T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: CarstenAS efter 29. November 2009 kl: 16:18:06
-
Nu har jeg fået den blå vaccum dåse af. Er det den del hvor låse splitten sidder (på ca 10 mm) der skal kunne bevæge sig frem og tilbage?
Jeg syntes nemlig den sidder meget fast og jeg er en smule bekrymret for om den mon kommer ud igen hvis´jeg banker den i med en hammer!
-
Du skal finde et eller andet solidt der kan komme igennem hullet som splitten sad i, INDEN du banker pinden ind med en hammer, ellers bliver den hunde-svær at få ud igen...
Men ja, den der den runde "pind" som splitten sad ned igennem som skal kunne bevæge sig frit...
-
hvis jeg sætter noget igennem kan den jo kun komme 2 mm ind?
-
A hvad?! Tag lige et billede...
Mener da der er godt og vel 1 cm fra hullet og ind til bøsningen i gearkassen når de ikke er aktiveret...
-
se så
-
Æh...Den er inde, som den er på billedet...
-
mener du at spær så er aktiveret!!!
-
Ja, som den står der så er spær aktiveret...
-
så behøver jeg vist ikke gøre mere ved det, for sådan sad den da jeg fik vaccum dasen af! Så det betyder vel at spæret er færdigt?
-
Ja, det er ikke noget godt tegn...
Er det foran eller bagpå??
-
foran. men lampen lyser ikke ved håndtaget og jeg ved den virker da den blinker når jeg hiver i det!
-
Umiddelbart vil jeg sige at den bør lyse som den er på billedet, med mindre bøsningen er kravlet med ud (hvilket jeg ikke mener den kan når kontakten er skruet i)...
-
nu har jeg taget beslaget med af, og det er en en bøsning udenpå axelen som også kan bevæges en smule
-
Svjh. sidder der en låsering der bl.a. holder den bøsning, men mener også den holdes inde på plads af kontakten...
-
ja der sad en låse ring! den faldt selv med af sammen med beslaget
-
Jeg kan ikke helt forså det skulle være aktiveret på billedet, for den sad på akurateren som var trukket tilbage og når jeg aktiver knappen i bilen, bliver palen skubbet frem!
Lyder det mystsk!
-
At dømme ud fra billedet, så er stiften til spærret inde, altså aktivt...
Det eneste der kan snyde er bøsningen, kan ikke helt se om den er kommet lidt langt ud...
Mener bare ikke den kan flytte sig så meget når kontakten er skruet ned i da der er et hul i bøsningen som kontakt-stiften går ned i...
-
hej var det nemt at få den blå dåse af???
-
Den er ikke spor besværlig at tage af :) 2 små (lange) bolte og en rørsplit der skal fjernes, så er den afmonteret...
Med en bajer i hånden tager det nok små 5 minutter ;)
-
kanon så må jeg lige have fundet en bajer og så af med den, skal lige se om jeg ikke kan være heldig at få limet den studs på igen med et eller andet vidunder middel. tak for hjælpen Mvh Jeppe
-
Ja det er let nok medmindre bolten knækker!!
-
okay måtte du bore den ud så, synes også det ser lidt rusten ud
-
Lidt billeder af indmaden i spærret - så det er nemmere at "se" hvordan det hænger sammen.
http://www.t3-infos.de/images/VASperre_09.jpg
http://www.t3-infos.de/images/VASperre_08.jpg
På det sidste billede ser det ud til at man "bare" kan fjerne en møtrik i gearkassen, så kan man få fat i spær-udløseren og motionere den. Kan man det??????????????
-
Lidt billeder af indmaden i spærret - så det er nemmere at "se" hvordan det hænger sammen.
http://www.t3-infos.de/images/VASperre_09.jpg
http://www.t3-infos.de/images/VASperre_08.jpg
På det sidste billede ser det ud til at man "bare" kan fjerne en møtrik i gearkassen, så kan man få fat i spær-udløseren og motionere den. Kan man det??????????????
Det er føleren/indikatoren, som er fjernet.
-
Vil lige pippe her, at hvis du har benzin motor er er det nemmere at pille de 2 13'er bolte af, og lade aktuatoren sidde på metal holderen. Der er nemlig ikke meget plads pga. starter motoren.
-
Er det muligt at trække bøsningen ud over den lille spær "tap" uden at skade noget?
. Kontakten er taget af!
-
Så fik jeg gang i det forreste spær! :D :D
Min fremgangs metode.
1. Løsne de 2. 4 mm bolte der holder den blå vaccum dåse.
2. aktiver spæret så der bliver plads til at slå den lille låse split ud under gummi beskyttelsen.
3. Af med beslaget der holder vaccum dåsen "også låse ringen"
4. af med kontakten.
5. Jeg tog med en stor tang og drejede den yderste bøsning rundt om den inderste låse pal, da den var blevet motioneret en del, træk jeg bøsningen ud over låse pal'en mens jeg drejede den rundt et par gange. (husk at bøsningen skal have det lilli hul op igen så kontakten kan komme ned og mærke låse palen)
6. Jeg satte en flagsnor rundt om bøsningen, træk så frem og tilbage indtil det hele kørte/gled godt,
Nu kunne jeg så skubbe låse palen ind med fingeren og den sprang selv ud igen :D
Der blev brugt en del rust løsner samt motorolie.
Når jeg hiver i spær håndtagen nu blinker lampen ikke, men lyser når spæret er låst!! Hvorfor ved jeg ikke?
-
Den blinker indtil spærret et låst hvorefter den lyser konstant indtil du deaktiverer spærret, ganske som det skal være...
-
hvordan i hede hule helvede fik du bøsningen udover palen, var det bare masser af knofedt? eller du havde den måske ikke helt af? er ved at blive utålmodig.
-
Jeg tog ved bøsningen med en lang papegøje tang og drejede frem og tilbage! Lige så langt så lase palen kan trykkes ind, ligeså lang kan bøsningen trækkes ud. Men jeg brugte lidt kræfter på at trække den ud!
Mht. til lampen, så blinker den ikke mere, lyser først når spær er låst!
-
Hvis ikke den blinker er der noget der er gået i fisk i det lille stykke print der ligger inde under blæsermotoren i kabinen...
Men hvis bare den lyser når spær er aktivt er det jo sådanset ligemeget...
Alt hvad den blinkende lampe er til for er at fortælle dig at du har hevet i knappen og du risikerer ikke at kunne dreje lige som lidt :)
Har forresten set at man kan få ny bøsning og stift til spær i rustfri istedet for alubøsning...
Kunne godt overveje engang at skifte til rustfri, det irrer og binder ikke så let som det alu noget der sidder i kasserne nu...
Nu huskede du at smøre stiften godt ind, ik'?! Jeg har brugt frisk motorolie til mine og de virker stadig fint efter et par år, når bare man husker lige at aktivere dem engang om ugen ca...
-
så bøsningen bliver trukket så langt ud som den kan, og hvad med palen lod du bare den være eller sørgede du for at have fat i den hele tiden?
-
palen kunne ikke drejes med rundt så den lod jeg være. Når jeg så havde drejet bøsningen rundt mange gange blev palen mere og mere løs. Til sidst kunne jeg skubbe palen ind så den låste spær. Istarten sad den fast når den kom helt ind, og jeg måtte så dreje bøsningen rundt til den kom ud,
-
okay så masser ef tålmodighed og lidt knofedt.
Jeppe
-
hvor langt skal palen kunne trækkes ud ? jeg mener hvor lang er vandringen på palen når det hele virker????
Mvh Jeppe
-
Jeg vil mene at den kan komme ca 2,5 cm ind. Den er ca 1 cm. ude over bøsningen når den er ude. Når du har fået den løsnet kan du trykke den ind når hjulne står rigtigt, så der er plads til låse palen kan gå i indgreb!
Hvis dit spær sidder fast kan du se hvor langt ude den sidder, når du skiller det ad!
-
hvor langt er der fra det yderste af palen og ind til bøsningen? det er ikke for at være tungnem men jeg ken godt få palen og det hele til at bevæge sig men det virker ikke som om at jeg kan få palen langt nok ud så den slipper spærret, hullet til til rørsplitten kommer kun lige 4 mm væk fra bøsningen men det må da være for lidt???
på forhånd tak Mvh Jeppe.
