 2.1 motor
Indlæg af: Per Larsen efter 07. September 2006 kl: 20:41:12
Super, tak for den delte viden

Hilsen