T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Mary efter 26. Oktober 2009 kl: 02:56:36
-
Vi har lige haft en træls oplevelse med vores nyindkøbte Dunlop Grandtrek AT dæk, som vi gerne vil fortælle andre om, således at andre ikke risikere at komme i samme situation.
For knap 2 måneder siden købte vi 5 spritnye dæk ved Dunlop i Lima i Peru, da vores Hankok AT dæk var helt nedslidte efter ca. 40.000km og heraf ca. 5.000km på offroad. De gamle dæk havde bl.a. været udsat for ca. 1.000km på lavt dæktryk i løs sand og ca. 3.000km på stenede bjergveje.
Vi købte dækkene ved Dunlop da det var det eneste AT dæk vi kunne få 5 af i Lima i vores størrelse 195/80R15 (alternativet var nogle ukendte kinesere)
Vores nye Dunlop Grandtrek AT viste sig dog hurtigt at være meget dårligere end de gamle slidte. Efter knap 200km ad bjergveje havde vi allerede haft 2 punkteringer. Og denne bjergvej var faktisk ret god. I alt har vi nu haft 5 punkteringer på ca. 4.000km heraf omkring 600km ad bjergvejene her i Andes.
Alle punkteringerne var meget kraftige og luften løb ud i løbet af få minutter. Desuden var dækkene hver gang flænset op indvendig med flænger på omkring 5cm. De kunne lappes men trådene var skadet så meget at nogle af dækkene var direkte farlige at køre på.
Dette var vi ikke tilfredsstillende og vi henvendte os til Dunlop i Lima. Vi havde en længere snak med den officielle importør for Peru. De afviste reklamationen med henvisning til at dækkene var punkteret pga. af et udefrakommende objekt.
Dunlops ingeniør fortalte os at dækkene var livsfarlige at køre på. Derefter fik vi forevist Dunlops garantiforeskrifter.
Det var interessant læsning:
Først og fremmest så frafalder enhver garanti hvis dækkene punkterer pga. udefrakommende objekter (jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kender til andre typer punkteringer).
Dernæst stod der at enhver form for garanti bortfalder ved Offroad kørsel, herunder regnes stenede bjergveje. (dette er meget interessant da dækkene jo netop markedsføres og sælges som Offroad dæk, i et land med flere stenede bjergveje end asfalterede veje).
Dunlop i Lima ville dog gerne vise lidt velvilje og tilbød nogle nye dæk med 15% rabat……
Jeg vil på ingen måde tale negativt om disse dæk fra Dunlop da det strider imod retningslinjerne her på siden. Men jeg synes at det vil være synd hvis andre kom i samme situation som os. Især da punkteringer ude i ødemarken kan få fatale følger.
Vi er nu i La Paz i Bolivia og her er udvalget noget større. Vi har truffet vores beslutning og køber 5 nye dæk fra en anden producent således at vi kan fortsætte vores eventyr i Sydamerika på gode dæk. Det bliver enten BFgoodrich AT, Bridgestone Dueller AT eller Cooper discoverer AT og så håber vi på at deres kvalitet er meget bedre.
-
BFGoodrich AT er et super dæk. Har selv kørt med det - dog ikke helt så off-road som jer - men var faktisk overrasket over hvor godt det opførte sig både off-road og på asfalt. Desuden kunne det næsten ikke ses at det var brugt, selv efter 10.000 km.
-
Besked til mig selv: Husk IKKE at købe Dunlop dæk i Peru.
Nej, spøg til side, det er bare så pisse surt når man tror man får den gode kvalitet ved at vælge et anerkendt mærke frem for noget ukendt kineserbras.(der måske havde været dobbelt så godt, til det halve).
Mvh Peter
PS. Kunne man ikke sætte slanger i hjulene, men på den anden side hjælper det nok ikke meget hvis dækkene har en slid/riv styrke som bukos rejeost.
-
Enig med Bo at BFGoodrich er slid stærke og gode. Jeg har selv T/A og har kørt 25.000 på dem, hvilket man ikke kan se. De er dog super dårlige i mudder, da de ikke er selv rensende.
-
da jeg stod i lære hed de aldrig andet end DUNHOP :lol:
-
Her kommer noget fra "www.reifendirekt.de" - det er transporterdæk med de større lastevner på op til 106 i indeks ... og 195/15 - måske lidt om 195/80 15 - Peru kræver maksimal lastgardering ...
Jens
-
Jeg nåede ikke lige at få købt dæk i dag, men fik snakket med flere forhandlere. BF Goodrich AT er ikke mulig at opdrive her i min str.
Fandt i øvrigt et rigtigt kineserdæk med navnet Ling Long og det er faktisk det dæk med de bedste lastspecifikationer, jeg har fundet, men jeg tror nu ikke helt på dem.
Cooper discoverer er nok det dæk jeg ender med at købe.
Jeg kiggede lidt på reifendirekt.de men de opgiver ikke lastevnen på dækkene
-
Måske kan du skaffe GENERAL dæk ?? Det er ihvertfald amerikansk. Jeg kører med et der hedder Grabber AT2 og det er altså et suverænt semi-offroad dæk.
-
ellers tjek daekonline.dk for priser og test, så ved du hvordan prislejet er, da det er priser incl lev til dk.
-
http://www.camskill.co.uk <- Der har jeg købt mine Grabbere...
-
http://www.camskill.co.uk <- Der har jeg købt mine Grabbere...
hvad kostede transporten ???? :?: :idea:
-
Bum bum...Kan jeg faktisk ikke huske, men det var ikke noget der gjorde dem væsentligt dyrere...
Det var stadig billigere end det billigste jeg har set herhjemme...
-
Jeg har lige købt 5 nye Cooper Discoverer dæk. Prisen var ca. 500kr stykket (ja selvom arbejdslønnen er lav herovre, så koster delene det samme som hjemme)
Det dårlige Dunlop dæk kan afhæntes gratis. De er under 2 måneder gamle og der er 100% garanti for punkteringer bare man kører i perlesten. Så hold jer langt væk fra disse dæk :evil:
-
da jeg stod i lære hed de aldrig andet end DUNHOP :lol:
tror at alle mekanikere dengang omtalte dem som enten Dunhop Eller Dunlort :lol:
-
da jeg stod i lære hed de aldrig andet end DUNHOP :lol:
tror at alle mekanikere dengang omtalte dem som enten Dunhop Eller Dunlort :lol:
ja der var også et andet mærke kaldet UNIOVAL :lol:
det var før alle kinenser dækkene strømmede ind på markedet, dem har jeg intet til overs for!
-
Hej.
Jeg overvejer at i samme omgang som at få vinterhjul til min Syncro, også at få glæde af mulgheden for at få bedre udveksling i drivlinien.
Er der nogen der har erfaringer med med pladsforholdene for 205/80-16 og 215/80-16 på en 14" Syncro?
Yderligere synes det ret svært at få M+S mærkede dæk i disse str. som C-mærkede - men behøver de at være det?
-
står også snart at skulle kigge på nye dæk...Men har ikke kunnet finde ud af hvad der er plads til, i kasserne på min syncro "14"... kan ikke I skrive hvilken type og størrelser i kører med....
gerne en lille billed...
-
der er masser af tråde med syncro-hjul, det er bare at bruge søge funktionen med lidt forskellige søgeord ;-)
blackchart kører nok med det allerstørste 15"dæk der kan være på en standard højde 14"syncro! (uden at gå på skærmkanten) kan ik huske str. men det står i en tråd om højben!
-
lidt hurtig søgning siger at mange/de fleste/mølle/bo m.fl kører 225/70-15 uden problemmer (udover dybe mudderhuller - BO!) ;-)
blackchart kører 225/75-15 uden de går på, men jeg har set det IRL og de kan ik blive større på den syncro ;-)
så skal den hæves for at få mere plads...
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-7594.html
-
Hej.
Jeg overvejer at i samme omgang som at få vinterhjul til min Syncro, også at få glæde af mulgheden for at få bedre udveksling i drivlinien.
Er der nogen der har erfaringer med med pladsforholdene for 205/80-16 og 215/80-16 på en 14" Syncro?
Yderligere synes det ret svært at få M+S mærkede dæk i disse str. som C-mærkede - men behøver de at være det?
Vi skal jo sparke lidt til hjul og dæk på søndag, så kan du få syn for sagen :wink:
-
@Kenneth / Mary: supersurt med de Dunlopdæk, men rigtig godt at få erfaringerne videre fra et hårdt testteam i Sydamerika!
Hvad siger (semi)offroadchaufførerne til Herr Jensens erfaringer med mudder og BFGoodrich AT; findes der bedre mudder/asfalt-kompromis end BFGoodrich AT? Evt. noget i 14"? Eller er vi så ved at være ude i en umulig kombination...?
-
Grabber er bedre til selv at tømme dækkene for mudder end BFGoodrich. (min erfaring)
-
Her, midt i tråden, kan du se 225/70R16 på en 14" Syncro:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8465&postdays=0&postorder=asc&start=15
-
Her, midt i tråden, kan du se 225/70R16 på en 14" Syncro:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8465&postdays=0&postorder=asc&start=15
har han ikke lavet ny og højere undervogn?
Blackchart har 225/75 15 på hans og han har dog sagt at de er lige nummeret for stort, men de passer på.
Jeg har BF Mud terrain 215/15*15 på 7*15 et30 PRINS fælge. Og det synes jeg er super. Mudd terrain synger en smule, men de vil ikke sidde fast...... :roll:
-
Jeg kører med A/T 225/70-R16. På søndag kan vi prøve at montere et af dem på din bus for at se om det vil passe. Hvis du tager nogle bukke med kan vi godt prøve alle 4 : ).
Mine dæk er, som sagt, super ringe ved bare det mindste mudder, så hvis det er den form for terrain man vil rode rundt med, er de ikke gode. Jeg valgte dem fordi de er imponerende slidstærke og fornuftige. Næste gang tror jeg altså jeg vil prøve disse Bronco dæk. De bliver sikkert slidt hurtigt og jeg ved ikke hvad, men jeg synes sgu de er fede : ). Jeg tror også jeg hopper et par numre op, selvom det koster i acceleration...
: )
-
blackchart kører 225/75-15 uden de går på
Arh, det er vist en sandhed med modifikationer ;)
Normalvis går de ikke på, men en uheldig vinkel på styrtøjet og en lille bakke (f.eks. op over et fortov) eller lidt meget læs på og fartbump, så holder malingen ikke længe på skærmkanterne ;)
-
Hvorfor ikke køre med 235/80 x 16 monteret på Mercedes fælge. 4mm specer foran, ingen specer bag. Monteret på doka Syncro.
-
Er der flere detaljer om fælgene og dækkene og ejeren af den 14" med 16" hjul på?
-
Hej jan: Billede fra Roskilde! hvis det er mine hjul du har i tankerne så købte jeg dem som PROJECT ZWI Fælge et30.
skulle bare bores til rigtig navstørelse. Så var set bare ud af hulvejen:-)
Har iøvrigt mine gamle 15" ET27 alufælge til salg m, 225 X 15, 3 med rimelig gummi og et kun lige lovligt.
Søren
-
har du et billed, kan være jeg er interreseret...
og en ca pris...;)
-
Vi var lige en tur omkring "verdens farligste vej" i Bolivia forleden dag. Her klarede vores nye Cooper dæk det ganske godt. Heldigvis var der ikke meget vand i vandfaldene i denne årstid, for vandfaldende falder ud over vejen og der er bare langt langt ned.
-
måske de her er lidt bedre :D :D
http://smallblock.dk/modules/MyAnnonces/index.php?pa=viewannonces&lid=88209
-
Naa, der var ingen interesse for mine lortedaek fra Dunlop :lol:
Derfor har jeg foraeret dem til en flink mekanikker herovre :lol:
Jeg haaber virkelig at der ikke er andre af jer kaere laessere som goer samme fejl som mig, at koebe daek fra Dunlort :twisted: