T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Bo efter 13. Oktober 2009 kl: 19:54:14

Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 13. Oktober 2009 kl: 19:54:14
Så kom tiden endelig. Den AAZ´er jeg har købt af Hasse, skal lægges i Syncroen.
Mølle er igen i ringhjørnet og er garanten for, at intet bliver vendt forkert  :wink:

Fra kl. 8.00 - 12.00 i dag nåede vi at få Jx´eren ud og bytte lidt stumper over. AAZ´eren skal også lige have et nyt pilotleje.

I morgen kl. 7.00 starter vi så med at lægge AAz´eren i, og med lidt held får vi den startet op.

Billeder kommer imorgen - i dag var der ikke lige tid til at få mobilen ud af lommen :D
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 13. Oktober 2009 kl: 20:04:28
Bliver den med JX pumpe??
Multirib-rem eller normalt JX remsetup til generator??

Er specielt interesseret i at se et par billeder af hvordan i får sat oliepinden...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: POLLE955 efter 13. Oktober 2009 kl: 20:11:01
Det lyder spændende , du har det vel som et barn før juleaften , man er altid spændt på om det hele nu virker som det skal , ( el. bedre ) pøj - pøj med imorgen el. knæk og bræk , som det hedder .
hilsen poul
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: onkelmac efter 13. Oktober 2009 kl: 21:16:18
Glæder mig til at høre mere, har selv tænkt på at lave samme finte.
Og tager i nogle lækre billeder ??
Men den har kun 6 heste mere end JXeren ?
Jeg går ud fra at den har et helt andet moment.?

VH Svend med pomfritraceren
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 14. Oktober 2009 kl: 19:01:10
Citat fra: "BlackChart"
Bliver den med JX pumpe??
Multirib-rem eller normalt JX remsetup til generator??

Er specielt interesseret i at se et par billeder af hvordan i får sat oliepinden...


Pumpe er AAZ, vi snakker om at vende beslaget hvor speederkablet er fastgjort, det er vist nok til at motorpladen ikke går på. (Ellers må den have en bule med den store hammer) :twisted:

Multirib rem

Oliepinden bliver forhåbentligt ikke det store problem, der skal lige fiskes noget sammen af en JX´er og en eller anden Mølle havde liggende, vistnok fra en benz´er
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 14. Oktober 2009 kl: 19:02:50
Citat fra: "onkelmac"
Glæder mig til at høre mere, har selv tænkt på at lave samme finte.
Og tager i nogle lækre billeder ??
Men den har kun 6 heste mere end JXeren ?
Jeg går ud fra at den har et helt andet moment.?

VH Svend med pomfritraceren


Korrekt, ikke mange flere heste, men et væsentligt bedre moment

Kan ikke lige huske tallene - det er der sikkert andre der kan  :wink:
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 14. Oktober 2009 kl: 19:17:10
Dag 2

Der blev i dag skruet fra kl. 7.00

kl.  7.10  Værkstdet åbnet og værktøj fundet frem
kl.  9.15  AAZ´eren klar til at montere
kl.  9.25  Hasse ankom med en motor, og blev hængende lidt
kl.  9.40  AAZ´eren driller - vil ikke samles helt ved gearkasse
kl.  9.50 PIS!! bundkarret flækker da vi forsøger at spænde det sammen :evil:
kl.10.00 Hjem og hente nyt bundkar samt pakning på hylden
kl. 10.45 Motoren er i motorstanden og får nyt bundkar
kl. 11.30 Så prøver vi igen...
kl. 12.15 Så er motoren i!!
kl. 13.15 Mølle tager på job og jeg får monteret køleslanger, oliekøler, ført slanger under vognen, og fejet gulv :wink:

I morgen kl. 7.00 klør vi på igen, forhåbentligt får vi liv i den  :D

Skal nok poste billeder, men kan ikke lige finde kablet  :oops:
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 14. Oktober 2009 kl: 19:22:01
Citat fra: "Bo"
Pumpe er AAZ, vi snakker om at vende beslaget hvor speederkablet er fastgjort, det er vist nok til at motorpladen ikke går på. (Ellers må den have en bule med den store hammer) :twisted:


Kan da gå ud og tage et billede af min modifikation...
Har fået sat pladen over motor idag, og det eneste jeg måtte gøre var at fjerne noget af det der skum-agtige isolering på pladen, lige over pumpen...

