T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: jensjakob efter 12. Oktober 2009 kl: 11:10:58
-
Forskellen mellem spændingerne gør at strømmen er væsentlig forskellig.
Idet P = U x I, altså Effekt (W) = spænding x strøm får du
10W ved 230V => 0,04 Amp
10W ved 12V => 0,833 Amp
Altså skal ledninger være meget tykkere ved lave spændinger, idet du skal transportere større strømme.
-
Ja?!
-
Forklaringen på at ledninger skal være tykkere pga behov for flere Ampere ved lavere volt - det er en øjenåbner for mig
-
Derfor benytter man 400 kV, når man flytter strøm gennem landsdele...
-
Kan godt være at det er fordi jeg roder så meget med el som jeg gør, men er det ikke logik at forholdet mellem volt og ampere skal passe, altså flere volt = færre ampere og omvendt?!
Men ja, JJ, det er helt korrekt det du skriver...
Derfor, at du kan flytte x amps i 0.75 kvadrat ved 220volt betyder ikke at du kan flytte samme antal amps ved 12volt i samme kabel...
-
Jo, forhold mellem volt og ampere kender jeg - men jeg havde ikke tænkt det igennem med modstandens indvirkning.
Jeg tænkte bare Watt er watt så hvis jeg kan flytte 2200 watt ved 220V kan jeg også flytte 55W ved 12 V i samme kvadrat.
Men jeg bliver klogere gør jeg :-)
-
Ja, det er viktig å være klar over!
Og "anbefalt" strøm i en 6 kvadrat leder er 28 Ampere. Hvis det går mer strøm får du for mye spenningstap og det kan begynne å brenne. Ledningsnettet til turbodieselen har 2 stk. 6 kvadratere fra motorrom til sikringsboks.
På min bil har jeg for øyeblikket kun tilkoblet den ene 6 kvadrat, og det er ikke helt i orden...fordi 28 A x 13,8 V = 386 W. Fjernlysene (120W tot.), kupévifte (?W), cd-spilleren (50W?) og radiatorviften (200/300W) så er jeg raskt oppe i 470 W (34 A) hvis radiatorviften går for fullt....ikke bra... :oops:
-
Og de 2 styks der sidder på diesel bilerne er i forvejen ikke for meget...
Overvejer selv om jeg skulle trække en 3. ledning fra batteri til sikringsboksen...
-
Kan godt være at det er fordi jeg roder så meget med el som jeg gør, men er det ikke logik at forholdet mellem volt og ampere skal passe, altså flere volt = færre ampere og omvendt?!
Derfor, at du kan flytte x amps i 0.75 kvadrat ved 220volt betyder ikke at du kan flytte samme antal amps ved 12volt i samme kabel...
Hvis vi erstatter amps med watt i ovenstående, kommer vi nok tættere på det du mener...
-
Forsøger bare at lade være med at forvirre "el-analfabeterne" mere end nødvendigt :D
Men ja, skal det være korrekt er det watt vi snakker...
-
Og de 2 styks der sidder på diesel bilerne er i forvejen ikke for meget...
Overvejer selv om jeg skulle trække en 3. ledning fra batteri til sikringsboksen...
Mm....ja..jeg må fikse det snarest. Bilen min er ombygd fra bensin, så den gamle starterkabelen (25 kvadrat?) ligger fortsatt fra batterikassen til starteren. Hvis jeg monterer et ekstra batteri eller en fordelerblokk vil jeg kunne dra en leder bort til sikringsboksen... Da skulle jeg nok ha tilstrekkelig ledningsevne!
-
Derfor vi ikke kunne gå med på din anbefaling til Dennis (Mary) om at bruge 230 Volts stik og ledninger til hans 12 Volts forsyning af kølekab, computere og lys, Jens Jakob..... det husker du sikkert :wink:
-
Jo jo - jeg bliver klogere :-)
Jeg prøver at skære det ud i pap - ret mig hvor jeg tager fejl:
1. Volt*Ampere = Watt.
2. 2200W = 220V * 10A. Så alm 220V blød ledning 0,75 mm2 kan godt bære 2200W v 220V.
(Ampere i 0,75 mm2 ved varmeafledningsforhold:
Mindre gode = 7,5A
Normale = 9,5A
Særdeles gode = 10A
)
(OK, ca 1500 watt max i 0,75 mm2)
3. Da modstanden er konstant i et stykke ledningen, er de ampere vi kan trykke igennem et stykke ledning også konstant, så ved 12V kan vi trykke igennem 0,75 mm2:
Ca 90 watt.
Godt så :-) - hvem har et link til en oversigt over hvor meget strøm man kan trykke gennem de forskellige kvadrat for bil-ledninger?
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Har inte längden på kabeln betydelse för val av tjocklek?
-
En grundlæggende oversigt:
http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/elektricitet/el-kabel.htm
Den lidt mere avancerede der tager højde for længden på kablet:
http://www.kim-madsen.vapnet.dk/formler/materialemodstand/index.htm (det er den nederste af de 3 formler du skal bruge til at finde længden :))
-
Mange tak, jeg skriver af:
0,75-1,00 mm2 :10A
1,50-1,50 mm2 :10A
2,50 mm2 :16A
4,00 mm2 :20A
6,00 mm2 :25A
10,0 mm2 :35A
16,0 mm2 :60A
25,0 mm2 :80A
35,0 mm2 :100A
50,0 mm2 :125A
70,0 mm2 :160A
95,0 mm2 :200A
-
se på http://en.wikipedia.org/wiki/Resistivity
R=rho*(l/A)
Så i en kobber ledning på 1 meter og et tværsnitsareal på 1 mm2
er modstanden altså R=0.0172 ohm
Så ved 1 ampere gennem sådan en ledning er spændingsfaldet
på 0.0172 volt.
ved 10 ampere 0.172 volt.
dev 100 ampere 1.72 volt.
Fordobles tværsnitsarealet, halveres modstanden og spændingsfaldet.
Der afsættes jo også energi i ledningen. det udtryk
der er passer bedst her er
P(effekt i watt)=R*I2=modstand*strømmen i anden
Så effekten afsat pr. meter ledning vokser med
kvadratet på strømmen.
Så i "standard"-ledningen ovenfor afsættes
0.0172 W/meter ved 1 ampere
1.72 w/meter ved 10 ampere, og
172 W/meter ved 100 ampere.
******************************
Kører man diesel-T3 kan det ske, at man ønsker
at måle strømmen der løber til gløderørene.
Er alle gløderør OK går der ca. en strøm på
50 Ampere. Det er der ikke mange amperemetre der kan klare.
Man kan alternativt måle spændingsfaldet over
et stykke installationsledning.
Hvis vi siger at 100 ampere skal svare til et spændingsfald
på 100 mV skal vi have en modstand på 0.001 ohm.
En hurtig beregning viser at det netop er modstanden gennem
14.5 cm 2.5 kvadrat installationsledning.
Så man sætter altså bare sit 50 kroners digital multimeter
til at måle millivolt, og forbinder krokodillenæb over 14.5 cm
2.5 kvadrat installationsledning. Så er der udlæsning direkte
i ampere.
*****************************
Energien transporteres jo iøvrigt ikke inden i en ledning,
men i de elektriske og magnetiske felter uden på.
Det følger af Maxwells ligninger, og er forklaret af pædagoger her:
http://sites.huji.ac.il/science/stc/staff_h/Igal/Research%20Articles/Pointing-AJP.pdf
-
det er nogle fine beregnenige i får ud
men nu siger i at der kan komme x Watt igennem en 6 kamerat men har det ikke lige så meget at gøre med lænden
for hvis en ledning er 3 Kvadrat og 10 cm kan den bære mange Watt men hvis samme ledning er 40 m lang kan den ikke bære så mange Watt som ved 10 cm og jeg går også udfra at modstande er støre når vi kommer længer ud
og hvis man tager en 3 kvadrat ledning på 50 cm kan den bære X Watt men hvis man tager 2 X 1,5 kvadrat og sætter dem sammen parelet kan de bære mere en den single 3 kvadrat
Mvh Djurs :lol: :lol:
-
En grundlæggende oversigt:
http://www.kim-madsen.vapnet.dk/formler/materialemodstand/index.htm )
Det betyr at jeg har spenningsfall på 500mV i lederen, og at den brenner av 17W i varme!
Den blir nok varm...
RL = (0,0175 (kobber) x 5 meter) / 6 mm2 = 0,01458
U = R x I = 0,01458 x 34 A = 0,495 V
P = U x I = 0,495 V x 34 A = 16,85 W
-
Hvis du anvender denne tommelfinger regel, der er total nem at huske, kommer du aldrig galt af sted Jens Jacob......
Reglen er hentet i elfagets brancheforening og gælder for 12 volts DC.
Effekten i Watt gange ud og hjem i meter divideret med 200 så er du på den sikre side.
og holder spændingsfaldet under 0,4 Volt, som er en værdi man sigter mod i lav-spændings installationer.
Eksempel.
200 Watt X 4 meter frem til forbrugeren og 4 meter retur til stel = 8 meter ledning
200 x 8
----------------- = 8 kvadrat mm
200
Husk at denne regel kun gælder i 12 volts anlæg....
Ved andre jævnspændinger skal den se sådan ud
effekt i watt gange ud og hjem i meter
-----------------------------------------------
spænding x 16
Mvh. :wink: