T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: BlackChart efter 04. Januar 2010 kl: 21:34:57
-
Går og overvejer om ikke man skulle få skiftet olien i fortøjet eftersom jeg ikke har den fjerneste ide om hvornår det sidst er skiftet...
Men jeg er lidt i tvivl om jeg skal have GL-4 (som til gearkassen) eller om det skal være GL-5...
Har læst lidt om begge, er der nogle herinde der kan dele ud af viden og/eller erfaring??
-
Jeps...
12 år i smøreoliebranchen gi'r da lidt paratviden... ;-)
GL klassifikationen stammer fra API (American Petroleum Institute) og angiver en kvalitetsklasse, under hensyntagen til komponenter og metaltyper/legeringer i gearkassen/differentialet.
Der er i forbindelse med gearolier ikke helt samme fordelsmulighed for at opgradere som ved motorolier, men den snak kan vi tage en anden dag.
Det vigtige er, at man ikke fejlagtigt vælger en gearolie med højere GL i den tro, at så er den bedre..!!
Man skal være særdeles opmærksom på at anvende en gearolie med den rigtige GL-klassifikation. GL-4 og GL-5 olier adskiller sig i den væsentlige ved, at det aktive additivindhold (typisk på svovl/fosfor-basis med den karakteristiske stærke lugt) i en GL-5 olie er op til det dobbelte af GL-4.
Det kan i visse tilfælde betyde, at metallegeringer i gearkassen simpelthen nedbrydes af en GL-5 olie - og det er vel de færeste, der har lyst til at opleve det.
Til transmissioner med ligeskårne tandhjul anvender man GL-1 (eller motorolie)
Til transmissioner med skråtskårne tandhjul (hypoid-fortandede) anvendes GL-3 og opefter.
I visse tilfælde kan man vælge en anden viskositet for at gøre gearskiftet lidt lettere - feks en 75W80 som alternativ til en typisk 80W90 - men altid den korrekte GL-klasse, der er oplyst af transmissionsproducenten.
Spørgsmål...??? Fyr løs... ;-)
-
Og hvad skal der så i fortøjet på en syncro :?:
-
Umiddelbart ville jeg gi' den API GL-4, SAE 80
Både front-diff og gearkasse/bagdiff....
-
takker det ryger på ønskelisten :D
-
- og i et anfald af "vil-gerne-vide-det-præcist" cheeckede jeg lige i instruktionsbogen - og den gav mig ret...
-
Synes ikke jeg kunne finde det i instruktionsbogen, men fandt tilgengæld noget i Bentley om GL-4 i begge ender (af bilen!) :D
-
Instruktionsbog dänisch 2.89 892.551.250.38 side 91
Nemlig... ;-)
-
Jeps...
12 år i smøreoliebranchen gi'r da lidt paratviden... ;-)
.............
Spørgsmål...??? Fyr løs... ;-)
Hvilken olie vil du anbafale til gearkasser med lamelspær?
Jeg har en AAS som er en vw-gearkasse med 40% spær.
-
Lamelspær....?? Det er vist noget, man bruger i byggebranchen... ;-)
Jeg kender ikke den aktuelle gearkasse og kan ikke se den i smøretabellen heller, MEEEN et spær med en 40% virkning er jo et begrænset spær - på engelsk limited slip (LS) - og da den almindeligste type begrænset spær fungerer ved et system af trykplader og lameller, er vi ved at nå frem til, at du skal bruge en GL-5 olie med angivelse af LS egenskaber i produktbeskrivelsen.
LS-additiveringen er endnu mere heftig end normale EP (Extreme Pressure) additiver, der gør, at oliefilmen kan blive HELT flad under belastning i de skråtskårne tandhjul i diffenrentialet og samle sig igen bagefter.
Det er vist den korte forklaring... ;-)
-
Lamelspær på byggepladsen kender jeg rigeligt til.. Det er det såkaldte LSD-spær -det synes jeg tilgengæld lyder lidt for syret.. :wink:
Nu er vi jo så ud i et dilemma her med den gl-5olie, for indmaden i gearkassen fra vw kan jo efter sigende ikke tåle dethersens gl-5 olie.
Jeg har købt vw gearolie og de forsikrede mig i alle henseender at det var helt fint til det lsd-spær.. men man hører jo så meget fra dem!
Det kunne være at du havde kendskab til en gl-4olie beregnet til gearkasser med LSD-spær?
-
Hvis VW har produceret spær'et og sælger dig olien som værende egnet til det - Ja, så ville jeg nu være tryg ved det...
Man kan jo også prøve at vurdere, hvor meget spærret er i drift og evt forkorte olieskifteintervallet, hvis man tror, at olien er færdig.
-
Hej den eneste jeg kunne finde var denne her. og det er en gl 5. Og med 90 i viskositet, skal man lige køre 500 m før den er til at skifte gear i.
http://galleri.t3nettet.dk/displayimage.php?pid=839&fullsize=1
Hilsen Poul
-
Da jeg pushede smøreolie i Kbh og Nordsjælland havde vi en LS mineralolie i 80W90 GL-5.
Det skulle undre mig meget, om den var udgået uden at blive erstattet af en mere tidssvarende del- eller fuldsyntetisk olie med samme specs.
Jeg checker det lige og vender tilbage snarest muligt...
-
Den er her: http://www.lubadmin.com/upload/produit/ ... _4/504.pdf
Det er ganske rigtigt nu en 90 olie - men det betyder jo ikke så meget i et differentiale, hvor der ikke er gearskift som sådan.
Flydepunktet er -33 og det er trods alt sjældent i DK...
elf forhandles idag gennem Dati-gruppen (FTZ), der sikkert også oplyser prisen...
-
Castrolshop.dk . Her har de det meste. Købte selv el classic GL-4 olie til gearkassen her.
-
Problemet er bare at det både skal være GL4 samt til lamelspærre =LS
Og da har jeg så valgt at se stort på GL standarten.
Bruger man ikke LS Olie vil lamelspærret blive slidt, samt at det knirker når man drejer, og træk akslerne bliver slidt.
Alt andet lige må det være hårdere for trækakslerne, når man kører med 40% lamelspær.
-
Hvad med denneher : http://castrolshop.dk/shop/castrol-saf-xj-75w-218p.html . Der står at den er god nok til GL4 også.
-
Jo men tærer den gearkassen ??? :lol:
Men er nu tilfreds med den jeg har på.