Citat fra: "Bo"
Oliepinden bliver forhåbentligt ikke det store problem, der skal lige fiskes noget sammen af en JX´er og en eller anden Mølle havde liggende, vistnok fra en benz´er


Jeg blev lidt irriteret på min idag, kom til at klippe den over samt mærke op med nye mærker på den forkortede pind...
Nu vender min olie pind lige op i vejret og kan kun tjekkes ved at løfte lugen bag i bilen men det kan jeg godt leve med...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 14. Oktober 2009 kl: 20:00:04
Citat fra: "BlackChart"
Citat fra: "Bo"
Pumpe er AAZ, vi snakker om at vende beslaget hvor speederkablet er fastgjort, det er vist nok til at motorpladen ikke går på. (Ellers må den have en bule med den store hammer) :twisted:


Kan da gå ud og tage et billede af min modifikation...
Har fået sat pladen over motor idag, og det eneste jeg måtte gøre var at fjerne noget af det der skum-agtige isolering på pladen, lige over pumpen...

Meget gerne !!!

Citat fra: "Bo"
Oliepinden bliver forhåbentligt ikke det store problem, der skal lige fiskes noget sammen af en JX´er og en eller anden Mølle havde liggende, vistnok fra en benz´er


Jeg blev lidt irriteret på min idag, kom til at klippe den over samt mærke op med nye mærker på den forkortede pind...
Nu vender min olie pind lige op i vejret og kan kun tjekkes ved at løfte lugen bag i bilen men det kan jeg godt leve med...


Det er samme løsning som jeg bruger
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Jens Flensborg efter 14. Oktober 2009 kl: 20:52:14
Er det rigtigt, at en syncro har mere plads til en AAZ end end LLE eller star model? De sænkede modeller fra star og LLE har ikke plads over motoren til en AAZ pumpe, der skal man save huller i lugen - right? undgår man i en syncro pga. mere plads???
Jens
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 14. Oktober 2009 kl: 20:57:51
Motoren hænger en anelse lavere i en syncro, derfor er der lidt mere plads til pumpen...
Har så samtidigt sat pumpen så den ligger så langt ind mod topstykket som det kan lade sig gøre, og så samtidigt kunne time den...

@Bo: Venter lige til imorgen med billedet, du kan alligevel ikke se det ordentligt hvis jeg tager et nu..
Men kort fortalt har jeg skåret selve regulatorarmen over, drejet den 90 grader og så lagt den så den kommer til at ligge næsten vandret når den er svejst på...
Måske lidt svært at se for sig, men skyder et billede når der er dagslys igen...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 15. Oktober 2009 kl: 08:59:15
Så var der billeder...

Til trods for at jeg har flyttet regulator armen lidt rundt så kan jeg stadig ved speeder påvirkning få den til at ramme fuldgas anslaget...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: elmo efter 15. Oktober 2009 kl: 09:09:00
Citat fra: "Bo"
Citat fra: "BlackChart"


Jeg blev lidt irriteret på min idag, kom til at klippe den over samt mærke op med nye mærker på den forkortede pind...
Nu vender min olie pind lige op i vejret og kan kun tjekkes ved at løfte lugen bag i bilen men det kan jeg godt leve med...


Det er samme løsning som jeg bruger


Samme her - og det bliver man træt af når der altid er fyldt med surfgrej i kassen  :roll:
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 15. Oktober 2009 kl: 09:11:55
Hvorfor monterer i ikke bare et JX rør?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: poot efter 15. Oktober 2009 kl: 09:19:51
Er der ikke noger med at JX røret kan gå ind i AAZ røret.   - Så lader man vel bare en stump AAZ rør sidde, Korter Jx røret af tilsvarende minus de par cm der proppes ind i AAZ røret. giver samlingen en klat sekundt lim.

Nå jeg har sikker ikke ret.  :wink: Det kan sikkeret ikke være så let.

Hvorfor har du ikke fundet en sugediesel pumpe og sætte på. når nu du ikke vil bruge turbo.
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 15. Oktober 2009 kl: 10:14:11
Du har ret, Poul...
Men til trods for det trick (som jeg også har brugt da JX oliepinden er for lille til AAZ hullet) så kan den ikke være under låget når man kører med AAZ'ens multirib rem...Jeg kunne i hvert fald ikke få den til at være der...

Jeg har ikke fundet en sauger pumpe af den grund at jeg har villet bevare motoren så tæt på turbo konfiguration af henseende til hvis det viser sig at saugerpower er for lidt til at trække rundt med hestetraileren så kan jeg relativt let skifte til turbo igen...

Har alle turbo delene til at lige i garagen, skal bare have en anden turbo hvis det kommer så langt...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 15. Oktober 2009 kl: 10:17:19
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Hvorfor monterer i ikke bare et JX rør?


