T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: BlackChart efter 19. December 2009 kl: 14:58:15
-
Mit kølesystem er frosset til (MEGET tyk grød), var rendt tør for kølervæske ved en blanding der duede til ca. -10 grader...
Her til morgen viste termometret -15 og det hele var frosset til...
Har fået tøet motorrummet op ved hjælp af 2 varmeblæsere, men hvad pokker gør jeg med resten??
Har desværre ikke noget sted jeg lige kan trille den ind og sætte varme på..
Jeg har forsøgt mig med at rulle en stribe plastic om bunden og sætte varmeblæserne under bilen, men er ikke sikker på om de kan levere varme nok...
Har haft lånt en bil og har hentet 10 liter kølervæske, tømt beholderen i motorrummet og fyldt den med REN kølervæske...
Efter lidt pumpen på slangerne kan jeg nu (hvis jeg aflæser instrumentet korrekt) måle mig frem til at den kan holde til -17 grader så det må da have blandet sig lidt...
-
Hmmm, i Rusland tænder de bål under motoren for at varme den op. Det kan nok IKKE anbefales med en T3.
Finde en god gammeldavs dyppekoger og sænke ned i beholderen i motorrum?
Tømme beholder i motorrum næsten helt, hælde kogende vand i fra elkedel?
Af med frontgitter og lune køler GODT op med varmepistolen?
-
Hvis det hele er tøet op i motorrummet så sæt en varmeblæser ind i bilen så dine varmeelementer bliver tøet helt op, og brug den anden varmeblæser til at varme køleren op. Når du er sikker på at alle elementer er tøet op så start bilen og hold øje med ALT, du kan evt løsne proppen på eksp.beholderen så du ikke risikerer at lave et lokalt overtryk, men kun hvis dine slanger bliver meget hårde. Åbn for varmeapperaterne og vent på at der kommer flow i systemet. Sæt varmeapp.blæser på svageste trin så motoren har en chance for at blive varm og der kan komme ordentligt gang i det hele. Det skal nok komme.....
Du kan jo fjerne motorklappen så du kan sidde og mærke på slangerne imens du holder øje med varmemåleren,
mon ikke Britta vil komme ud til dig med aftensmaden engang.
Når der i løbet af natten kommer gang i det hele, så husk at give den noget rent kølervæske så det ikke sker igen i morgen... :wink:
Tony
-
Problemet er at vi skal til julefrokost her i aften (kører med nogle andre)...
Den positive historie er at jeg nu har fået gang i det bageste varme element og kabinen er ved at være lun nu...
Temp. nålen ligger lige på dioden og olien viser ~110 grader, og der ligger den fast...
Men slangerne op foran er stadig grød, regner dog med at kravle i skidragten og smide mig under med en varmepistol og se om jeg kan hjælpe det lidt på vej...
-
Hvis du har flow gennem det bagerste varmeapparat, så ville jeg starte bilen og lade den stå med blæseren tændt bagi - så skal den nok tø det hele op. Tjek hele tiden temp. - pludselig kommer der hul igennem.
-
Så har jeg da gang i noget af det rigtige...
Grøden er nu væk fra de tynde slanger helt frem til fortøjet, længere kan jeg ikke mærke da det dels er dækket af sne men også af underkøringsværnet...
Temp ligger stabilt midt i dioden, olie temp er for faldende den er omkring 100 - 105 grader nu...
Er lige inde og varme snudeskaftet, det er dælme pingvinkoldt ude, -13,5 i ca. 2 meters højde :D
-
husk at blande kølervæske med vand før påfyldning, det er tvivlssomt at din motor kan blande det selv, hvis den kører på ren kølervæske bliver den for varm!