T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: finnthor efter 02. Januar 2010 kl: 12:41:00
-
Først og fremmest godt nytår allesammen.
Jeg går og roder med at samle en reserve motor til vognen og er idag nået til tandremmen.
Takthjulet på pumpen har jo 2 dorn huller, hvordan sikre jeg mig ikke at stille den 180grader forkert?
Kunne også godt bruge tilspændings moment til:
Bolt ved takthjul ved knastaksel
Møtriker ved lejeoverfald ved knastaksel
Møtrik ved pumpens takthjul
Hilsen Finn T
-
Moment bolt på knast: 45 nm
Moment lejeoverfald på knast: 20 nm
Moment pumpens takthjul: 45 nm
Glem de to huller til dornen. Det er kun 1.års-lærlingen, der bruger dem. Kig efter mærket på kanten af pumpehjulet. Dette mærke skal svare til mærket på tandremsbeklædningen.
Også godt nytår til dig!
-
Tak for svaret Jarl
Nu skylder lige at fortælle det er en 1.9 blok med der tilhørende tandremsbeklæning!
Pumpen er fra en cs af typen Bosch.
Tror nok jeg fik styr på det alligevel
Der kommer sikkert et spørgsmål eller to senere ang. pumpetiming/dysetryk
Hilsen Finn t
-
Hvis ikke mærket i tandremsbeklædningen findes, så skal du stille pumpen, så mærket på takhjulet står ca. kl. 11 når du har dornen i. Altså sådan gør os lærlinge...
-
Jeg har lige et par spørgsmål ang. dyser og pumpetiming.
Efter at have læst Jarls rosende ord om 1,9 suge diesel, har jeg gang i et 1Y, projetkt.
Motoren er en AAZ hvorfra jeg havde tænkt mig at genbruge dyserne. (2 fjeder typen,ved dog ikke hvilke model)
De er afprøver og forstøver fint, åbner alle ved 150bar.
Kan jeg bibeholde dette tryk? mig bekendt er det ikke noget jeg selv lige kan nedjustere!
I givet fald, hvad skal pumper så times til. Pumper er en Bosch pumpe fra en CSer.
Hilsen Finn T
-
Du kan sagtens bevare trykket - blot skal du så kompensere lidt med en anelse tidligere timing og måske 1/4 omgang indad på mængdeskruen.
En CS-pumpe er ikke overvældende potent til en 1Y, men du kan jo altid opgradere. Problemet er, at knastskiven i den har et løft på 2,2 mm mod 1Y-pumpens 2,6 mm. Til gengæld har CS-pumpen en stempeldiameter på 9 mm mod 1Y'erens snollede 8, så måske går det endda. Helt optimalt var det at lave en hybridpumpe af de to - 1Y'erens hus (så passer alt med takthjul og tandrem plug'n'play, og samtidig har man flæsket tomgangshævning ved koldstart) 1Y'erens knastskive med det store løft og CS'erens højtryksdel på 9 mm.
-
Tak for svaret, men kunne godt bruge et talværdi.
Det bliver med CS pumpe (play it simpel)
Jeg leder også efter en venlig sjæl her i oplandet der kan låne mig udstyret til pumpetiming, evt give en hånd med.
Hilsen Finn T
-
Hvis det skal være en som både er venlig og som samtidig har måleudstyret til timing bliver det ikke nemt.
Jeg har måleudstyret!
Mvh Jønne Ukendt
-
ja og mit ligger hos kagekongen :evil:
men kan da godt være venlig til tider ;)
-
ja og mit ligger hos kagekongen :evil:
men kan da godt være venlig til tider ;)
... ja og uret fungerer fint. :wink: så jeg har en venlig sjæls måleudstyr.
(finder nok en undskyldning for at køre over med det når vi får gravet os fri af den næste bunke sne som kommer nu)
Det kan være lidt drilagtigt at få justeret de kære 1,9 dieselmaskiner når det ikke er med originale pumper.
Jeg kører pt. med en timing på 0,81 med en CS-pumpe, men det er med 130 bar dyser, og det driller stadig lidt,
så du skal nok justere lidt efter gehør hvis du bruger 150 bar dyser og en CS-pumpe.
