T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: tplux efter 26. Oktober 2009 kl: 11:00:54
-
Jeg har en dejlig Syncro med en JX, som umiddelbart ikke fejler noget, og som kun har kørt 85.000 km, så der burde gå lang tid, inden den går hen og overrasker mig negativt (7-9-13).
Men lidt ekstra power ville være meget rart, når vi fx er ude og køre med hestetraileren eller skal op af en længere bakke... Så kunne jeg se på Bernd Jaegers hjemmeside, at han installerer intercoolere for ca. 15.000 kr., og at det giver ca. 20 hk mere - lyder umiddelbart godt, men lidt dyrt.
Er det noget, jeg skal begynde at spare op til? Er der nogen, som har erfaring med det? Er der nogen, som gør det i DK? Gerne billigere.
Ja, jeg er et stort spørgsmålstegn :-)
-
Prøv lige at høre Mølle. Tror han har en på amagerhylden
-
Ok! Men er det overhovedet en god ide at installere en intercooler?
-
Ja for pokker, ideen fejler sq ikke noget :D
-
Jamen, så har vi det på plads. Så skal jeg bare spare op i et par år :-|
-
nu er det jo sikkert en top of the line vandkølet IC han sælger til den pris , lidt mindre kan også gøre
det - en alm luftkølet koster ikke noget i nærheden af den pris. jeg ved dog ikke om det findes noget
der er velegnet til en god montering i den lidt billigerer ende , er selv ved at undersøge det da min gamle
er blevet utæt , men håber da ikke at 15000 bliver prisen på en ny - det
kan man jo næsten få en TDI konvetring til ...
er det korrekt skal jeg hvist ha lappet den gamle igen :D
-
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLISH/Ladeluftkuhler-TD/body_ladeluftkuhler-td.html
det var det så ikke , sættet er møj lig det jeg har , vildt nok , skal vist ha lappet lidt så. http://www.pladegaarden.dk kan svejse i alu , så det bliver til en rep hvis han har mod på det.
-
Hey.
Jeg har selv søgt lidt på forhånd da jeg også vil lave en løsning.
Turbomotor har i hvert fald nogle billige IC'er.
Jeg har også spurgt ham på en oliekølerløsning, men jeg har endnu ikke vendt tilbage med længden på slngerne. Så hvis der er nogen herinde der ved hvor lange slangerne til en oliekøler oppe foran sakl være på en JX synco - vil han lave en pris til mig.
http://www.turbomotor.dk/contents/da/p228.html
-
Mener at huske at mine er 3,90 meter, og det var rigeligt
-
Hey.
Jeg har selv søgt lidt på forhånd da jeg også vil lave en løsning.
Turbomotor har i hvert fald nogle billige IC'er.
Jeg har også spurgt ham på en oliekølerløsning, men jeg har endnu ikke vendt tilbage med længden på slngerne. Så hvis der er nogen herinde der ved hvor lange slangerne til en oliekøler oppe foran sakl være på en JX synco - vil han lave en pris til mig.
http://www.turbomotor.dk/contents/da/p228.html
Komplett oliekøler-kit koster €300 hos http://www.busschmiede.de, da er alt inkluderet. Passer som et skud.
En vann-IC får man for $75 på eBay, så kan man bruge et gammelt varmeapparat som køler.
-
Ingenting kommer af ingenting ud over lommeuld. En LLK giver i sig selv ikke én eneste hk. LLK giver sammen med en forøgelse af ladetrykket og indsprøjtningsmængden en effektforøgelse. Ideen er jo at få presset mere ilt ind i forbrændingskammeret, så der parallelt hermed kan sprøjtes mere diesel ind.
Den primære varmekilde i en motor er forbrændingen. Jo mere forbrænding, jo mere varme. Og ja, en LLK nedsætter ladeluftens temperatur, men øger til gengæld forbrændingsvarmen. Netto er resultatet, at motoren - især topstykket kommer til at arbejde med højere temp. Om det er ønskværdigt på en i forvejen termisk overbelastet motor, vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved.
En JX'er lider, når den trækker store trailere. Hvis den skal rive flere hk af sig, lider den endnu mere. Derfor kunne det være fornuftigt at montere LLK og så lade være med at skrue den op - på den måde skåner den - på den anden måde skal man være flittig med motorskiftene...
-
Mangler der ikke pålidelig testdata det kan dokumenterer hvor stor
effektforøgelse en intercooler resulterer i på JX?
Det er jo ret meget luft der skal køles, så det må være vigtig at der er dimensioneret rigtig. Varmeveksleren skal sikkert have en betydelig størrelse, og placeres forrest hvor der er stor naturlig luftgennemstrømning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intercooler
Jeg tvivler på nytten af de sæt der kan købes, hvor luftgennemstrømningen klares med en lidt forstørret blæser ala dem der køler en cpu i en computer.
Men der er sikkert en psykologisk effekt.
-
Hej Tommy,
Mit bud efter at have haft både en JX'er (også med LLK) og nu en 1.9 TD'er er at du skal have fat i sidstnævnte. Den har ikke så mange flere hestekræfter men et halt andet moment, og dermed ikke nær så store problemer med hestetraileren som JX'eren. Og en sådanne løsning er meget billigere end de 15.000. Havde Hasse feks ikke lige en til salg for nogle tusind kroner? Det kræver selvfølgelig at man selv kan skifte motoren - eller har en der kan gøre det/hjælpe til.
hvad er det nu de siger i tyskland...auf die dauer hilft nur power...
Carsten
Carsten
-
En LLK resulterer ikke i effekt. Derfor kan man ikke tilvejebringe pålidelige testdata, der dokumenterer effektforøgelse. Men en LLK baner vejen for at man kan øge effekten ved at hæve ladetrykket og indsprøjtningsmængden. Bevars - det kan man også uden LLK, men så er det endnu mere skadeligt. 100 hk er ikke noget problem i en JX - sæt ladetrykket op til 1,2 bar og tilpas indsprøjtningen, så er man bekvemt over de 100 hk. Problemet er bare, at man betaler med motorens levetid...
Det gælder i øvrigt for alle trykladede dieselmotorer. Effekten har ikke en eksakt fastlagt størrelse. Der er tale om et kontinuum, hvor producenterne via justering bestemmer sig for en effekt, der er det mest optimale kompromis mellem økonomi, gangkultur, levetid, støj, emission og en masse andre variabler.
-
Hej Alle
Tak for feedback! Det er rart med videnskablige begrundelser - det kan jeg forstå mig på! Så vidt jeg kan forstå på det hele, skal jeg bare lade min JX være en JX, for ellers forøger jeg bare risikoen ved overhovedet at have den :-|
Men den gør jo også det den skal, omend lidt besværet, så den får lov at leve, og når jeg en gang har sparet mod og penge op skifter jeg den ud med 1.9 - har allerede fået et tilbud :-)
-
der er også de her sæt hvor man stort set får det hele på nær vandslanger for under 2000.-
http://www.votionspeed.com/servlet/the-509/TYPE-1-Water-to/Detail
-
blot min erfaring! jeg havde en 3-4 mdr en hjemmelavet IC på min tidligere 1,9td aaz og tro mig, der justerede jeg ladetrykket lidt og brændstofmængden, den havde et bedre moment og kunne tage flere revs... derudover gik den efter temp.måleren lidt køligere plus lidt længere på literen! men den gik fra hinanden, da den var limet med karrosserilim og det holder ikke nok!
jesper