Been there, done that...

Kig på det billede jeg har lagt i min 1.9D til Højben tråd...
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-download-id-7946.html

Som du måske kan se så titter oliepinden op over kanten til låget, og den kan ikke komme længere ned i den position...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 15. Oktober 2009 kl: 13:48:09
Så blev vi færdige!!

Kl. 7.00 startede vi med de sidste småting, og første tørn på motoren foregik ved 9-tiden. (efter lige at have konsulteret Onkel Jarl mht. til oliemængde)

kl. 9.46 var den rigtigt igang første gang og ca. 15 min senere stod den og spandt. Den sprang bare igang, og lyder ULTRA SPRØD :!:  8)

Så manglede blot udstødning og sådan en ny koster kr. 500;- komplet :!:  :twisted:  En 40 cm. lang rund universalpotte ca. 10 cm i diameter, en 45 grader bøjning og et par clamps...... Og så lige Magic Mølle med et gammelt gummiophæng, en vinkelsliber og et svejseapparat.(se billeder) Nå ja...og så en lille smule GEIL  :twisted: ( Ja ja..havde altså lige et THansen gavekort der skulle bruges  :roll:  :oops: )

Efter et par prøveture, udluftning og efterfyldning af olie og kølervædske, sagde vi tak for idag kl. 12.00.

Nu skal der så køres forsigtigt de næste dage, tjekkes olie og vand samt udlufte...og så er der lige et lille hul i motorklappen der skal lukkes :wink:
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 15. Oktober 2009 kl: 14:00:33
FED Potte Bo ;-)
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: dokajønne efter 15. Oktober 2009 kl: 20:51:12
Alletiders til syncro (terrænet går jo altid på)
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: wilson efter 15. Oktober 2009 kl: 22:43:38
Lækkert, et godt team I har der!

ps er det din fødselsdagsgave til dig selv?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 16. Oktober 2009 kl: 10:11:17
Lidt flere billeder fra ombygningen......
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Carsten efter 16. Oktober 2009 kl: 10:25:44
For satan Bo - det ser rigtig godt ud! Held og lykke med den!
Carsten
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Jarl efter 16. Oktober 2009 kl: 12:00:32
Stort tillykke! Det ser sgu godt ud - ikke mindst den seje potte. Og hvad siger køreoplevelsen så nu? Er du igang med at erfare det legendariske Centurion-bundrtræk, der findes i en AAZ?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 17. Oktober 2009 kl: 10:31:01
Så er der blevet kørt et par ture, både på småveje og på landevej. (Motorvej kommer senere i dag)

Men men men.... Hold da K... en forskel. Den trækker villigt helt fra bunden, og man har en dejlig tryg fornemmelse af overskud i forhold til JX´eren.

Og lyden er altså også en del anderledes, sprød - nærmest metallisk og på en eller anden måde mere rolig.

Det er, indtil videre, en kun anbefalelsesværdig konvertering  :D  :D
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 17. Oktober 2009 kl: 18:38:47
...og så kom motorvejstesten :D Nøjjj manner... Solidt træk, acceleration i modvind og opad bakke, temperaturnål lige under dioden og overskud selv ved 110 km/t.
Det er så langt fra hvad jeg var vant til med JX´eren at jeg næsten måtte knibe mig i armen. Far er glad  8)
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Herr_Jensen efter 18. Oktober 2009 kl: 10:52:17
Tillykke Bo. Glæder mig til at få en tur en gang ved lejlighed. Overskud ved 110 siger du. Det gad jeg fa'me godt at have : ).
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: MortenH efter 18. Oktober 2009 kl: 12:46:02
-og jeg kunne godt bruge lidt overskud ved 90  :wink:

Tillykke med den nye motor!
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 09. November 2009 kl: 23:16:44
Må vi få lidt update på den AAZ Bo?
Kører det problemløst indtil videre? Spiser den olie? Er den blevet mere tørstig?

Tænkte om det er ok at bruge denne tråd her til at omhandle AAZ-ombygninger generelt, eller om du vil have den i fred..?