-
Løft forenden fri og drej på hjulet i den ene side, drejer hjulet på den anden siden modsat retning er spærret fri, kan du ikke dreje hjulet er det aktivt...
-
Hvis palen bliver inde må du trække bøsningen udover den så den kommer med ud igen. Brug en tang !
Hvis palen ikke kan komme helt ind kan du dreje lidt på hjulet, indtil der bliver plads til palden kan trykke låse stiften ind.
-
skal palen ikke kunne komme et godt stykke ud?
-
nu har jeg da konstateret at spærret virker, nu skal jeg bare have palen til kunne bevæge sig frit i den bøsning, det kommer hvis til at tage lidt tid. man kan aldrig få for mange gode råd.
Mvh Jeppe
-
Arh...Mit forreste var groet helt fast, og jeg havde ikke bøsningen ude, tror det tog mig omkring 30 minutter at få det til at køre helt fint igen...
-
nu har jeg prøvet at banke lidt på den og lige lidt hjælper det jeg kan ikke få palen til at køre frit i den bøsning det går fint me at trykke den ind og så få den til at komme ud igen ikke perfekt men den kan, men palen vil simpelthen ikke kigge mere end omkring en cm frem fra bøsningen, hvorfor??????????
-
Er spærret deaktiveret når den er så langt ude som du kan få den?? Hvis ja, så skal den nok ikke længere...
-
ja det kan der være noget om selvfølgelig, havde de dog bare puttet en rustfri deri i stedet for. hvor var det du havde set dem i rustfri? må lige ud på ryggen nok engang.
-
Bum bum...Ja, hvor var det nu lige...
Kan ikke lige huske det, men skal da lige se om jeg kan falde over dem igen...
-
Nå, det var ikke så svært at finde :)
1. link i min foretrukne havde dem :)
Lidt nede på siden (kan ikke linke direkte til dem) http://www.syncro-services.com/mitte_VIP_deu.html
V2A Lagerbuchse Diff-Sperre
V2A Schaltstange für Diff-Sperre
-
en cm frem for bøsningen er nok!
-
kanon side du har der tak for det.. tror snart jeg piller klumpen af foran så jeg ikke skal ligge mere på ryggen og pille i det, så kan jeg få det skilt ad og måske endda overveje at købe en ny del.
-
ja, jeg har ligget på is siden klokken 0900 i morges!
jeg har haft det hele adskilt...
- kontakterne til lys virker ( lys til spær )
- aktuatorene virker
- stifterne til at aktivere spærret kan flyttes frem og tilbage med fingrene
slangerne er tætte
MEN det virker stadig ikke... når jeg føler på vakuumet fra hovedslangen, inden den går i vakuumbeholdern, så suger den udmærket, men når jeg tager den sorte slange af efter ventilen og vakuumbeholdern, så er det meget svagere! men der er umiddelbart ikke noget, der er utæt!!!
nogle gode ideeer?
jesper
-
hvis du hiver i kontakterne stille og roligt kan du høre at ventilen trækker luft. I min skal akslerne som oftes være i bevægelse.
-
jeg har lige fikset det,så nu er der spær på begge aksler!!!
der var en lille utæthed ved indgangen tilvakuumbeholderen og så tror jeg at den " envejsventil 2 er færdig, jeg har koblet vakuumet til uden om de to ting og nu virker det! skal blot have fat i nogle pære til intrumenteringen
jesper
-
Jeg har en konsol til at ligge ,med pærer og ventiler, skal jeg se om det er brugbart?
-
ellers tak : ) jeg har lige med hjælp fra Wilson og jan hentet endnu en syncro : ) jeg skal jo egentlig og kun have nogle nye pære i konsollet : )
jesper
-
Ha ha så var det da billigere at købe min konsol, fremfor en hel bil 8-|
-
: ) ja men nu har jeg haft den i et stykke tid, men på fjernlager . )
-
Hæhæ, ja det var ikke kun dine spær der fik lidt motion i dag!
:)
-
jan har du solgt din panel!! så har du jo ik flere syncroer?? :shock: