T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Mølle efter 27. December 2009 kl: 11:18:17

Titel: diesel til benzin
Indlæg af: Mølle efter 27. December 2009 kl: 11:18:17
Det er nemt hvis du har en donor bil. Du skal til syn og registreres med diesel, så du kan blive afkrævet noget mere i vægtafgift.

Resten er bare skrue-arbejde. Der skal ikke svejses, skæres eller bores nye huller.
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: Aran efter 27. December 2009 kl: 12:33:25
Mon ikke det er den anden vej ?  Benz er da vist billigere i den forkætrede afgift ?
Men bortset fra det, skal du bruge motor og andet koblingshus, (Hvis det skal være boxeren ) og så skal du ikke længere bruge forvarmer. Batteriet sidder under passagersædet i benzinerne, så der bliver "lidt" ledningsarbejde.
Mølle har ret: En donorbil vil være et godt udgangspunkt. Dels kan du flytte alle stumper over, men også se hvordan det er gjort. Pøj med det. (Og husk det med synet efterfølgende )
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: KHSalvesen efter 27. December 2009 kl: 12:54:52
Tror du er nødt til at precisere lidt mere om planerne.

Kurt
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: Mølle efter 27. December 2009 kl: 15:52:53
Jo. Allan har ret. du får billigere vægtafgift ud af at skifte.

Hvis du vil ombygge til en række4 benziner kan du bruge næsten alle stumperne fra din gamle diesel motor. Så behøver du ingen donorobil. bare motorblok og evt. motorstyring hvis du skal have elektrisk indsprøjtning (husk benzinpumpen)

Hvis du vil bygge om til WBX skal du som Allan skriver skifte koblingsklokken og højgearsakslen. ikke svært. og så skal du have ledningsnettet i motorrummet samt alle vandslangerne og vandrørerne til motorrummet.

fortæl om dine planer. Der er helt sikkert nogle, som har gjort det før dig.
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: verner efter 27. December 2009 kl: 16:28:18
hvis den nye motor har mere end 20% flere hk, koster det afgift, men hvor meget ved jeg ik...
går selv i tankerne om en Jx til ABS konvertion, men 70hk+20% gir 84hk og en ABS har 90hk! der findes dog en 75hk 1.8ir4, men den er lam selv i en golf!
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: Mølle efter 27. December 2009 kl: 16:32:29
Der er masser af muligheder. Dem, som har lavet ombygninger til vw r4 kan jo svare på den del. Desuden er det helt normalt i sverige at bygge volvo motor i, og det er ikke svært at finde en volvomotor plug and play i sverige.

Der ud over er der mange muligheder. Der bliver ingen afgiftproblemer, når du holder dig inden for 20% grænsen.
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: bos1 efter 27. December 2009 kl: 17:13:43
jeg har bygget fra diesel til wbx og der havde jeg en komplet donerbil at tage fra
jeg flyttede komplet ledningsnet,motor,gearkasse,tank og kølerslanger over
det er et stort arbejde men ikke så svært igen
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: ibber efter 27. December 2009 kl: 17:24:45
og de 20% gælder det der står på papiret , feks 1,6 , selvom en 2,1 har samme undervogn og opbygning eller ? , der er jo ret stort skridt fra 1,9 til 2,5,

vil det sige man feks kan bygge en 2,1 benz om til en 2,5 diesel
eller en 1,6 diesel om til en 1,9 benziner - så har jeg sgu valgt det forkerte udgangspunkt   :?
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: Jarl efter 27. December 2009 kl: 17:36:48
De 20% (målt i DIN HK) gælder i forhold til den motor, der er anført i den standardtypegodkendelse, der udgør grundlaget for at bilen kan godkendes til syn. På visse std.typegodkendelser til T3 er der anført flere motorer, og det giver jo en vis frihed. I den reelle verden tror jeg, at problematikken er mindre end i den teoretiske.
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: ibber efter 27. December 2009 kl: 19:03:23
dvs så sige at man skal medbringe dokumnetation på DIN HK på en motor der er anført i standarttypegodkendelsen for ALLE T3'er , og dokumentation på den motor man ligger i , så er den 2,2 subaru impreza jo oplagt , født med 122 hk , og kan skrues til 400 (og holde til det), som de ikke ha verdens chance for at tjekke da der i dk ikke er noget statsanerkendt måleinstrument til at måle effekt med. hmmm sær regel - men korrekt, den lyder avanceret i skrevet form.

men med den standart godkendelse er det jo reelt lovligt at ha minimum 112 hk i alle T3'erer
uanset hvad den yder af Nm eller hvad den har af kubik så..

ja jeg leder efter et hul i lovgivningen som kan bruges - indrømmet ;0) og som jeg mener er aktuel
i alle emner om motorkonvetering.


(og ja , dette spørgsmål er bevidst om at gearkassen ikke kan holde , hvilket jeg vælger at se helt bort fra)
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: Jarl efter 27. December 2009 kl: 19:53:59
400 hk på 2,2 l... Det giver ved hurtig hovedregning en litereffekt på 180 hk. Suzuki Hayabusa - gå hjem og vug!

Nå, what ever - ja, hvis din bil er standardtypegodkendt til 112 hk, så giver 122 hk ingen problemer. Men det tror jeg ikke, den er. Idet du har en Bluestar, så gætter jeg på, at den er importeret, og at det af afgiftattesten fremgår, at den er afgiftberigtiget med en effekt på 70 DIN HK. Hvis det er korrekt antaget, så betyder det, at du leder efter motorer, der har en effekt på max 84 hk.
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: ibber efter 27. December 2009 kl: 20:12:06
jaja , men det er jo ikke min bil jeg snakker om , bare sådan generelt ..
mand har jo lov til at drømme om noget lovligt og vilderer T3 end bluestaren ;0)

det jeg mener er den der standarttypegodkendelse på T3

en T3 har jo som en af få , fuldstændig ens karosseri opbygning , og ens bremser mm , uanset om det
er en 1,6 sugediesel eller om det er en 112i - og min undren går på at man på nogen måde kan udnytte
dette sammenfald i lovgivningsøjemed (subaruen var bare et ligegyldigt eksempel som er uvedk for spørgsmålet)

på standarttypegodkendelser på andre modeller har de forskellige modeller jo feks forskellig undervogn eller bremser eller lign , dette er ikke (i det store) tilfældet med en T3 , og det må da kunne udnyttes
på en eller anden kringlet facon ... ? men tak alligevel Jarl ;0)

gælder den der standarttypegodkendelser ikke alle modellerne er dette spørgsmål ligegyldigt
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: WBX Manden efter 27. December 2009 kl: 22:30:39
Citat fra: "Jarl"
400 hk på 2,2 l... Det giver ved hurtig hovedregning en litereffekt på 180 hk. Suzuki Hayabusa - gå hjem og vug!


Den populære 1,8 T fra VAG ses ofte med 4-500 hk. :shock:
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: jankjerbye efter 27. December 2009 kl: 23:55:06
jaja.. helt standard..

http://www.youtube.com/watch?v=6CV30gYKTYU&NR=1
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: Hinze efter 28. December 2009 kl: 00:03:29
Citat fra: "ibber"
dvs så sige at man skal medbringe dokumnetation på DIN HK på en motor der er anført i standarttypegodkendelsen for ALLE T3'er , og dokumentation på den motor man ligger i , så er den 2,2 subaru impreza jo oplagt , født med 122 hk , og kan skrues til 400 (og holde til det), som de ikke ha verdens chance for at tjekke da der i dk ikke er noget statsanerkendt måleinstrument til at måle effekt med. hmmm sær regel - men korrekt, den lyder avanceret i skrevet form.

men med den standart godkendelse er det jo reelt lovligt at ha minimum 112 hk i alle T3'erer
uanset hvad den yder af Nm eller hvad den har af kubik så..

ja jeg leder efter et hul i lovgivningen som kan bruges - indrømmet ;0) og som jeg mener er aktuel
i alle emner om motorkonvetering.