Vil nemlig gerne opfodre folk med AAZ-konverteringer til at smide billeder herind af deres motorrum og fortælle lidt om hvilken pumpetiming de kører med, på hvilken pumpe, hvilket dysetryk og nummeret på dysespidserne, osv osv.. :wink:
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: ibber efter 09. November 2009 kl: 23:26:23
det ville jeg da gerne , men jeg aner ikke ret meget om den , andet end Jarl har lavet den , og
det er sgu lidt træls at skille noget ad der virker for at se hvorfor , det har jeg dårlig erfaring med ;0)
men skal du bruge billeder af noget jeg evt kan hjælpe med så spørg endelig.
jeg har masser af tid til pc arbejde ;0) ifølge nogen nok FOR meget ;0)
men hvor mange er der da af dem - har på fornemmelsen der er en del ?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 09. November 2009 kl: 23:41:03
Nej du behøver ikke at skille noget ad.. Du skal blot tage et billede, og så kan det være at heldet er med os og Jarl kan huske hvilke dyser og åbningstryk..og timing.. og andre guldkornede råd.. :)

..og jeg ved godt at man blot skal bruge søgefunktionen og læse.. men for hulan da, vi skal vist have gang i lidt turbotråd igen  -inden der går svinepest og alverdens influenzaer i hele t3-forumet.. :D  Diesel-feber styrer!  :wink:
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Bo efter 10. November 2009 kl: 07:22:42
@Pawel...Det er ikke "min" tråd, så fint med mig at bruge den til lidt vidensdeling.

Hvad AAZ´eren angår, ruller det blot derudaf. Er stadig imponeret over forskellen. Den bruger hverken olie eller vand (lige bortset fra da en kølerslange valgte at flække. Opdagede det heldigvis med det samme) Den springer igang hver morgen, så (7-9-13) ingen bekymringer vedr. motor lige for tiden
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 10. November 2009 kl: 17:21:19
Det ville være super med nogle kommentarer, tilføjelser, rettelser til nedenstående fremgangsmåde:

Udgangspunktet er en t3 med jx og en komplet 1y.

Først ud med jx'eren.
Derefter afmontere 1y generatorbeslag, dieselpumpe og beslag, begge manifolde, svinghjul, bundkar og oliepumpens sugesnabel.

Derpå udmåle slid på oliepumpen fra 1y, påmontere snabelen fra jx, påmontere bundkar med ny pakning fra jx.
Skifte schimmerringen bag svinghjulet på 1y. derpå påmontere svinghjul og kobling og evt gearkasse (hvis den ikke hænger i bilen endnu..)

På med jx-manifolde (udstødningsmanifolden portes lidt, dvs der slibes og files for at øge bredden på hullerne??)
Manifold pakning skal vel isåfald være til en 1.9td , ikke?

Jx indsugningsmanifolden passer plug'n'play og man kan derfor osse bruge jx-pakninger.

Påmontere jx-pumpe og generator og servopumpe med deres respektive beslag fra jx.

Dyserne skal jo skiftes.. Skal man bruge 1y dyserne og sætte nye 297spidser på dem, eller skal man sætte 297spidserne i alm jx-dyser? Hvordan kommer de til at passe med dyserørene fra jx? 1.9-dyser er jo lidt højere.

Åbningstryk 180. Timing ??? Det er jo ikke magen til jx-timing længere.. :!:

Og så kommer det jeg er mest i tvivl om:
Hvad skal der ske med hele tandremmens drivlinie?
Skal samtlige tandhjul flyttes fra jx over på 1y? Osse den sorte metalplade bag tandhjulene som holder tandremsdækslet på plads?
Og det er vel en tandrem til 1.9 td som skal bruges, da blokken nu er højere, ikk?


 :roll: ...jeg er tømrer og bedst med en hammer.. men heldigvis mangler min gode ven/ mekaniker en carport.. 8)
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Jarl efter 10. November 2009 kl: 21:48:32
Citat fra: "pawel"
Det ville være super med nogle kommentarer, tilføjelser, rettelser til nedenstående fremgangsmåde:

Udgangspunktet er en t3 med jx og en komplet 1y. (Fint - så læg 1Y'eren i, som den er, og vær lykkelig resten af dine dage... ;-))

Først ud med jx'eren.
Derefter afmontere 1y generatorbeslag, dieselpumpe og beslag, begge manifolde, svinghjul, bundkar og oliepumpens sugesnabel. Ja, og planslib lige sugesnablens overside - altså der, der udgør bundstykket på oliepumpen

Derpå udmåle slid på oliepumpen fra 1y, påmontere snabelen fra jx, påmontere bundkar med ny pakning fra jx.
Skifte schimmerringen bag svinghjulet på 1y. derpå påmontere svinghjul og kobling og evt gearkasse (hvis den ikke hænger i bilen endnu..) Ja, og husk endelig pilotlejet

På med jx-manifolde (udstødningsmanifolden portes lidt, dvs der slibes og files for at øge bredden på hullerne??)
Manifold pakning skal vel isåfald være til en 1.9td , ikke?

