T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 06. December 2009 kl: 12:37:18
-
Jeg har forsøgt at montere en hjemmebygget RPM måler, digital, men den måler på impulser og den viser bare 00 når motoren kører...
Giver W signalet fra generatoren ikke impulser, eller er det frekvensen den ændrer så det reelt er en frekvenstæller jeg skal have fat i??
-
Impulser kommer vel i en given frekvens.!
Frekvenstæller er ikke et ord jeg kender, bortset fra min DVB-T boks der har fundet en del frekvenser.
Som jeg har forstået det, så sidder W-Klemmen på den ene af dioderne, fra diodebroen. Det bevirker at der kommer en plus puls derfra hverandengang rotor/stator skifter polaritet. Det er formodentlig flere gange på en generator omdrejning, generatoren drejer vel også flere omdrejninger en motoren. Så er det altså man dividerer lidt.
Hjemmebygget RPM måler.? Hvilket tidsinterval måler den på.? Hvilket input krav har den.?
(Hvis den forventer 230V i et sekund og viser RPM pr dag, så er den helt gal.!)
Kurt
-
Det er et byggesæt, vistnok fra det hedengangne SmartKit, jeg har haft liggende i nogen tid, havde det i sin tid monteret i min gamle Kadett hvor det virkede fint.
Den skulle bare have impuls fra tændspolen...
Kan ikke lige huske tidsintervallet, mener det er en gang i sekundet den "opdaterer"...
-
En benzin omdr.tæller duer ikke, før den er ombygget. Ja, det er en frekvenstæller, og ja, W-klemmen måler impulserne på diodebroen.
-
Jeg kalibrerte min Biltema-turteller med signalgeneratoren på mitt arbeide. 7V RMS (sinus), 1190Hz tilsvarer 5000 o/min. Fungerer godt.
-
Har desværre ikke lige papirene på den RPM måler mere, mener bare der stod at den også virkede med dieselmaskiner, men kan dog ikke huske om der skulle en ombygning til...