T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Svedig efter 29. Oktober 2009 kl: 17:37:50
-
Hej alle.
Jeg har tidligere været herinden og vende med et par spørgsmål men kom af forskellige årsager fra idéen med at anskaffe mig en t3´er. Havde tidligere en orange t3´er, og jeg har savnet den, siden jeg skilte mig af med den...
Nu til mit spørgsmål. Vi er en stor familie (7 i alt), og vi skal have en stor bil, der kan fragte os, når vi alle skal ud af døren. Til dagligt kører vi i en lille, økonomisk bil - til/fra arbejde og den slags, så den store kommer kun afsted på weekendture, familiebesøg, ferier osv. Den billlige afgift på en benzinbil tiltaler mig, men "kloge hoveder" fortæller mig, at dieselbiler er nemmere at vedligeholde, og at dieselbiler generelt lever længere. Er der noget om snakken?
Jeg overvejer at finde en bil i Tyskland. Findes der en tommelfingerregel vedrørende afgiften, der skal betales ifm. indreg. i DK? Skal man gange prisen med halvanden, med to eller med mere...? Jeg har ledt på nettet men kan ikke finde noget brugbart.
Håber, I kan hjælpe!
På forhånd tak :-)
John
-
Da jeg endnu ikke har gjort erfaringer med diesel, kan jeg kun udtale mig med baggrund i to kørende benzinere. Den første (Gamle Trofast ) blev købt med en del el problemer. Der medfulgte en kvittering fra en autoelektriker, så stor var min forbløffelse, da vi havde hentet den og kørt de 30 kilometer hjem ad motorvej. Den ville nemlig ikke starte efterfølgende. Senere erfarede jeg, at generatoren stort set ikke havde forbindelse til batteriet længere (via et stykke smuldret gummikabel, som autoelektrikeren havde monteret ) ligesom to relæer viste sig, at være fejlagtigt forbundet. Da dette blev lavet var det slut med ikke, at kunne starte, uendeligt sløve viskere og lys som en dårlig cykellygte.
Til gengæld kom der "bål" i de stærkt belastede sikringer. Så meget, at holderen smeltede og nærlyset forsvandt. (Også det blev klaret ) og så dryppede motoren en del olie. På et tidspunkt kørte jeg rundt med kattegrus i bilen, så jeg kunne fjerne de grimmeste pletter. Da motoren til sidst smed kølevandet hurtigere end det kunne fyldes på, købte jeg min første reservedelsbil. Motor og gearkasse skulle angiveligt være tip top, men ak, ak, ak. Den dyre Castrol motorolie fordelte sig i nattens løb ud over værkstedsgulvet. Kølevandet forlod blokken via et uautoriseret hul bag generatoren, der var forsøgt lukket med en gummiklods. Den motor var en dyr erfaring, men ikke en bønne bevendt. Så forhørte jeg mig hos diverse ophuggere, men priserne var astronomiske og garanti var en by i Rusland. Godt allieret med Haynes manual, pakningssæt og mikrometerure gik undertegnede og en bekendt i gang med, at samle en brugbar motor. Knastaksel, lejer og diverse andre ting blev fornyet, og den gik ikke bare godt, næh den spandt....
Den motor og gearkassen blev lagt i efterfølgeren, hvor den kørte problemfrit lige til den ulykkelige dag, hvor bilen drog mod fastlandet og dens nye ejer. Kun en defekt tændspole slog et enkelt skår i startvilligheden, men ellers en meget driftsikker og pålidelig bil, som jeg vitterligt har fortrudt mange gange, at jeg ikke holdt fast i. Så jeg ville absolut ikke være bange for en benziner.
De kører ikke så langt på literen, men er billigere i afgift, og reparationsudgifterne kan godt holdes på et fornuftigt niveau, alt efter hvor lidt eller meget man kan selv.
Men det er entusiasme......