Jx indsugningsmanifolden passer plug'n'play og man kan derfor osse bruge jx-pakninger.

Omvendt. Udst passer plug'n'play. Indsugningskanalerne i 1,9-toppen er større, og var det en sugediesel, så bør man porte lidt, men på en termodræber er det lige fedt, for den bliver jo stopfodret til den en dag brækker sig.

Påmontere jx-pumpe og generator og servopumpe med deres respektive beslag fra jx. Jeps

Dyserne skal jo skiftes.. Skal man bruge 1y dyserne og sætte nye 297spidser på dem, eller skal man sætte 297spidserne i alm jx-dyser? Hvordan kommer de til at passe med dyserørene fra jx? 1.9-dyser er jo lidt højere.

Der er frit valg mellem dysespidser. 297 er det originale valg. 293 er det konservative valg. 294 er det lækre cremede valg. Dyserørene fra en JX giver du et lille bøj, så er den prut slået. Med mindre din 1Y'er har to fjeder dyser, så er det hip som hap, hvilken dysekrop, du benytter.

Åbningstryk 180. Timing ??? Det er jo ikke magen til jx-timing længere.. :!:
Nej, nu er du ude på det dybe vand, hvor man påtager sig ansvaret selv. Alt afhænger af, hvilken pumpe og hvilket dysetryk, du vælger. Jeg er ikke klar over, hvilken pumpe, du projekterer med at montere, så der må du lige præcisere.

Og så kommer det jeg er mest i tvivl om:
Hvad skal der ske med hele tandremmens drivlinie?
Skal samtlige tandhjul flyttes fra jx over på 1y? Osse den sorte metalplade bag tandhjulene som holder tandremsdækslet på plads?
Og det er vel en tandrem til 1.9 td som skal bruges, da blokken nu er højere, ikk?

Der benyttes 1,9 rem (137 tænder mod JX, der har 135). Kamhjul på krumtap og knastaksel samt strammerhjul er identisk mellem JX og 1Y/AAZ. Sidstnævnte har et mindre remhjul på mellemakslen, så det skal forblive på 1Y'eren. Dieselpumpen er 1Y/AAZ har en længere "hals", så akslen stikker længere frem, og derfor har kamhjulet et andet offset. Før vi kan afklare, hvad du skal gøre her, må vi have klaring på, hvilken pumpe, du skal have på.


 :roll: ...jeg er tømrer og bedst med en hammer.. men heldigvis mangler min gode ven/ mekaniker en carport.. 8)
Jeg er lærer og bedst med et spanskrør, men desværre vil min kone ikke lege med... ;-)

Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 10. November 2009 kl: 22:46:56
@Jarl, din allerførste sætning i svaret ovenover..-jeg vidste at det ville være noget i den dur.. Men du kan vel godt fornemme at der kommer turbo på den 1,9er.. ellers var der ikke grund til at maltraktere den så voldsomt..
Nå, men jeg er jo stadig ganske ung, og er aaaalt for afhængig af den turbo.. Det med at tage imod gode og formanende råd er ej min stærke side, og jeg har altså et eller andet underligt behov for at prøve at køre sådan en AAZ ihjel.. Tror det er noget man skal igennem før man er klar til saugeren.. :wink:

Nå, men det bliver altså med jx turbo og jx pumpe. Den skal ikke være specielt økonomisk..såeh.. Hvad er forskellen på 297 og 294 dyser? Er begge ikke forstråledyser?

Og jeg er godt klar over at når jeg går op over standart-åbningstrykket og dermed endnu tidligere timing, så får jeg lidt fugtigere hænder når jeg skal krydse tyskerlandet og mit blik vil hvile ligesåmeget på udstødningsrøgens farve som på de skønne horisonter jeg passerer i aaaalt for høj fart..

Hvis man antager et dyseåbningstryk på 180, så ligger timingen ca....?
Og hvis man antager et åbningstryk på 190, så ligger timingen på ca..?

Og forresten, en "boost-pine", er det noget at gøre med højtryksstemplets dimension i pumpen? Er det muligt på en jx-pumpe, eller kun på en AAZ-pumpe?

Ps, jeg kigger allerede efter en frisk 1.9blok, for jeg VED at det her ender galt.. Men jeg må prøve det først. 8)
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 11. November 2009 kl: 12:29:08
Jeg har fattet nu forskellen på dysespidserne 294 og 297.
Her er en beretning om dysespidser..:  http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-7872-highlight-294.html

Kunne osse læse at en standart aaz-pumpe times på 0.81.

