T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Bluestar efter 30. November 2009 kl: 21:17:48
-
Hej Alle
ja, dette er så ikke et spørgsmål ang. t3 men min nyindkøbte mercedes 307d ladvogn
MEN spørgsmålet kunne også være relevant for t3ejere : )
Spørgsmålet går på følgende :
når jeg skal starte den kold, så SKAL speederen være trådt i bund ellers vil den ikke starte, hvorfor ikke??? den skal have en vis kompression i motoren, forvarme kammeret, diesel, luft og motoren skal tørnes... MEN hvorfor har speederen en betydning, det kan jeg sgu ikke helt regne ud!!!
Nå den er sprunget igang går den meget uroligt og hårdt medmindre man giver den lidt gas, så lyder den 5 cylinderet som min dejlige t4 5 benet : )
og varm er der ingen problemer overhovedet!!!
en nysgerrig dieselejer
jesper
-
gløderør evt?? eller træt af dage :0)
-
ja, men synes ikke det hjælper at forvarme flere gange i træk, men ja bestemt en mulighed! men hvorfor starter den nemmere med speederen i bund så? fordi der er for meget diesel i forhold til luft eller??? håber sgu ikke den er træt, har ikke gået mere end 150000km
jesper
-
hvis du nu har et gløderør der er dødt eller 2. du tjekker dem nemmest med en bilux pære og 2 ledninger. så skruer du ledning af hvert gløderør og sætter pæren i serie.. så lyser den hvis den virker og gør intet hvis det dødt så vidt jeg li husker :0) der er noget med at det rør ved pumpen på sårn en fyr er totalt klammo og skifte :0) så det er sikkert det rør der er sprunget over hvergang :0) Måske :0)
-
bilux er de der gammel dags forlys pærer 45watt bobbel pærer de kan bedre tåle en fedt finger og kan samtidig belaste mere end en prøvelampe
-
okay, det var da en mulighed : ) tak
Men hvorfor starter den bedre med speederen i bund, blot af ren nysgerrighed?
-
hmm :0) der ska vi vidst ha en mere erfaren herre på banen. jeg er bare en knægt fra landet :0)
-
Er der hvid røg når den går i tomgang kold og har stabiliseret sig? Har den de gamle "store" gløderør eller de nye mindre med en ledning til hvert rør? Har du fundet tomgangsforstilleren? Den skal stilles op under koldstart.
Er tomgangen hård i starten?
Jeg ville tjekke og skifte gløderør, og så kigge på diesel-tilførslen om den var 100% .. skifte vorfilter og feinfilter (det har jeg vist endda liggende) og blæse tilbage i tanken med trykluft hvis den har stået længe.. tømme tanken 100% og rense den trådsi der sidder i. Ny diesel på..
Er der stadig bøvl.. ud med dyser og tjekke sprøjtemønster og tryk.. eller bare skifte indmaden i alle 5 og tropfrorh time pumpen til det nye tryk.
Meen mon ikke en håndfuld nye Bosch Duratherm og et par filtre kan hjælpe på koldstart.. Der ville jeg begynde..
Tjek også lige om der bobler luft i vorfilteret (det klare plastfilter) når den får lidt gas.. så skal der lige tjekkes for utætheder i samlinger fra tanken og frem. Fuldspændebånd på, så sparer man mange bekymringer i fremtiden.. deder havespændebånd er sku ikke optimale til brændstofslanger.
mvh
Jan
-
mit bud:
gamle sure dyser der forstøver som en vandpistol........
450bar og fuldt flow så skal der nok være 20% mængde tilovers der har en næsten hæderlig forstøvning, og derved lige kan rive den igang
-
Jan, jeg blev helt forpustet af alle de ting : ) men jeg er godt klar over, hvor jeg skal søge og hvor problemerne højst sandsynligt befinder sig! så det vil jeg selvfølgelig undersøge!
Men når den slå igang så skal den have en smule gas for at gå jævnt, men den ryger ikke! det er næsten som om den " ruller " lidt når den er kold!
Casper - vil det gøre at speederen skal være i bund for at udligne luft og diesel forholdet???
mvh jesper
det er den type med den bøjle imellen gløderørene : ) oldschool...
-
Hvis er motortypen er den med de gamle gløderør hvor lang tid forvarmer du så inden du starter ?
