T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jensjakob efter 02. November 2009 kl: 08:44:10
-
1Y med oliekøler. Et af argumenter stammer fra Mary's jordomrejse - en utæt dieselpumpe som pøser diesel udover motoren er ikke ligeså brandfarlig som en situation hvor der pøser benzin ud over det hele.
Det lyder som et meget spændende projekt - fortæl fortæl.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
er mary ik med turbo JJ?
der jo også mange luftkølede der har rejst langt i de gamle T2'ere
personligt har vi ik rejst så langt, men mon ik dennis(mary) ser tråden og gir sit besyv med ;-)
-
Mary er med turbo, jo. Jeg tænker på Onkel Jarls lovprisninger af 1Y og holdbarhed :-)
-
Hej,
Jeg vil ikke anbefale en luftkølet - for få reservedele.
JJ
-
Turen er planlagt til sommer 2011, men begynder her til foråret at bygge bilen.
Ruten bliver formentlig syd om sortehavet, gennem mongoliet, kina(Beiijing), Vietnam, Thailand mv. Shipping til Usa og rundtur der. rejsetid ca.1 år. 2 voksne og 3 børn 5,7 og 8 år.
Selv ville jeg ikke turde dette pga. kriminaliteten i nogen af de områder.
Men måske kan de relativ små børn netop virke som en barriere mod
at blive udsat for kriminalitet.
Og så er der det med børnenes alder. Jeg var selv med mine forældre
på rejser som relativ ung, men jeg må også erkende at det meste af
det der var at opleve gik hen over hovedet på mig. Men måske har
det styrket nysgerrigheden, på den måde at jeg kunne have lyst til at tage
tilbage for at prøve at forstå alt det jeg gik glip af, ikke fangede.
Generelt er det nok sådan for de fleste, at før puberteten er alt
indlæringskraft optaget af at tilegne sig mere basale færdigheder
end at tage ud i verden for at opleve.
-
Jeg har godt nok aldrig set en luftkølet syncro, så det bliver en vandkølet. Om du skal vælge diesel eller benz, er nok allermest et temperantspørgsmål, men 1Y (1,9D) eller AAZ (1,9TD) ville jeg nok foretrække. Olielkøler er et absolut must, på sådan en tur du beskriver - uanset hvilken motor du vælger
-
@ rotaxmeincke
Du skulle følge lidt med i den her tyske tråd, Andreas Lidl er ved at skrive Reisebericht/rejsebeskrivelse (Kasachstan, Mongolei und Sibirien)
http://ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=10499
-
Jeg har godt nok aldrig set en luftkølet syncro, så det bliver en vandkølet
Bo du skal med til Volksburg der står en prototype af en , godt nok t2 , men rimelig sej
-
de er også lavet i brazil , men det er stort set en T3 med en T2 karosse , men de er også ret sjældne - men fede nok - der er dog en stor grim plastickasse i fronten til en vandkøler.
også er årgangen på dem på højde med T3ern
der er også lavet nogen få T1'erer , men hjemmelavet , denne dog 2WD
(http://blogsimages.skynet.be/images_v2/002/585/886/20080423/dyn005_original_640_480_pjpeg_2585886_5d435e9bba3d72b6493afa0b060ce08a.jpg)
men nu var det jo motorer det handlede om , så tilbage til emnet :oops:
-
Ja ja...jeg har sq da set dem som T2´ere, blandt andet i Hannover da vi var på 60 års jubilæumstræffet. Jeg gik blot ud fra at rotax spurgte til T3´er Syncro, nu da det var dette forum han skrev på. Og de kom altså først i ´85 og er ikke lavet som luftkølet. Og jeg fastholder stadig 1Y eller AAZ som de motorer jeg ville vælge hvis jeg skulle med den pukkelryggede på langfart
-
Om det er en T2 eller T3 har ingen betydning. Men syncro er et krav.
Hvad er egentlig argumentet for at fravælge en nyere T4 syncro?
Argumentet er at det ikke er en T3 :wink: Men hvis du spørger på Caravelle.dk vil de sikkert sige at den er fin og hvis du spørger på Landcruiser.dk, vil de sikkert plæderer for en toyota o.s.v.
Jeg gik blot ud fra, at når du nu spørger herinde, på T3Nettet, er det fordi du ville vide noget om T3´eren :?: :?: :?:
-
Leder du efter en projektbil til selv at bygge op eller en "færdig" turn-key syncro?
Hvis du er interesseret i et projekt kan du skrive en mail på jan@martinelund.dk så kan jeg formidle en Syncro til dig.
mvh
Jan
-
Om det er en T2 eller T3 har ingen betydning. Men syncro er et krav.
Hvad er egentlig argumentet for at fravælge en nyere T4 syncro?
Jag kommer att göra en resa till Afrika sommaren 2010. www.swedenafrica.com
Den mentale tilstand hos hos de af broderfolkene der drager til afrika er nogen gange lidt tvivlsom: :lol:
http://ekstrabladet.dk/112/article1244706.ece
http://ekstrabladet.dk/112/article1242567.ece
-
Måske noget vw 2E ... Den er blevet nævnt i forbindelse med langtur og driftsikkerhed.
-
Nå, nu må vi nok hellere komme på banen med vores erfaringer :D
Vores oprindelige rute var meget lig jeres. Men da de kinesiske myndigheder valgte at tilbagetrække deres tilladelse til at køre igennem Kina 3 uger før afrejsen, så måtte vi ændre vores planer radikalt :evil: Så vi shippede Mary til Australien hvor vi var i 4 mdr. derefter til New Zealand hvor vi var i 5 mdr. og videre til Ecuador, Peru, Bolivia hvor vi nu har opholdt os i siden maj 2009. Her er helt fantastisk, og vi ved ikke om vi kommer herfra. Men planen er ellers Chile, Argentina, Brazil og shippe bilen til mellemamerika og køre til USA, Canada og Alaska inden vi tager hjem til Danmark, gerne uden Mary, i Juli 2010.
Lidt praktisk inden langturen:
Har du styr på hvor meget det koster at køre i egen bil i Kina? Samt at de kræver at du har en ”guide” med til at sikre at du ikke ”kører vild” (eller rettere sagt at du ikke ser noget som kineserne ikke ønsker at du ser). Hvis du kan skaffe en tilladelse til at køre igennem Kina til under 50.000kr, så er det godt gået.
Vi har for resten en god kontakt i Burma, som kan hjælpe dig med tilladelse til at køre igennem dette fantastiske land. Men det koster også. Hvad med Vietnam? Kan du overhovedet få lov til at køre der i egen bil? Vi ved fra andre at det er umuligt at få lov til at køre i egen bil i Vietnam, så få endelig dette undersøgt nærmere inden du tager af sted.
Nå, men nu til det med motoren m.m.
Mary er med en AAZ TD 1,9 motor. Argumenterne for diesel er mange og diskuteret mange gange, men her er kort hvorfor vi har valgt diesel. Som Jens Jakob rigtigt har citiret os for er at diesel har meget sværere ved at brænde sammenlignet med benzin. Jeg husker endnu meget tydeligt en episode fra min barndom hvor min fars mejetærsker brød i brand pga. at en utæt benzinslange sendte en stråle benzin over på udstødningsrøret og hele mejetærskeren brød i brand meget hurtigt. Fatter forsøgte at slukke branden med sine to ildslukkere, men de var ikke meget værd og han måtte slukke mejetærskeren ved at skovle jord op på den. Jeg vil lige nævne at denne mejetærsker er en af de ældste selvkørende mejetærskere i Danmark, som stadig kan køre.
Ja, og vi var nødt til at køre næsten 1.000km med vores utætte dieselpumpe i Ecuador inden vi kunne få den ordnet. Pumpen var så utæt til sidst at vi kørte mindre end 5km/L og resten løb ned over motoren og ned på den varme udstødning. Med en diesel gør det ikke noget da diesel ikke er nemt at få til at brænde, men med en benziner, så ville dette have været det rene selvmord og vi ville helt sikkert have startet en brand ved dette. Heldigvis så koster dieselen under 1kr./L i Ecuador, så det gjorde ikke noget på økonomien.
En ulempe ved diesel er når man kører oppe i højderne, så oser man meget, især ved koldstart, og det kan desuden være meget svært at starte bilen når den er kold og man er mellem 4.000m og 5000m over havet. F.eks. her i La Paz, i ca. 4.000m over havet er der ikke mange dieselbiler af samme årsag.
Et par andre grunde til at vælge diesel er økonomien. Diesel koster generelt det halve af benzin og i kommer nemt til at kører 50.000km på jeres tur, og så gør det alligevel lidt om brændstoffet koster 3kr/l eller 6kr/L. En helt anden ting er ekstratanken til brændstof. Diesel kan opbevares i en vandtank, til ca. 800kr uden problemer. Hvorimod benzin er nødt til at være i en speciel benzintank til over 5.000kr. Ekstratanke skal altid monteres under bilen for god vægtfordeling. Vi har en aktionsradius på mellem 800km og 1.000km alt efter om det er på asfalt eller offroad igennem øde områder.
M.h.t. om det skal være en luftkølet eller vandkølet så er valget enkelt. Det skal være en vandkølet. Vi har dog mødt enkelte på rejse i Australiens varme med en luftkølet men sørg endelig for at få en vandkølet og byg gerne en oliekøler på, samt hvis i planlægger at køre i højderne, så er det godt med en ekstra knap til manuelt at tænde for blæseren til køleren. Denne knap er simpel at installere og den er guld værd.
En helt anden ting, som man ofte glemmer er vægten af bilen. Når man indretter en bil til langtur, så skal man som minimum regne med at have 1.000kg ekstra med inden man kører ud af sin indkørsel. Og så nytter det ikke noget med en elendig luftkøling eller en bil som ikke kan bærer vægten. Her kan både vi og andre rejsende fortælle mange historier, for det er bestemt ikke bare som en ferietur ned igennem Europa. Der kræves helt andre forberedelser, og disse må bestemt ikke undervurderes, hverken inden afrejse eller under forberedelsen af bilen.
I den forbindelse er det værd at nævne at en 16 tommer nok er værd at overveje. Den har større frihøjde (som er den vigtigste ting udenfor asfaltvej) og så er det nemmere at finde egnede dæk hertil. (læs gerne mit indlæg om dårlige dæk fra Dunlop). Ulempen ved en 16 tommer er placeringen af reservehjulet. Men vi har set nogle gode løsninger, som vi kan sende.
Ang. rejse med børn, kan vi kun anbefale det. Vi har mødt børn i mange aldre helt fra helt 3uger til ca. 15 - 18 år. Med hensyn til sikkerhed, så har vi hørt meget skidt om Peru, og her var folk helt fantastiske flinke. Om Bolivia har vi hørt endnu værre ting, men vi er kun blevet positivt overrasket hver gang. Så det samme gør sig nok gældende for jeres rute. Desuden så er det at rejse med sine børn en stor gave. Bare det at være sammen i 24 timer hver dag, kan være en oplevelse, og følge deres udvikling m.m. er en dejlig ting som forældre.
På vores hjemmeside kan i finde meget mere info om både vores rejse med rygsæk 5 måneder i Asien med 3 børn på 4, 5 og 7 år, og på vores jordomrejse der varer 2 år hvor børnene nu er 8, 9 og 11 år.
Har du overvejet hvor i voksne og børnene skal sove? Vi synes selv vi har en god indretning af Mary, hvor børnene sover nedenunder og vi voksne sover på 1. salen. Men til en evt. næste tur overvejer vi en løsning hvor alle 5 kan sove på taget.
Nå, men en helt anden ting er jeres valg af bil. En T4 er håbløs i offroad kørsel pga. af sin manglende frihøjde og sin store akselafstand. Det er selvfølgelig ikke sikkert at i planlægger at køre offroad, men en kraftig regnbyge eller en dårlig vej er ligeså slem og her er det rigtigt godt at have en bil der kan klare ærterne. En vigtig ting er 4wd, som en syncro har. Men endnu vigtigere er en god frihøjde. Og ingen af delene er særligt godt i en T4. En helt anden ting ang. valg af 2wd eller 4wd, så er det bare sjovere og mere spændende med en 4wd. Der er så mange dejlige natursteder, som man kan komme til. Og med godt greb på alle fire hjul går det noget lettere.
Vi overvejede også kraftigt en Land Rover (især da jeg er født og opvokset i en sådan), men den er ret lille indvendig til en familie på 5 og det samme gælder de andre offroadere. Der er faktisk kun VW, som har en god bil til en familie omkring ”slå ud bordet” indenfor og med hævetaget m.m.. Og en T3er kan stort set det samme som en Land Rover når man forlader asfalten, plus at den har en indbygget snorkel til flodkrydsningerne.
Når du regner med at påbegynde din indretning af bilen, så vil vi kraftigt anbefale at kontakte Dr. Thing fra www.sydfynsautocamper.dk Han har indrettet Mary efter vores ideer og behov, og det er vi rigtig tilfredse med.
Du er meget velkommen til at kigge på hjemmesiden for yderligere inspiration til indretning m.m.
En anden ting. Du skriver at du regner med at slutte af i USA. Der er priserne for en T3 syncro rigtig god, så en god ide er at planlægge et salg af bilen der. Mary vil være til salg der, dersom prisen er god.
Mht. shipping af bil, så passer en T3er lige ind i en 20 fods container. Du er velkommen til at kontakte os for yderligere info herom.
-
Det kan være at børnenes mors familieforhold og oprindelse kan gøre at tingene kan gøres anderledes og lettere end for os.
Da vi rejste i Asien for 3-4 år siden oplevede vi især i Vietnam at myndighederne holdt et godt øje til hvor vi var. Tjeck også lige hvordan det evt. vil være for jer.
Men Kina er meget besværligt og dyrt at have med at gøre når man har egen bil med. Vi blev opkrævet ca. 5.000Euro i gebyrer og dertil skulle vi have en guide med, som ville koste 50Euro om dagen. Alt dette blev dog ikke til noget da vi alligevel ikke kunne få de fornødne køretilladelser.