Men hvad sker der når man så skal bruge en jx-pumpe på et aaz-setup?
Hvilke åbningstryk og hvilken timing?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 11. November 2009 kl: 12:43:09
JX pumpen skulle eftersigende give små 10 hyppere mere end AAZ pumpen..

Men AAZ-pumpens standard timing er da ikke .81?! Som jeg har forstået Jarl så er det .90 +/- .02 (men vil da ikke afvise at jeg blander noget sammen ifbm. mit bastard setup!)
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Thor efter 11. November 2009 kl: 12:50:43
Efter skift af toppakning og turbo 1,9 td AAZ standard setup (passat)  skal jeg i aften justere min pumpe.
Da jeg selvfølgelig ikke lige har timing data er jeg meget interesseret i det korrekte mål.
Håber at der er nogle AAZ freaks der lige kan af eller bekræfte de 0,9.
Hilsen Thor
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 11. November 2009 kl: 12:55:29
Der blev skrevet om det i din tråd Thor...
Se det sidste indlæg i:  
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8713.html
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 11. November 2009 kl: 12:59:47
Hmm...Ja, der står også .80, så har jeg sikkert misforstået et eller andet...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Mølle efter 11. November 2009 kl: 13:04:23
Citat fra: "BlackChart"
Hmm...Ja, der står også .80, så har jeg sikkert misforstået et eller andet...


hvis din pumpe står 0,1 mm for sen, så er det nok noget af forklaringen på dine manglende hyppere.
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Thor efter 11. November 2009 kl: 13:04:29
Genialt det er helt korrekt! Jarl alias Diesel Guru siger 0,8 Hørt .....og snart justeret....
Tak hilsen Thor
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 11. November 2009 kl: 13:09:30
Morten, du har jo en aaz-pumpe på dit 1y-setup.
Jeg husker at hvis man skal køre med jx-pumpe på 1.y setup. så skal man fiksere lda-armens stilling sådan et sted midt imellem helt åben og lukket. (lda'en får jo ikke længere påvirkning fra en turbo.)
Hvordan er det på sådan en aaz-pumpe? Er der dér mulighed for fiksering af lda-armen i en stilling midt imellem?
Tænkte om det måske var det som gjorde at din sauger ikke fik nok at leve af?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 11. November 2009 kl: 13:11:58
Citat fra: "Thor"
Genialt det er helt korrekt! Jarl alias Diesel Guru siger 0,8 Hørt .....og snart justeret....
Tak hilsen Thor


Hørte du ikke efter sidste gang Thor??
Eller var du allerede smuttet ud på værkstedet inden det sidste indlæg blev skrevet med timing-værdien..? :lol:  :wink:
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 11. November 2009 kl: 13:19:22
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "BlackChart"
Hmm...Ja, der står også .80, så har jeg sikkert misforstået et eller andet...


hvis din pumpe står 0,1 mm for sen, så er det nok noget af forklaringen på dine manglende hyppere.


Nu kører jeg jo så ikke AAZ men 1Y med AAZ pumpeog 1Y dysetryk...
Min står på .78, har prøvet .80 men den føles mere kvik på .78...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 11. November 2009 kl: 13:26:04
Og hvilket åbningstryk og dysespidser?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 11. November 2009 kl: 13:29:21
Std. åbningstryk for sauger - 135 bar...
Og så har jeg forsøgt mig med 294 spidser...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 11. November 2009 kl: 13:36:57
Citat fra: "BlackChart"
JX pumpen skulle eftersigende give små 10 hyppere mere end AAZ pumpen..



Du har vel ikke en tråd at linke til som omhandler ovenstående udtalelse??
Jeg har søgt og søgt, men forgæves.. :?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 11. November 2009 kl: 13:46:38
Kan ikke lige huske et link, men i min tråd om motor opbygning skriver jarl noget om at der er flere heste at hente i T3 setup...
Mener det er på IG-Syncro16.de jeg har set det med de 10 heste...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Thor efter 11. November 2009 kl: 14:14:18
Ja det var nok lidt af hvert, jeg er ikke så god til at høre efter og værkstedet er sjovere end nettet. Hilsen Thor
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Jarl efter 11. November 2009 kl: 17:50:42
Det hele handler om, hvad man vil. Pumper er som kvinder - de kan - som kornfede nordjyske madammer - være sindige og seje, men de kan også være arrige og opfarende.

Overordnet set kan man sige, at det handler om insprøjtningssekvensens længde, indsprøjtningsmængden og progressionen i forb. med stigende ladetryk. En kort og hektisk indsprøjtningssekvens (aggressivt løft på knastskiven, stor Ø på højtryksstemplet, højt dyseåbningstryk, pumpen justeret til stor mængde) giver høj effekt, meget lidt røg og god forbrænding. Prisen er stødende urund motorgang med TDI-agtig huggende lyd og gangkultur. En langstrakt og sindig indsprøjtningssekvens (rolig knastskive, moderat Ø på højtryksstemplet, lavt dyseåbningstryk) giver kun moderat effekt, fordi en del af indsprøjtningen finder sted "efter festen er slut", og dette bliver bare til røg. Til gengæld har motorer med denne karakteristik en smørblød, rund og cremet gangkultur - a la MB /8.

Så Pawel - hvad vil du have?

En 1Y-pumpe har et løft på knastskiven på 2,6 mm, og burde derfor kunne pumpe masser af diesel ind, men højtryksstemplet er kun 8 mm Ø, og derfor leveres der alligevel ikke de store mængder. - altså en moderat pumpe og uden LDA, så der leveres ikke med TD's progressivitet.

En AAZ-pumpe har samme knastskive, men et 9 mm Ø højtryksstempel og topmonteret LDA -> progressiv fodring. Progressiviteten af denne ekstra dosering styres af boost-pin'en. AAZ'erens er ikke særligt aggressiv - skal det være vildt, så find en fra en SB

En JX-pumpe har kun et løft på 2,2 mm på knastskiven, men stigningstakten er vild! - Sagt på "knastakselsprog", så er det en ekstremt "skarp knast". Sammenholdt med et højtryksstempel på 9 mm Ø og den kendte liggende LDA kan den levere varen til tiden og mere til... Men træerne vokser ikke ind i himlen, så ulemperne ved en JX-pumpe er, at koldstarter kabler kommer til at sidde ad H til, og halsen er ikke ligeså lang som på 1,9 pumperne, så der skal fuskes for at få pumpens kamhjul til at matche bare tåleligt.

På den anden side, så er svagheden ved AAZ-pumpen, at den ikke for godt kan være der i højden, men ved at forsætte tandremmen en tand, kan det i nogen grad løses.

En helt 27. mulighed er at strikke en hybridpumpe sammen. Køb et 10 mm stempel og højtryksdel og prop på en AAZpumpe og smid en SB-boost pin i, så kommer der i hvert fald diesel nok.

Hvad angår effekt, så er der med alle nævnte pumpekombinationer frit valg i spændet mellem 70 og 110 hk.

Men alt det her flyvske filosoferen er jo i grunden bullshit. Hvis du har en fungerende AAZ-pumpe, så er det bare på med den, og den skal nok levere diesel nok til at smelte stempelkronerne, hvis du vil.

Du efterlyser timing til dyseåbningstryk på 180 bar. Med AAZ-pumpe vil jeg sige 0,88 +/- 0,08 men det er uden et hvert ansvar, og når man arbejder uden for specs, så er det svært at sige noget fornuftigt, før man står ved siden af motoren og lytter. Kompression, dysernes kvalitet, ladetryk, brændstof... tusind variable forhold påvirker forbrændingen.
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Aran efter 11. November 2009 kl: 18:54:42
Det er vistnok ikke kun de nordjyske madammer..... Ahem!  :oops:
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 11. November 2009 kl: 19:00:55
Tak for svar Jarl.

Jeg har jo en komplet 1y med 1.y-pumpe, og som du kan se så er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal vælge til min Bluestar.
Når jeg læser trådene om aaz, så føler jeg mig som en fra JehovasVidner i en sex-shop.. Turbo er noget fanden har skabt.. -men den frister! aargh

Havde jeg et køretøj som blot skulle tøffe rundt og sjældent være længere væk fra værkstedet end en Falck-opringning, så ville jeg have den turbo. Men Bluestaren kommer mest på langture ned til Balkan og gerne osse Kaukasus, og så er jeg sgu nok bedst tjent med en fejlkilde mindre.. Måske sløjfer jeg osse servostyringen for at det heller ikke kan gå til undervejs på turen.

Men tilbage til pumpesnakken.
Kan en 1y pumpe være der uden nogen modifikationer, eller er den for høj ligesom aaz-pumpen? (Der er jo blevet sagt at xx-star-modellerne har mindre højde i motorrummet..)

Jeg har endnu ikke nærstuderet den og ved ikke om det er bosch eller lucas, men hvis det viser sig at være en lucas så skal jeg jo have en jx-pumpe på.. Hvad gør man så med problematikken omkring jx-pumpens lidt for korte hals?

