T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 19. December 2009 kl: 11:40:10
-
Isnende morgen. Termometeret viser -10,5. I det fjerne høres naboen, der forsøger at bringe sin trætte Fiat til live. T3eren er et koldt syn.
(http://i46.tinypic.com/2mhitzb.jpg)
Falck meddeler, at de har haft rigtigt travlt med at starte vinterkolde biler til morgen. Monstro en 25 år gammel slæde med en grænseløst forældet primitiv sugediesel kan vækkes sådan en morgen? Vi prøver sgu :-):
http://www.youtube.com/watch?v=g1YYlERNuPE
-
mit gæt er: mon ikke ;-)
-
Det lyder sgu fedt. Respekt.
Min gamle KY starter også hver gang, men ikke lige så overbevisende. Nok pga. lidt sløvt batteri.. og måske skulle jeg også lige kigge på lidt på gløderørene.
-
Dårlig propaganda! Havde du slæbt lidt mere på fødderne var du snublet i ledningen til motorvarmeren. 8)
Mvh Jønne Ukendt
-
Er der ikke nogen, der vil være med til at skillinge sammen til en diesel til Jønne? ;-)
-
LIDT blæret, eller ?
Det er bare en frydefuld fornemmelse. Specielt, når der i området holder væsentligt nyere skrammelkasser, der for at spare, er forsynet med "lommelygtebatterier".
-
Er det ikke dug som er på indersiden af ruderne ???? hi hi god start
-
Er det en Syncro? synes den "svæver" lidt højt;-)
/Mads
-
Nix, men med små smalle vinterruller - 185/80R14 - med spikes... :-)
-
Jeg kender godt fornemmelsen...
Jeg har haft min stående i 4 dage ved Hillerød station og kom tilbage til en ret omfattende og firkantet snebunke... ;-)
Dørlåsen klikkede og dørlisterne slap prompte, hvor efter jeg stående ved siden af bilen listede nøglen i tændingslåsen - 1xforvarme og brum-brum-hak-hak-brum-brum...
Stod lige lidt og godtede mig, inden jeg gik i gang med snerydningen og kørte væk med dejlig varme....
-
så skulle i høre en 5 cylinderet haha... skiftede lige alle glæderør igår og nej hvor den spinder ved koldstart nu - 11 grader, mums!
-
og nej Jarl, jeg tænker ikke på min " 5 cylinderet " mercedes : )
-
Ja, Jarl vi kan også blære os. :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=4ZqaMFcZvCM
Mvh Jønne Ukendt
-
Det er simpelthen som da Bjarne Riis i '96 kørte fra Indurain op ad Hautacam og tog trøjen. Jeg er sat! Slået af en Lada 2104. Ydmygende :-)
-
Hvor blæret :-) - begge dele :-)
-
Hvad man ikke kan se på videoen er at viskerkontakten blev aktiveret. Det kostede et viskerblad! Hvor der blæres der spildes.
Mvh Jønne Ukendt
-
I øvrigt kan man da ikke andet end at have dyb medfølelse med den mands stakkels kone: "Hej Sus! Nu er der kun 6 T3ere tilbage bag ved værkstedet... - nå ja forresten, så er jeg lige kommet til at købe en lidt ældre Lada, men den må du få i morgengave juleaftensdag..."
Og inde i hendes hoved snurrer tankerne rundt om alle veninderne, der har almindelige mænd, som giver dem pæne håndtasker, kroophold eller nye fine lysestager... :P
-
I øvrigt kan man da ikke andet end at have dyb medfølelse med den mands stakkels kone: "Hej Sus! Nu er der kun 6 T3ere tilbage bag ved værkstedet... - nå ja forresten, så er jeg lige kommet til at købe en lidt ældre Lada, men den må du få i morgengave juleaftensdag..."
Og inde i hendes hoved snurrer tankerne rundt om alle veninderne, der har almindelige mænd, som giver dem pæne håndtasker, kroophold eller nye fine lysestager... :P
men de mænd er jo også p.... kedelige her er der i det mindste lidt spænding hun aner jo ikke hvad manden finder på :D :D og hvem vil ikke hellere have en lada end en kedelig håndtaske
-
Vores 1y blev forvarmet 2 gange her til morgen, men startede... lidt haltende i et par sekunder, derefter fin tomgang.
-
Altså lige lidt redigering min kære "Elitepædagog". Ladaen har været i hjemmets eje i halvandet år og selv den stakkels kone er
veltilpas bruger af den når ikke Den tyske slæde er til rådighed.
Hvad T3 ere angår står der kun 2. Måske + 1/2. Så står der en Audi men det er jo en herrevogn som er rar at have på matriklen.
Den ejes dog af en sjællænder. I øvrigt er det ikke nødvendigt at lave en indsamling til en diesel.
Mvh Jønne Ukendt
-
Vores 1y blev forvarmet 2 gange her til morgen, men startede... lidt haltende i et par sekunder, derefter fin tomgang.
godt vi kun har en JX'er så ..... den skulle kun forvarmes en gang
-
Den runder snart 290.000 så det er nok ok, der er vist også en dyse der drypper lidt.
-
Frk Grå startede helt fint idag - hver gang - også selvom hun havde stået i 6 dage og frosset - det er bare dejligt at køre R4i :-)
-
Har Diesel det specielt hårdt når det er vinter/koldt?
-
Har Diesel det specielt hårdt når det er vinter/koldt?
Kun hvis den er gammel og træt = dårlige gløderør, timing og kompression så er kan det være sin sag at få den igang efter en nat med
-10gr.
Vi har da også haft det koldt i kbh. og mine flyver igang om morgenen.
-
Hvor koldt skal det være før diesel udskiller parafin og stopper alting - elelr var det kun i gamle dage man skulle hælde lidt petroleum i dieselen for at holde den flydende?
-
Mon ikke vinterdiesel er sikret til godt -20. Man snakker om "tågepunktet", hvor dieselolien begynder at udskille små lyse snotagtige klumper parafin. På det stadie er hovedparten af væsken stadig flydende, men disse snotklatter har tilbøjelighed til at stoppe filteret. Derfor er mange moderne biler udstyret med filtervarmere - typisk en lille elektrisk krans, der har permanent strøm på, men hvor modstanden stiger voldsomt, når temperaturen overstiger 0 grader (og dermed falder selvf. den optagne effekt). Andre har kølevandsvarmede varmevekslere monteret af samme årsag - et koncept, som rapsbilisterne har overtaget og opskaleret - se evt. nedenstående tråd om "Eckes".
Jeg har én gang oplevet at få et stoppet dieselfilter i en T3 grundet kulde og der var det virkeligt koldt. Placeringen af fileteet i en T3 er meget hensigtsmæssig, idet det er beskyttet imod kold fartvind og samtidig får lidt motorvarme. På visse andre biler er disse forhold endnu bedre udnyttet - eksempelvis ved at montere filteret nær eller på motorblokken.
-
hej.. jeg må altså tilstå at gløderørene i min Vinter-Audi slet ikke er tilsluttet endu ..men den starter sku fint 8)
...skyldes nok oliefyret ;)
god jul og sikker kørsel, michael
-
@Jarl: Det er da ikke en 2104.. det er en 2105 :) 2104 er stationcarmodellen..
@Jønne: Er det med den gode gamle kædetrukne eller er det en tandrems-model?
Her til morgen efter 5 dages stilstand i kulderekordgrader kunne jeg heller ikke VRIDE liv i den gamle Mercer. Ligegyldigt hvor meget jeg prøvede og lokkede med den. Så jeg måtte til det.. gløderørs skift i minus 11 grader, øvforpokker hvor det er træls når fingrene er stivfrosne og næsen løber, men det er jo løn som forskyldt. Jeg havde været nærig sidst og kun skiftet det ene der var defekt, så straffen var vel egentligt velfortjent..
Men hvor bliver man så glad for sin gamle kasse, når den så efter operationen starter som var det en dejlig lun sommerdag.. BOSCH Duratherm Chromium kan klart anbefales!!
http://www.flickr.com/photos/jan/4242062816/
Håber i alle kører rundt og viser flaget i stolte gamle køretøjer, mens plastikmaskinerne holder i vejkanten eller på laddet af Falck :)
mvh
Jan
-
Vores Lada er kædetrukket. :D
Mvh Jønne Ukendt
-
Det er noget er virker :)