Tony
-
rolig tony, det er jo ik en haste sag, og ved jo at det er i gode hænder :)
ps. hilste forøvrigt på en af dine kollegaer i julen, hans søn Karsten kører Felicia :)
-
Fint nok, har lavet en aftale med Jønne.
Smider motoren bag i bilen og køre til Vejen på fredag.
En anelse tidliger timing = lidt støre talværdi?
Hilsen Finn T
-
0,90 er nok ikke helt tosset.
-
Hej igen, idag er der monteret manifold, vand pumpe og generator.
I den forbindelse kom der lige et nyt spørgsmål op.
Motoren er monteret med multi grib rem og i denne opsætning køre vandpumpen jo den anden vej rundt, ik?
(pumpen drives af bagsiden af multi remmen modsat en almindelig V rem)
Vandpumpehuset er fra 1.6d motoren, mont. med en ny pumedel/mølle.
Der var ingen vandpumpe på 1.9 motoren da jeg købte den og har ikke noget at sammenligne med.
Er der forskel på vandpumperne, eller gør det ingen forskel at den køre den anden vej rundt?
Hilsen Finn T
-
er vandpumperne ik ens på alle 827blokkene?
-
Tror du har misforstået noget...
Vandpumpen drives IKKE af bagsiden af remmen, men samme side som generatoren også drives af...
Nu ved jeg ikke lige hvilken udgave af multi rib rems systemet du har, men det jeg har er den med en fjederbelastet strammearm med strammerulle på, det er det eneste der rører bagsiden af remmen strammehjulet...
-
Hummm. måske mangler jeg noget...????
Jeg sætter et foto på i morgen
-
Det er ikke sikkert at du mangler noget..
Der findes vistnok en 3-4 forskellige setup med multi rib remmen, men alle trækker vandpumpen på samme side af remmen som generatoren, i hvert fald så vidt jeg kan se i papirene..
-
Det er meget muligt at jeg har samlet det helt forkert. Jeg har købt motoren delvist adskilt og har ikke noget at gå ud fra....
Remmen passer jo fint sådan her men syntes jo det er mærkeligt at pumpen køre den forkerte vej rundt.
-
remmen skal den anden vej rundt om vandpumpen, måske du har fået en forkert rem!?
-
Er der nogen med et fungerende multiriprem´s setup der kan oplyse om deres rem længde?
Jeg har netop fået en rem hjem fra Marks mongoler, der trods lovprisninger om pasform, bestemt er for kort med sine 695mm.
-
går da lige ud og kigger senere...
-
Den jeg bruger til min 1Z motor er en 6PK1037 den er 1037mm
og er fra Thansen, men den er med selv strammer hjul
-
Er der ikke en der kan smide et foto på af sådan en selv stramme hjul og hvordan den er monteret.
-
Jeg har lige været i værkstedet. Motoren er en AHU TDI. men princippet er vel det samme. strammeren går gennem et hul om på den anden side af generatoren, hvor der er klokke med en fjeder i. således at den er stram hele tiden, også selvom der skulle være lidt slinger i remhjulene.
-
Mange tak Poul
God weekend Hilsen Finn T
-
Det er det samme system som jeg har.
Du skal så lige huske, Finn, at du skal bruge en anden generatorkonsol for at kunne bruge det system med strammehjul...
-
Er der nogen med et fungerende multiriprem´s setup der kan oplyse om deres rem længde?
Jeg har netop fået en rem hjem fra Marks mongoler, der trods lovprisninger om pasform, bestemt er for kort med sine 695mm.
den der sidder på min 1Y motor, hedder 6pk 925mm.
den har ikke autostrammer, den ligner finn´s motor!
-
Hvis man zoomer ind på mit billede, kan man se at der står 1045 :lol:
-
Jeg har samme setup som poot, så jeg snupper en 1045 rem, hvis det så skulle være en 1037 rem der passer bedre på her, så regner jeg med at opstrammer armen klarer de ekstra 8 mm
-
Mange tak for hjælpen alle sammen!
Det lader til at 1. års lærlingen skal gi kvajebajer, remmen skulle jo bare den anden vej rundt som Niels så rigtig skrev.
God weekend til jer alle