T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Quark efter 01. Oktober 2009 kl: 14:33:14
-
ja hej dav er der lige en der har formlen på hvordan man regner ud fra motor omdr. til hjul omdr.
A: motor omdr. feks. 2000
B: gear feks. 0.78
C: Diff. feks. 3,67
D: Hjul omdr. ukendt
Quark
-
Prøvet denne: http://www.t3nettet.dk/module-Web_Links-visit-lid-23.html ??
-
tak men kan ikke få den til at virke
Quark
-
Den virker da fint.
Du kan bare ændre i de forudindstillede værdier som det passer dig. Du skal dog lige være opmærksom på at der skal bruges punktum som komma!
-
det kan godt være men min computer blokkere for et eller andet og det kan jeg ikke få den til at lade være med
Quark
-
det bliver 50 mph hvis dine dæk er 185 70 14
-
Mon ikke pointen var HVORDAN man/du nåede frem til resultatet.?
Kurt
-
Motoromdr. /(gearudveksling*differentialeudveksling)=hjulomdr.
2000/(0,78*3,67)= ca. 714
-
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3863&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=gearkasse+beregner
-
Den passer bare ikke helt, den beregning, WBX...
Iflg. det script skal jeg med min AHF gearkasse og 225/75R15 hjul kunne rende 120 km/t i 4. ved 4000 RPM...
4000 RPM i 4. er ca. 95 km/t :)
Ellers er det da et fikst script..
-
Hmmm... Det passer ellers meget godt på min gearkasse. Kan det virkelig passe den kun kører 95 ved 4000 omdr ??? Det lyder mærkeligt !
Kan du se om udveksligen mht. 5. gear og diff. passer under AHF.
Hvor har du de 95 fra ?
-
btw. min kører 120 ved 3000 omdr
-
5. gear?!
En AHF er en 4 gearet :) Men ja, har tjekket de forskellige værdier ud og de passer fint...
De 95 er målt med GPS...
-
G-1-2-3-4 = 1-2-3-4-5 :-D
Det forstår jeg ikke... Hvis man regner det ud i hånden:
Motoromdr. /(gearudveksling*differentialeudveksling)=hjulomdr.
4000/(0,78*5,43)= ca. 944
944 omdr/m * 2,25723 (meter pr. omdr.) = ca. 2131 m/min
2131*60= 127907 m/t
127907/1000= 127,9 km/t.
Hvilket passer meet godt med gearkassebergneren !
-
Ja, det ser rigtigt ud, men det passer ikke IRL :)
-
Så er det måske nok, at man skal have alle fejlkilderne med:
1) Hjulets reelle diameter er ikke er ikke den teoretiske værdi, man kan beregne ved hjælp af formlen for cirklens omkreds. Dæk har det nemlig med at flade ud under vægten af af bilen. Derfor har dækket de facto en mindre omkreds end den beregnede.
2) Dæk har det med at slides. Se på to lastbilen med ens justeret fartbegrænser. Ham med de nyeste bagdæk på trækkeren kører hurtigst, da hans bagdæt har den største diameter.
3) Dækfabrikanterne "snyder" i større eller mindre grad. Tag en stor skydelære og mål dækket. Det har næsten med garanti en mindre dimension end angivet.
4) Trækkende hjul roterer hurtigere end medløbende hjul. Der er nemlig et elastisk "slip" i den måde gummiet arbejder på. Derfor får man ikke 100% valuta for omdrejningerne på hjulene.
5) Omdrejningstællere er yderst vejledende. Deres visning skal tages med en hel tønde salt. Hvis man gider at finjustere, så kan de blive næsten korrekte ét sted på skalaen - så må man håbe, at de også næsten passer et andet sted. Bemærk i øvrigt, at T3-omdrejningstællere er mere "omdrejningsvillige", når de er varme end, når de er kolde. Det fortæller noget om præcisionen...
Alle disse forhold kan ikke forklare den store forskel, der diskuteres her i tråden. Der er noget galt med enten fartvisning eller omdrejningstællerens justering. - Alternativt skal du meget snart have skiftet kobling BC... ;-)
-
Ja, det ser rigtigt ud, men det passer ikke IRL :)
Ergo er dine hjul, omdrejningstæller eller gearkasse ikke det de giver sig ud for at være ;-)
-
Må ud og måle hjulenes omkreds imorgen samt tjekke om ikke det er en AHF jeg har (mener jeg helt bestemt det er)
Og tror nok nok min omdr. tæller passer rimeligt, den lyder fælt når den kommer op over de her 4000-4500 RPM, så hvis ikke det passer tror jeg sq ikke jeg har is nok i maven til at prøve andet :D
-
Så er det måske nok, at man skal have alle fejlkilderne med:
1) Hjulets reelle diameter er ikke er ikke den teoretiske værdi, man kan beregne ved hjælp af formlen for cirklens omkreds. Dæk har det nemlig med at flade ud under vægten af af bilen. Derfor har dækket de facto en mindre omkreds end den beregnede. ja, det er rigtigt men en fejlvisning på 25 % ???
2) Dæk har det med at slides. Se på to lastbilen med ens justeret fartbegrænser. Ham med de nyeste bagdæk på trækkeren kører hurtigst, da hans bagdæt har den største diameter.igen, sku' ik med 30 km/t til forskel !
3) Dækfabrikanterne "snyder" i større eller mindre grad. Tag en stor skydelære og mål dækket. Det har næsten med garanti en mindre dimension end angivet. den tror jeg mere på
4) Trækkende hjul roterer hurtigere end medløbende hjul. Der er nemlig et elastisk "slip" i den måde gummiet arbejder på. Derfor får man ikke 100% valuta for omdrejningerne på hjulene.også er vi vist ude i promiller
5) Omdrejningstællere er yderst vejledende. Deres visning skal tages med en hel tønde salt. Hvis man gider at finjustere, så kan de blive næsten korrekte ét sted på skalaen - så må man håbe, at de også næsten passer et andet sted. Bemærk i øvrigt, at T3-omdrejningstælleren er mere "omdrejningsvillige", når de er varme end, når de er kolde. Det fortæller noget om præcisionen...Meget sandsynlig fejlkilde efter min mening
Alle disse forhold kan ikke forklare den store forskel, der diskuteres her i tråden. Der er noget galt med enten fartvisning eller omdrejningstællerens justering. - Alternativt skal du meget snart have skiftet kobling BC... ;-)
at gearkassekoden ikke stemmer overens med virkeligheden kunne også være en mulighed
-
Har nu været ude og rode.
Omkreds: 2198mm
Gearkassekode: AHF
Koblingen glider ikke eller på anden måde gør underligt...
Men 125 km/t ved 4000 RPM det kan den sq ikke!
-
Så er der næsten kun gearkassen tilbage...
-
Det lyder bare mystisk...
Har da godtnok skiftet gearkasse, men det var AHF til AHF og det ændrede ikke ved andet end at den efterfølgende ville blive i gear...
-
Pludselig slår en skummel tanke ned i mit ellers tomme hovede (ja, det siger IM i hvert fald det er)...
Kan der måske være en sammenhæng med at jeg ikke oplever 1Y så potent som andre snakker om?
-
Hmm...så er jeg ved at løbe tør for ideer...
Hvad er afstanden fra centrum af hjulet til jorden ?
-
Hmmm...
Digitalt udmålt, på krumtappen, har jeg måske fejlen...
Krumtap: 2045 RPM
RPM måler: ~2600 RPM
Krumtap: 2250 RPM
RPM måler: ~3000 RPM
Måske de 120 km/t er indenfor rækkevidde alligevel, synes bare den lyder FARLIG når den kommer op i de RPM områder, men det skal den måske...
-
Det vil så sige at din motor lyder rimelig fæl allerede ved godt 3000omdr. Vil du ikke låne en JXer mens du roder med den
uoriginale motor. :wink:
-
Den skal vel lyde sådan?! :D Synes bare det lyder vildt :D
Men er lige igang med at fintune det hele...
Det var ca. 5mm slup i spederpedalen før motoren begyndte at stige i omdrejninger, det er lige nu nede på ~1mm, resten skal jeg justere oppe foran...
Og skal lige have fundet min lille lige kærvede skruetrækker og have finjusteret RPM måler, og så skal jeg ud og se om det har givet noget at få justeret det slup i speederen væk (det håber jeg)...
-
Hmmm...Det gav ikke rigtigt noget brugbart, synes jeg ikke i hvert fald...
Nu siger den 90 km/h ved ca. 3500 RPM (den der sidder i instrumentpanelet som ikke kan justeres ret meget mere præcist end den er nu)...
-
kan du ik sætte en modstand på signallednig til omdr.tælleren? sådan den kan justeres ned, eller ødelægger det bare hele mållingen?
-
Det lyder ikke helt somom du har en omdrejningstæller der passer til din Syncro gearkasses gearing.. Hvilket nummer står der på omdrejningstælleren nede i bunden på instrumentpladen?
-
Det lyder ikke helt somom du har en omdrejningstæller der passer til din Syncro gearkasses gearing.. Hvilket nummer står der på omdrejningstælleren nede i bunden på instrumentpladen?
:shock: :roll: "sammenhæng"
Omdrejningstælleren skulle ikke så gerne være koblet på gearkassen.
Speedometeret derimod er, og det er vist tjekket på GPS.
Kurt
-
Speedo er tjekket mod GPS og de angivne hastigheder her i tråden er GPS hastighed...
Og som Kurt skriver har omdr. tælleren da ikke noget med gearkassen at gøre...
-
kan du ik sætte en modstand på signallednig til omdr.tælleren? sådan den kan justeres ned, eller ødelægger det bare hele mållingen?
Den er rådden den omdr. tæller...
Justerer jeg den ind til 2500 RPM så passer den ikke i tomgang, justerer jeg den ind i tomgang passer den ikke ved 2500 RPM :D
Tror bare jeg skal have mit digitale cockpit lavet snart :D
-
Ja, du har jo et andet udvekslingsforhold mellem krumtap og generator, når du har 1Y multiribrem - det forvirrer omdr.tælleren.
Men, hvordan det skulle linke til de utilfredsstillende præstationer, kan jeg ikke se. Motoreffekten sidder jo ikke just i cockpittet... ;-)
-
Tænkte bare på om jeg måske i den forbindelse generelt har kørt i for lave omdrejnings områder...
Kan også bare være ønsketænkning fra min side...