-
Hej casper
den slår sgu selv fra og jeg kunne tælle det til kun 10 sek i morges og vi havde da 4 graders frost! derfor prøvede jeg 3 gange at forvarme og alle gange slog den fra efter 10 sek!!!
jesper
-
Normalt skal de gamle rør med glødespiral have op til 60 sekunder, så vidt jeg husker er den en glimlampe der viser om der gløde ved de gamle rør. Måske du har nye alligevel, de gamle rør er m18 i gevindet. Kan du se hvilke rør du har, måske du kan tage et billed
-
Hmm... ja jeg kan da lige prøve at skille lidt ad senere i dag, så må vi se...
jesper
-
Hej
Jeg ville også lige kikke på brændstofslangerne, også dem, der sidder imellem dyserne. Hvis de er mørnede kan brændstoffet løbe tilbage i tanken, når bilen har stået et stykke tid, og så er systemet fyldt med luft og bilen er svær at starte (og derfor er du måske nød til at jokke speederen ibund). Det har jeg selv været udefor et par gange.
-
I TROR DET ER LØGN!!!
jeg er blevet snydt for en cylinder!!!! sælgeren fik af vide af sin svoger at de havde lagt en 5 cylinderet i, MEN det havde de så ikke alligevel, men det fandt jeg først ud af i dag, da jeg talte dyserne : (
Ja, har selvfølgelig kontaktet sælger og jeg tror hans ord! rigtig rigtig rar og venlig mand og jeg kunne blot komme med den igen, men jeg skal jo bruge den og den var BILLIG! så jeg må få det bedste ud af bilen med de 4 cylindere!
MEN jeg har allerede set efter returslangerne og den ene var utæt, klippede et stykke af og håber det hjælper elllers får den noget nyt!
så må vi se om det hjælper!
motoren er en " ommer616 " : )
jesper
-
Det er da næææææsten heller ikke til at høre på motorgangen hr. Vang... ;-)
-
Helt ærligt, så kører jeg i en vw t4 5 benet hver dag og tro mig, de lyder fanme ens!!! og jeg har tjekket motoren i vwen : )
Sælgers svigersøn som har lavet annoncen og serviceret bilen ( har ikke skruet i motoren ) selv han troede at det var en 5 benet!!!
jesper
-
Han hedder vel ikke tilfældigvis Sten.? :D
Kurt
-
nej, jens arne en ældre herre! men altså den kører meget godt og det var ikke pga af motoren at jeg købte den, men er da lidt overrasket over at det er en 4 benet, det må jeg sgu indrømme! og at så mange folk kan tage fejl uhyggeligt! viser vel hvor meget man tror på folk og hvor meget man kan påvirkes...
men jeg har en fin arbejdsvogn og skal blot have den til at starte som en sveske, så er jeg sgu rolig igen ; )
-
motoren fra en mercedes 308 lyder også rigtig meget som en 5 cyl
-
har tjekket om der overhovedet er strøm ud til gløderørene?
jeg har ligge tjekket hvorfor vores passat ik starter ret godt om morgenen og med tykt røgslør!
der var sku bare gået en af store sikringer! men ikke den jeg som jeg havde tjekket var ok, nææ der sad en lige ved sidden af gemt under et ikke gennemsiktig sort låg!
nå så må vi se om det hjælper i morgen med ny sikring :)
-
Hej, BOS1 - du tager ikke pis på mig vel : ) faktisk lyder den meget som en 5er!
Verner, jeg må have fejlsøgt lidt på den, når det bliver weekend : )
jesper
-
Hej, BOS1 - du tager ikke pis på mig vel : ) faktisk lyder den meget som en 5er!
jesper
absolut ikke
jeg har selv oplevet at stå og lede efter den femte cylinder fordi det lød som om den skulle være der
men det er så også kun 308 der lyder sådan altså den med 80 hk
det er vidst nok den samme motor der ligger i nogle af 124 modellerne(personvogn) faktisk en rigtig fed motor
-
det skal nok passe, der ER skiftet motor i den! men der står da en motorkode, så er der jo ingen tvivl mere!
-
Hey Jesper
Jeg skal faktisk har fejlfundet lidt på strøm i min OM617 så der er afsat tid midt i baby-ræset til bil. Jeg ku kigge ned og se lidt på dyret når du har tid? Så ku vi mekke lidt diesel... ?
/Jan
-
Hej Jan, ja det kunne vi da! jeg ved sgu ikke lige hvornår det kan blive! men giver lige besked : )
-
nå har lige " set " lidt mere på den, så lang tid jeg kunne holde kulden ud, bøjlerne imellem gløderørene bliver i hvert tilfælde rødglødende : ) så tror at det virker...
så køber jeg sgu nok bare 4 gløderør til den, så er det da i orden!
jesper