T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jarl efter 10. Oktober 2009 kl: 17:52:58

Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: Jarl efter 10. Oktober 2009 kl: 17:52:58
Puha - den er grim. Lyder den som om den har kompression? Kører startmotoren i normalt tempo?

Prøv at tage gummislangen fra turbo til indsugningemanifold af og se, om der er jord i. Hvis der er det, så er der kommet jord ind i cylindrene, og så er "rætt til helvete" nok den rette beskrivelse...
Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: Mølle efter 13. Oktober 2009 kl: 18:37:55
Hej Odjur

Du får nok ikke nogen til at skrive at du bare skal prøve at starte. Der er meget stor risiko for at ødelægge noget i motoren, hvis der kommer grus ind. Turboen har ikke godt af grus, men er vel nok den letteste at få pillet af og få adskilt og skyllet igennem. Men det er også den rette kur for motoren. Af med topstykket og rense alt. Hvis du starter og der kommer små sten ind, risikerer du at ødelægge ventiler og sæder, du risikerer at få store grater i forbrændingskammer både på stempler og topstykke og du risikerer at noget finder vej ned imellem stempler og foringer, så du får revet stempler og cylindervægge.

Personligt ville jeg nok afmontere indsugningsmanifolden og tjekke, om der ligger noget snavs der. Hvis ikke vil jeg rense alt, hhv. turbo, gummislange og indsugningsmanifold og så forsøge at starte... men jeg vil jo så også være klar til at tage konsekvensen, hvis det går galt. Held og lykke.

Mølle
Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: Aran efter 13. Oktober 2009 kl: 18:40:26
Hvis der ikke er kompression eller ulige kompression, vil startmotoren enten piske afsted som en gal, eller køre op og ned i tempo, alt efter om den møder lidt eller meget modstand.
Jord og småpartikler som småsten o.l. kan lynhurtigt komme i klemme og rive en cylindervæg, så der er al mulig grund til, at være på vagt. Det er jo netop grunden til, at man benytter et luftfilter, så ikke al muligt skidt ryger med ind i forbrændingskamrene.
Men hvis det ikke er nået så langt, bør du afrense din turbo meget grundigt, da den næppe heller vil synes alt for godt om jord og skidt. Jarl har vist en side om renovering af turboer, hvis du søger lidt.
Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: Jarl efter 13. Oktober 2009 kl: 21:48:39
Nu ved jeg ikke lige, hvad en "gjørmedam" er, men hvis det er noget med vand, så er der overhængende risiko for at den har slugt både jord og vand.
Vand er meget skadeligt, for det er inkompressibelt og risikerer at bøje plejlstængerne - søg på det tyske udtryk "Wasserfresser".
Jeg er enig med Mølle. Hvis du vil bevare motoren, så skal den skilles helt ad og renses.
Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: jensjakob efter 13. Oktober 2009 kl: 21:51:50
Pludder-hul:
http://nrk.no/p3/bildegalleri/main.php?g2_itemId=47062
Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: verner efter 16. Oktober 2009 kl: 14:23:40
ja og nej, hvis det ikke er rustet sammen er det ikke andet end at løsne bolte og møtrikker, men har det ikke været skidt ad i mange år så kan det godt kræve varme og stort værktøj samt masser af rustolie!!
Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: Hasse efter 17. Oktober 2009 kl: 16:23:55
Var finns bilderna??
Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: Aran efter 17. Oktober 2009 kl: 18:28:08
Hvis starteren dårligt nok kan vride motoren rundt, ville jeg ikke prøve mere. Noget kunne tyde på, en eller måske flere cylindre er overfyldte af ?? Muddervand ? Isåfald skal noget af det ud gennem en af ventilerne, men da de som bekendt er lukkede i kompressionsfasen, kan det medføre meget alvorlige skader, hvilket Jarl allerede har beskrevet.
Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: Aran efter 17. Oktober 2009 kl: 22:38:21
Uden at have det helt store kendskab til diesel, vil jeg vove det ene øje og sige, at der sikkert sidder en ti - tolv strækbolte i toppen. Muligvis ikke som sekskantede bolte, men måske noget torx ?
Det ved dieselgutterne meget mere om, men de burde kunne lokaliseres på hver side af topstykket. Ventildækslet er givetvis også spændt ned mod en pakning, så prøv at lirke lidt ved de gummier, så dukker der sikkert et par bolte frem.
Husk når du løsner strækboltene, at bruge værktøj der kan tåle, at tage hårdt. Som en tommelfinger regel løsnes fra midten og over kryds udefter, men send evt. en pm til Jarl, eller Mølle.
Hvad de ikke ved om dieselmotorer er ikke værd, at vide.
Titel: Syncro starter ikke :/
Indlæg af: PARKHAVE efter 17. Oktober 2009 kl: 23:03:51
Citat fra: "Odjur"
Hvordan får jeg af toppen? Ser ingen skruer, bare noen svære gummi knotter på overfladen der hvor oljelokket er


Uden at gøre mig klog på din tekniske kunnen, skal du måske liige læse lidt mere om tandrem - topstykker og pumpetiming inden du "bare" tager toppen af.

Søg på forum om skift af topstykke - skift af tandrem - ot-mærker m.m.
Så ved du lidt mere, evt. læs lidt i en af de udmærkede T3 bøger der findes til salg.