T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: syncroforever efter 11. December 2009 kl: 22:15:52
-
på vej hjem i min dejlige 1.6 td syncro blev koblingen pludselig underlig pedalen faldt ligesom længere og længere ned for hver gang jeg skiftede gear, og nu kan jeg slet ikke skifte gear,,, hjælp!!!!!!
Mvh Jeppe
-
Det er nok din slave cylinder (den på siden af gearkassen), som ikke får hydr. tryk Dette kan skyldes at der er luft i systemet, og det igen kan skyldes en utæthed, som er ved at dræne systemet for bremsevæske. Tjek først, om der er bremsevæske nok på. (løft låget over instrumentbordet). På siden af beholderen går der en slange ud... Den går ned til koblings-systemet. Er væksestanden nede ved den slange, kan der komme luft i systemet. På den korte bane kan du fylde beholderen og lufte ud, ved at løsne udluftningsskruen på slavecylinderen og lade væsken løbe. Sørg for at beholderen ikke bliver tømt. Viker det nu, har du afhjulpet symptomet, men ikke fundet fejlen, som er en utæthed enten i koblings- eller bremsesystemet. Søg.. så skal du finde.
-
Hej Jeppe ! jeg har ikke så meget forstand på kobling , men det lyder som noget hydraulic der blev væk når det kom så pludseligt , prøv at tjek slavecylinder og rør henne på siden af gearkassen , god jagt .
hilsen poul
-
Du har en læk i dit hydrauliske system. Kig på gulvet under pedalerne om der er en sø, så er det koblingshovedcylinderen som skal skiftes/renoveres. Ellers skal du ned under bilen og checke slavecylinderen. Hvis du er rigtig uheldig kan det være en læk i bremsesystemet, hovedcylinder (se samme sted som ved koblingshovedcylinder) eller en hjulcylinder.
/Mads
-
Det samme skete for mig engang, dog i en ældre mercedes 308.
Det skyldes vel mangel på tryk i enten koblingslavecylinderen (den ved gearkassen) eller hovedcylinderen i kabinen.
Tjek din bremsevæskestand, måske der er en utæthed. Hvis ikke der er en utæthed, så må det jo være en af de to cylindere som har en defekt.
Held og lykke med fejlsøgningen!
-
Tak for hurtige svar, fantastisk at man kan få hjælp så hurtigt så må jeg ud og kigge når det bliver lyst i morgen hvor at det er blevet utæt. Tak for hjælpen.
-
Parker bilen et sted hvor du nemt kan se væske på jorden.
Stop motoren.
Træd 3-5 gange på koblingspedalen.
Ind under bilen og tjek efter utætheder.
Jeg havde en grim en på Telebussen, det lange metalrør fra front hen over tank til bagerste tværvange havde skrabet mod karrossen, og var blevet tyndt på bagsiden - da jeg lå under bilen og vrikkede i det gik det fra hinanden i 2 stykker. Godt det ikke skete under kørsel.
Jeg afmonterede det for og bag, fik det trukket ud fra ovenover tanken, og tog stumperne med til en mekker som lavede et nyt i kobber for 200 kr til kaffekassen - på mål ud fra det gamle :-)
-
husk at tjekke den cylinder oppe ved pedalerne den kan også være utæt (det er den på min) og så kan væsken løbe bagom måtten så hele gulvet neden under sejler i bremsevæske
-
Så altså: Udover de hydrauliske cylindre i begge ender af systemet, kan det som JJ antyder selvf. også være røret/slangen fra den ene cylinder til den anden. Og endelig kan det være en afledt effekt af utæthed/mangel på væske i bremsesystemet, da de to systemer suger fra samme beholder.
-
Hejsa..
Bremsevæskebeholder til bremser/kobling er normalt opdelt således at koblingen (hovedcylinder til slavecylinder) trækker væsken højere oppe end bremsesystemet. Det betyder at selvom man tømmer koblingssystemet for væske kan man stadig bremse. Smart :)
utætheder i bremsekredsen kan tjekkes ved holde vedvarende tryk på bremsepedal med motor startet : Pedalen må ikke synke. Hvis pedalen synker er bremsesystemet utæt!
Mit eget koblingsrør var utæt i samling mellem plastrør og slange til slavecylinder under gearkasse.
Fortsat Go Weekend :lol:
Jens
-
Det er nemlig rigtigt, og sådan er det også på T3, men hvis en utæthed i bremsesystemet dræner beholderen, så væskeniveauet synker til under den højtsiddende studs, som koblingen fodres fra, så kan det give ballade, selvom koblingen ikke selv er synderen. Derfor - tjek alle hydrauliske rør og slanger, der er forbundet med bremsevæskebeholderen, hvis der ikke umiddelbart kan findes fejl i selve koblingskredsen.
-
Det er nemlig rigtigt, og sådan er det også på T3, men hvis en utæthed i bremsesystemet dræner beholderen, så væskeniveauet synker til under den højtsiddende studs, som koblingen fodres fra, så kan det give ballade, selvom koblingen ikke selv er synderen. Derfor - tjek alle hydrauliske rør og slanger, der er forbundet med bremsevæskebeholderen, hvis der ikke umiddelbart kan findes fejl i selve koblingskredsen.
Ja vi er enige...Derfor er det en go idè med pedalprøven. Og bare klem til, da det er bedre systemet brister hjemme i indkørslen end i høj fart på landevejen.
(øøj hvor jeg glæder mig til foråret, så skal der plader på LoserCruiserèn igen :D :lol: )
Vh Jens
-
Så er problemet fundet, røret til koblingen var fuldstændig råddent så det må hvis lige blive til et nyt, er det normalt at der sidder et plastik rør det sidste stykke vej op mod pedalen? og kan man kun lufte ud henne ved slavecylinderen?
Mvh Jeppe
-
Svjh. findes der både plastrør og stålrør op til pedalen...
Og ja, du lufter ud ved slavecylinderen, ingen grund til at gøre det andre steder...
-
Der går det lange rør fr slavecylinderen og hen foran og opad der hvor det går opad går det over i plast. men det ser da ud til at det skal være sådan, men kunne man så ikke snart lige så godt lave det hele i plast? eller bevæger jeg mig ud i noget som jeg som tømrer slet ikke har forstand på?
Mvh Jeppe
-
Min er også med plast det sidste lille stykke op til pedalen...
Principielt er der vel ikke noget i vejen for at lave det hele i plast, men der må de andre kloge hoveder nok hellere tage over :D
-
tænkte bare hvis det kan være plast der hvorfor så ikke bare lave plast hele vejen? men der må være nogen mekanikere der kan fortælle hvorfor man ikke bare gør det.
Mvh Jeppe
-
tænkte bare hvis det kan være plast der hvorfor så ikke bare lave plast hele vejen? men der må være nogen mekanikere der kan fortælle hvorfor man ikke bare gør det.
Mvh Jeppe
Hejsa..
Man kan ikke lave en holdbar samling omme ved slavecylinderen med plastrør. En armeret slange er nr 1. Det andet bliver vist noget rod :)
Vh Jens
-
tænkte bare hvis det kan være plast der hvorfor så ikke bare lave plast hele vejen? men der må være nogen mekanikere der kan fortælle hvorfor man ikke bare gør det.
Mvh Jeppe
Hejsa..
Man kan ikke lave en holdbar samling omme ved slavecylinderen med plastrør. En armeret slange er nr 1. Det andet bliver vist noget rod :)
Vh Jens
:shock: Den er vist ikke helt gennemtænkt. Plastslanger er original VW og det eneste rigtige til slavecylinderen.
Foran mener jeg bestemt mit kobberrør går direkte på hovedcylinderen.
Jeg vil anbefale at fremsøge de gamle indlæg om koblinger.
Ideer til søg.: Slave, kobberrør, spiral, plastslange. O.S.V.
Kurt
-
tænkte bare hvis det kan være plast der hvorfor så ikke bare lave plast hele vejen? men der må være nogen mekanikere der kan fortælle hvorfor man ikke bare gør det.
Mvh Jeppe
Hejsa..
Man kan ikke lave en holdbar samling omme ved slavecylinderen med plastrør. En armeret slange er nr 1. Det andet bliver vist noget rod :)
Vh Jens
:shock: Den er vist ikke helt gennemtænkt. Plastslanger er original VW og det eneste rigtige til slavecylinderen.
Foran mener jeg bestemt mit kobberrør går direkte på hovedcylinderen.
Jeg vil anbefale at fremsøge de gamle indlæg om koblinger.
Ideer til søg.: Slave, kobberrør, spiral, plastslange. O.S.V.
Kurt
Okay det må jeg da beklage :(
Min egen LOSER er med alm. slange ved slavecylinder og jeg har lavet mange biler gennem årene og ALDRIG set plastrør ført helt til slavecylinder..Beklager :(
Jens
-
Hov Nej Nej ikke helt igennem med plastrør, det sidder kun som vibrationsaflastning det sidste stykke på gearkassen. Der skal være kobberrør på det lange stykke. Tror pedalen vil fjedre hvis det hele føres i slange.
Der har været forsøg med at lave en kobberspiral istedet for plast, men det var vist ikke et hit.
Er vi ligefrem ved at være enige. :)
Kurt
-
Hov Nej Nej ikke helt igennem med plastrør, det sidder kun som vibrationsaflastning det sidste stykke på gearkassen. Der skal være kobberrør på det lange stykke. Tror pedalen vil fjedre hvis det hele føres i slange.
Der har været forsøg med at lave en kobberspiral istedet for plast, men det var vist ikke et hit.
Er vi ligefrem ved at være enige. :)
Kurt
HE HE..
Ja jeg tror vi er derhenad :)
Og slange hele vejen : nej
Flere vw (tror jeg :) ) kører med PEX fra hovedcylinder til gearkasse og bliver til slange. Pga vibrationer mellem karosseri og motor/gear.
Vh Jens
-
På min har jeg mont en alm bremseslange istedet for plastikslangen det funker fint.
-
Det har da ihvertfald evner i forhold til tryk, resistens mod væsken og vibrationer. Hvordan har du løst monteringen.
Kurt
-
på en af de busser jeg har haft var de kobberrør hele vejen ud til gearkassen så var der en bremseslange og så et lille stykke kobberrør op i slavecylinderten
-
Min har plast fra hovedcylinder til lige under gulvet, kobber frem til gearkassen, bremseslange fra karosse til gearkasse og så kobber resten af vejen op til slaven...
-
Hvordan har du løst monteringen
På samme måde som bos1 skriver og klips som når man monterer bremseslanger på alm vis
-
skal det tage så lang tid at lufte ud? kan man gøre noget for at fremskynde det lidt?
-
Du kan jo lufte ud på samme måde, som man udlufter bremser. To mand... en, som pumper koblinspedalen og en, som styrer udluftningsskruen. Åbn skruen, når der er tryk på pedalen. tryk pedalen langsomt ned og luk for skruen, når pedalen er i bund. Gentag processen indtil der kommer frisk klar væske ud.
Løber du tør i væskebeholderen er det forfra.
-
så virker det, udluftningen på slavecylinderen var selvfølgelig fuldstændig stoppet, så vi måtte da lige have slavecylinderen
af og rense og så kom der ligesom gled i det. fantastisk at rode med gamle biler.......