T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 03. Oktober 2006 kl: 17:55:14

Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 03. Oktober 2006 kl: 17:55:14
Jeg købte her i weekenden en Syncro fra '88, men på hjemvejen den røg generelt mere og mere fra vi begyndte på motorvejen vi nåede kun til kort efter  udfletningen ved vestmotorvejen (E20) hvorefter der stod gnister ud af udstødningen på den.

Stoppede selvfølgeligt med det samme, og det røg nu MEGET kraftigt fra bagfra.

Det skal lige siges at motoren er utæt og den taber nogen olie, jeg har nogle formodninger at røgen stammer fra olie der er dryppet på potten, men gnisterne :S

Jeg har fået flere forklaringer, alt fra brændte ventiler til indmad i potten der er faldet sammen.

Motoren starter fint efterfølgende, men har dog ikke været ude og køre da jeg endnu ikke har fundet den endegyldige grund til gnisterne.

En af de nærmeste dage renser jeg motoren af og finder lækken, så jeg kan få skiftet det der måtte være utæt.

Hvad er der størst sansynlighed for er sket?
Da det skete kørte jeg rundt regnet 110 km/t.
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: Jarl efter 03. Oktober 2006 kl: 19:15:18
Tillykke med bilen!

Jeg går ud fra, at et er en diesel? Måske en turbodiesel?

Gnister ud af udstødningen skyldes tit koksaflejringer, der bliver brændt af ved hurtig kørsel.

Sammenholdt med dine beskrivelser af røgen kunne man godt tænke sig, at motoren har et ret kraftigt olieforbrug, der delvis sætter sig som aflejringer i udstødningssystemet. Hvilken farve ryger den?

Blå = motorolie (eller uforbrændt diesel, når den er kold)

Hvidt = vanddamp (sprunget toppakning eller revnet topstykke)

Sort = diesel - ikke optimal forbrænding

Allerførst skal du lave en kompressionstest eller en gollertest på motoren for at afklare om den er træt eller ej. Er den slidt, vil kompressionstrykket suse ned forbi stemplerne og skabe overtryk i krumtaphuset (underkompression). Hvis motoren har alt for meget underkompression, så kan du tætne pakninger alt det du vil, olien skal nok finde ud alligevel - om ikke andet så op ad oliepinden.

Få styr på motorens kondition, før du ofrer en masse penge på den.
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: Jarl efter 03. Oktober 2006 kl: 19:16:33
Tillykke med bilen!

Gnister ud af udstødningen skyldes tit koksaflejringer, der bliver brændt af ved hurtig kørsel.

Sammenholdt med dine beskrivelser af røgen kunne man godt tænke sig, at motoren har et ret kraftigt olieforbrug, der delvis sætter sig som aflejringer i udstødningssystemet. Hvilken farve ryger den?

Blå = motorolie (eller uforbrændt diesel, når den er kold)

Hvidt = vanddamp (sprunget toppakning eller revnet topstykke)

Sort = diesel - ikke optimal forbrænding

Allerførst skal du lave en kompressionstest eller en gollertest på motoren for at afklare om den er træt eller ej. Er den slidt, vil kompressionstrykket suse ned forbi stemplerne og skabe overtryk i krumtaphuset (underkompression). Hvis motoren har alt for meget underkompression, så kan du tætne pakninger alt det du vil, olien skal nok finde ud alligevel - om ikke andet så op ad oliepinden.

Få styr på motorens kondition, før du ofrer en masse penge på den.
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 03. Oktober 2006 kl: 20:23:56
Konen (der kørte bagved) siger at den var blålig...
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: casper efter 03. Oktober 2006 kl: 20:39:15
Trist og høre hvis motoren er træt, men tillykke med den.

Husk lige at smide nogle biller op i dit personlige galleri her på siden
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 03. Oktober 2006 kl: 20:40:37
Will do (skal bare lige have taget nogle af den først :D)
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: casper efter 03. Oktober 2006 kl: 20:54:02
var det den sorte fra vestsjælland du købte?
(et løst gæt ud fra dit brugernavn, og så E20 der blev nævnt)
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 03. Oktober 2006 kl: 20:55:05
Nopes...Grøn ex. Fyns Amt bil fra Kbh. NV...
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 04. Oktober 2006 kl: 18:59:22
Var lige ude og starte den (den er lige kommet hjem med Falck idag)

Da jeg endeligt fik den til at gå i tomgang lød det nøjagtigt somom den manglede tænding på en af cylindrene, den hoppede og spruttede noget af det, indtil den ligesom fik varmen, så gik den fint igen, dog stadig med meget blå-hvid røg når den fik gas...

Og så hyler en af remmene på den, men den skal mindst have skiftet tandrem og rem til generatoren...Den til generatoren begynder snart at trevle, og hende jeg købte den af har ikke skiftet tandrem på den i de 3 år hun har haft den...
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 05. Oktober 2006 kl: 12:06:30
Lidt nyt om den...

Havde lige oliepåfyldningsdækslet af den mens den var startet, og der kom tydeligt nogle pust den vej ud igennem, fik olie på hånden helt uden at røre ved røret dertil...
Så det er vel en flok nye stempelringe der skal til?!
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 05. Oktober 2006 kl: 12:16:44
Citat fra: "casper"
Husk lige at smide nogle biller op i dit personlige galleri her på siden


Så er der et par billeder af den i galleriet :)
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 08. Oktober 2006 kl: 12:31:27
Nå fandt jeg da ud af hvorfor røgen er blåhvid på den :S

Der er olie i vandet, så jeg går ud fra at toppakningen er død på den...
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 17. Oktober 2006 kl: 16:39:22
Nu står verden fandme ikke mere :(

Der går 2 smmå rør op til turboen (olie) de var så møre at da han afmonterede top+turbo, så knækkede de...

Problemet er så bare, lige nu, at han ikke kan få nogle hjem før fredag...

Lidt af en kattepine, når jeg skulle have haft den idag og den anden bil jeg havde lånt skal leveres tilbage idag :(

Nogle gode råd til hvad pokker jeg gør nu??
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: Jarl efter 17. Oktober 2006 kl: 16:53:18
Lav rørene selv - find tråden om det her på forum. Til returrøret kan du som nødløsning køre med et 12 mm kobberrør med klemringsfittings
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 17. Oktober 2006 kl: 17:13:54
Inden jeg får tid og lejlighed til at komme omkring en åben Sanistål er det alligevel blevet weekend, så kan jeg lige så godt lade ham om det...

Skod :( Hvor uheldig har man da lov at være med den skod bil?!
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 17. Oktober 2006 kl: 21:14:37
Hej blackChart
Jeg har et rør du kan få ,men du skal selv hente det.

MVH. Jønne Ukendt
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 18. Oktober 2006 kl: 21:15:09
Øv, det var lige sent nok jeg så det :( Er på vej i seng nu, skal snart op og på arbejde igen (det er ikke let at være lastbilchauffør ;))
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 21. Oktober 2006 kl: 10:54:53
UHA den går godt nu ;) Helt uden røg (på nær når den skal trække lidt op af bakke :) dog ikke mere end langt de fleste dieselbiler)
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: Djursland efter 21. Oktober 2006 kl: 12:24:22
Citat fra: "BlackChart"
UHA den går godt nu ;) Helt uden røg (på nær når den skal trække lidt op af bakke :) dog ikke mere end langt de fleste dieselbiler)


dejligt

hvad fik du så lavet og hvad kostede det

Mvh Flemming
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 21. Oktober 2006 kl: 16:00:20
Den endelige pris har jeg ikke fået endnu, han synes ikke han havde levet op til hvad han havde lovet mig (synes jeg heller ikke helt han har) så han ville lige regne lidt på det, og så ville han slå af prisen.

Men der blev skiftet alle remmene (tandrem samt de 2 kilremme), topstykke (nyrenoveret brugt med 6 mdr. fuld garanti), nye pakninger til toppen samt nye pakninger i bunden og til sydst en splintrenes ny turbo da han ikke kunne finde en brugt i OK stand, dog skal jeg ikke betale nypris for denne.
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: KHSalvesen efter 21. Oktober 2006 kl: 18:45:37
Tillykke.

Men duu det halter lidt med billederne.

KH KHS - Bundløs
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 21. Oktober 2006 kl: 23:01:22
Billeder?? Af bilen??
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: KHSalvesen efter 22. Oktober 2006 kl: 11:37:37
"""Prøv at holde hans hovede under vand, indtil han indrømmer fadæsen.

Vi vil se Bilen, motoren, toppen, værkstedet, mekanikeren."""

Er det ikke den samme bil ???

Hvad blev det til med stempelringene. ?

KH KHS - Selv igang
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 22. Oktober 2006 kl: 16:19:08
Jo jo, samme bil som jeg har i galleriet...Toppen er sikkert smidt af pommeren til :)

Stempeler/ringe osv. fejlede ikke noget på den...
Titel: Røg og gnister
Indlæg af: BlackChart efter 14. Januar 2007 kl: 17:32:58
Nå, en lille opdatering efter både lange ture uden belastning, korte ture, motorvej, markveje og ikke mindst et par ture med tungt læs...

Olieforbrug = MINIMALT, det er højst 1mm standen er faldet på pinden.
Vandforbrug = intet, efterfyldte lige da den kom hjem og har ikke fyldt på siden, standen i beholderne er uændret siden da.

Kan vel derved konstatere at de fejl den havde dengang er blevet udbedret?! :)