Og til sidst (nu skal jeg nok prøve at stoppe det her  :oops: ) Kan man få 1yeren til at yde mere med en jx-pumpe end med en original 1y-pumpe? Ligesom det gør sig gældende hvis det havde været turbodiesel-setup man havde brugt jx-pumpen på?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: Jarl efter 11. November 2009 kl: 19:47:27
XXX-star modellerne har præcis samme højde i motorrummet som alle andre T3 2wd busser og kassevogne.

1Y-pumpen kan fint være der, hvis du lige tilpasser regulatorarmen lidt, men 1Y har som sagt ikke LDA. Alligevel kan den fint levere varen.

Ja, Lucas-pumper egner sig bedst som armering i betonudstøbninger.

JX-pumpen vil fint kunne fungere på en 1Y, men ikke med mereffekt. Restriktionen i en sugediesel er ikke dieselmængden, men luftmængden.

Problematikken med JX-pumpens korte hals løser vi online, når du står med fingrene i fedtefadet - det er nemmere med konkrete billeder.
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 04. Februar 2010 kl: 11:06:23
Er der nogen som måske ved med sikkerhed om nedenstående returrør har et Ø på10mm HELE vejen igennem? Det er jo ofte sådan at de kun er 8mm i enderne..

Og er det ikke også længere end standart returrøret fra jx? (For at kompensere for 1,9motorens øgede højde ifht 1.6)

ups -glemte linket:

http://www.busschmiede.de/shop/T3-OElruecklaufleitung-AAZ-TDI
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: poot efter 04. Februar 2010 kl: 12:04:15
Dem DT63 sælger er de rigtige
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 23. Februar 2010 kl: 19:51:30
Lige et spg ang skift fra jx til AAZ.

Det hjul som driver multiribremmen på aaz og som sidder med 4 skruer på selve krumptaphjulet, det er vel kun gjordt fast med de fire bolte, og ikke 12.9 bolten, vel? Det skal kunne trækkes af med aftrækker når jeg har løsnet de fire bolte?

Jeg skal have monteret hjulet til at drive kileremmen fra jx til et almindeligt etrems setup som på jx -derfor skal det multiribhjul af.
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: BlackChart efter 23. Februar 2010 kl: 20:00:16
Når du har løsnet de 4 bolte kan du tage det af, der er ikke andet end skidt der i så fald holder det tilbage...
Hvis ikke det falder af, af sig selv så giv det et lille kærligt dask med en hammer...
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 23. Februar 2010 kl: 20:00:22
Og et spg mere. :)

Når man skal forlænge støtten fra blokken til turbo/forrør kan man vel med fordel lave een lang ud af to almindelige?? Jeg har rigeligt på lageret af dem..

Forneden er der et par vejledende fotos.

Er den ca 3cm længere end originalen? Eller nærmere 4cm?

Hvem har prøvet? Hvad er Jeres bud?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 23. Februar 2010 kl: 20:40:02
Os så er der osse det med oliepinden..

Her er der en fremgangsmåde. Holder det? Hvad siger ekspert-panelet?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 25. Februar 2010 kl: 01:59:26
Jeg var næsten i mål med 1.y+turbo... Men så blev jeg bremset af oliefilterkonsollen.

Den fra 1y har ikke så stort et hul så man han skrue oliefremløbet til turboen fast.

Og den fra jx har et andet boltmønster og kan ikke passe på en 1,9blok.

Skal jeg ud og have fat i en konsol fra en 1.9td eller kan man bore et af de to overskydende huller op og dreje et gevind i den så den passer til studsen fra olierøret?

Jx'erens kanalsystem i konsollen ser anderledes ud end den fra 1y, og jeg er bekymret for om der vil komme nok olie til turboen hvis man borer den fra 1y op. SKAL det istedet være en konsol fra 1.9td?
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: wilson efter 25. Februar 2010 kl: 08:57:22
Du skal bruge den konsol til 1,9'eren.
Titel: Skift fra JX til AAZ *update2*
Indlæg af: pawel efter 25. Februar 2010 kl: 11:19:08
Citat fra: "wilson"
Du skal bruge den konsol til 1,9'eren.


Tak for svar.

Jeg er godt klar over at jeg skal bruge konsollen fra 1.9. Men den fra 1y har jo ikke nogen udgang til olierøret mod turboen.
Mit spørgsmål er om jeg kan bore et af de overskydende to huller op som er blændet af på 1y-konsollen. Og så lave et gevind som passer til studsen af olierøret til turbo.. Eller skal det være et originalt konsol til 1.9TD fra eksempelvis AAZ//1z/ahu  osv.. Altså motorer med konsol som har en studs til turborøret.

 :wink: