T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: Herr_Jensen efter 07. December 2009 kl: 16:46:24

Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: Herr_Jensen efter 07. December 2009 kl: 16:46:24
Hey alle,

Et lidt naivt spørgsmål, sikkert, men jeg ved ikke bedre:

 Jeg har lige fået bussen tilbage fra Dinitrol Amager og de har desværre søbet det halve af bagpotten ind i dinitrol... Jeg kan huske fra da jeg svejsede på Valpen, at der ofte gik ild i undervognsbehandlingen, og det fik mig til at tænke på, om varmen fra bagpotten kan antænde min nye fine undervogns behandling?

Mange tak,
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: soerencarlsen efter 07. December 2009 kl: 17:07:31
som regel er det såkaldte gummihud som brænder når man svejser jeg har ivertfald aldrig hørt om at det tynde lag som kan komme på udstødningen skulle give andet end ubehagelig lugt, for et kort stykke tid. Men som væske må man sige at det kan brænde.
Hilsen søren
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: jensjakob efter 07. December 2009 kl: 17:15:42
Lav en test med et stykke pladejern du søber ind, og så svejser i?

Det vil mere være katten jeg kunne være bekymret over - den bliver en hel del varmere end potten.

JJ
p.s. Parkerer du bergwacthen langt væk fra ØrestadBellacenter de kommende 14 dage?
Jeg overvejer at flytte Frk G ud af byen..............
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: Jarl efter 07. December 2009 kl: 17:58:58
Her kan man jo ikke udstikke garantier, men jeg kan diske op med lidt erfaringer.

Jeg undervognsbehandler selv - og i gamle dage altid med Dinitrol. Jeg slasker bilen ind - bruger ca. 25 liter til en t3 og derfor er udstødningssystemet også slasket ind. Når jeg så kører afsted, så er der massive blå røgfaner bagved - ind imellem så kraftige, at jeg har måttet stoppe op og se, om der skulle være store slikkende flammer. Det har der aldrig været.

Efter at have været vidne til dette scenarie i mange år er jeg efterhånden blevet så kynisk, at jeg nu ignorerer det. Jeg ser røgen de første 10 km, og så er det væk.

Selvf. kan det ske, men de flygtige og mest tændvillige stoffer forsvinder jo først, så jeg tror ikke, at du skal bekymre dig. - Men uden garanti.
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: Aran efter 07. December 2009 kl: 18:35:46
Hvis undervognsbehandling antændes i et område, vil det som regel medføre, at de glohede dråber falder ned på underlaget og brænder ud. Selvom du f.eks. svejser indefra på steder der er behandlet udvendigt, vil du se, at behandlingen løsner sig, eller brænder væk ved gennemgødningen, men ikke over større områder.
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 07. December 2009 kl: 18:54:47
Jeg svejsede min 1963 foldetagsbobbel med en assistent som hjælper, pladen forreste bund var gennemtæret. Vi var nød til at arbejde med 2 mand. Min kammerat lå under boblen med en våd lap og en stor skål vand. CO2 svejsningen foregik som gennemgående tråd og det var halvfarligt. Den gamle bund gik hele tiden op i flammer under bilen og den våde lap kom der også ild i ... der var ikke meget undervognsbeskyttelse under bilen, kun en tynd gammel hud og den var brændeliderlig som aldrig oplevet før ...

Husk manden med kluden og spanden fyldt med vand ...

Jens
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: mikmakker efter 07. December 2009 kl: 20:55:00
hvorfor ikke bare skrabe undervognsbelægningen af inden du svejser?--så lever du (og bilen) længere
vh  mik
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: KHSalvesen efter 08. December 2009 kl: 08:04:08
Undervognsbehandling KAN brænde. Det er bare særdeles svært antændeligt.

Kurt
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: Herr_Jensen efter 08. December 2009 kl: 09:13:53
Tak for alle jeres indlæg.

Jeg tror konklusionen må være, det ikke kan betale sig at ligge søvnløs over : ).

Nu kan jeg så bare sidde og ærger mig over mine rygerlunger, for hold da kæft hvor det stinker og ryger...
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: verner efter 09. December 2009 kl: 01:31:52
Citat fra: "Jens Flensborg"
Jeg svejsede min 1963 foldetagsbobbel med en assistent som hjælper, pladen forreste bund var gennemtæret. Vi var nød til at arbejde med 2 mand. Min kammerat lå under boblen med en våd lap og en stor skål vand. CO2 svejsningen foregik som gennemgående tråd og det var halvfarligt. Den gamle bund gik hele tiden op i flammer under bilen og den våde lap kom der også ild i ... der var ikke meget undervognsbeskyttelse under bilen, kun en tynd gammel hud og den var brændeliderlig som aldrig oplevet før ...

Husk manden med kluden og spanden fyldt med vand ...

Jens


pladen har da ik godt af alt det vand!
du får da øjeblikkeligt rust på den måde!
jeg har altid en luftpistol hængende i bukselomme når jeg svejser rust, både for at slukke bilen men også når/hvis der går ild i mig selv ;)
vand spanden og pulver slukkeren står et par meter væk men kun til nødstilfælde!
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: BlackChart efter 09. December 2009 kl: 10:23:57
Bruger samme princip som Verner når jeg svejser i rust eller andre mærkelige steder, en luftpistol er effektiv til at køle området ned samt puste små flammer ud samtidig med nedkølingen...

Vand/pulver gemmer jeg også til aller sidste udvej...
Titel: Kan undervognsbehandling brænde?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 10. December 2009 kl: 18:41:34
Generelt renser jeg med en stålbørste på vinkelsliberen, men den der undervogn på min gamle 1963er bobbel var meget speciel. Jeg havde skæret ud med stiksav og den nye stump fittede med ca. 1 mm i det gamle hul ... og så blev der svejset på højt niveau. Flammerne i bunden fik vi slukket med en våd klud og kluden brændte også lidt, dog er det ikke hysteriske ting jeg snakker om. Efter endt svejsning med CO2 blev den glattet med vinkelsliberen og så fik den en omgang SIKAFLEX rundt på hele det gennemgående svejsear. SIKAFLEX blev så penslet med fortynder og den blev ikke kun glat, den er dermed også rustbeskyttet og vandtæt. Efter udtørring fik den en fin grundering og undervognsbeskyttelse på voksbasis. Afsluttende fik den en omgang blandet fedt, cykelolie, voks og 15W40 med kompressorpistolen på hele undervognen ... jeg mixede det med et gammel køkkengrej ...
OG IKKE NOGET HYSTERISK RUST ... bedre kan man næsten ikke klare en halv bundflade i en bobbel med 1 mm tolerans, men I må da gerne prøve på at overbevise mig ;-)
Jens