(og ja , dette spørgsmål er bevidst om at gearkassen ikke kan holde , hvilket jeg vælger at se helt bort fra)


Der er lige en detalje mere, ud over den "beskedne" afgift der kunne komme på tale; du kan ikke uden "samtykke" fra VW eller dennes repræsentant, ændre på motorophæng eller andet i konstruktionen, dvs. du er bundet til EA827 blokken. Den kan jo også fåes i forskellige sjove versioner.

Alternativt kan man sikkert betale teknologisk institut for diverse godkendelser, uha det er her afgiften på HK viser sig at være beskeden.

God jagt.

Hinze
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: ibber efter 28. December 2009 kl: 00:12:52
jajaja vw og haribussa sugemotor og polo pustemotor og motorophæng og afgift osv osv osv og bla bla bla...

gælder den  samme standarttypegodkendelse på ALLE T3 , kan ALLE T3erer vel godkendes med 112 hk + de 20% = 134,4 hk uanset hvad  man putter i , betinget af at man bruger de dertil beregnede ophæng.

jeg er ligeglad med afgift , med gearkasse og alt muligt andet , vil bare gene vide om man kan bruge den
samme standarttypegodkendelse på ALLE T3erer . og om de i så fald alle dækker alle modeller motor på den samme godkendelse.

vil bare gerne vide om man kan lægge 134,4 hk i ALLE T3erer med den samme standarttypegodkendelse LOVLIGT
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: Jarl efter 28. December 2009 kl: 00:18:19
Godt så. Svaret er her: Nej det kan man ikke. Der findes en skov af typegodkendelser til T3. Langtfra dem alle indeholder en motor på 112 hk.
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: ibber efter 28. December 2009 kl: 00:24:23
aha . tak Jarl , så vil jeg bruge en 112 HK T3er , når det bliver aktuelt , syntes bare det er underligt når de er fuldstændig ens , men det er der jo så meget der er - go baghjul ;0)

iøvrigt nogen der ved hvilken række 4 vw motor (bygget på EA827 blokken) der ligger lige under 134,4 hk ? evt uden turbo, men med goe Nm i..

findes det ikke må der jo laves noget oxyboxer af en art , den burde man nemt kunne vride en masse Nm ud af, uden at gå alt for højt op i HK.

for de uvidende om Oxyboxer , er det en wasserboxer man fræser alt det vandkølede af , stroker den til feks 2,8 - og kører med luftkølet køling i stedet for.
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: hotcoco efter 28. December 2009 kl: 00:29:54
so how about this    http://www.pistonheads.co.uk/sales/1412245.htm
2.1dj turbo conversion 165 bhp/280 nm can be tuned to 250- 300bhp :wink:
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: WBX Manden efter 29. December 2009 kl: 00:13:37
Citat fra: "ibber"

findes det ikke må der jo laves noget oxyboxer af en art , den burde man nemt kunne vride en masse Nm ud af, uden at gå alt for højt op i HK.

for de uvidende om Oxyboxer , er det en wasserboxer man fræser alt det vandkølede af , stroker den til feks 2,8 - og kører med luftkølet køling i stedet for.


Hvorfor ikke bare en tweeked wasserboxer ?
Brændstoføkonomien begynder da først at blive helt gal med en luftkølet.
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: ibber efter 29. December 2009 kl: 00:32:00
økonomi ???? hva er det , fuck den i et for sjov køretøj , der skal bare noget torque igennem , og
fordi man (så vidt jeg ved) begrænser sine udviddelses muligheder med de vandkølede cylindre - og er der jo de skide toppakninger der med stor sandsynlighed har deres kompressionsbegrænsning - dog uden at kende til den ,også er der en begræsning i topstykkerne som er for lille til at suge nok Nm igennem - men men det er drømme , jeg ville bare lige undersøge hvad der var muligt lovligt set.
jeg ved slet ikke nok om WBX til at vide hvad man kan og ikke kan , men jeg kender begrænsningerne for en oxyboxer ;0)
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: WBX Manden efter 29. December 2009 kl: 10:51:56
økonomi ???? hva er det , fuck den i et for sjov køretøj , der skal bare noget torque igennem  
Jeg synes bare du tidligere har skrevet at dit valg faldt på diesel pga. økonomien ? og
fordi man (så vidt jeg ved) begrænser sine udviddelses muligheder med de vandkølede cylindre 2,5 liter er ikke noget problem, større volumen kræver lidt mere opfindsomhed. - og er der jo de skide toppakninger der med stor sandsynlighed har deres kompressionsbegrænsning hvad mener du ? DJ kører med CR på 10.5:1 mere end nogen luftkølet. folk kører med 1,5 bars tyk på helt std. motor.- dog uden at kende til den ,også er der en begræsning i topstykkerne som er for lille til at suge nok Nm igennem De flower fint og kan modificeres til at kunne klare det meste - men men det er drømme , jeg ville bare lige undersøge hvad der var muligt lovligt set.
jeg ved slet ikke nok om WBX til at vide hvad man kan og ikke kan , men jeg kender begrænsningerne for en oxyboxer ;0)
Den eneste fordel ved OXI efter min mening er at alle delene kan købes let og forholdsvis billigt
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: a.jespersen efter 01. Januar 2010 kl: 16:42:09
hej ibber.hvis du laver en diesel om ,ved de jo den max kan have 50 eller 70 hk.så er det 20% du må gå over,desværre.hvis den er født som diesel,men er den lavet fra benzin til diesel og du vil køre benzin igen,og du kan bevise det er en gl. benzin.ved ikke hvad de vil sige til det,men spørg din syns mand han kan finde ud af det for dig. mvh a.jespersen
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: KHSalvesen efter 03. Marts 2010 kl: 11:57:55
Hvis slutmålet er en benziner R4.

Hvad er så det bedste udgangspunkt, en Diesel eller Benziner. Ikke så meget løse stumper, men selve bilen.

Kurt
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: verner efter 03. Marts 2010 kl: 12:36:23
det må da være en benziner, da et  ik skal til syn efter ombygning samt du skal ik svare ny reg.afgift :)
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: KHSalvesen efter 03. Marts 2010 kl: 13:14:13
Det skal den jo alligevel, hvis den kommer fra Dyskland.

Konen er begyndt at se med, så nu er det de dyre biler vi ser på.  8)
Frygter bare afgiften. Hvad er det højeste en T3 egentlig har betalt.

Måske ala den her. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=127030108&__lp=25&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=DESCENDING&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=44%2C45%2C46&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=7

Kurt
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: Mølle efter 03. Marts 2010 kl: 18:05:38
hvis du skal ombygge til R4 må det klart være at foretrække at ombygge fra D. Så passer gearkasse, motorbøjler og det meste af ledningsnettet.
Titel: diesel til benzin
Indlæg af: KHSalvesen efter 03. Marts 2010 kl: 18:13:08
Må min konklusion så blive KaRtOfLeR - kArToFlEr.

Konen er ikke meget for at jeg køber denne.
http://cgi.ebay.de/VW-T3-Multivan-Hannover-Edition-mit-2-0l-AGY-Motor-2E_W0QQitemZ250587295449QQcmdZViewItemQQptZAutomobile?hash=item3a582aaed9

Men hun er PT højestbydende på denne :?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300401804389

Kurt
(hvordan har du tid til T3N, skal du ikke tømme minibaren)